De är inte så vanliga och därför svåra att få tag på, speciellt modellen med ABS.
Jag letade efter en i över ett halvår innan en passande dök upp på Blocket.
Mitt tips är att, om inte du redan gjort det, skapa en bevakning på "990 SMR" på Blocket.
Vissa utav oss hävdar ju dock att modellen utan ABS är bättre.
Själv gick jag och var lite småkär i modellen i några år innan jag faktiskt slog till och jag måste säga att det är en helt fantastisk hoj.
Jag har inte tänkt sälja min, men för rätt pengar är ju allt till salu. Jag har nämligen börjat bli lite sugen på en Superduke 1290.
Vissa utav oss hävdar ju dock att modellen utan ABS är bättre.
Själv gick jag och var lite småkär i modellen i några år innan jag faktiskt slog till och jag måste säga att det är en helt fantastisk hoj.
Jag har inte tänkt sälja min, men för rätt pengar är ju allt till salu. Jag har nämligen börjat bli lite sugen på en Superduke 1290.
Jo, jag har förstått det efter vissa åsiktsvädringar här och där.
I ärlighetens namn ser jag inte varför man ska köpa en så ny hoj för den sortens pengar om hojen inte har ABS. Men det är bara min åsikt.
Vad är nackdelen med en bra fungerande abs? Enligt en tidnings test av 2011 smt 990 (abs) så va den hårt inställd i abs och de gillades. Testföraren beskrev att hjulet låste en aning innan abs slog till och de gillade han. Han testade tvärnit på blöt och torr asfalt med bästa tänkbara bromsförmåga och känsla. Även grus och blöt lera testades med bara positiv feedbaclk. De märktes att ktm hade lagt ner flera års arbete på att absen skulle funka bra på alla tänkbara underlag. Abs prylarna tyngde bara ner hojen totalt 0,9 kg så de va lätta prylar ,,, bästa betyg med andra ord.
Jag har bara kört en Husqarna Nuda 900 med abs men körde för lite för att kunna avgöra om abs va bra eller anus. Tvärnit på grusväg funkade bra och säkert men något mer vet jag inte.
Själv har jag faktiskt inte så starka åsikter åt varken det ena eller det andra hållet. Nämnde det mest för att retas lite.
Det är såklart inte ABS'en i sig som är det dåliga med modellen. Vissa föredrar dock versionen utan ABS för att de har lättare (och mer påkostade?) fälgar. Huruvida det faktiskt märks någon skillnad i verkligheten låter jag vara osagt.
Själv har jag aldrig kört en hoj med ABS, men det kan säkert vara bra i vissa situationer.
Ok, om du ska retas, så tänker jag provocera!
Att skippa en hoj med ABS för att varianten utan har lättare fälgar är bara puckat.
Min nuvarade hoj, en 990 SMR, är den första hoj jag har som har haft ABS.
Trots att jag kört hoj sen 1991 och rimligen borde kunna det där med optimal bromsning, känns det ändå tryggt för de där situationerna som ändå alltid uppstår (jag kör mycket inom Uppsala stad) med panikbromsningar. Men framförallt känns släppnojjan bättre eftersom jag har en tendens att ta ut hojen tidigt om våren och köra till sent, sent på hösten när vägen är kall och däcken som bakelit.
ABS är inte fel, även om fälgarna är tyngre.
Du har säkert rätt i allt du skriver.
I mitt fall handlade det inte om att jag valde mellan fälgar eller ABS, jag köpte helt enkelt den SMR som fanns till salu när jag behövde ny hoj. Hade den varit en nyare med ABS så hade jag köpt den ändå, men nu var det inte så.
Kände du dig provocerad av mitt ställningstagande?
Hojen står ute under natten och med aprilvädret som är nu, är det ofta runt eller under nollan i temp på morgonarna. Smerren får stå med Cteken ansluten varje natt och oftast på köldläget för att alls orka på morgonarna...
Hur många startförsök har man vanligen i kallt väder enl ovan med standardbatteriet på en 990 SMR-2012?
Jag får till tre femsekunders-försök, kanske fyra om jag kör kortare på de tre första.
Är detta normalt?
Hojen står ute under natten och med aprilvädret som är nu, är det ofta runt eller under nollan i temp på morgonarna. Smerren får stå med Cteken ansluten varje natt och oftast på köldläget för att alls orka på morgonarna...
Hur många startförsök har man vanligen i kallt väder enl ovan med standardbatteriet på en 990 SMR-2012?
Jag får till tre femsekunders-försök, kanske fyra om jag kör kortare på de tre första.
Är detta normalt?
Offroad-däck på 990 SMR
Jag har under de senaste utflykterna sökt mig ut i terrängen eller i alla fall mer eller mindre bra grusvägar, och då jag kört sport-touring de senaste åren är det en enorm skillnad att köra min nya KTM på dessa typer av underlag.
Jag vet att det inte är optimalt att köra offroad med supermotard-däck men jag upplever att markfrigången och de bra dämparna gör att den är helt ok i sån terräng
Nu över till min fråga: Jag har aldrig bytt däck och dylikt på hojar förr, men jag är bra sugen på att skaffa ett par offroad-däck till min KTM för att då och då kunna ta ut den i skogarna.
Fråga 1: Vad bör jag tänka på när man köper/använder offroad-däck till en hoj som är gjord för en helt annan storlek/typ av hjul?
Fråga 2: Är det svårt att byta däck själv? Behövs några specialverktyg osv?
Tackar vänligast för svar
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |