KTM EXC-F

Som slö amatör kan man köra enduro länge innan du behöver riva motorn.
När man kör i skogen så är det inte mycket varv på motorn.
Skillnad om du kör den som motard och ligger långa sträckor på högt varv
 
pressa isär veven på bordet vete fasen om du klarar
Ajajaj.. vad är "veven" för nåt? Kanske får bygga nån ställning till motorn att monteras i innan man börjar. Samt ordna lämpliga verktyg.

Och tackar Fleece. Jag anade nästan det. Jag kör så snällt jag kan. Aldrig 'gasen i botten' för mig, jag är lite feg när det gäller den fysiken.

Hur gjorde man på 80-talet? Min kompis Kenny hade en Kawasaki cross, och han mekade alltid på balkongen. Vet att han inte var nån einstein, men det verkade gå bra i alla fall.

Det verkar vara lite mer mankemang med moderna crossar. Jag kanske inte ska hålla på med min KTM, kanske bör köpa nåt äldre och enklare? Jag tycker ändå min KTM 350 har för många hästkrafter, det märker jag på gasen, hutlöst aggressiv. Den vill bara flyga iväg från mig.

... en gång hostade jag till på endurospåret, direkt flög jag ut i blåbären där jag lyckades stanna hojen. Som en skrämd häst drog den iväg. Tror fenomenet kallas "wisky-throttle".
 
Vad sägs om den där DRZ400 från Suzuki?

.. kollar youtube. Jag vill ha den tror jag.

Har någon här provat den? Var tycker ni?

Dom är skottsäkra nästan...
S modellen är landsvägs reggad å slöare än E modellen som bara är enduro reggad..
Hade för många år sen en CCM 404... Samma motor som DRZ 400 E... Trevlig maskin.. För mig att de är 600 mil mellan olje bytena å de är typ 2 liter olja till motorn... Inte som på Exc 350 me olje byte varje 15 timme å strax över litern i motorn..
En DRZ 400 är som en storebror me bättre kvalité än din Kawa KLX 230..
 
Last edited:
Ajajaj.. vad är "veven" för nåt? Kanske får bygga nån ställning till motorn att monteras i innan man börjar. Samt ordna lämpliga verktyg.

Och tackar Fleece. Jag anade nästan det. Jag kör så snällt jag kan. Aldrig 'gasen i botten' för mig, jag är lite feg när det gäller den fysiken.

Hur gjorde man på 80-talet? Min kompis Kenny hade en Kawasaki cross, och han mekade alltid på balkongen. Vet att han inte var nån einstein, men det verkade gå bra i alla fall.

Det verkar vara lite mer mankemang med moderna crossar. Jag kanske inte ska hålla på med min KTM, kanske bör köpa nåt äldre och enklare? Jag tycker ändå min KTM 350 har för många hästkrafter, det märker jag på gasen, hutlöst aggressiv. Den vill bara flyga iväg från mig.

... en gång hostade jag till på endurospåret, direkt flög jag ut i blåbären där jag lyckades stanna hojen. Som en skrämd häst drog den iväg. Tror fenomenet kallas "wisky-throttle".
Jag valde att byta min 350 4T mot en 300 TPI tvåtakt, skitroligt och väldigt mycket mindre service... :)
 
Ajajaj.. vad är "veven" för nåt? Kanske får bygga nån ställning till motorn att monteras i innan man börjar. Samt ordna lämpliga verktyg.

Och tackar Fleece. Jag anade nästan det. Jag kör så snällt jag kan. Aldrig 'gasen i botten' för mig, jag är lite feg när det gäller den fysiken.

Hur gjorde man på 80-talet? Min kompis Kenny hade en Kawasaki cross, och han mekade alltid på balkongen. Vet att han inte var nån einstein, men det verkade gå bra i alla fall.

Det verkar vara lite mer mankemang med moderna crossar. Jag kanske inte ska hålla på med min KTM, kanske bör köpa nåt äldre och enklare? Jag tycker ändå min KTM 350 har för många hästkrafter, det märker jag på gasen, hutlöst aggressiv. Den vill bara flyga iväg från mig.

... en gång hostade jag till på endurospåret, direkt flög jag ut i blåbären där jag lyckades stanna hojen. Som en skrämd häst drog den iväg. Tror fenomenet kallas "wisky-throttle".
Man pressar isär veven o byter vevstaken på 4T

Går vevstaken ryker rästen av motorn oftast cyl topp o blocken.

En vevstaken kostar 1000 spänn o ett byte ca 1000 till

En rasad motor 20k om man har Bonn tur.
 
Spelar det någon roll om unkeltom kanske inte utnyttjar mer än 20-30% av 350,n.

En 300 2T är ju ett under av smidig motor karaktär mot en vass 350 4T
Som nybörjarhoj håller jag 350 som lämpligare än 300 blåryk.Låter man bli att varva ordentligt finns inget snällare så länge man inte byter till 250f.
 
Tackar grabbar. Jag känner trygghet i era kommentarer, jag tror jag är lite fåfäng bara. Jag pratade med KGK (nån slags "grupp" här i sverige) och ett par återförsäljare av Suzuki, vi hade trevligt och allt, men faktum verkar vara att en 2023 förgasarhoj inte har en chans att komma till vårt 'milövänliga' land här i norr. Så istället åt jag en stor wok, tog en pipa på balkongen, och stack ut i höstvärmen med min KTM för några timmars kärleksfullt utbyte. Den är min och jag är dens, och tillsammans ritade vi nya linjer på slingerbulten, puttrade genom högt gräs på vildvuxen äng, via bommar, förbi tankade hoj-poliser och ängsliga (riktiga) hästar omkring Runsten i det lantliga salladslandet här på södertörn och mitt egna lilla paradis.

Jag har beställt nya plast-kit till min KTM. Ja, den ska förvandlas till en .. vetifan, men det blev ett helvitt enduro plast-kit och ett blå/grönt MX-kit från GreenlandMX. Jag har en liten grej för mig på jobbet, varje gång vi kör förbi en blå-grön bil frågar jag "Vad är det för färg?" - min kollega är sedermera härdad mot den frågan och muttrar bara "hammarby". Jag syftar på *teal*, eller en slags mörkare turkos färg. Den finns, och jag ska ha den! Hade inte haft något emot gul dock, som just en Suzuki. Men det kanske jag får övertala någon kines att fixa åt mig senare. Hur som helst kommer hösten att bli konstigt korkad, och med mina nya färger ska jag dreva om den till 14-48 igen, och med planerade Anakee Wild blir det asfaltsfest för mig i höst. Jag och min KTM tänker bekanta oss lite bättre utanför banan. Motocross och enduro får vi återkomma till i sommar igen. Hoppas kanske även hinna provköra Botkyrka MK's bana innan dom stänger ner den och bygger bostäder där.
 
350 har ketchup effekt, gillar bättre 500 som är linjär i sin effekt.. 300 har lite ketchup oxå men klart vass när man varvar till..
 
Alltså dessa plast-kit är som att köpa nya skor, eller handskar. Det livar upp hojen och ger den nytt utseende. Jag köpte ju svarta plastpaneler för att göra den lite mer som min KLX230. Men precis som frugan köper nya skor köper jag nya plaster. Inget nödvändigt, men fasen så kul!

Jag har inget emot att ha flera olika färger på plast till min KTM i min 'garderob' ;)
 
Alltså dessa plast-kit är som att köpa nya skor, eller handskar. Det livar upp hojen och ger den nytt utseende. Jag köpte ju svarta plastpaneler för att göra den lite mer som min KLX230. Men precis som frugan köper nya skor köper jag nya plaster. Inget nödvändigt, men fasen så kul!

Jag har inget emot att ha flera olika färger på plast till min KTM i min 'garderob' ;)
Lite gammalt urval av en del gamla plastic. .
 

Bifogat

  • 20200618_171656.jpg
    20200618_171656.jpg
    2 MB · Visningar: 12
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top