KTM Problem/Kvalitet på HELT ny hoj ?

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jodå jan dom vill vara där och lever inte riktigt upp till det vilket är synd , är jäkligt sugen på en 890 adventure r men hade en Ointelligent diskussion med sarbäcken och ktm Scandinavia .
Garantiärendet slutade i en förstörd säsong och jag svor att jag aldrig mer ska ha en ktm med garanti kvar för ska jag ha en ktm igen så skruvar jag allt själv så den där 890:n får vänta ett tag :)
Nu måste du ju skriva vad det handlade om! Håll oss inte på halster!
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nu måste du ju skriva vad det handlade om! Håll oss inte på halster!
Gammalt ärende men 690:n stod på verkstad med skrotad motor juni till slutet på augusti när den rasade och bollades mellan gmc och generalagenten hela sommaren så lågt blodtryck led jag inte av :)
Sen är det klart allt kan gå sönder men ktm Sverige är fruktansvärt dåliga på garantiärenden eller var iallafall
 
Last edited:

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Ja den kostar så mycket så att köpa egna skruvar var ett dåligt förslag. KTM själva anser sig vara ett "premium" märke men då får man ha en kvalitet därefter framförallt vid leverans av ny hoj ! Efter ha köpt nya Ducati och Triumph tex....utan ett fel under mitt ägo är detta som hänt förbryllade. Skulle nog köpt en Multistrada. .men man lär så länge man lever.
V4 Multistradorna har ju blivit återkallade för motorbyte, så det hade nog blivit lite väntetid isf också. ;)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Alla fabrikat råkar ut för fel & garanti ärende ibland inget är 100% felfri. Men de stora skillnaden är hur olika generalagenter hanterar problemen. Handlaren som sålt den kan inte göra så mycket om inte generalagenten tar sitt ansvar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alla fabrikat råkar ut för fel & garanti ärende ibland inget är 100% felfri. Men de stora skillnaden är hur olika generalagenter hanterar problemen. Handlaren som sålt den kan inte göra så mycket om inte generalagenten tar sitt ansvar.

Nja, titta på de japanska märkena. Yamaha hade väl lite tjorv där 1974 med TX750, sedan har det varit i stort sett felfritt rakt igenom. Honda? Samma där. Suzuki och Kawasaki likaså. Miljoner och åter miljoner hojar i alla storleksklasser och dessa hojar får i många fall ett mycket hårt liv som bruksfordon i fattigare länder.

De europeiska hojarna är i sammanhanget många gånger trailer queens som går någon månad per år och som kanske dessutom körs på släpvagn till området där man lägger sina få kilometrar…

Så att alla är lika dåliga stämmer inte alls. Vissa är helt enkelt skitdåliga. Andra är riktigt bra.



(Och ja, det är också stor skillnad på hur tillverkaren och generalagenten hanterar eventuella problem i efterhand. Kombinerar man dessutom skitdålig med kass garanti/goodwillhantering så har man definitivt som kund en potentiell bajsmacka på tallriken framför sig.)
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
När jag jobbade med samtliga Japanska märken så behandlades garantianspråken lite olika, men det var aldrig nåt tjafs.
Minns att vi vid ett tillfälle inte hade några anmälningsblanketter liggandes för Honda, så jag ringde Rulle hos generalagenten och bad om några.
- Några sa Rulle, du får EN.
Det fick jag och det räckte, enda felet på den Honda:n var färgskiftningar på tanken för att den hade stått i solen.

True story.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Nja, titta på de japanska märkena. Yamaha hade väl lite tjorv där 1974 med TX750, sedan har det varit i stort sett felfritt rakt igenom. Honda? Samma där. Suzuki och Kawasaki likaså. Miljoner och åter miljoner hojar i alla storleksklasser och dessa hojar får i många fall ett mycket hårt liv som bruksfordon i fattigare länder.

De europeiska hojarna är i sammanhanget många gånger trailer queens som går någon månad per år och som kanske dessutom körs på släpvagn till området där man lägger sina få kilometrar…

Så att alla är lika dåliga stämmer inte alls. Vissa är helt enkelt skitdåliga. Andra är riktigt bra.



(Och ja, det är också stor skillnad på hur tillverkaren och generalagenten hanterar eventuella problem i efterhand. Kombinerar man dessutom skitdålig med kass garanti/goodwillhantering så har man definitivt som kund en potentiell bajsmacka på tallriken framför sig.)


Håller med mycket av det du skriver. Men visst har även japanska cyklar tillverknings feel. Tex gsxr hade ramar som sprack, ZX10 hade fram fälgar som behövdes bytas. Min förra R1 hade återkallelse tror det var någon givare som byttes. Den H2 jag har nu är det återkallelse på som ska lämnas in.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Många motorcyklar tillverkas i så små serier att det inte är ekonomiskt försvarbart för tillverkarna att testa bort alla barnsjukdomar innan produktionsstart. Det kostar oerhört mkt att få bort de sista procenten fel. Därför får tyvärr ägarna av nya modeller agera betatestare.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Håller med mycket av det du skriver. Men visst har även japanska cyklar tillverknings feel. Tex gsxr hade ramar som sprack, ZX10 hade fram fälgar som behövdes bytas. Min förra R1 hade återkallelse tror det var någon givare som byttes. Den H2 jag har nu är det återkallelse på som ska lämnas in.
Som sagt stor skillnad Suzuki bytte ju alla broms pumpar worldvide på gsxr 750/1000 på upp till 10 år gammla hojar.
Bara i Sverige det knorrades från generlagenten att sido importerade inte skulle få broms pump. Suzuki förklarade dock för kGK att det bestämmer inte dom.
Yamaha bytte ju något drev i växellådor a på nya R1 inte heller där något knorr trots ganska kostsamma byten.

Japs anser nog att skrotet vi köper skall funka i ur o skur.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Kom ganska nyss hem från Rotebro, testade deras KTM R2 Adventure, en 890cc 100-hästars dunderhoj, ganska mycket modernt kring styret och på TVn framför, så egentligen är det att kasta pärlor för .. grisen, jag använde bara blinkers, start och stopp knapp ändå.

Men hej vad det gick frammåt fort!? Med tanke på referensen jag har senaste tiden, min KLX230, så är detta en raket. Jag tänkte inte ens på att fråga om alla skruvarna var ordentligt åtdragna, hojen hade lite vägdamm och gammla droppar på sig så någon hade ju kört den och överlevt. Hur som helst, jag blev överväldigad. Den är för kraftig och för tung för mig. Jag var orolig över att nysa på en el-motorcykel tidigare, den här vill man inte ens hosta till på! Den vill upp på bakhjulet direkt.

Så för att sammanfatta, mitt syfte var att testa 'körglädjen', och det har den i överflöd. Beträffande kvaliteten har jag inget att bidra med idag, är jag dessvärre ledsen att meddela. Jag är bara shockad över responsen och kraften i denna tvåhjuliga maskin. Helv... !!

Här är den!IMG_2300.JPG
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Men du UncleTom. Köp den och återkom i tråden om ett år med din erfarenhet. Jag är inget fan av KTM och kommer nog aldrig bli det heller. Det är ingen hemlighet på detta forum...

Än en gång har vi en tråd på forumet om KTM och bristande kvalité. Jag tycker synd om de ägare som hamnar/ hamnat i sitsen som TS. Det är inget kul. Kan tyckas att de fel som uppstått denna gång skulle åtgärdats redan från start av JE68 innan leverans. Jag anser det vara bevis på bristande kompetens/ hög stressnivå hos mekanikerna och det är oroande. Vad mer har missats? Hade aldrig litat på hojen. Tyvärr har ju den firman fått ta över nyförsäljning av BMW också. Som tur är får man fortfarande serva på annat håll med bibehållen garanti så det kommer jag göra. När man inte får det längre så åker min GS. Tänker inte sponsra dem med ett öre... Eller åka 15 mil för att serva på annan ort.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Hehe njae.. ji! inte köpa den där! Den skrämmer mig. Den är *mycket* starkare och tyngre än jag, och det oroar mig. Skolans MT07:eek:r kändes som en moped i förhållande. Gasen här var superkänslig, tror datorn var ställd på "Street", om det nu gör nån skillnad.

.. kanske inte bör säga sånt högt men; så kör jag i shorts och t-shirt en varm dag som denna.

Sedan, en sak som expediten i affären inte visste, var tillverkas dessa hojar idag? Tänkte om KTM's sporadiskta måndagsexemplar beror på att man kanske nyligen bytt fabrik och personalen inte ... kalibrerats riktigt?

Hörde också att Huskvarnorna och KTM är väldigt lika hojar, KTM har köpt Huskvarna MC. Är Huskv.. också tveksam i kvaliteten?
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Relevant eller inte, kan jag inte riktigt avgöra, men av ett visst intresse ändå: lånade relativt nyligen tre hojar av en europeisk tillverkare. Efter 40 mils landsvägskörning noterades att en framgaffel-packbox läckte så pass att det hann bli en fläck på marken när man stannade för tankning. Hoj två och tre hade strikt landsvägsanpassade däck, trots att tillverkaren visste att vi skulle köra mycket grusväg (och att önskemål om andra däck hade framförts). Jag vet inte, men ifall sådana här tecken på att inte kunna identifiera situationer där man lätt och effektivt kan förhindra en problematisk utveckling också omfattar utveckling och tillverkning – då är det inte helt svårt att förstå skillnaden i driftsäkerhet mellan Japan och Europa. ”Vi trodde inte att...” Ja, var och en som har träffat personer som genom sin respons visar att de saknar engagemang/fantasi för att identifiera vad som kan gå snett – och som sedan också gick snett – vet vad jag tänker på. Ifall sådana personer är bra på att dölja sin bristande förmåga – ibland så enkelt som genom sitt utseende – kan de ta sig långt förbi den gräns där de hade stoppats ifall organisationen haft effektiva filter och orsaka förbluffande stora problem. Vore mycket intressant att få veta mer om hur japansk tillverkningsindustri upprätthåller sin höga effektivitet i att sortera bort personer som först verkar vara helt rätt för en viss tjänst, men som inte är det.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Japanerna har flera faktorer:

Fullständig kontroll över underleverantörerna och deras kvalitetssystem

Mycket låg personalomsättning och täta band mellan företag och anställda/familjer

Driftsäkerhet och jämn kvalitet som grundläggande affärsidé

Långsiktiga strategier i företagen (typ 50 år, helt otänkbart för en europeisk tillverkare som verkar mest styras av kommande kvartal)

Osv osv
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Man kan helt enkelt säga att Japan är vad standarden för alla företag borde sträva efter. Något som KTM uppenbarligen inte gör.. Skulle vara kul att veta vilket märke det var Klosse? BMW, KTM eller kanske Ducce?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top