Kutar du regelbundet?

Är du ute och springer regelbundet?

• Antal röstningar
    0

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Star tror jag läste att du sprang 3 gånger i veckan. Låter mycket. 2 är nog mera lagom om du vill vara hel.

Med facit i hand så var det kanske för mycket. Har alltid sprungit lite (oregelbundet) och min kondition och vilja räcker lätt till 3 pass/vecka, men kroppen börjar uppenbarligen bli lite gammal så får tänka om där....

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Jag insåg ungefär det för ett par år sedan. Med de 3-4 löppassen i veckan höll inte fötterna utan började jävlas.Har sedan dess blandat motionsformerna utan att för den skull minskat totalbelastningen, snarare ökat istället.

Cykel, rullskidor (eller inlines med stavar om det är torrt), paddling, ...

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Med facit i hand så var det kanske för mycket. Har alltid sprungit lite (oregelbundet) och min kondition och vilja räcker lätt till 3 pass/vecka, men kroppen börjar uppenbarligen bli lite gammal så får tänka om där....
Nej det är inte för mycket. Utgår vi ifrån att du bara springer kommer återhämtningen mellan passen vara för lång om du bara spriger en gång i veckan. På ren svenska betyder det att du kan träna en gång i veckan men du kommer inte att bli bättre.
Skador kommer du undan med struktur, kunskap och variation a la 69 anders.

Läs mer: http://www.marathon.se/traning/superkompensation-a-den-basta-aterbaringen

Står lite här också om tidsintervaller. Kontentan blir dock att ett pass i veckan med stor sannolkhet blir trevligt men inte effektivt.
http://www.body.se/forum/allmant-om-konditionstraning/nar-intraffar-superkompensationen-242390

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det blir mest partycigg numera tyvärr.
Dumt. Det är tufft att röka!
Jag försöker krampaktigt hålla fast vid mitt feströkande, trots att jag är nära kräkas varje gång. Blir bara runt ett halvt paket cigg om året nuförtiden.
:(

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Bra jobbat iaf. :tummenupp

Jag har en annan runda som jag har mätt upp till 5km med GPS, jag ska ta och springa den på lördag tänkte jag. Den har till skillnad från dagens runda inga backar överhuvudtaget, dagens runda varierar mellan 87 möh och 103 möh.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag har en annan runda som jag har mätt upp till 5km med GPS, jag ska ta och springa den på lördag tänkte jag. Den har till skillnad från dagens runda inga backar överhuvudtaget, dagens runda varierar mellan 87 möh och 103 möh.

Rundan jag sprang igår har en höjdskillnad på 39 meter. :)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Förbannat segt att inte kunna springa. Nästan så att man längtar ut i regnet, mörkret och ensamheten. Att nöta på med bra musik som ända sällskap. Ska ta mig en kort runda till helgen och kolla om kroppen sitter ihop.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Nån som kan rekommendera en bra rygga till löpningen?

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Nån som kan rekommendera en bra rygga till löpningen?

Beror på vad du ska ha den till. Jag har sprungit bergsmarathon med Haglöfs ACE large. (2 dagarstävling). Men ska du bara köra kortare sträckor med lite utrustning är Salomon Agile ett bra alt. Men prova själv. Vi är alla olika byggda i kroppen, det som passar mig kanske inte passar dig. Stirra dig inte blind på vikten. Ibland är det bättre att köpa en lite billigare säck som är något tyngre. Lägre vikt kostar, lättare att ta bort den vikten runt midjan istället....

Last edited:

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Beror på vad du ska ha den till. Jag har sprungit bergsmarathon med Haglöfs ACE large. (2 dagarstävling). Men ska du bara köra kortare sträckor med lite utrustning är Salomon Agile ett bra alt. Men prova själv. Vi är alla olika byggda i kroppen, det som passar mig kanske inte passar dig. Stirra dig inte blind på vikten. Ibland är det bättre att köpa en lite billigare säck som är något tyngre. Lägre vikt kostar, lättare att ta bort den vikten runt midjan istället....
Vill kunna ha ett ombyte med när jag springer hem från träningen.

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Vill kunna ha ett ombyte med när jag springer hem från träningen.

Ok, jag har sprungit kortare sträckor (30-45 min) med en vanlig Haglöfs Tight. Det fungerar bra tycker jag. Bara man kan röra armarna fritt och att säcken har någon typ av avbärarbälte och knäppning över bröstet så den sitter hyfsat bra och inte "slänger hit och dit".

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Då har jag och Plåthinken kört Toughest i Köpenhamn. Det var svinkul. Det var ganska kallt. Jag brukar inte bada i havet i oktober.

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld

Idag sprang jag 5.02km på 27.25 minuter, men då fick jag stanna och knyta skon en gång vilket borde ha tagit 10-15 sekunder. Enligt pulsmätaren hade jag strax över 160 i puls hela tiden förutom en bit i början då jag drog på lite extra, där hade jag ~180 i puls.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping