Kutar du regelbundet?

Är du ute och springer regelbundet?

• Antal röstningar
    0

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
åååh dena jävla löpningen måste jag också komma igång igen med!! Men det är ju så :huvet

Jag började springa i somras för första gången i mitt snart 40-åriga liv och jag tycker snarare att det är så att jag längtar till nästa pass. Jag springer i och för sig bara 5km så då kanske det inte hinner bli så tråkigt.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tycker ni det är trist, leta er bort från asfalten och elljusspåren, det finns garanterat drällvis med vandringsleder runt om i er närhet...

Det är svårslaget mycket trevligare/roligare att kuta i skogen. :fakta

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tycker ni det är trist, leta er bort från asfalten och elljusspåren, det finns garanterat drällvis med vandringsleder runt om i er närhet...

Det är svårslaget mycket trevligare/roligare att kuta i skogen. :fakta

Yep, med en pannlampa i mörker blir det dessutom än mer intressant!!

Last edited:

A.C

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tenere 700
Började löpträna i November 2012, då på löpbandet på gymmet. Var ungefär så bra tränad då, så att jag trodde pumpen skulle ge upp efter 2 km. Efter det så har det gått stadigt framåt. Köpte även en racercykel till sommaren som det har blivit ganska bra med mil på ute p Ekerö.. Målet var Triathlon-sprinten i Stockholm i Augusti i år.

Augusti närmade sig snabbare än vad jag räknat med. :) Men tog mig igenom tävlingen på 1:32 tror jag det var. Ganska nöjd med det. Speciellt eftersom jag inte crawla.
Tränade vidare med lite högre intensitet efter tävlingen, och började med lite intervaller. Så kom jag till mitt andra pass intervallkörning, 7x400m med 2 min vila mellan varje varv.
Efter det så har jag ont på båda båda framsida smalben. Körde ett uppehåll med löpning på tre veckor. Kändes ganska bra efter det, så jag drog ut på ett kort pass idag i lugnt tempo. (2 km) Men fick känningar direkt efteråt.

Vad säger löp-eliten på SH? Är det benhinnorna? (Eller vad dom heter)

Surt som fan är det ivf!!!

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj

Yep. Låter som benhinnorna. Det kan sitta i rätt länge.
Surt som fan, lider med dig. Sitter i samma sits själv.
Skall strax grensla min antika motionscykel som är för liten. Slår i knäna i styret om jag cyklar som vanligt, så får sitta och trampa som Åsa-Nisse :död

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Började löpträna i November 2012, då på löpbandet på gymmet. Var ungefär så bra tränad då, så att jag trodde pumpen skulle ge upp efter 2 km. Efter det så har det gått stadigt framåt. Köpte även en racercykel till sommaren som det har blivit ganska bra med mil på ute p Ekerö.. Målet var Triathlon-sprinten i Stockholm i Augusti i år.

Augusti närmade sig snabbare än vad jag räknat med. :) Men tog mig igenom tävlingen på 1:32 tror jag det var. Ganska nöjd med det. Speciellt eftersom jag inte crawla.
Tränade vidare med lite högre intensitet efter tävlingen, och började med lite intervaller. Så kom jag till mitt andra pass intervallkörning, 7x400m med 2 min vila mellan varje varv.
Efter det så har jag ont på båda båda framsida smalben. Körde ett uppehåll med löpning på tre veckor. Kändes ganska bra efter det, så jag drog ut på ett kort pass idag i lugnt tempo. (2 km) Men fick känningar direkt efteråt.

Jajamen det låter som benhinnor. Hur man kurerar varierar. För min del försvann de inte när jag vilade utan när jag fortsatte springa, liniment på innan och efter, stretchning och tryckning (det kunde bli små knutor på muskeln vid smalbenet) i duschen. Och så körde jag övningar för att stärka små muskler runt fotlederna/vadbenen.

Se också över löptekniken, trampar du på hälarna när du sätter i fötterna är det ännu större påfrestning på musklerna i underbenen. (Googla Pose running).

Springer idag utan känningar alls. För andra kanske det funkar bättre att vila bort det, för min del var träning som funkade.

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Jajamen det låter som benhinnor. Hur man kurerar varierar. För min del försvann de inte när jag vilade utan när jag fortsatte springa, liniment på innan och efter, stretchning och tryckning (det kunde bli små knutor på muskeln vid smalbenet) i duschen. Och så körde jag övningar för att stärka små muskler runt fotlederna/vadbenen.

Se också över löptekniken, trampar du på hälarna när du sätter i fötterna är det ännu större påfrestning på musklerna i underbenen. (Googla Pose running).

Springer idag utan känningar alls. För andra kanske det funkar bättre att vila bort det, för min del var träning som funkade.

Håller med plåthinken och starstriker, benhinnor. Normalt vilar man bort smärtan dvs sluta gör det som framkallar smärtan och träna nåt annat. Cykel och simning brukar vara skonsamt mot benhinnor. Stretcha gärna framsidan av undebenet och håll dom varma. Tyvärr brukar benhinnor läkas sakta (tre månader förekommer.....) Undvik att gå med högt snörande kängor om du har det, det brukar annars vara ett bra sätt att få ont i benhinnor. Ett tips till, skynda långsamt, det kommer lätt tillbaka om du frestar på för tidigt. Det är min erfarenhet av benhinnebesvär....

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Någon som har en bra förklaring till dagens upplevelse?

Jag gav mig ut och sprang som vanligt idag, det var lite kallare och fuktigare luft än det brukar vara, men inte extremt på något sätt. Jag kände direkt att jag inte hade den vanliga orken och efter lite drygt 3 km var jag tvungen att sluta springa, det kändes som jag inte fick så mycket luft som jag behövde och det liksom brände i halsen på mig. Jag gick hem och duschade som vanligt och efter det har jag inte känt något speciellt, jag verkar inte ha någon infektion eller något sådant. Något skumt var det iallafall.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Någon som har en bra förklaring till dagens upplevelse?

Jag gav mig ut och sprang som vanligt idag, det var lite kallare och fuktigare luft än det brukar vara, men inte extremt på något sätt. Jag kände direkt att jag inte hade den vanliga orken och efter lite drygt 3 km var jag tvungen att sluta springa, det kändes som jag inte fick så mycket luft som jag behövde och det liksom brände i halsen på mig. Jag gick hem och duschade som vanligt och efter det har jag inte känt något speciellt, jag verkar inte ha någon infektion eller något sådant. Något skumt var det iallafall.

Det låter som att du gick ut lite för hårt. Men ibland är det bara så att kroppen inte riktigt vill.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Förstår nu varför folk säger att dom hatar intervallträning, gjorde mitt första 5km intervallpass (500m hårt, 500m lugnt osv) i början av veckan och fy faan så slitsamt det var! :zpy

Kanske borde tagit lite lugnare på tempodelen när jag inte är van, låg runt 3:30-3:45 men det hade nog varit bättre att lagt sig närmare 4 min per km.

Det gjorde i alla fall susen att få känna på ett högre tempo, sprang milen igår och låg på 4 blankt i 6km innan jag gatt lugna ner mig då jag klätt mig åt helvete för varmt. Inte lätt att klä sig när det är runt nollan...:gnissla

Ser lovande ut inför nästa sommars mål med en sub-40 på milen och 1:30 på halvmaran om jag kan hålla igång med kutandet nu i vinter, jag fick ett par Icebug dubbdojor av fästmön i födelsedagspresent och har köpt en bra Silvalampa så nu är det bara att bita ihop och springa.:tummenupp

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Förstår nu varför folk säger att dom hatar intervallträning, gjorde mitt första 5km intervallpass (500m hårt, 500m lugnt osv) i början av veckan och fy faan så slitsamt det var! :zpy

Kanske borde tagit lite lugnare på tempodelen när jag inte är van, låg runt 3:30-3:45 men det hade nog varit bättre att lagt sig närmare 4 min per km.

Det gjorde i alla fall susen att få känna på ett högre tempo, sprang milen igår och låg på 4 blankt i 6km innan jag gatt lugna ner mig då jag klätt mig åt helvete för varmt. Inte lätt att klä sig när det är runt nollan...:gnissla

Ser lovande ut inför nästa sommars mål med en sub-40 på milen och 1:30 på halvmaran om jag kan hålla igång med kutandet nu i vinter, jag fick ett par Icebug dubbdojor av fästmön i födelsedagspresent och har köpt en bra Silvalampa så nu är det bara att bita ihop och springa.:tummenupp

Jag tror det var intervallerna som tog knäcken på mina höftleder. Jag väger strax över 90 kilo och när man älgar på på max i en minut i sträck så är det inte direkt skonsamt för kroppen. Har inte kutat på lite mer än 2 veckor nu. Väntar på att känna mig helt 100. Därefter ska jag tänka mycket mer på tekniken när jag springer och vara noggrannare med stretchingen. Förhoppningsvis slipper jag sånt här strul framöver.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
När ni intervallar, kutar ni järnet på högfart och lunkar lågfart? Jag växlar sakta och lite mindre sakta. Inte optimalt känns det som.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Nypremiär idag efter några veckors uppehåll. Ömma höftleder (fäste bensträckare sa naprapaten, men jag vet inte...) plus att jag stod på skallen för en tid sedan och gick i hårt med vänster höft satte p för min löpning en tid.

Idag 5 km i lungt tempo. Fortfarande lite känningar på vänster sida där jag slog i, men höger känns grejt.
Tänkte jag skulle börja fundera lite på min teknik för att inte belasta leder etc i onödan.

Förståsigpåarna säger att man skall börja isättningen på fotbladet, och undvika att sätta i hälen först. WTF? :gnissla
Det känns ungefär lika naturligt som att springa baklänges, och dessutom blir det mycket stötigare än att sätta i hälen och rulla foten framåt.

Driver dom med mig, eller har jag missat nåt?

Kolla 2:20 och framåt :moonwalk

http://youtu.be/5HwTD4JjNnY

Last edited:

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Nypremiär idag efter några veckors uppehåll. Ömma höftleder (fäste bensträckare sa naprapaten, men jag vet inte...) plus att jag stod på skallen för en tid sedan och gick i hårt med vänster höft satte p för min löpning en tid.

Idag 5 km i lungt tempo. Fortfarande lite känningar på vänster sida där jag slog i, men höger känns grejt.
Tänkte jag skulle börja fundera lite på min teknik för att inte belasta leder etc i onödan.

Förståsigpåarna säger att man skall börja isättningen på fotbladet, och undvika att sätta i hälen först. WTF? :gnissla

Framfotalöpning provade jag och det hjälpte mot mina smärtande benhinnor.
Det är väl så att när du sätter i hälen först får musklerna på framsida smalben jobba betydligt hårdare än om du sätter ner hela foten platt eller med tårna först.

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Framfotalöpning provade jag och det hjälpte mot mina smärtande benhinnor.
Det är väl så att när du sätter i hälen först får musklerna på framsida smalben jobba betydligt hårdare än om du sätter ner hela foten platt eller med tårna först.

Kändes helt omöjligt och blev mycket störigare. Är säkert något man måste träna upp för att få det att fungera.
Känns som att lära sig springa på nytt = svårt.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024