Lämplig varsel/reflexväst?

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Snart är det dags att börja hojpendla.

Någon som har tips om var man köper lämplig och ändamålenlig varsel/relexväst till rimlig summa?

Önskemål är att den ska sitta hyffsat utanpå stället och inte fladdra för mycket, samt vara någorlunda smidig och lätt att ta av och på.

Tips och råd är mycket välkommna!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tycker man ser såna där västar till salu överallt nuförtiden. Bara för det kommer jag inte på ett enda ställe... Biltema kanske?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jula, tjöp en vindtät varseljacka så blir du varse.
(varför man nu vill synas när man kör sporthoj i hög fart mot jobbet) :va
Det låter väl tillräckligt från slipon'et så att folk flyttar sig. :yoparty
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Jag tror alltid att det är en byggjobbare eller liknade som står still vid vägkanten när jag ser dessa västar, OCH SÅ HELT PLÖTSLIGT KOMMER FANSKAPET SUSANDE EMOT EN. :skrämd
För mig signalerar gula västar stillastående objekt. :fakta
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Här är en om du vill se ut som en blinkande julgran:

http://www.safetystore.se/store/?pid=424
424_704_medium.jpg


En reflexväst med dioder som blinkar...

I annat fall köper du vanliga reflexvästar på mackar, biltema, mekonomen mf mf, och säkert även via ditt försäkringsbolag.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Känner mig störtmesig... min jacka har allt de där inbyggt så de går inte å ta av ens! De e så jävla heeemskt! :(
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Inte för att jag tror att någon bryr sig om min ringa åsikt.. men here goes :)

Tycker det är lite trist att det ska klankas ner på att folk kör med reflexväst eller att det inte "hör hemma" på en viss typ av hoj. Är det utseendet och coolhetsfaktorn som är det viktigaste så borde man nog inte ha hoj ö ht.

Jag håller me om att man nog kan få en falsk trygghet av reflexväst, men å andra sidan så uppfattar åtminstone jag att jag lägger märke till motorcyklister som har såna tidigare och bättre än såna som är helt kolsvarta. (detta när jag själv kör bil).

Kör personligen inte med reflexväst på hojen, försöker istället köra med nån ljus tröja och räknar ALLTID med att andra inte ser mig. Det har räckt för mig hittils.

Men just där att det är fjantigt att köra med en väst känns mest puckat.

Den inställningen smittar dessutom lätt av sig på svaga individer och osäkra människor där självkänslan sitter i "looken" och det är väldigt viktigt att vara "häftig" (framförallt att andra tycker att man är häftig)

För min del tycker jag att alla ska köra med vad de känner sig bekväma/trygga i. Reflexväst eller inte.

Det viktiga är väl ändå att vi har det jävligt kul på våra hojar?

(till TS.. du kan köpa väst på t ex stadium eller annan sportbutik. Tänk bara på att ta en stor storlek så att den går på utanpå stället.)

Och som en liten sensmoral, för inte allt för länge sen var det "fjantigt" att använda hjälm.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag tror alltid att det är en byggjobbare eller liknade som står still vid vägkanten när jag ser dessa västar, OCH SÅ HELT PLÖTSLIGT KOMMER FANSKAPET SUSANDE EMOT EN. :skrämd
För mig signalerar gula västar stillastående objekt. :fakta
Oavsett om det står stilla eller rör sig så ska du väl inte köra på det?


Var kör du? man får väl se till att man är synlig, jag tror att västarna kan ge en falsk trygghet. Särskilt med tanke på att så många olika grupper använder dom.
Hellre en falsk trygghet som faktiskt innehåller en viss faktisk trygghet än alla nötter som kommer susandes på cyklar eller ramlar ut ut ett buskage helt mörkklädda och utan en endaste reflex och utan minsta tanke på trafiken.

Det en del inte tänker på med varselkläder är att när de är använda ett tag och blivit smutsiga så varslar de sämre.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Kan rekommendera Biltemas varselväst. Jag körde 40 mil i regn med den och blev positivt överraskad eftersom den faktiskt gav ett visst skydd mot väta. Köp inte för stor och sätt en säkerhetsnål e.dy. i kardborreöpppningen framtill.

Köp den och sen får du se hur alla stentuffa sporthojsåkare tvärnitar och puttrar omkring 20 km/h under tillåten hastighet. :rofl :tummenupp

.
 

Bifogat

  • 21-251_m.jpg
    21-251_m.jpg
    10.2 KB · Visningar: 153
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top