Lag på ryggskydd

Lag på Ryggskydd

• Antal röstningar
    0

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Har nu läst hela tråden och innan jag ens röstat och sett resultatet skulle jag vilja sammanfatta den såhär:
Nästan alla som skriver ett inlägg är emot en lag.
Nästan alla som är mot en lag använder både ryggskydd och hjälm.
Jag håller med "nästan alla" och gör som "nästan alla".
Inga fler lagar men hemskt gärna mer info, gärna mycket högre självrisker och en reduktion på den vid olycka om föraren varit helskyddad, d.v.s med godkännt ställ samt ryggskydd.

Money talks - Bullshit walks.

Edit: Och nu har jag röstat och sett att dom flesta vill ha en lag... :va :hihi

Last edited:

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
Kan säga att jag antingen varit invalid eller död idag om jag inte använt ryggskydd när jag krockade i 50km/h enligt läkaren

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
KTM SMC-R
Jag röstade nej, jag vet att ryggskydd är VÄLDIGT bra att ha på sig när man åker hoj. Men ibland är man lite korkad. Så om jag vill åka från A till B utan ryggskydd är det mitt problem, inte polisens. det är mitt liv det handlar om och det tar jag gärna ansvar för själv, jag behöver ingen lag för att värna om min personliga säkerhet när det bara är jag själv som drabbas (+ familjen då om något skulle hända)

slutsats: är man självisk om man kör utan ryggskydd? :va

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Blondie skrev:
Kan säga att jag antingen varit invalid eller död idag om jag inte använt ryggskydd när jag krockade i 50km/h enligt läkaren

Samma för mig när jag highsidade ut ur en rondell i ca 80km/h. Var färgförändringar i plasten på mitt ryggskydd efter (antagligen) stenar som låg i diket där jag hamnade med ryggen före. Kör aldrig utan rygg skydd nu :tummenupp

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Och jag får sälla mig till skaran som använder ryggskydd men inte vill ha en lag om det....det finns tillräckligt med lagar redan, använder även skydd när jag åker inlines och bälte när jag åker bil......cykelhjälm... aldrig i livet :rolleyes:

Hmmm...frihet under ansvar......gör så här istället, låt den som kör omkull utan rygga få betala sin egen sjukvård. Då kan vi snacka frihet under ansvar.
Kontentan är ju att kostar det pengar så försöker man åtgärda/förebygga det, kunde ju vara en variant i så fall :va

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
wheelieman skrev:
Och jag får sälla mig till skaran som använder ryggskydd men inte vill ha en lag om det....det finns tillräckligt med lagar redan, använder även skydd när jag åker inlines och bälte när jag åker bil......cykelhjälm... aldrig i livet :rolleyes:

Hmmm...frihet under ansvar......gör så här istället, låt den som kör omkull utan rygga få betala sin egen sjukvård. Då kan vi snacka frihet under ansvar.
Kontentan är ju att kostar det pengar så försöker man åtgärda/förebygga det, kunde ju vara en variant i så fall :va
TSV borde som sagt ha en kampanj som upplyser om rygga, men en lag biter hårdare och då kommer infon automatiskt.

Nästan alla som inte vill ha en lag är ändå så pass förnuftiga att dom alltid bär rygga när dom kör, dom påverkas ju inte av att det tillkommer en lag, men glidarmaffian med fransar då?

wheelieman

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
GSXR1100R skrev:
TSV borde som sagt ha en kampanj som upplyser om rygga, men en lag biter hårdare och då kommer infon automatiskt.

Nästan alla som inte vill ha en lag är ändå så pass förnuftiga att dom alltid bär rygga när dom kör, dom påverkas ju inte av att det tillkommer en lag, men glidarmaffian med fransar då?

Förstår din tanke bakom idén, men jag är emot att dom skapar lagar för allting i vårat sammhälle hela tiden.
I slutändan så är vi totalt idiotförklarade allihop.
Nej, jag står fast vid min tidigare tanke. Plocka dom där det känns som mest....i plånboken.... Har man inte riktig utrustning så får man betala sjukvården själv..

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
wheelieman skrev:
Förstår din tanke bakom idén, men jag är emot att dom skapar lagar för allting i vårat sammhälle hela tiden.
I slutändan så är vi totalt idiotförklarade allihop.
Nej, jag står fast vid min tidigare tanke. Plocka dom där det känns som mest....i plånboken.... Har man inte riktig utrustning så får man betala sjukvården själv..
Lagar som skyddar oss anser jag vara bra, men vissa lagar är kanhända överbeskyddande i vissas ögon.

Jag har polare som kör fiskebåt med fransar utan rygga, dom kommer aldrig att bära rygga så länge som det inte är olagligt att köra utan rygga.

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Kraschpucken skrev:
jag behöver ingen lag för att värna om min personliga säkerhet när det bara är jag själv som drabbas (+ familjen då om något skulle hända)
Varför ska du då ha hjälmlag?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Mycket intressant läsning.
Jag är inte för en lag. Jag vill kunna gasa i t-shirt när jag vill. Fast man blir mest halssjuk därefter...
Ryggskyddet hjälpte nog mig i min avåkning då jag gjorde en del kullerbyttor o slog i ryggen i en gren men då körde jag rätt vilt med.

Tror faktiskt man skulle ångra sig rätt bra om man åkte på en kotfraktur och kanske kunnat undvika det om man burit ryggskydd.
Svår diskussion.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
wheelieman skrev:
Har man inte riktig utrustning så får man betala sjukvården själv..

Okej, om man inte hade riktiga handskar men skadar benet, vem betalar den sjukvården? Vem avgör vem som ska stå för kostnaderna? Polisen? Försäkringsbolaget? Vägverket? En läkare? Du? Vem tar hand om invaliden som inte hade råd att operera sig för att bli frisk. Vem tar hand om invalidens barn? Ponera att någon blir av med benet och dennes hjälm inte var CE-märkt, ska invaliditetsersättning utgå eller ska vi förlita oss på att folk är snälla och ger den hemlöse invalidiserade uteliggaren en tia till ett par bananer? Du lär nog utveckla din tankegång lite (för att bli tagen på allvar).

Det ska bli intressant och kika på TV3's insider om "parasiter" och hur man vinklar frågan. En nära släkting blev utsliten i rygg & axlar på bara 8 år pga av monotona arbetsuppgifter. Förtidspensionerad vid 46. Kan upplevas som helt normalt arbetsför vid första, andra och tredje påseendet, men har inte "förmånen" att uppleva det fjärde påseendet - och lidandet, då denne har förtagit sig och varit lätt fysiskt aktiv i mer än en timme. Då kan Ashberg få komma med en burk Albyl och hojta PARASIT - så får han själv en spark i sidan (av mig), som han själv gjorde med något annat för några år sedan.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
andersbrink skrev:
Det ska bli intressant och kika på TV3's insider om "parasiter" och hur man vinklar frågan.
OT:
Jag hjälper dig att sparka, men är insider ikväll?

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Om en lag på ryggskydd hade medfört att premierna hade sänkts hade du som röstat nej då kunnat ändra dig?

wheelieman

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Mr K skrev:
Om en lag på ryggskydd hade medfört att premierna hade sänkts hade du som röstat nej då kunnat ändra dig?

DÅ är jag på...............

andersbrink skrev:
Okej, om man inte hade riktiga handskar men skadar benet, vem betalar den sjukvården? Vem avgör vem som ska stå för kostnaderna? Polisen? Försäkringsbolaget? Vägverket? En läkare? Du? Vem tar hand om invaliden som inte hade råd att operera sig för att bli frisk. Vem tar hand om invalidens barn? Ponera att någon blir av med benet och dennes hjälm inte var CE-märkt, ska invaliditetsersättning utgå eller ska vi förlita oss på att folk är snälla och ger den hemlöse invalidiserade uteliggaren en tia till ett par bananer? Du lär nog utveckla din tankegång lite (för att bli tagen på allvar).

Neeeej du!!! Det förslaget är inget som är genomtänkt eller något som jag tänker utveckla.
Men grundtanken står jag bakom, är man dum så ska man få betala för det SJÄLV....INTE alla andra som sköter sig.
Hela vårat samhälle är ju uppbyggt på att du kan bete dig hur dumt som helst och ändå vara totalt skyddad.!!?!?!?
Inte undra på att folk skiter i och tänka efter lite extra, när allting ändå löser sig.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Mr K skrev:
Då röstar nog dom flesta ja, pengar verkar vara viktigare än säkerhet.

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
NEJ !! Inte fler lagar !! Jag tror inte på lagar och förbud..

Jag tror att det finns bättre sätt att öka säkerheten i trafiken . Exempelvis att FB primerar de som använder rygskydd mm med lägre premier och självrisker. Jag tycker även att de som frivilligt deltar på välorganiserade bandagar och andra trafikövningar som syftar till att man blir en säkrare förare ska få lägre premier och självrisk. Ett årligt utskick till alla som har hojkort med foton och beskrivningar hur illa skadad man blir som hojåkare om något går snett, skulle få mig med flera att tänka till en gång extra.
Jag använder ryggskydd utan att det krävs i någon lag.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
P@trik skrev:
Pengar och säkerhet brukar gå hand i hand, men jag hade röstat nej hur som helst.
Du hade altså röstat nej trots att du har rygga och kunde få en billigare premie, frågan är väl om du har råd att inte vara säker.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife