Landet vi kallade Sverige finns inte längre kvar...

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Nja, snarare tvärtom. Det blir inte effektivare ekonomisk. Men det kanske var rent kömässigt du tänkte på?
Det är inte för inte förklarar nedskärningar som effektivisering...
Vad är bättre om folk inte får vård i tid? Folk tvingas föda hemma då bb är fulla, tvingas vänta i månader med onödiga och kostsamma sjukskrivningar som resultat.
De har bättre verktyg, absolut. Men sen då?

Nääe jag menade endast kömässigt såklart eftersom vi pratar ju om ifall det var bättre förr eller nu.
Det är det fetmarkerade vi måste utgå ifrån i den här tråden (väl?). Bara för att vissa saker är mindre dåliga nu betyder ju inte att det håller en bra nivå per automatik.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Grund- och gymnasieskola skall inte vara aktiebolag.

Varför inte? Sålänge hårda kvalitetskrav uppfylls spelar driftsformen mindre roll. Jag håller också med om att det är bättre om pengarna man lägger på skolan går till undervisning och inte till räntesnurror i skatteparadis MEN med dagens sunkiga offentliga förvaltning som är så grymt ineffektiv går det att prestera bättre undervisning och göra vinst om man är lite effektiv....

Problemet med dagens privatiseringar är att kravspecen är obefintlig. Finns där inga krav så kommer företagen att spara in på sådant som inte är obligatoriskt ex kurator, bibliotek,elevstöd,skolhälsovård,gymnastik etc. Ställ exakt samma krav på alla skolhuvudmän så får privata aktörer försöka om de vill. Vinstmarginalerna lär dock minska ordentligt så det lär inte bli intressant för riskkapitalet...

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
... MEN med dagens sunkiga offentliga förvaltning som är så grymt ineffektiv...

Du får ursäkta ifall jag missförstått det du säger men jag tolkar det som att du säger att den offentliga förvaltningen är mer ineffektiv nu än den varit tidigare? Vad baserar du det på i så fall med tanke på att i alla fall kostnaden för offentlig sektor i procent av BNP minskar.

Men det är ju nästan hopplöst att hålla reda på eftersom man minskar hur mycket man spenderar på t.ex. försvaret och vad jag vet finns det inga riktiga mått på vad befolkningen får för pengarna som offentlig sektor kostar?

Med det naturligtvis inte sagt att det inte kan bli bättre men det vore intressant att veta vilka mätpunkter som säger att det är mer ineffektivt nu än tidigare.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Du får ursäkta ifall jag missförstått det du säger men jag tolkar det som att du säger att den offentliga förvaltningen är mer ineffektiv nu än den varit tidigare? Vad baserar du det på i så fall med tanke på att i alla fall kostnaden för offentlig sektor i procent av BNP minskar.

Men det är ju nästan hopplöst att hålla reda på eftersom man minskar hur mycket man spenderar på t.ex. försvaret och vad jag vet finns det inga riktiga mått på vad befolkningen får för pengarna som offentlig sektor kostar?

Med det naturligtvis inte sagt att det inte kan bli bättre men det vore intressant att veta vilka mätpunkter som säger att det är mer ineffektivt nu än tidigare.

Det är ju ofantligt svårt att mäta på ett rättvist sätt så det är min personliga tro och inget jag har siffror på.Man har skurit ner antalet anställda inom offentlig verksamhet men skurit betydligt mer bland de som utför saker än de som administrerar. Det är svårare att få tjänstemän att avskeda varandra än personen på golvet.

Om man har 10 arbetare på en chef 1980 så har man idag 5 arbetare 1 chef 1 kvalitetskonsult 1 antidiskrimineringsansvarig 2013. Vips har man skurit ned antalet på lönelistan med 30% men är det verkligen relevant? Antalet som producerar relevant tjänst till befolkningen har ju halverats...

Jag jobbar som läkare inom landstinget och min arbetsgivare har 6000 anställda totalt (7500 1981). Mindre än 50% av dessa är läkare/sjuksköterskor/undersköterskor/arbetsteurapeuter/sjukgymnaster osv dvs de som verkligen utför vård. När man sen skär ner och stänger saker så avskedar man USK/SSK men råkar man ha kommit upp sig lite och sitter bakom ett skrivbord blir man istället omplacerad och någon uppfinner en tjänst åt dig. Vi har ofantligt många inkompetenta mellanchefer som blivit antidiskrimineringsutredare, genuskonsulter, personalutvecklare etc när det de chefade över sparades in.

Försvaret är ett annat gott exempel där man skurit mycket och fått en väldigt topptung organisation där grundverksamheten går på knäna. Visst har man sparat stora mängder pengar men när man har bestämt sig för att 100 flygplan är tillräckligt jämfört med 300 som vi hade på 80-talet så borde rimligen antalet chefer i flygvapnet minska med åtminstone hälften och inte ligga kvar på samma nivå som tidigare.

Tillräckligt med anekdotbevisning och personligt tyckande....

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är ju ofantligt svårt att mäta på ett rättvist sätt så det är min personliga tro och inget jag har siffror på.Man har skurit ner antalet anställda inom offentlig verksamhet men skurit betydligt mer bland de som utför saker än de som administrerar. Det är svårare att få tjänstemän att avskeda varandra än personen på golvet.

Om man har 10 arbetare på en chef 1980 så har man idag 5 arbetare 1 chef 1 kvalitetskonsult 1 antidiskrimineringsansvarig 2013. Vips har man skurit ned antalet på lönelistan med 30% men är det verkligen relevant? Antalet som producerar relevant tjänst till befolkningen har ju halverats...

Jag jobbar som läkare inom landstinget och min arbetsgivare har 6000 anställda totalt (7500 1981). Mindre än 50% av dessa är läkare/sjuksköterskor/undersköterskor/arbetsteurapeuter/sjukgymnaster osv dvs de som verkligen utför vård. När man sen skär ner och stänger saker så avskedar man USK/SSK men råkar man ha kommit upp sig lite och sitter bakom ett skrivbord blir man istället omplacerad och någon uppfinner en tjänst åt dig. Vi har ofantligt många inkompetenta mellanchefer som blivit antidiskrimineringsutredare, genuskonsulter, personalutvecklare etc när det de chefade över sparades in.

Försvaret är ett annat gott exempel där man skurit mycket och fått en väldigt topptung organisation där grundverksamheten går på knäna. Visst har man sparat stora mängder pengar men när man har bestämt sig för att 100 flygplan är tillräckligt jämfört med 300 som vi hade på 80-talet så borde rimligen antalet chefer i flygvapnet minska med åtminstone hälften och inte ligga kvar på samma nivå som tidigare.

Bara för att säga emot:
Tidigare var administrationen eftersatt.
Läkare (som ofta var odugliga administratörer) tillbringade stor del av sin arbetstid med att göra sådant de inte kunde.
Därför utökades administrationen så att sjukvårdspersonalen fick tid att göra det de kan.
Som vanligt gick det överstyr.
Men jag tror ändå inte att det har blivit sämre.

Förutom påfundet att allt skall gå genom vårdcentralen först.
Jag förstår att man behöver sortera bort gnällfittorna och bidragsknarkarna, men nog borde man kunna ha någon på varje vårdcentral som inte är helt inkompetent?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Tack för ett ärligt svar och det är som jag trodde, väldigt svårt att få fram siffror på. Jag hade dock gärna sett siffror på det om det fanns. Hade varit väldigt intressant.

Man kan ju, om man vill utmana dina anekdoter lite, ställa en motfråga; vi har enligt dig skurit rejält i antalet "utövare" inom sjukvården under de senaste 10-20 åren. Samtidigt så har sveriges befolkning vuxit med runt en miljon personer under de senaste 20 åren samt att andelen äldre (som generellt sett är mer sjukvårdintensiva) har ökat så belastningen på sjukvården bör ha ökat?. Levererar sjukvården lika bra, sämre eller bättre sjukvård till befolkningen som helhet än man gjorde för 20 år sedan?

Riktigt snårigt blir det ju dock när man ska börja särskilja mellan generella framsteg inom sjukvård i allmänhet (mediciner och teknisk utveckling) och förändring inom den faktiska vårdleveransen i Sverige.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Bara för att säga emot:
Tidigare var administrationen eftersatt.
Läkare (som ofta var odugliga administratörer) tillbringade stor del av sin arbetstid med att göra sådant de inte kunde.
Därför utökades administrationen så att sjukvårdspersonalen fick tid att göra det de kan.
Som vanligt gick det överstyr.
Men jag tror ändå inte att det har blivit sämre.

Förutom påfundet att allt skall gå genom vårdcentralen först.
Jag förstår att man behöver sortera bort gnällfittorna och bidragsknarkarna, men nog borde man kunna ha någon på varje vårdcentral som inte är helt inkompetent?

Fast läkarna hävdar ju att de tvingas fylla i listor och formulär för att kvalitetssäkra vården istället för att bedriva vård. Närmast ideellt dessutom om du googlar lite... Läkare=:angel

Så när man misslyckas, (vilket verkar hända allt mer, kanske för att de tappar handlag på att sitta och skriva istället för att bedriva vård), har man fått upp skrivfärdigheten så till den grad att varje misslyckande kan beskrivas som en framgång. Folk dör, blir beroende av vård livet ut utan chans till vare sig förbättring eller upprättelse. Strävan och förmågan att beskriva dessa resultat som en framgång däremot, de är på topp.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Hm, mer seriös an jag antog, månne? Hur ska du komma åt grupptrycket, mobbingen, peddona och de kassa pedagogerna? Tror du på allvar att barn fritt skulle kunna välja eller välja bort?

Grupptryck och mobbning inom en grupp har båda samma anledning; dåligt ledarskap. Det är och kommer alltid förbli ledarens uppgift att motverka och preventera grupptryck och mobbning.

Jag har själv stor erfarenhet av framförallt mobbning. Grunden till att mobbning frodas är att ledaren inte gör sin uppgift; och ofta är det så att den mobbade inte blir trodd eller så flaxar man bort det och säger att det inte är så allvarligt.

Det som behöver göras på fronten är att införa någon form av logg där skolan måste logga alla fall av rapporterad mobbning. Alla dessa fall måste utredas, annars blir det konsekvenser för skolan.

Sen blandar man ofta in föräldrarna i bilden, vilket påökar mobbningen ("mitt barn skulle aldrig göra så!"), varvid man anklagar den mobbade för förtal. Ta bort föräldrarna helt och hållet ur bilden, skolan är ansvarig för skolmiljön och skolinspektionen kontrollerar att samtliga åtgärder tas vid loggförd mobbning.

Peddon kan hållas borta från skolsystemet sålänge man alltid har insyn i systemet; ställ krav på vilka som väljs till tjänster såsom coach eller lärare. Sen är det klart att random peddos kan dyka upp vart som helst, men det är svårt att lösa med politik.

Kassa pedagoger upptäcks fantastisk lätt om man har en statlig skola med identiska utbildningsplaner; om alla har samma böcker med samma mål i kursen, men man ser skiftande resultat i olika skolor så är det uppenbart att pedagogen inte uppfyller kraven.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R

Blir inte administrationen lättare om man har ett statligt drivet sjukhussystem?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Grupptryck och mobbning inom en grupp har båda samma anledning; dåligt ledarskap. Det är och kommer alltid förbli ledarens uppgift att motverka och preventera grupptryck och mobbning.

Jag har själv stor erfarenhet av framförallt mobbning. Grunden till att mobbning frodas är att ledaren inte gör sin uppgift; och ofta är det så att den mobbade inte blir trodd eller så flaxar man bort det och säger att det inte är så allvarligt.

Det som behöver göras på fronten är att införa någon form av logg där skolan måste logga alla fall av rapporterad mobbning. Alla dessa fall måste utredas, annars blir det konsekvenser för skolan.

Sen blandar man ofta in föräldrarna i bilden, vilket påökar mobbningen ("mitt barn skulle aldrig göra så!"), varvid man anklagar den mobbade för förtal. Ta bort föräldrarna helt och hållet ur bilden, skolan är ansvarig för skolmiljön och skolinspektionen kontrollerar att samtliga åtgärder tas vid loggförd mobbning.

Peddon kan hållas borta från skolsystemet sålänge man alltid har insyn i systemet; ställ krav på vilka som väljs till tjänster såsom coach eller lärare. Sen är det klart att random peddos kan dyka upp vart som helst, men det är svårt att lösa med politik.

Kassa pedagoger upptäcks fantastisk lätt om man har en statlig skola med identiska utbildningsplaner; om alla har samma böcker med samma mål i kursen, men man ser skiftande resultat i olika skolor så är det uppenbart att pedagogen inte uppfyller kraven.
Vänliga och trevliga om än en aning naiva tankar och förhoppningar.
Skolor har redan, enligt skollagen, en skyldighet att agera vid mobbing. Finns inga ursäkter för att inte göra detta och det ska ageras på studs och mobbingen SKA upphöra. Fina ord som nog hade varit ännu finare om man använde sig mer av evidensbaserad metodik mot mobbing. Det görs rätt sällan och även om man skulle göra det så försvinner inte mobbing, den "bara" minskar. Dock är mobbing lite mer komplext än att det bara är dåligt ledarskap.

Hålla borta pedofiler är givetivs önskvärt men vilken öppenhet i systemet som skulle bidra till det är för mig en gåta då den superstora, jättemajoriteten av pedofiler inte är dömda och rätt få antagligen känner för att rapportera läggningen i samband med deklaration eller liknande. Sedan kan man ju fundera på om en välmotiverad pedofil är så välmotiverad att han känner för att gå en lärarutbildning först eller om det kanske kan finnas smidigare metoder för honom...

Lite glad för att lägga skulden på pedagogen även om man av någon anledning skulle ha centralt inköpta böcker i den svenska skolan. Tror du verkligen att det är samma sak att undervisa på Rosengården eller i Lund (Där varannan vuxen är läkare eller professor.)?

På något vis kan jag tycka att dina inlägg ligger i linje med en teori som ofta framförs på nätet: Politiker vet inget om hur det är att vara "vanlig medborgare" eftersom de aldrig har varit det. Samtidigt vet "vanliga medborgare" precis hur det är att vara politiker för just då är bristande erfarenhet inget problem.

Men som sagt: Jag stöttar ambitionerna!

(För säkerhets skull: Nej, varannan vuxen i Lund är inte professor eller läkare. Det är bara extremt många högutbildade i den staden)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping