Grupptryck och mobbning inom en grupp har båda samma anledning; dåligt ledarskap. Det är och kommer alltid förbli ledarens uppgift att motverka och preventera grupptryck och mobbning.
Jag har själv stor erfarenhet av framförallt mobbning. Grunden till att mobbning frodas är att ledaren inte gör sin uppgift; och ofta är det så att den mobbade inte blir trodd eller så flaxar man bort det och säger att det inte är så allvarligt.
Det som behöver göras på fronten är att införa någon form av logg där skolan måste logga alla fall av rapporterad mobbning. Alla dessa fall måste utredas, annars blir det konsekvenser för skolan.
Sen blandar man ofta in föräldrarna i bilden, vilket påökar mobbningen ("mitt barn skulle aldrig göra så!"), varvid man anklagar den mobbade för förtal. Ta bort föräldrarna helt och hållet ur bilden, skolan är ansvarig för skolmiljön och skolinspektionen kontrollerar att samtliga åtgärder tas vid loggförd mobbning.
Peddon kan hållas borta från skolsystemet sålänge man alltid har insyn i systemet; ställ krav på vilka som väljs till tjänster såsom coach eller lärare. Sen är det klart att random peddos kan dyka upp vart som helst, men det är svårt att lösa med politik.
Kassa pedagoger upptäcks fantastisk lätt om man har en statlig skola med identiska utbildningsplaner; om alla har samma böcker med samma mål i kursen, men man ser skiftande resultat i olika skolor så är det uppenbart att pedagogen inte uppfyller kraven.
Vänliga och trevliga om än en aning naiva tankar och förhoppningar.
Skolor har redan, enligt skollagen, en skyldighet att agera vid mobbing. Finns inga ursäkter för att inte göra detta och det ska ageras på studs och mobbingen SKA upphöra. Fina ord som nog hade varit ännu finare om man använde sig mer av evidensbaserad metodik mot mobbing. Det görs rätt sällan och även om man skulle göra det så försvinner inte mobbing, den "bara" minskar. Dock är mobbing lite mer komplext än att det bara är dåligt ledarskap.
Hålla borta pedofiler är givetivs önskvärt men vilken öppenhet i systemet som skulle bidra till det är för mig en gåta då den superstora, jättemajoriteten av pedofiler inte är dömda och rätt få antagligen känner för att rapportera läggningen i samband med deklaration eller liknande. Sedan kan man ju fundera på om en välmotiverad pedofil är så välmotiverad att han känner för att gå en lärarutbildning först eller om det kanske kan finnas smidigare metoder för honom...
Lite glad för att lägga skulden på pedagogen även om man av någon anledning skulle ha centralt inköpta böcker i den svenska skolan. Tror du verkligen att det är samma sak att undervisa på Rosengården eller i Lund (Där varannan vuxen är läkare eller professor.)?
På något vis kan jag tycka att dina inlägg ligger i linje med en teori som ofta framförs på nätet: Politiker vet inget om hur det är att vara "vanlig medborgare" eftersom de aldrig har varit det. Samtidigt vet "vanliga medborgare" precis hur det är att vara politiker för just då är bristande erfarenhet inget problem.
Men som sagt: Jag stöttar ambitionerna!
(För säkerhets skull: Nej, varannan vuxen i Lund är inte professor eller läkare. Det är bara extremt många högutbildade i den staden)