Landet vi kallade Sverige finns inte längre kvar...

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Fan va gnälliga folk är, Sverige är ju kanon! Vi har det bättre än någonsin, vi kan skaffa oss vad vi vill, ids man inte vara fattig finns det en uppsjö med saker man kan göra för att ändra på det och är man krasslig är det här det bästa landet att vara det i. Generation gnäll och gråt, trodde det var 90-talisterna men det är visst ett spann på 30 år som berörs. Eller kanske det är tiden, 2010-talet kanske kommer att kallas tycka-synd-om-sig-själv-årtiondet i historieböckerna. Nu ska jag läsa artikeln som länkades...

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Informationstillgängligheten?
Teknologi rent allmänt.
Det samlade vetenskapliga kunnandet.
Arbetsmiljöerna.

Så har vi iaf startat på en lista? :D

Som småbarnsförälder kan jag tycka att det är schysst att jag kan dra till coop kl. 21.30 å köpa febernedsättande när ngn av barnen blir akut sjuka:tummenupp

Det var dessa typer av svar jag anade skulle komma :) Och visst är det så att det blivit bättre på många sätt.
Många förbättringar som man tänker på direkt sker på det personliga planet. Bättre kommunikationsutrustning, coolare prylar, billigare kött och godis, man kan köpa alvedon el. motsv. på coop.

Om vi då tänker oss att barnen inte blivit plötsligt sjuka utan verkligt akut sjuka. Hur är då bemanningen på akuten när man kommer dit med dem?
Och alla tekniska prylar som förbättrar samhället. Hur påverkar de samhället där de tillverkas?
Och varför använder man inte teknologin till att avlasta arbeten snarare än att göra dem mer kostnadseffektiva. Med moderna hjälpmedel jobbar vi fortfarande åtta timmar per dag och folk går arbetslösa. Varför?

Edit: Jag vill mena att diskussionen gärna tar fel fokus.

Angående att kommunismen var bättre förr. Jag har hela min levnad (född-80) hört om Stasisamhällen där samtal var avlyssnade och breven lästes. Typiskt kommunistiskt. :glömdet

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det var dessa typer av svar jag anade skulle komma :) Och visst är det så att det blivit bättre på många sätt.
Många förbättringar som man tänker på direkt sker på det personliga planet. Bättre kommunikationsutrustning, coolare prylar, billigare kött och godis, man kan köpa alvedon el. motsv. på coop.

Om vi då tänker oss att barnen inte blivit plötsligt sjuka utan verkligt akut sjuka. Hur är då bemanningen på akuten när man kommer dit med dem?
Och alla tekniska prylar som förbättrar samhället. Hur påverkar de samhället där de tillverkas?
Och varför använder man inte teknologin till att avlasta arbeten snarare än att göra dem mer kostnadseffektiva. Med moderna hjälpmedel jobbar vi fortfarande åtta timmar per dag och folk går arbetslösa. Varför?

Angående att kommunismen var bättre förr. Jag har hela min levnad (född-80) hört om Stasisamhällen där samtal var avlyssnade och breven lästes. Typiskt kommunistiskt. :glömdet

För att folk inte vill gå ner i arbetstid istället för att få mer i lön?
6 timmars arbetsdag är vad man i realiteten max kan plocka ut ur någon som jobbar intellektuellt, allt utöver det är spilltid som man lika gärna kan vara utan som arbetsgivare, trots det så ska det vara de där heliga 8 timmarna, gärna mer genom övertid. Lite fånigt egentligen.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
6 timmars arbetsdag är vad man i realiteten max kan plocka ut ur någon som jobbar intellektuellt, allt utöver det är spilltid som man lika gärna kan vara utan som arbetsgivare, trots det så ska det vara de där heliga 8 timmarna, gärna mer genom övertid. Lite fånigt egentligen.

Nja, sisådär 1500 timmar om året/365 dagar=sisådär fyra timmar/dag.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

6 timmar låter lite. 12 timmar köper jag men om någon bara kan jobba 6 timmar och sedan inte vara produktiv tycker jag låter som låg kapacitet även om det är hjärnan man jobbar med.

Eller vad menar du med "jobbar intellektuellt"?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Fast även jag hör och har hört om Stasisamhällen, fast det begränsades inte till övervakning.

Dock anser jag vi är rövknullade mesproppar som stillasittande tar våldtäkten på vår frihet.

Hade vi åtminstone levt i ett kommunistiskt förtryck hade vi haft något att skylla på, nu är vi bara lata och bekväma.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Fan va trött man blir på detta j-a snyftande.
"Se till att rösta för att få bort "regimen".. Regimen!? Låt se nu, vilka var det som började sälja ut våra gemensamma tillgångar då, va?!
SAP. :zpy
De gjorde det dessutom helt utan folkets vetskap. DET är sånt som regimer brukar hålla på med.
Imbecill:3freak

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
I snitt jobbar vi 4-5 timmar/dag.
Hur skall man annars räkna?
Sex timmars arbetsdag men färre helgdagar och kortare semester?

Jag hänger inte riktigt med, vill du räkna ut hur mycket vi jobbar per arbetsdag eller hur mycket vi skulle jobba per dag om vi jobbade helger också?

Du har ca 100 helgdagar per år (52*2) och sedan har du lite röda dagar och halvdagar, säg 10 dagar. Och så har du typ 25 dagars semester. Så vi spenderar ca 365 - 135 = 230 dagar på arbetsplatsen per år.

Så jobbar vi 1500 timmar per år blir det ca 6,5 timmar per dag. Jag tror dock att vi i dagsläget ligger runt 1750 timmar i snitt i Sverige, dvs ca 7,6h/dag.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag hänger inte riktigt med, vill du räkna ut hur mycket vi jobbar per arbetsdag eller hur mycket vi skulle jobba per dag om vi jobbade helger också?

Du har ca 100 helgdagar per år (52*2) och sedan har du lite röda dagar och halvdagar, säg 10 dagar. Och så har du typ 25 dagars semester. Så vi spenderar ca 365 - 135 = 230 dagar på arbetsplatsen per år.

Så jobbar vi 1500 timmar per år blir det ca 6,5 timmar per dag. Jag tror dock att vi i dagsläget ligger runt 1750 timmar i snitt i Sverige, dvs ca 7,6h/dag.

Statistiskt räknar man runt 1500 timmar/år (lite olika från år till år).
1750/365=4,8 timmar/dag.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Statistiskt räknar man runt 1500 timmar/år (lite olika från år till år).
1750/365=4,8 timmar/dag.

Vad jag inte förstår är vad man ska använda den siffran (4,8 timmar / dag) till?

Och det verkar som att jag blandade ihop siffrorna lite, i Sverige jobbar vi runt 1650 timmar per år, det var OECD-snittet som är ca 1750.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Om det nu inte är samma land som det vi en gång kallade Sverige så är det väl lämpligt att vi byter namn på landet. Typ "BertKarlssonLand" eller något likartat. Kanske dags för ny flagga också, eller så kör vi med systembolagsloggan som samlande symbol... :banana

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Om det nu inte är samma land som det vi en gång kallade Sverige så är det väl lämpligt att vi byter namn på landet. Typ "BertKarlssonLand" eller något likartat. Kanske dags för ny flagga också, eller så kör vi med systembolagsloggan som samlande symbol... :banana

När vi ändå är inne på temat make over tycker jag vi återtar Norge också så kan vi kalla oss "United States of Svea" :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, det var en märklig artikel. Det är intressant att han skyller alla problem i Sverige på "regimen". Inte ett ord om att i princip hela västvärlden upplever liknande problem med t ex arbetslöshet, bristande konkurrenskraft o s v.

Det är i praktiken våra ryggradslösa, populistiska politiker som skapat allt vad du nämner i hela västvärlden. Allt bottnar i i en ekonomi där en låtsastillväxt skapats genom allt större skuldbörda.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag gillar att han ser sådär känslomässigt engagerad ut på bilden.

Det ger liksom intrycket av att han bryr sig.

:smasha :näsblod

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas

Tja, nu har vi större möjligheter att hjälpa folk som är sjuka och skadade. Teknologin går framåt även där. Bemanningen är mer än tillräcklig för att vi skall överleva. Att sitta i ett par timmar för ett brutet ben är ingenting att höja på ögonbrynen för. Vi har kommit jäkligt långt för att ens engagera oss i en sån fråga. Att gnälla över att man sitter på akuten i 12h med saker som inte är akut.. Ja, det gör man ju för att man blir uttråkad. Vår fantastiska sjukvård prioriterar fall som behöver prioriteras. därför skulle akut sjuka barn inte behöva vänta så länge, om det nu är akut.

Jadu. Tänk dig ifall dessa jobb försvinner. Då blir de arbetslösa istället. alltså är det bättre för dem. Att Svenskar sitter och gnäller om deras löner spelar mindre roll när det fortfarande är bättre än alternativet. Det är inte dessa företags fel att det eventuellt är dåligt ställt i landet.

Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Jag fick vänta 15 timmar i sjukhussängen när jag skulle opereras :mad:

Ja fy fan det låter ju helt otroligt, inte att jämföra med dom som får vänta flera år för att operera sig och kanske måste leva med kronisk smärta under tiden....

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Jag fick vänta 15 timmar i sjukhussängen när jag skulle opereras :mad:

Jag fick ingenting förutom vatten i 54h innan operation. Det är en droppe i havet. I slutändan slapp jag kallbrand och jag lever. Vår sjukvård är bra.

Edit: fick såklart dropp.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...