Larm Genom Sh

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
weeeiii skrev:
hojen är väll med postitiv start, de har du väll kommit fram till??

om den är det så ska den vite kablen från larmet sättas fast på batteriets plus pol (+12 volt)

(eller har jag fel) ?

Nej, den är negativ. Kolla schemat som nämndes tidigare i tråden. Knappen (11) jordar relät (12).

(Fast det går genom kontakterna på relä 6 som är på ifall stöd, friläge, koppling mm är i läge som tillåter start.)
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Retep skrev:
:lol

Hmm.. det låter skumt. Kolla om startmotorn går om du samtidigt
trycker på sden vanliga startknappen.

Är det någon annan här som är intresserade av våran lilla följetong eller ska vi flytta över till PM? :va

Ja startmotorn drar om jag trycker på startknappen på styret samtidigt.
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Murra skrev:
Ja startmotorn drar om jag trycker på startknappen på styret samtidigt.

Hmmm :va det pekar faktiskt på att relät inte går som det ska.

Är du är riktigt säker på att du kopplat den vita till jord ordentligt? Mät mellan den vita ledningen och minus på batteriet samtidigt som du försöker starta med fjärrisen. Det ska vara 0V hela tiden.

Jag ska koppla upp mitt eget larm och mäta så får vi se om det är någon skillnad. Jag hinner nog inte förrän till helgen. Hoppas du kan vänta...

/Peter
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Retep skrev:
Hmmm :va det pekar faktiskt på att relät inte går som det ska.

Är du är riktigt säker på att du kopplat den vita till jord ordentligt? Mät mellan den vita ledningen och minus på batteriet samtidigt som du försöker starta med fjärrisen. Det ska vara 0V hela tiden.

Jag ska koppla upp mitt eget larm och mäta så får vi se om det är någon skillnad. Jag hinner nog inte förrän till helgen. Hoppas du kan vänta...

/Peter

Jo den vita är ordentligt jordad. Om jag kör voltmeter som du säger visar den 0 volt. Självklart kan jag vänta till helgen... är väll inte hoj väder på ett par veckor ändå. :3freak
 

Westman

=)
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Övik
Hoj
BMW R1200R Classic -12
Vet inte om man får lägga sig i eran diskution, men om du trycker på start knappen. Blinkar blinkersen (eller bromsljuset)? Det ska den göra innan "startrelät" i larmet drar.
För mig gjorde det inte det men det berodde på att hojen stod på depåstödet och lutningsbrytaren till den gröna kabeln jordade. Det får den inte göra om fjärrstarten skall fungera.
Om det blinkar är det ngt annat fel.
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Westman skrev:
Vet inte om man får lägga sig i eran diskution, men om du trycker på start knappen. Blinkar blinkersen (eller bromsljuset)? Det ska den göra innan "startrelät" i larmet drar.
För mig gjorde det inte det men det berodde på att hojen stod på depåstödet och lutningsbrytaren till den gröna kabeln jordade. Det får den inte göra om fjärrstarten skall fungera.
Om det blinkar är det ngt annat fel.

Jag har inte kopplat in tilt funktionen än... och inte blinkersarna heller för den delen. :va
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Westman skrev:
Vet inte om man får lägga sig i eran diskution, men om du trycker på start knappen. Blinkar blinkersen (eller bromsljuset)? Det ska den göra innan "startrelät" i larmet drar.
För mig gjorde det inte det men det berodde på att hojen stod på depåstödet och lutningsbrytaren till den gröna kabeln jordade. Det får den inte göra om fjärrstarten skall fungera.
Om det blinkar är det ngt annat fel.

Klar man får :) ju fler som hjälps åt....

Bra tips med lutningsbrytaren. Den kan man ju bli lurad av.
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Murra skrev:
Jo den vita är ordentligt jordad. Om jag kör voltmeter som du säger visar den 0 volt. Självklart kan jag vänta till helgen... är väll inte hoj väder på ett par veckor ändå. :3freak

Ähhh... jag kunde inte hålla mig. Nu har jag kopplat en risbuske på golvet.

+12V till röd
- (jord) till svart
Glödlampa mellan svart och gul/grön (blinkers alltså)
Tutan (som redan sitter i kabelhärvan)
Ohm-meter mellan gul och vit.

När jag trycker på start på fjärrissen i avlarmat läge händer detta:
-kort tut
-lampan lyser i c:a 1 sec
-Ohm-meter visar kontakt mellan gul och vit så länge lampan lyser

Detta är som jag har förväntat mig. Händer det något annat med din så kanske det är dags att snacka med bivven så får han komma till räddning.

Glöm det jag skrev tidigare om Note 2. Dom kablarna finns inte ens. Bara i beskrivningen.

/Peter
 

junnu

Liten men naggande gooooooo
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Pörtom
Hoj
sextresex ninnnnja
Tjena möjligen någon bild på larmet? tillverkare??? NÄR KOMMER NÄSTA leverans... Kan man beställa till finland... :kocko
Vi e littte tokkiga i mmmmc vii intte :banana :banana :yoparty
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Retep skrev:
Ähhh... jag kunde inte hålla mig. Nu har jag kopplat en risbuske på golvet.

+12V till röd
- (jord) till svart
Glödlampa mellan svart och gul/grön (blinkers alltså)
Tutan (som redan sitter i kabelhärvan)
Ohm-meter mellan gul och vit.

När jag trycker på start på fjärrissen i avlarmat läge händer detta:
-kort tut
-lampan lyser i c:a 1 sec
-Ohm-meter visar kontakt mellan gul och vit så länge lampan lyser

Detta är som jag har förväntat mig. Händer det något annat med din så kanske det är dags att snacka med bivven så får han komma till räddning.

Glöm det jag skrev tidigare om Note 2. Dom kablarna finns inte ens. Bara i beskrivningen.

/Peter

Jag har redan kopplat som ovan fast utan lampan, tutan kör en kort signal när jag trycker, men som sagt kommer händer inget på mätinstumentet mellan gula och vita.
Jag kan koppla in en lampa till grön/gula imorrn så får vi se vad som händer. Antagligen kommer nog lampan blinka men inget mer...
:död
//Mvh
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
junnu skrev:
Tjena möjligen någon bild på larmet? tillverkare??? NÄR KOMMER NÄSTA leverans... Kan man beställa till finland... :kocko
Vi e littte tokkiga i mmmmc vii intte :banana :banana :yoparty

tjena!
Har skickat efter nästa leverans, sist så blev nåt fel med betalningen så den tog ca 1.5 månad att komma fram. annars ska det "bara" ta ca 2v.
Jo..det g¨r att skicka till Finland.
Måste då betala i förskott eftersom jag inte har möjlighet att skicka mot postförskott till finland.

Skicka PM om du har flera frågor!
mvh
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Murra skrev:
Jag har redan kopplat som ovan fast utan lampan, tutan kör en kort signal när jag trycker, men som sagt kommer händer inget på mätinstumentet mellan gula och vita.
Jag kan koppla in en lampa till grön/gula imorrn så får vi se vad som händer. Antagligen kommer nog lampan blinka men inget mer...
:död
//Mvh

Näh....nu funderar jag nästan på att ge mig ut till garaget o koppla in mitt gamla larm på R6:an bara för att komma till DIN räddning :tuttar
Fast just nu är jag sjuk...så jävla sjuk! ska försöka göra det på fredag! klarar du dig tills dess?
:7peta
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
bivven skrev:
Näh....nu funderar jag nästan på att ge mig ut till garaget o koppla in mitt gamla larm på R6:an bara för att komma till DIN räddning :tuttar
Fast just nu är jag sjuk...så jävla sjuk! ska försöka göra det på fredag! klarar du dig tills dess?
:7peta


Ta en jack daniels och skölj ner en treo så blir du frisk, :D du har 37.2 i feber
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
bivven skrev:
Näh....nu funderar jag nästan på att ge mig ut till garaget o koppla in mitt gamla larm på R6:an bara för att komma till DIN räddning :tuttar
Fast just nu är jag sjuk...så jävla sjuk! ska försöka göra det på fredag! klarar du dig tills dess?
:7peta


Men om mitt och Murras larm beter sig olika åt lär väl inte det hjälpa...????? :va :va :va :va
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Var nere i garaget o kopplade in blinkers funktionen och den vekar inte fungera den heller... Så jag skickar dosan och fjärrkorna till Bivven på måndag, som sedan skickar nya grejer till mig. :tummenupp
Tack för hjälpen, speciellt retep och hoppas det nya fungerar bättre. :)
 

Westman

=)
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Övik
Hoj
BMW R1200R Classic -12
inkopplingsfundering

Har funderat lite på inkopplingen av startspärren oxå.

Enligt beskrivningen i texten så tolkar jag det som att man ska koppla in den mellan startknappen och startrelät, och inte mixtra med kablar till tändning.

Men om man tittar på bilden (kopplingschemat) så ser det ut som att startspärren skall kopplas till en "dödarkabel", den måste väl ha med tändningen att göra.

Tycker att det verkar lite dumt om det skulle bli fel på larmet. Måste ju va bättre att det inte går att starta än att hojen plötsligt stannar när man är ute och åker.
Det kan ju inte bli ngn sämre säkerhet heller. Eller har jag fel?
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Murra skrev:
Var nere i garaget o kopplade in blinkers funktionen och den vekar inte fungera den heller... Så jag skickar dosan och fjärrkorna till Bivven på måndag, som sedan skickar nya grejer till mig. :tummenupp
Tack för hjälpen, speciellt retep och hoppas det nya fungerar bättre. :)

Varsågod. Hoppas det har hjälpt och inte stjälpt :)
Jag ser med spänning fram mot fortsättningen.

/Peter
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Westman skrev:
Har funderat lite på inkopplingen av startspärren oxå.

Enligt beskrivningen i texten så tolkar jag det som att man ska koppla in den mellan startknappen och startrelät, och inte mixtra med kablar till tändning.

Men om man tittar på bilden (kopplingschemat) så ser det ut som att startspärren skall kopplas till en "dödarkabel", den måste väl ha med tändningen att göra.

Tycker att det verkar lite dumt om det skulle bli fel på larmet. Måste ju va bättre att det inte går att starta än att hojen plötsligt stannar när man är ute och åker.
Det kan ju inte bli ngn sämre säkerhet heller. Eller har jag fel?

Möjligen kan man starta hojen genom att slå en mejsel i tändingslåset och sedan rulla igång. :3freak
 

Westman

=)
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Övik
Hoj
BMW R1200R Classic -12
Retep skrev:
Möjligen kan man starta hojen genom att slå en mejsel i tändingslåset och sedan rulla igång. :3freak

Javisst du har rätt. Även om jag tror att jag tar den risken.
Inte så stor risk att ngn börjar bryta sönder tändningslåset och rulla igång en cykel när sirenen tjuter för fullt.
 

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Retta
Är det nån som har lyckats sätta in sitt och som kan tänka sig göra det för en billig peng i Stockholms trakterna på R1:a -00?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top