Letar du efter första hoj?

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Jag åkte en varadero 125a när jag var 16-18 och anser mig själv vara ganska "2-hjulsvan" då jag började köra cross vid 5 års ålder (lärde mig köra cross en vecka innan ja kunde cykla utan stödhjul :dummer ). Sen så har det varit crossåkande tills 125an köptes.

Så en hel del timmar bakom ett styre har jag hunnit med. Är inte heller rädd för att köra hårt, riktigt hårt. Så jag ansåg att en sporthoj skulle vara det som passade mig bäst när jag köpte stor cykel.

Då mina päron ansåg att dom ville ha mig i livet längre än till 18 års ålder så fick jag inte :huvet ta hojkort för mellan då, så jag väntade snällt tills jag blev 20 och köpte mig en cbr 929 rr (se visningsbilden) som jag har kört ca 60-70 mil på. Övningskört 15 av dom med farsan, men då han åker custom (går ju inte allt för fort) så är det rätt värdelöst. Är som att aldrig få lägga i annat än 1an typ...

Men då jag kört de andra milen själv (schyyy...!) så har jag insett vilka jävla monster dom här cyklarna är. Jag som anser mig själv vara van (åker fortfarande cross, crf 450 4-takt) att åka 2 hjuligt blir fan rädd för effekten.

Visst, du kan åka lugnt men det är inte cykeln speciellt nöjd med, dom går lite ryckigt på gasen på låga varv (går att fixa med PC box tydligen) och därav så ger man ju gärna på lite så att cykeln går bra och så man åker skönt. Då hamnar du runt 150-160 HELA TIDEN. Och när du sen vrider på gasen vid den hastigheten så sticker ju mätaren upp till 250-300 på ett jävla kick, det är helt sjukt...!

Så om du aldrig åkt riktig sport förut, förvänta dig INTE att du kan köra lugnt, finns effekten där och man inte är van att utnyttja en sådan effekt då gör man det för att det är så jävla fränt! Så är det bara.

Jag ska sälja min fireblade och köpa en superduke istället (eller iaf en nakenhoj) så att man inte åker så fort hela tiden då jag själv insett att jag gärna vill bli äldre än 21!

Men samtidigt kommer man aldrig ifrån att den där grymma effekten är häftig... men var försiktig!!!

perlan_

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Kawasaki er 6
Har en kawasaki er6-n till salu. Det var min första hoj och jag är skit nöjd med den. men nu ska jag skaffa mig en annan.
Så om nån är intresserad så har jag en Jätte fin cyckel till salu med mycket tillbehör. :D

CrazyVic

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
1584cc
Jag är nu på jakt efter min första hoj, en cykel som ska fungera både som övningskörningsmaskin och senare som roligt fortskaffningsmedel när kortet väl är taget. Just nu så är jag inställd på en cykel av årsmodell -92 eller äldre, för att kunna försäkra den som klassiker. Jag har alltid gillat sporthojar, men inser samtidigt att en sådan kanske inte är optimal att lära sig köra på.

I och med att det tillkommer en del övriga kostnader, så har jag satt budgeten för motorcykeln till max 20 000 kr. Tips på cykel att satsa på efter ovanstående kriterier och önskemål? Tack på förhand!

När jag tog mitt kort för fyra år sen köpte jag en CBR600F precis av samma anledning. Förvånansvärt rolig hoj som fungerade utomordentligt första sommaren. Otroligt billig i drift också med klassikerförsäkringen. Nu kan du ju dessutom få en -92 till samma försäkringskostnad så det är mitt tips!

Bokken

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
none
Tjenaree!

Bor i Norge och tänkte lägga kanske en 30k på första hojjen. För dessa pengar får man idag i Norge en gammal zx6r (97-98) eller en gammal touringhonda typ (87-90) Ducati 600 ss eller någon veteranare.

Jag är dryga 190cm med långa skånkar och har läst mig till att kawa ska vara ett godt alt då och om jag inte misstar mig så även Ducatin?

Vill ha en 600 möjligtvis något mindre också.
Ducatin gillar jag stilen på och fått för mig att den kanske är lättare att sälja sen? Dyrare delar kanske och förhoppningsvis något äldre ägare tidigare.
Zx6 verkar vara en schysst hoj men årgångarna runt 97-98 ska väl vara lite sämre enligt forumet? Sedan osäkert hur bra ex en 30k ger en? Risk för riktiga skräphojjar för en orutinerad köpare?

Veteraner eller touring kastade jag med här för att det kanske är bättre att lära sig på? Era tankar eller andra förslag på hoj till en lång välkommnas varmt.

guldrevolt

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2011
Hoj
2010. BMW S1000rr
tjena står och väljer mellan två hojar och kan inte riktigt se vilken av dem som skulle vara "bäst" med tanke på pris och utförande, tar gärna emot lite hjälp med detta.

Hoj nr1,
+säljs av återförsäljare (lite säkrare),
+lägre miltal (25 mil)
-leo vince slip on
http://www.blocket.se/uppsala/Yamaha....htm?ca=11&w=3

Hoj nr2
+Akra slip on
+SVART
+sportkit
-gått lite längre (140mil)
-privat säljare
Har pratat med säljare och kan få ner den till 75'
http://www.blocket.se/kronoberg/Yama....htm?ca=11&w=3

Rimo

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Hoj
Hornet
Min förstahoj är hojen på bilden. Den är i detta nu på väg att säljas och jag tittar då efter ny sporthoj.

Precis alla var emot att jag skulle köpa just en sporthoj. Mamma och pappa blev besvikna, kompisarna sa att "men ska du verkligen..." med besviken min, på sporthoj blev jag varnad att köra sporthoj som förstahoj eftersom den var olämplig och en rad andra orsaker och även min bästa kamrat som själv kör hoj förklarade för mig att "du vill ju dö" när jag köpte ninjan.

Som väl var köpte jag den ändå och jag har ALDRIG ångrat mig. Två säsonger har gått och jag lever fortfarande. Två säsonger har gått och jag har fortfarande inte åkt i backen. Två säsonger har gått, och jag har haft fruktansvärt kul!!

Visst kör man betydligt snabbare än vad lagen säger, men det hade jag gjort ändå. Där tror jag snarare att personligheten är en värre faktor. Det viktigaste i min värld är att man verkligen vet vad det är man sitter på, att man känner själv att man tar risker när man kör vågat och att man passar sig för omkörningar vid dåliga förhållanden.

Jag hade beslutat mig för att köra sporthoj när jag väl höll på att ta kortet. Jag skaffade mig en Ninja som förstahoj eftersom det var just mitt mål. Har du också haft samma drivkraft så köp då en sporthoj! Men ha alltid i baktanke vad det är du kör på.

Sen kan det i vissa fall faktiskt va roligare att köra annat. Det beror ju helt på vad du gillar. Köra fort, busa på bakhjul eller bara glida.

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Jag är ute efter en första hoj. Touring/sport utseende hade jag tänkt mig. Jag har kollat in Suzuki bandit 600, honda hornet 600 och kawasaki er-6. Jag hade tänkt mig att lägga ut 30-40kkr. Några tips på fler hojar med samma stil?

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Du anger inte om du vill ha kåpa eller ej men jag går väl på "sport" så kanske en sporttourer som Honda VFR skulle kunna vara nått. För 40kkr eller strax under kan du få en så pass ny som en -01. Trevlig hoj med underbar V4-motor. Hade själv en från -87 som jag sålde nyligen.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Allt är väl relativt i dessa sammanhang beroende på vad hojen får kosta mm.Vi har ju alla olika tycke och smak samt plånbok och att köpa en hoj enligt andras rekommendationer slutar väl sällan så särskilt bra.Ut och känn efter istället vetja. :crash

osst11

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Hoj
ingen ännu
Hej, jag undrar om en kawasaki zx6r ninja 97:a är en bra motorcykel?
Som första hoj är det tänkt.

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
Ingen alls =(
Är Yahama FZ6 något att ha?

Det är den verkligen! Men snåla inte utan slå till på en S2:a så får du ABS, snyggare sving, snyggare sadel och mer effekt. Går att hitta fruktansvärt billigt om du letar. Köpte min 07:a för 39 loppor på 1500 mil. Det är min första gathoj och jag är mer än nöjd. Extremt lättkörd, bra drag (72 kw) och skönt ljus med LV-slipon. Gratis att försäkra och drar inte farligt med soppa. Fin att både glida och busa med. :tummenupp

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Ja, det är en sjukt rolig hoj, hade min i två säsonger.. Skulle lätt kunna tänka mig en igen. Det är en riktig screamer

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Det är den verkligen! Men snåla inte utan slå till på en S2:a så får du ABS, snyggare sving, snyggare sadel och mer effekt. Går att hitta fruktansvärt billigt om du letar. Köpte min 07:a för 39 loppor på 1500 mil. Det är min första gathoj och jag är mer än nöjd. Extremt lättkörd, bra drag (72 kw) och skönt ljus med LV-slipon. Gratis att försäkra och drar inte farligt med soppa. Fin att både glida och busa med. :tummenupp

Det blev en ER6-n istället :). 07 för 39 loppar på 1200 mil :banana!!

playmate

Rookie
Gick med
26 Jul 2011
Hoj
CBR600F -12
Jag har en Honda CBR600F m. ABS som nuvarande (första) hoj. Kan inte annat än rekommendera.
Helt famtastiskt!

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Hoj
2003 Honda CBR954
Hittills är det bara en person som sagt "Bra val, den kommer du ha massa skojj med" andra - "Du är fun dum i huvvet/kommer aldrig funka" mm.
Ångrar inte en sekund att jag köpte min 954 Fireblade -03 som första hojj. Grymt lättkörd skulle jag säga som aldrig ens suttit på moppe innan.

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Har tänkt på att köpa en Street triple som första hoj, någon som vill komma med några synpunkter?

Hur är möjligheterna här på SH att få tag på någon kunnig som kan följa med och kolla på en begagnad hoj, då man själv är lite nojjig att man råkar göra ett dåligt köp?

JMB

Medlem
Gick med
1 Aug 2012
Hoj
HD Night rod -16, XT660R -07 plus en massa ex. hojar :)
Funderar på en GSX650fa -11 som första hoj, hittade inte ngn tråd i forumet om denna skapelse, ngn som har eller har haft en och kan lämna en liten recension?

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Nej. Dessa tråda är till för oss förståndiga att avråda nybörjare att R1:eek:r inte är några bra nybörjarhojjar.

Vi kör 600: or i min umgänges krets. En
Av oss valde o byta redan efter första sesongen till r1 från r6. Vi avrådde han ett antal gånger men han skaffa sig en r1 nu ligger han med skadad rygg o kvaddad mc.. Tror att han blir
Soppas bra att han kan hoppa på
Sadeln igen men vette fan
Om det blir så att han kör igen. Olyckan till er som undrar kom för fort in i en korsning som e det vanliga problemet med nybörjare o 1 liters hojar!

Sälen

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2012
Hoj
Suzuki GSX400F 83
Jag har just inhandlat min "körkortshoj"
Och ett par tips som jag kan dela med mig till andra i min situation, studentekonomi ej fyllt 24, ung kille i storstad.
Rekommendera dom gamla 400 maskinerna från början ab 80 talet.
Dom allra flesta klarar sig alla inom A2 gränsen utan strypning och dom är extremt billiga i inköp och är på gränsen att bli skattefria veteraner och klarar alla att klassikerförsäkra billigt.
Dom kanske inte är så vackra eller tuffa men för oss med tight budget som bara vill ta körkortet och ut å åka för att sedan köpa sig en maffigare maskin efter något år är de helt klart intressanta.

Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras