Lite hjälp med bilförsäljning samt köp!

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Jag har en lite honda civic jag försöker sälja, har nu en potentiell köpare till bilen. Vill ju så klart inte ge bort bilen och har lagt ett rätt högt pris på den. Nu vill snubben ge mig 8K för den. Det är en -98, 1.4a. Inte speciellt bra skicka i heller. Ska ja sälja den till honom för dom 8K eller kan ja få nån tusing mer för den?

Sen mitt andra problem, behöver få tag på en ny bil. Har mest kollat på Volvo v40/s40 från år 2000 o framåt. Men de har gått sjukt många mil. Har även kollat Audi. När har en bil gått mycket egentligen?

Behöver lite råd, känner mig helt vilsen. Vet inget alls om bilar och vill inte lägga ut för mycket på en ny samt behöva laga den konstant (så som min). :(

Det jag vill ha är en kombi eller en sedan, med dragkrok. Max 15000kr.

Snälla söta hjälp mig! :)

Money

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag är volvo-älskare och det gör ont i mitt hjärta att behöva säga att köp INTE en V40/S40 om din budget är max 15000kr. Min högst personliga åsikt är att den bilen kommer kosta dig nästan lika mycket per år för att hålla rullandes.
Själv istället stoltheten och köp en 940/945 med så få mil du har råd med. Ful och tråkig bil på sommaren, men din närmsta granne kan garanterat hjälpa dig med den om något skulle strula.

//KaliZ

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Många bilar i den prisklassen kvalificerar tyvärr sig i kategorin som kommer kosta dig mer än 15000:- i service/reparationer per år, om du eller närstående är duktig mekaniker vill säga.

Skapligt skottsäker, rost på taket bör man väl dock syna
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Avensis_99_41042543.htm?ca=11&w=3

1200kg får den dra, frågan är hur bra den gör det:
http://www.blocket.se/gavleborg/Toyota_Corolla_1_6_40682899.htm?ca=11&w=3

Problemfriare blir det nog inte, lite över budget men cheyyer kan väl pruta =0)
http://www.blocket.se/malmo/Toyota_Camry_2_2i__16V__0_Kr_Kontant__Drag_41190686.htm?ca=11&w=3

Generellt problemfria
http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_Accord_2_0i_LS_Ny_besikt____skattad_41182403.htm?ca=11&w=3

Om miltalen stämmer så...
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_940_turbo_97_a_40514115.htm?ca=11&w=3

Om det är gamla motorn utan elektroniskt gasspjäll så brukar de vara hyffsat problemfria:
http://www.blocket.se/goteborg/V70_kanon_fin_41203925.htm?ca=11&w=3

Behöver inte ta tipsen så specifika men några vettiga bilmodeller i den prisklassen, kostnad för krok (om det ej sitter på) kan man ju kolla upp innan inköp i regel inte så väldans dyrt på så pass basic bilmodeller.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Ovan nämnda verkar vettiga! :)
Om miltalen stämmer så...
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_940_turbo_97_a_40514115.htm?ca=11&w=3

Verkar för bra för att vara sant. Undersök den!!!

Om det är gamla motorn utan elektroniskt gasspjäll så brukar de vara hyffsat problemfria:
http://www.blocket.se/goteborg/V70_kanon_fin_41203925.htm?ca=11&w=3

Smyg under och se så den är tät mellan motor och växellåda.
Sedan är det bara köpa en klammer till upphängningen bak på avgasröret (det verkar vara trasigt och kostar 127kr).
Den beiga inredningen är känd för att lossna på ratten så köp en rattmuff när du ändå är i farten.. sedan är det bara att tuta och köra.
Skivorna bak är oftast kassa, men kostar inte så mycket pirat.

//KaliZ

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Meh va fan! :( Har bara fått bytt grejer på min bil hela tiden. Är just det jag vill slippa, men just nu har jag inte mer pengar och lägga på en bil. Men MÅSTE bli av med min!

Har blivit avrådd att köpa v40 under 2.0. Stämmer det och gäller det samma på s40?

Måste ha en ny bil om senast en månad eftersom jag börjar på nytt jobb, 5 mil från Malmö.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Då skulle jag nog sikta på någon av japsarna om virveln i tanken spelar roll, Volvobilarna behöver inte dra så farligt korrekt servade... men så var det ju det här med max 15000 pengar =0)

Ang S/V40 så 1.6´an lär väl gå sådär att dra med, 1.8 finns det två varianter av varav en av dem är GDI = bojsänke. Andra 1.8´an är dock även den tveksam som dragbil, hur viktigt det nu är.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Då skulle jag nog sikta på någon av japsarna om virveln i tanken spelar roll, Volvobilarna behöver inte dra så farligt korrekt servade... men så var det ju det här med max 15000 pengar =0)

Ang S/V40 så 1.6´an lär väl gå sådär att dra med, 1.8 finns det två varianter av varav en av dem är GDI = bojsänke. Andra 1.8´an är dock även den tveksam som dragbil, hur viktigt det nu är.

Okej, men då ska jag nog skita i kombi o tar en liten bil ist om ja måste lägga ut mer stålar för att få en bra v40. Får ta det senare när jag har mer pengar. Drag vill jag har för ja har banhoj som ja behöver frakta. Men har inte behövt det hittills så lär nog överleva ett tag till. :)

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Toyota Corolla är det enda rätta i den prisklassen!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Hade en sån, problemfri i 3år tror jag, hade gått 30´när vi satte den i ett rådjur men det överlevde den inte.....eller blev så mycket skador att det inte lönade sig att fixa iaf., körde den hem.

Skulle helt klart kunna skaffa en till när nuvarande 2:a-bil lägger av för gott, tråkig som fasen men bara funkade hela tiden vi hade den.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Alltid stor risk att man får sopor på en sådan budget. Tyvärr blir det nog inte mycket driftsäkrare än en gammal civic i den prisklassen. Omöjligt att säga generellt vilken modell man skall satsa på, då det skiljer sig så mycket mellan exemplar, men alla jag känner som har en volvo runt '00 vare sig det är v/s 40/70 så har en del prolem tyvärr.

Allt jag kan säga är att leta efter något som inte verkar vara så mycket skruvat på. Eftermarknads alarm och sånt skall du nog akta dig för, för risken är alltid att det är nån jävla stjärna som kopplat in det efter devisen "friskt kopplat, hälften brunnet". Brukar alltid vara bekymmer med sånt.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Mazda 626 brukar ju räknas som den tråkiga trofasta pendlaren. Köpte en själv för 2år sen som pendlarbil för 3000. -96 runt 20000mil. Hackade en del när jag köpte den därav priset men nya tändkablar tändstift insugspackning olja ~1500 gick den som en klocka. Under tiden jag haft den har det varit en spindeled o en drivknut ~1000. Lite känsliga på rost men går ju o kolla innan köp.

Annars ligger det mycket i det SJP säger "Omöjligt att säga generellt vilken modell man skall satsa på, då det skiljer sig så mycket mellan exemplar".

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Exet köpte en V40 med Mitsubishi-motorn i, 1.8l? Hursom, maken till lik har jag aldrig sett på fyra hjul, det som inte gick sönder året hon hade den hade gått sönder redan innan och lossnade istället. Hon körde den på 3 cylindrar någon månad, tills den gav upp helt och då köpte hon en likadan... Kvinnor :huvet

Så V/S40 från första generationen och allt franskt bör undvikas, om man inte känner att problem och bottenlösa hål att skotta pengar i är det man går igång på vill säga.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Okej, tack så jätte mycket allihopa! Då skippar jag volvo, renault och peugot. Siktar in mig på toyota, honda, mitsubishi (endast colt), mazda och nissan. Får bli en billig bil så länge. Velat ha en audi men köper en sån när jag kan lägga mer pengar. :)

Fortsätt gärna med fler tips, råd och erfarenhet.

En fråga till, hur ofta byter man kamrem?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A

Nissan kan vara ett bra köp men det är inte lika tryggt som ex Toyota eller Honda. Primeran har en förmåga att rosta, samtliga exemplar är inte vrak men det finns en risk vilket man får kolla upp innan köp, vare sig Honda eller Toyota är klanderfria när det kommer till rost men Nissan är snäppet värre. Numera är Nissan mer eller mindre franskt och allt vad det innebär, Renault har förvisso pengar men bilar kan dom inte bygga så jag sätter min femma på att det uppköpet/samarbetet kommer skicka Nissan i graven.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA