Lite hjälp med bilförsäljning samt köp!

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Okej, tack så jätte mycket allihopa! Då skippar jag volvo, renault och peugot. Siktar in mig på toyota, honda, mitsubishi (endast colt), mazda och nissan. Får bli en billig bil så länge. Velat ha en audi men köper en sån när jag kan lägga mer pengar. :)

Fortsätt gärna med fler tips, råd och erfarenhet.

En fråga till, hur ofta byter man kamrem?

Vissa bilar vart 4:e år, eller 6000 mil, andra bilar kanske var 10:e år/12 000 mil. En del har kortat intervallerna med tiden. Saab har kamkedja...
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Nissan kan vara ett bra köp men det är inte lika tryggt som ex Toyota eller Honda. Primeran har en förmåga att rosta, samtliga exemplar är inte vrak men det finns en risk vilket man får kolla upp innan köp, vare sig Honda eller Toyota är klanderfria när det kommer till rost men Nissan är snäppet värre. Numera är Nissan mer eller mindre franskt och allt vad det innebär, Renault har förvisso pengar men bilar kan dom inte bygga så jag sätter min femma på att det uppköpet/samarbetet kommer skicka Nissan i graven.

Honda som jag själv har erfarenhet av rostar ju galet mycket!! Bytt hela avgasröret då det rosta sönder, nu har det nya rostat sönder IGEN!! Poängtera att jag inte "köpt" helt nytt. Hela underredet är i behov av behandling och samma med utsidan av bilen. Suck....gillar honda men är livrädd för att köpa en sån igen. :(
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Vissa bilar vart 4:e år, eller 6000 mil, andra bilar kanske var 10:e år/12 000 mil. En del har kortat intervallerna med tiden. Saab har kamkedja...

Okej, tack! Vad är skillnaden på kamrem och kedja? Speciellt kostnad och service?
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Ligger galet många saab ute till försäljning, är lite tveksam till dom. Så om det ska vara en saab ska det vara utan turbo, eller det gäller generellt alla bilar? De äldre modellerna då.

Det skiljer sig på de olika årsmodellerna, men en för runt 15 000 så skulle jag hålla mig borta från turbo, kan bli rätt dyrt om den börjar krångla. årmodell -98 till 00 utan turbo är "rätt motor" för lite problem. år 00 ochj nyare så finns det bara turbovarianter förutom en 6:a då.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag hade en Vectra för några år sedan. Jag tyckte att den var driftsäker, inga reparationer under tiden jag hade den. Ekonomiskt, pigg och .... lagom. En sån där bil som egentligen inte säger något alls men fyller sin funktion till 100%
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Jag hade en Vectra för några år sedan. Jag tyckte att den var driftsäker, inga reparationer under tiden jag hade den. Ekonomiskt, pigg och .... lagom. En sån där bil som egentligen inte säger något alls men fyller sin funktion till 100%

Jag är bara ute efter en bil som tar mig hemifrån och till jobb och som jag inte behöver laga en gång i veckan. :)
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Okej, tack! Vad är skillnaden på kamrem och kedja? Speciellt kostnad och service?
Rem = gummisnodd som kan vara dyrt att byta på vissa bilar, vattenpumpen byts oftast samtidigt. säg från 5000 och uppåt.

Kamkedja kan hålla bilen ut om man har tur. På saab 93 kan man börja lyssna om den låter efter typ 20 000 mil. OBS saab 95:an har mer problem så håll dig borta från den eller chansa, det är mycket komfort för pengarna.
 
Last edited:

The Jesterace

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2012
Ort
Norrut
Hoj
Yamaha YZF 750R -93
Kamrem = Måste bytas inom vissa intervaller, mil eller år.
Kamkedja = Underhållsfritt dvs ska inte behövas åtgärdas under bilens livslängd.

Angående Saab är det främst 2.3 liters motorerna som man bör akta sig för och dem sitter i 9-5 bilar 00-04.
Annars så är Saab ett märke som man får mycket bil för pengen just nu.

Opel är kända för att rosta annars så är det nog en vettig bil.:tummenupp
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Okeeeej! Tack igen!! Så om d nu är saab ja ska kolla efter så är det 9-3an med kamkedja. :) Massa dumma frågor men ja kan inget om bilar. :D
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
15K är inte mycket för en bil, kanske bättre att köpa 2-3k bilar med full tank och slänga dom när det är tomt.
(sitter själv med billigt skräp, men kan skruva själv, så någon typ av ekonomi i det blir det)
 

tkdrille

Guest
Men däremot ska man ju vara observant så kedjan absolut inte börjar låta. Inte säkert de händer något men de blir så förbannat dyrt om den går av.
Jag rekommenderar att byta kedja ändå. Har de på min 300m och den ska bytas snart för att jag är nojjig.

Tipsar dig om mitsu galant med de är rätt trevliga bilar och går bra, men där är ju samma som alla andra i de åren med rosten.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Okeeeej! Tack igen!! Så om d nu är saab ja ska kolla efter så är det 9-3an med kamkedja. :) Massa dumma frågor men ja kan inget om bilar. :D

köpte en rostfri 93:a -98 som gått 14000 mil för en dryg månad sedan, funkar kanon. Kikade som dig på s40/v40 först men hittade bara rosthögar och skitexemplar så jag gav upp.

Trodde aldrig att jag någonsin skulle bli en Saabägare för jag dissade Saab hårt tidigare. Men man kan ju ändra sig och idag är jag kanonnöjd. Fick betydligt fräschare bil än v40 för pengarna.

Men oavsett vad du hittar så är 15 000 inte mycket pengar så man kan inte ha för höga krav.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Honda som jag själv har erfarenhet av rostar ju galet mycket!! Bytt hela avgasröret då det rosta sönder, nu har det nya rostat sönder IGEN!! Poängtera att jag inte "köpt" helt nytt. Hela underredet är i behov av behandling och samma med utsidan av bilen. Suck....gillar honda men är livrädd för att köpa en sån igen. :(

Det kan vara att jag helt och hållet missförstår dig nu... Alltså, ditt avgasrör råstade sönder, sedan köpte du ett begnagat avgasrör, som i sin tur rostade sönder!? är det endast avasröret som är rostigt så byt det till ett NYTT pirat och gasa vidare! Skulle rekomendera att alltid köpa nya slitagedelar.

Annars är mitt råd är att köpa en valfri Japan, 1:Toyota (ex: gubbkörd Yaris) 2: valfri honda (rostar knappast mera än någon annan i samma prisklass/ålder) 3: resten

Be även någon bilkunnig bekant kolla in skicket på bilen (om du känner dig osäker)

Lycka till!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det kan vara att jag helt och hållet missförstår dig nu... Alltså, ditt avgasrör råstade sönder, sedan köpte du ett begnagat avgasrör, som i sin tur rostade sönder!? är det endast avasröret som är rostigt så byt det till ett NYTT pirat och gasa vidare! Skulle rekomendera att alltid köpa nya slitagedelar.
Man KAN ha grym röta på skroten, jag behövde en bit avgassystem till racebussen och hittade en i princip ny stump på skroten. Det kändes som att dom hade bytt och krockat på väg hem från verkstan, kostade 1/3 av ett nytt rör dessutom :tummenupp Som vanligt gäller det att kolla vad man köper :fakta
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Suzuki Baleno.

Totalt själlös, skittråkig att köra, plastig inredning.

Skottsäker, billig i drift, opopulär och därför billig.
 

sportbike

Guest
Suzuki Baleno.

Totalt själlös, skittråkig att köra, plastig inredning.

Skottsäker, billig i drift, opopulär och därför billig.

Precis, sen brukar femmans drev i lådan paja så om den morrar på femte växeln så säger du "oj, det låter som ett växellådsbyte på den här" åsså bjuder du fem tusen för bilen och kör på fyran istället :snilleblixt

http://www.blocket.se/malmo/Suzuki_Baleno_1_6_Kombi_41142996.htm?ca=23_11&w=0

Den har dragkrok också.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nissan kan vara ett bra köp men det är inte lika tryggt som ex Toyota eller Honda. Primeran har en förmåga att rosta, samtliga exemplar är inte vrak men det finns en risk vilket man får kolla upp innan köp, vare sig Honda eller Toyota är klanderfria när det kommer till rost men Nissan är snäppet värre. Numera är Nissan mer eller mindre franskt och allt vad det innebär, Renault har förvisso pengar men bilar kan dom inte bygga så jag sätter min femma på att det uppköpet/samarbetet kommer skicka Nissan i graven.
Money, jag tycker du skall titta på Primeran, se som sagt upp med rosten, det gäller för övrigt även äldre Toyotor precis som sägs ovan.
Mina föräldrar har en Primera i stil med den du länkade till, och den har alltid gått som en klocka. Regelbunden service och tidigt rostskydd är A och O. En elhiss som gav upp, kostade skjortan hos Nissan men det är sånt som vilken mindre bilfirma fixar till skitpengar.
Har även erfarenhet av Toyota Corolla, samma sak där, håll efter rosten och serva regelbundet så är du hemma.

Vad gäller Renault/Nissan i stort så kan jag säga att du har fel Brute Force, det är Nissans bilbyggarkunnande som kommer att rädda Renault, de har spottat upp sin kvalitet rejält de senaste åren och är inte alls så dåliga som det gamla Renaultryktet säger.

"Renault, bilen för två. En sitter i och en puttar på"
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top