Video Livsfarlig omkörning på Bogesund

Status
Ej öppen för fler svar.

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
De har en tråd på sidan som heter hoppsan!
Sök och du skall finna Falafel..
:näsblod

Ja den var ju matnyttig.. Mer kommentarer om vad folk kommenterat än om hurvida det var en lämplig omtjörning.
Alla verkar överrens om att det var dumt och inte blev som det förmodligen var tänkt, men diskussionen nu ligger alltså i att tycka mest hur fel det var? Lite som att vara Såsse.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Omkörningen är grovt utanför "okej" läge, sen skiter jag personligen i om föraren har collegetröja eller varselväst. En jävla tur och nada skicklighet

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Omkörningen är grovt utanför "okej" läge, sen skiter jag personligen i om föraren har collegetröja eller varselväst. En jävla tur och nada skicklighet

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2

Ingen skicklighet, fast det har inga förare, bara massa tur & otur.

Turen är hårfin mellan att leva & vara död.

Farligare att sätta i sig en flaska Wodka & gå i trappor.

Sånt här händer nästan var & varannan vecka, bara vänja sig & ha öppna ögon, väja snabbt som tusan så kanske man hinner leva en stund till.
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Om du skrockar att det är höga premier när du själv isåfall kan ha varit bidragande till en höjning..Lite "kasta sten i glasthus" :fakta

Gossarna som du kommenterar, även om de inte kör rekommenderbart alls för gata, så är det inte säkert att de någonsin varit med till en höjning av försäkringspremierna.

Tror du har missuppfattat när du "ställer på banhojen" med trafikförsäkring på smc. Det är fortfarande en "trafikövning" ställ av istället och kör licens med banhoj om du har hojen för det enda syftet.

Insikten om vilket beteende som leder till död, invaliditet OCH höjd premie finns i alla fall oavsett vilket misstag han, jag eller DU råkar göra. Att använda en försäkring är inte fel men att medveten köra på ett sätt som markant ökar risken för att BEHÖVA använda den ÄR FEL!

// Niklas
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Efter att ha läst alla kommentarer från Potatoes MC´s forum så inser man ju att det finns vissa skillnader i hur vi värderar denna omkörning
http://www.potatoesmc.com/forum/showthread.php?t=19807

Exempel:
*HAHA*
FETT!
STEEEKTA!
Det gick ju inte ens fort!
HAHAHA Underhållning deluxe!

De båda i filmen var en hårsmån från döden båda två och ingen drar parallen till tillfällen man suttit i kyrkan i skinnställ efter en hederskörning. Speciellt eftersom jag VET personer inom PMC som verkligen inte kör på detta viset utanför racingbanan och som förlorat kompisar till dylika omkörningar.

Misstag händer så det var ju bra att inget hände nu, men att inte ge ovett till denna stjärna är det jag reagerar mest på.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...jag reagerar bara på den totala bristen på respekt för vad man pysslar med, och vilka risker man spelar med.
Det där kunde lika gärna varit tre döda, gråt och tandagnisslan i minneslunden, och hojkorteger till kyrkan.

Varför inte sköta det lite snyggare, eller måste det till nära-döden för att ge kickar, är ni så avtrubbade?
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Sicken jävla diskussion....ligga och bomba i 140 blås och sen klaga över en omkörning av en person med samma nivå av omdöme. Som att höra två tondöva analysera Mozart....:dummer

Det här var bland det roligaste jag läst!

Fredrik:)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Efter att ha läst alla kommentarer från Potatoes MC´s forum så inser man ju att det finns vissa skillnader i hur vi värderar denna omkörning
http://www.potatoesmc.com/forum/showthread.php?t=19807

Exempel:
*HAHA*
FETT!
STEEEKTA!
Det gick ju inte ens fort!
HAHAHA Underhållning deluxe!

De båda i filmen var en hårsmån från döden båda två och ingen drar parallen till tillfällen man suttit i kyrkan i skinnställ efter en hederskörning. Speciellt eftersom jag VET personer inom PMC som verkligen inte kör på detta viset utanför racingbanan och som förlorat kompisar till dylika omkörningar.

Misstag händer så det var ju bra att inget hände nu, men att inte ge ovett till denna stjärna är det jag reagerar mest på.

Klokt inlägg:tummenupp

Senast PMC förlorade en medlem var väl just på Bogan ("Svarten")? Lite deppigt att det inte manar till mer eftertanke -och respekt....:7peta
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Såg en liknande film på Risk2'an med lite annat slut... :död
Så tack till killen som försöker skapa mer material till våra MC utbildningar. :tummenupp *ironi*
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Vad det gäller hur saker och ting avhandlas på vår hemsida, well, det mesta står väl här, eller?
Jag upplever inte att piloten blir hyllad, det var en omkörning som var för tight, däremot är alla glada att det gick som det gjorde!
Särnorna som blir omkörda är duktiga på att hantera hojen, det finns ett flertal filmer som bevisar detta, men faktum är att dom inte är välkomna på våra körningar klädda som dom är.
"Stekta" - Ja, faktiskt!
"Haha.." - Det tar jag som ett uttryck för att det gick bra, ingen körning som vi förespråkar, skulle vi det vore det inte bara "Svartens" begravning vi gått på. Och han är (hittills) den enda potatisen som förolyckats.
Själv lärde jag mig massor när han brakade av på Bogan!

Frågan är, kan vi lära oss något av detta?

-Förhoppningsvis, en liten missbedömning förvandlar en omkörning till ett nära tillbud, då jag vet vem som körde och har nära kontakt med vederbörande så vet jag att han tände till när det gick så in i helvete fort förbi stallet och att han skulle "lära" pojkarna var man gasar, fånigt, javisst, men det är också samma mentalitet som uppvisas här i form av hot osv...
Det finns inget försvar för omkörningen och det är det väl ingen som har sagt heller?
För även om DU kan hantera din cykel så kan DU inte påverka allt i din omgivning!

Fredrik:)
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Speedy.
Kan inte du be att personen kommer in i tråden här och ger hela sin bild på agerandet.
Jag antar ju att personen är medlem på sporthoj.
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Amullo, problemet med att OM personen ger sig till känna så kan det bli ett juridiskt erkännande och det vore kanske inte önskvärt...
Däremot tror jag att du genom att läsa mina poster som är gjorda till stor del i samförstånd med vederbörande kan utläsa hans version, men en sammanfattning:

"Potatisen" möter dessa två herrar på väg FRÅN Vaxholm, han reagerar över klädseln vilken brukar vara synonym med en överdriven tilltro till den egna förmågan, "potatisen" vänder vid mjölkpallen och hinner ikapp strax innan Ellboda men omkörningstillfälle yppar sig icke, det finns helt enkelt inte plats.
Vid Ellboda är det 50 och det brukar finnas både hundar och barn så här blir "potatisen" svårt frånåkt.
Strax innan Slottet är han åter ikapp men historien upprepar sig, bostadshus och ridstall betyder låg fart, i det här fallet 65 - 70 på mätaren varvid dom två filmande herrarna försvinner iväg.
Tanken var från början att passera i vänstern vid återvinningsstationen men då var han ej ännu ikapp, känslan av att bara "steka" killarna hade växt till "vafaaaannuskanifåläraergasapårättställe" och vips så var reptilhjärnan aktiverad.
Tyvärr valdes omkörningstillfället mer med pitten och gashanden än med hjärnan och alla har nu sett resultatet, way too close!
Sensmoralen är väl egentligen den vanliga, tänk först och gasa sedan, och oavsett om du tycker du är Casey Stoner eller inte kommer det alltid något nöt och kör fortare, så kolla backspeglarna.
Jag hoppas det ger dig en bättre bild från den som körde om.

Fredrik:)
 
Last edited:

AsuddenBurstOf

Icke Medlem
Gick med
4 Oct 2007
Ort
by
Hoj
1989
Amullo, problemet med att OM personen ger sig till känna så kan det bli ett juridiskt erkännande och det vore kanske inte önskvärt...

Fredrik:)

De "stekta" (TS) lär ju sitta på original filmen med ev. reg nr synligt :brynad

/J
Ps
Kan inte "den mötande" komma in i tråden så vi får ta del av hans bild av händelsen.
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top