Video Livsfarlig omkörning på Bogesund

Status
Ej öppen för fler svar.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Vad lär vi oss i denna tråd?
Föraren gör en dålig omkörning
De flesta hackar på honom för att han är med i Potatoes MC
Börja kör bana så blir allt bättre
Yey :hihi

Att köra på det där sättet på bana i stället för på allmän landsväg så slipper vi ju den här typen av diskussioner och det är ju bra!:rolleyes:

Vad som är ännu bättre är att vi skulle få ner antalet dödade motorcyklister med ca. 50% om alla supersporthojsförare som är under 30 år körde av sig på bana i stället vilket kraftigt skulle påverka din försäkringspremie positivt. Och det är ju ännu bättre! :tummenupp
 

_lurken_

Jag har åka fort som fan license ^^
Gick med
20 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr 1000 k3
Ser ut som Bikerboyz tröja va?

Jävla idiot, har inte mycket till övers för det där gänget....

:brinnerup Vad va det för fel på oss da?? Dessutom Bikerboyz = silverfärgat tryck. Men Potatisarna har gult tryck, så mkt visste du =)
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Troligen så kör redan "omköraren" endel bana/bandagar .....
 

bbmini

Ny medlem
Gick med
25 May 2010
Ort
Vega
Hoj
Gixxer K9 och XT660 -08
Jag fattar inte - var det du eller inte?
Du skriver om någon i 1:a , 3:e-person, och i nån slag obestämd form, på samma gång!?
Och andemeningen är att felet inte ditt utan "dom andras"?

På filmen ser det ut som föraren håller blicken på den han kör om vilket innebär att denne inte såg mötande *och* det bara är en slump att det gick väl...

Bristen på självkritik och självinsikt kan bli fatal i framtiden...

Det va inte meningen att folk som du skulle fatta. Speedy skriver endast om händelsen i tredje person. Sen skriver han att han själv erkänner att det var sommarens sämsta omkörning (Oavsett om han tar på sig ansvaret för omkörningen eller ej). Den obestämda formen du pratar om vill jag gärna att du pekar ut för den återfinns inte i Speedys text så jag antar att du inte kan grammatik så bra som du tror. Ungefär på samma sätt som din bedömning av vad/vem som den som kör om har blicken på. Det var en medveten omkörning och väjning för mötande. Annars hade vi inte tittat på klippet här utan på Aftonbladet efter olyckans inträffande. Sen om du inte har förstått det så är hela sporthojsgrejen en fatal risk. Bara idén om att sitta på en maskin som transporterar oss så fort att vår skalle kan liknas vid en melon släppt från tio meter vid en vanlig omkullåkning är ju idiotisk. Men så kul att alla här inne inte kan låta bli. Så sluta låtsas som att ni inte tar risker.

Det är ingen skillnad på att köra 30 för fort på 70-väg eller 150 för fort på 120-väg Det är bara olika straff. Du kan råka döda någon på båda sätten så sluta köra hoj och sluta köra för fort i bilen så kan ni sen sitta här inne och predika.

Sen till nån föregående talare som inte ser skillnad på BikerBoyz vackra tröja och Potatoes mindre bildsköna: Skäms på dig! Ska du verkligen ha körkort när du inte ens ser vad du har framför dig på skärmen? Du är bara avis ju!
Tsss :arsele

Älskar att reta er alla :krama
 
Last edited:

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
En död människa kostar inte många kronor. Värre då med invaliditet!

En vanlig men något märklig missuppfattning. För vem kostar det inte många kronor när någon kör ihjäl sig? Försäkringsbolagen? Staten?

En person som har en livförsäkring, vilket ganska många har, kostar försäkringsbolagen enorma summor i form av utbetalningar till efterlevande.

Men den riktigt stora kostnaden får staten ta, som har bekostat den dödes utbildning, barnomsorg, vård/tandvård etc., och nu går miste om skatteintäkter, moms etc. i upp till 47 år framåt, i vissa fall ytterligare lite till.

Om vi antar att en 25 år gammal man med 25.000 i månaden kör ihjäl sig, så är det i runda slängar: 40 år x 200.000 = 8.000.000 kr. Dessutom blir det arbetstillfällen av resten av pengarna när de spenderas. Sedan får man visserligen räkna bort en del av det i utgifter och några års pension etc., så det är svårt att beräkna den exakta kostnaden. Men att det inte kostar "många kronor" är verkligen inte sant.
 

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Vendelsö
Hoj
R1
Sen till nån föregående talare som inte ser skillnad på BikerBoyz vackra tröja och Potatoes mindre bildsköna: Skäms på dig! Ska du verkligen ha körkort när du inte ens ser vad du har framför dig på skärmen? Du är bara avis ju!
Tsss :arsele

Älskar att reta er alla :krama[/QUOT

Gramatik mini!! Var i texten står det att han har körkort??
Älskar att reta dig med :D
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
En vanlig men något märklig missuppfattning. För vem kostar det inte många kronor när någon kör ihjäl sig? Försäkringsbolagen? Staten?

En person som har en livförsäkring, vilket ganska många har, kostar försäkringsbolagen enorma summor i form av utbetalningar till efterlevande.

Men den riktigt stora kostnaden får staten ta, som har bekostat den dödes utbildning, barnomsorg, vård/tandvård etc., och nu går miste om skatteintäkter, moms etc. i upp till 47 år framåt, i vissa fall ytterligare lite till.

Om vi antar att en 25 år gammal man med 25.000 i månaden kör ihjäl sig, så är det i runda slängar: 40 år x 200.000 = 8.000.000 kr. Dessutom blir det arbetstillfällen av resten av pengarna när de spenderas. Sedan får man visserligen räkna bort en del av det i utgifter och några års pension etc., så det är svårt att beräkna den exakta kostnaden. Men att det inte kostar "många kronor" är verkligen inte sant.

Nu ser jag ingen mening med att vi grottar ner oss i denna debatten men alla de kostnader du räknar upp som staten har OCH de inkomster de går misste om gäller ju tyvärr även för en som är invalidiserad och som så ofta icke arbetsför resten av sitt liv (typ i 47 år).

Utöver detta skall försäkringsbolag ofta betala ut betydligt större summor än om personen hade avlidit.

Nog om detta jag tror poängen i mitt inlägg gått fram oavsett kronor och ören.

Mvh!
// Niklas
 

Bozrik

BIKERBOYZ MEDLEM
Gick med
12 Sep 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-10R Ninja -04
Ser ut som Bikerboyz tröja va?

Jävla idiot, har inte mycket till övers för det där gänget....

Att definiera begreppet gäng och
sedan identifiera dess medlemmar är inte
helt utan problem. Det finns olika uppfattningar
beroende på vem det är som
definierar och identifierar. Enligt uppgifter
från personal inom kriminalvården
följer man de kriterier som EU-medlemsstaterna
använder för att definiera
organiserad brottslighet, då man definierar
en grupp individer som ett gäng.

:rofl
 

Goranforit

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2010
Ort
Rissne
Hoj
Äntligen "ny" Hoj GSX1000R
Vad är problemet :va

Mycke snygg, snabb och smidig övertagning. Sen att ett pucko körde åt fel håll :huvet

/G
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Medlemmar på SH har olika åsikter. Vissa läger för, vissa läger emot. Ni kan inte kalla hela SH som kollektiv att ha dubbelmoral. Kalla vissa enskilda medlemmar för att ha det istället. Liksom dumt att döma ut hela kollektivet på SH för att vissa gör dittan eller dattan.

Hade någon lagt ett inlägg tidigt om att killen framför på film kör i jeans i dom farterna, så hade diskussionen gått från en dum omkörning till snacket om skyddskläder, och att "hela SH kör utan skyddskläder".

Försök att diskutera lite bättre utan att slänga ut sig klyschor hela tiden och dra alla över samma kam så att säga.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Med denna inställning till gatåka undrar jag varför inte A korts åldern bör höjas till 40 år....

I det här fallet har jag en känsla av att det nästan inte skulle hjälpt. Piloten ifråga ser ut att vara nära de 40.
 

bbmini

Ny medlem
Gick med
25 May 2010
Ort
Vega
Hoj
Gixxer K9 och XT660 -08
Sen till nån föregående talare som inte ser skillnad på BikerBoyz vackra tröja och Potatoes mindre bildsköna: Skäms på dig! Ska du verkligen ha körkort när du inte ens ser vad du har framför dig på skärmen? Du är bara avis ju!
Tsss :arsele

Älskar att reta er alla :krama[/QUOT

Gramatik mini!! Var i texten står det att han har körkort??
Älskar att reta dig med :D

Eeeh.. Min käre dalmas. Grammatik(språklära) stavas med 2 m. Sen var det andra ett antagande för jag har aldrig träffat nån som kör en VFR -03 eller motsvarande utan att ha körkort. Det låter bara helt otroligt.

Men å andra sidan så trodde vi väl aldrig den dagen skulle komma då ghettoungen Mini lärde Masen att stava?

Hahaha...:rofl
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Nu ser jag ingen mening med att vi grottar ner oss i denna debatten men alla de kostnader du räknar upp som staten har OCH de inkomster de går misste om gäller ju tyvärr även för en som är invalidiserad och som så ofta icke arbetsför resten av sitt liv (typ i 47 år).

Utöver detta skall försäkringsbolag ofta betala ut betydligt större summor än om personen hade avlidit.

Absolut är det så.

Niklas skrev:
Nog om detta jag tror poängen i mitt inlägg gått fram oavsett kronor och ören.

Mvh!
// Niklas

Fast poängen i ditt inlägg var ju direkt felaktig. "En död människa kostar inte många kronor" - det stämmer inte alls. Sedan finns det såklart ännu värre scenarion, men man ska inte tro att en persons död är "gratis" bara för att personen inte längre kan behöva ekomomiskt stöd.

Men jag tror nog att vi förstår varann, det var nog mest en något olycklig formulering.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Problemet är att det har regnat de sista dagarna, folk sitter på jobbet (undertecknad) eller i TV-soffan och har alldeles för mycket tid och uppdämd frustration av att hojsäsongen på landsväg börjar närma sig slutet.
Det är också fantastiskt hur mycket somliga kan utläsa ur filmsekvensen, var föraren hade blicken osv....
Ur den vinkeln det är filmat så ser det ju lite tight ut men i verkligheten så TROR jag att marginalerna var betydligt större.
Den mötande hojen syns dåligt/sent i filmen trots lyse, i verkligheten kanske omköraren så honom tydligt, samtidigt som den mötande också såg omköraren, det är därför som han lägger sig åt kanten - allt naturligtvis bara hypoteser från min sida (förutom att omkörning samt möte ägt rum utan sammanstötning).
På det man kan se i filmen så var det väl ingen höjdare, men att börja racka ner på hela hojgrupper eller hota med "medeltida" bestraffning känns väl lite överdrivet.
:krama
Glöm inte SMC-tråden, den med lite popcorn funkar också. Sitter själv med patenfrågor just nu och har snart slut på popcorn.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Sicken jävla diskussion....ligga och bomba i 140 blås och sen klaga över en omkörning av en person med samma nivå av omdöme. Som att höra två tondöva analysera Mozart....:dummer
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Kommer den mötande ut ur nån såndär stargate? Kollat ett par gånger fram o tillbaka och jag ser den fan inte förrän den e sjukt nära.

Stargates borde vara förbjudna.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top