Livslängd Power 2CT vs qualifier RR

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Snälla kan någon förklara vad det är för skillnad mellan vanlig PILOT POWER och PILOT POWER 2CT ?? Blir inte riktigt klok på detta. :va

Såg att mcdackonline.com har både däcken men priset skiljer sig lite.

2ct= 2 compound technology. = 2 gummiblandningar. Mjukare på sidorna än i mitten.

Power= 1 gummiblandning
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Själv provade jag samma sak men det blev roadsmart!! har vurpat 2 ggr och fått ett antal släpp jag inte fått förut!! men så är jag ju snabb som ljuset:rofl

Nä men ärligt talat så var det nog pga av andra omständigheter detta hänt typ grus på vägen, ej inkörda däck mm.



har åkt 4 år på pilot power eller pp power 2ct nu men tröttnade på att byta bakdäck var 400 mil. köpte pilot road2 2ct nu. Kan bara rekomendera dom än sål änge. åkt 200 mil och de har inte tuggat nämnvärt på bakdäcket. Har inte fått ett enda släpp än.
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Tack för svaren! :)
Så det är alltså bättre att satsa på 2ct för bästa resultat av fäste och livslängd än vanlig power?

2ct erbjuder inte bättre livslängd an vanliga power, men har mjukare gummi på skuldran, och därmed bättre fäste.

Vill du ha bättre livslängd, så väljer du Pilot Road. Finns också som 2ct.
Duger bra till aktiv gatkörning, dock inte för hård bankörning.

Kan tilläggas att vanliga Pilot Power fungerar bättre på bana än Pilot Power 2ct, vid hård körning. Detta pga att 2ct lättare blir överhettat.
 
Last edited:

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
har åkt 4 år på pilot power eller pp power 2ct nu men tröttnade på att byta bakdäck var 400 mil. köpte pilot road2 2ct nu. Kan bara rekomendera dom än sål änge. åkt 200 mil och de har inte tuggat nämnvärt på bakdäcket. Har inte fått ett enda släpp än.

Hur hårt körde du, verkar ju inte hålla för mycket?
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Kör man fort, och axar hårt, samt kör mycket på bakhjulet så är det svårt att få ut mycket mer än 300-400 mil på ett "gatsportdäck". Jag har inte lyckats iaf, oavsett fabrikat och modell. Men hellre byter jag däck ibland, och vet att jag har bra grepp, än kör på ett sporttouringdäck och oroar mig för greppet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vart är Fürstenhoff när man behöver honom?

Qrr har längre livslängd än qualifier,setet qrr på tjejens hoj har nu gått 150mil längre än de qualifier jag hade på -08an gick när jag köpte den och har några 100mil kvar.

Har inte känt någon skillnad på våtgreppet heller,lika kass i mitt tycke.

Kör inte hårt nog att testa gränserna så jag vet inte vilket som är bäst i det avseendet men på livslängd om du väljer mellan de två så säger jag Qrr.

Tycker det känns som Qrr håller värmen bättre än qualifier vid kortare stopp och lugn körning dock men det är en högst ovetenskaplig känsla som även kan ha med minnet att göra då jag inte kört dom paralellt utan efter varann.

Henrik
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Men detta är inkl. montering. utan kostar det 2600:- :tummenupp


får man fråga vart du hittar m pp till det priset, antar att vi snackar både ett bak å framdäck.
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Tänkte på Valladäck där. Ringde upp dom och dom skickar inte däck till privatpersoner så isf så får jag försöka få kontakt med en SHare som bor i närheten som kan tänka sig att åka dit och köpa däcken och sen skicka ner dom med frakt till gbg.
Helt ok priser på däck där. Skiljde ju några hundralappar per däck jämfört med mcdackonline.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm - börjar man bli snabb på bana och kör i högsommarvärme är det många som menar att PP2CT släpper plötsligt...

Jag har avverkat ett par Qualifier under förra säsongen utan att bli imponerad, speciellt i vått bjöd dom på några "moments"...

Jag tänkte slänga in ett annat alternativ i debatten för att höra om någon har synpunkter eller erfarenheter:

Pirelli Diablo Rosso är ett (en-compound)däck som får mycket bra kritik för inspirerad gatåkning i kombination med bana då och då. Livslängden ska vara jämförbar med de däck som hitintills diskuterats. Profilen liknar Michelin, dock har i alla fall de aggressivare Pirelli-däcken (Supercorsa) en tendens att inte gilla kyliga mornar, hur det är med Rosso vet jag inte...

...Kan tilläggas att vanliga Pilot Power fungerar bättre på bana än Pilot Power 2ct, vid hård körning. Detta pga att 2ct lättare blir överhettat.
 
Last edited:

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Hur hårt körde du, verkar ju inte hålla för mycket?


SKulle väl vilja säga att jag kör som en sporthoj bör köras.
kör dock även ibland med skjuts. kanske 20 % skjuts. Men jag e besviken på livslängden på pilot power. Och samtidigt är jag nyfiken på hur mågna som verkligen behöver ett däck på gatan som har så kort livslängd. Åker man så fort så man behöver ett pilot power, ja då kanske man ska ge fan i gatan å köra bana istället? kör pilot road2 2ct nu, funkar kanon, Må hända att de är ett touring däck, men så länge man inte tänker skicka fullt påslag ur böjarna på en 1000cc maskin så finns greppet.

Skulle tro att hälften av alla sporthojsåkare köper däck som är långt bättre än deras förmåga att köra hoj. De finns så mycket annat vid gatkörning att tänka på (grus, bilar, diken, olja) som gör att man bör inte ha farten som ett Pilot power i teorin skulle klara av i en viss böj.

Om ni e med på resonemanget?
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Tänkte på Valladäck där. Ringde upp dom och dom skickar inte däck till privatpersoner så isf så får jag försöka få kontakt med en SHare som bor i närheten som kan tänka sig att åka dit och köpa däcken och sen skicka ner dom med frakt till gbg.
Helt ok priser på däck där. Skiljde ju några hundralappar per däck jämfört med mcdackonline.

Har nu på lunchen krängt på ett vanligt PP hos en kille här i E-tuna som skeppar billiga däck: http://www.markjenningsab.se/dack-motorcyklar.html

Tyvärr hade han precis sålt slut på 2CT (åtminstone 190/50) men får hem nya snart. Jag pröjsade 1700:- ink. montering för 190/50.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top