Livslängd Power 2CT vs qualifier RR

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Mmm - börjar man bli snabb på bana och kör i högsommarvärme är det många som menar att PP2CT släpper plötsligt...


Nån som kan verifiera detta? Finns någon som kört både Metzeler Sportec M3 och PP2ct på bana och kan jämföra dem?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du har så rätt så:tummenupp . Jag inbillar mig att det går att åka bra mycket fortare med dagens däck än de flesta av oss över huvud taget är kapabla till - om man vet att hantera gasen på rätt sätt och har rätt teknik för att komma ur kurvorna. Men människan är väl nu en gång skapad så att det är lättare att se materialets än ens egna tillkortakommanden?

...Skulle tro att hälften av alla sporthojsåkare köper däck som är långt bättre än deras förmåga att köra hoj. De finns så mycket annat vid gatkörning att tänka på (grus, bilar, diken, olja) som gör att man bör inte ha farten som ett Pilot power i teorin skulle klara av i en viss böj...

Du hittar en hel del 1:ahandsupplevelser i äldre trådar som diskuterar däck. Själv hade jag inga problem med mina, en 675 har ju inte heller den effekt som många literhojar erbjuder ut ur böjarna. Det släppte när man var för hungrig på gasen, utan att för den skull kasta av en. Men skulle jag köpa ett till skulle jag välja vanliga Power bak...

Nån som kan verifiera detta? Finns någon som kört både Metzeler Sportec M3 och PP2ct på bana och kan jämföra dem?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Du hittar en hel del 1:ahandsupplevelser i äldre trådar som diskuterar däck. Själv hade jag inga problem med mina, en 675 har ju inte heller den effekt som många literhojar erbjuder ut ur böjarna. Det släppte när man var för hungrig på gasen, utan att för den skull kasta av en. Men skulle jag köpa ett till skulle jag välja vanliga Power bak...
Pilot Power 2CT fram alltså och vanliga Pilot Power bak? Låter det rätt i dina öron?
Eller PP 2CT fram och Pilot Road 2CT bak kanske?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
PP 2CT Fram + PP Bak skulle jag mycket väl kunna välja så länge jag inte kör i ett tempo motsvarande racegruppen på en bandag.

PP 2CT Fram + PR 2CT bak vore nog en förträffligt ekonomisk lösning för mycket landsvägsåkande samt banåkande då och då! Jag tror nästan Du kunde få bakdäcket att hålla framdäcket ut med den lösningen.

Brorsan kör den kombinationen på sin Blade, han åker bara landsväg (än så länge) men det är inget fel på tempot och har han inte råkat illa ut på grund av däcken i alla fall...

Pilot Power 2CT fram alltså och vanliga Pilot Power bak? Låter det rätt i dina öron?
Eller PP 2CT fram och Pilot Road 2CT bak kanske?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
sammanställning

Ska vi försöka göra en uppställning av olika däck så man får en lite klarare överblick?

Sortera efter grepp/gummiblandning, eller livslängd, eller?

får se om detta stämmer..
Michelin
PP mjukast
PP 2CT mjukt
PR hårdare
PR 2CT hårdare
Power One Competition ???

Dunlop
Roadsmart
Qualifier
Qualifier RR
Sportmax GP Racer

Metzeler
Racetec K1
M3


Pirelli
Diablo Rosso
Diablo corsa
Diablo Supercorsa
Dragon Supercorsa
Dragon Supercorsa PRO

Bridgestone
BT014
BT 003R

Continental
ContiRaceAttack Comp


säkert felsorterat och så men jag hoppas ni hänger på..
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Michelins 2ct-däck är väl mjukare än vanliga power/road?! iaf på skuldran...
Eller har jag fått det bakom förhuden?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tja Du, jag försökte sortera Michelin, Pirelli och Dunlop som jag tror dom ska ligga. Racetech finns väl i olika hårdheter det också. För att komplicera bilden ytterligare finns visst "specialvarianter" av däcken där MC-tillverkare ändrat lite i specifikationerna jämfört med de däck som finns på eftermarknaden:3freak. I tabellen gäller "mjukast" först:

Michelin
Power One Competition - gå till www.michelinpowerone.com för att välja däck. Grovt gäller Comp A upp till 20 grader, Comp B från 20 grader...
Power One Street - till och från bana samt bana
PP 2CT mjukast (mjukare skuldra än PP)
PP mjukt
PR 2CT hårdare (mjukare skuldra än PR)
PR hårdare

Dunlop
Sportmax GP Racer
Qualifier RR (mjukare skuldra än Qualifier)
Qualifier
Roadsmart

Metzeler
Racetec K1 - K3?
M3

Pirelli
Dragon Supercorsa SC1 - SC3
Dragon Supercorsa PRO
Diablo Supercorsa
Diablo Corsa III
Diablo Rosso

Bridgestone
BT 003R
BT014
BT016
BT021

Continental
ContiRaceAttack Comp
Contisport Attack
Contiroad Attack
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Kan bara komplettera med:

Metzeler
Racetec K1 - K3, K1=soft, K2=medium och K3=hard
M3

Pirelli
Dragon Supercorsa SC1 - SC3, Samma däck som Metzeler! SC1=soft, SC2=medium och SC3=hard
Dragon Supercorsa PRO
Diablo Supercorsa
Diablo Corsa III
Diablo Rosso
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Michelin
Power One Competition - gå till www.michelinpowerone.com för att välja däck. Grovt gäller Comp A upp till 20 grader, Comp B från 20 grader...
Power One Street - till och från bana samt bana
PP 2CT mjukast (mjukare skuldra än PP)
PP mjukt
PR 2CT hårdare (mjukare skuldra än PR)
PR hårdare

Dunlop
Sportmax GP Racer
Qualifier RR (mjukare skuldra än Qualifier)
Qualifier
Roadsmart

Metzeler
Racetec K0, K1, K2
Racetec K3 (är specat som ett "eget däck" här )
Sportec M3
Sportec M1

Pirelli
Dragon Supercorsa SC1 - SC3
Dragon Supercorsa PRO
Diablo Supercorsa
Diablo Corsa III
Diablo Rosso

Bridgestone
BT 003R
BT014

Continental
ContiRaceAttack (osäker på vart detta sorterar in)
ContiRace Attack Comp Soft
ContiRace Attack Comp Med
ContiRace Attack Comp Endurance
ContiSportAttack
ContiRoadAttack
 
Last edited:

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Ort
Påskallavik
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Snälla kan någon förklara vad det är för skillnad mellan vanlig PILOT POWER och PILOT POWER 2CT ?? Blir inte riktigt klok på detta. :va

Såg att mcdackonline.com har både däcken men priset skiljer sig lite.

Precis, gummiblandningen är hårdare i mitten och du har mjukare blandning på sidorna på 2CT. Men om du åker mest gata, varför inte prova Dunlops nya Roadsmart? Har läst en del tester och jag tror att de håller i duktigt även om du ger dig in och åker på någon bandag.
 

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Till trådskaparen:

Om du alltid kör på gata kan du helt bortse från risken att överhetta däcket. Silicadäck såsom Michelin Pilot Power som finns i olika varianter är ett bra val på gata och särskilt i regn. Flera av däcken i uppställningen ovan såsom Pirelli Supercorsa och Metzeler Racetec är inte särskilt lämpliga för gata därför att de inte kommer upp i sin (höga) arbetstemperatur vid gatkörning. Därtill har dessa "bankörningsdäck" ett begränsat antal temperaturcykler dvs de åldras fortare än gatdäck.

Slutligen kan jag tillägga, vilket "Stålis" på hojdäck.se informerade mig om, att racedäck som Michelin Power One Competition är mycket känsliga för kemikalieföroreningar så att till exempel rulla in på en mack och få lite petroleumprodukter på slitbanan kan påverka däcket väldigt negativt. Vanliga gatdäck som Power One Street har någon form av tillsats i gummiblandningen som bättre skyddar mot detta. "Tävlingsdäck är bäbisar" sa han.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
BoSoZoKu skrev:
roffe_s skrev:
Mmm - börjar man bli snabb på bana och kör i högsommarvärme är det många som menar att PP2CT släpper plötsligt..

Nån som kan verifiera detta?

Jo, jag bland många andra kan skriva under på detta. Ingen förvarning överhuvudtaget innan toksläppet och highsidern kom... :gnissla

För övrigt håller jag med "freestyles" inlägg #39 till fullo.
 

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Men om inte michelin PP 2ct håller längre än den varianten med bara PP varför ska man då välja PP 2ct?

Vad är skillnaden mellan dessa är PP en utgående modell där de säljer slut på lagret, varför ska jag välja 2ct framför bara PP eftersom PP är lite billigare.
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Vid hård gatkörning är PP 2ct oftast bättre pga den mjkare skuldran,
men vid FÖR hård körning dvs bankörning så blir det lättare överhettat än ett vanlig PP.

Med ett 2ct på gatan, kan man ju längre bibehålla däckets ursprungliga form, eftersom man oftast nöter mer raksträckor än kurvor, och det mjukare gummit på skuldrorna slits lite snabbare än gummiblandningen i mitten.
 
Last edited:

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
För hård gatkörning är PP 2ct oftast bättre pga den mjkare skuldran,
men vid för hård körning dvs bankörning så blir det lättare överhettat än ett vanlig PP.

Tack för svaret har nog bestämt mig det blir nog PP 2CT för min del.
 

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Hellhole
Hoj
GSX-R1000, -03
Tack för svaret har nog bestämt mig det blir nog PP 2CT för min del.

Här finns en ganska aktuell (tror jag) däckstest:
http://www.sportrider.com/features/146_0904_street_track_tire_comparison_test/index.html

Hört många säga här på forumet om överhettade Pilot Power 2 CT, och det stämmer säkert. Dock så nämns dessa problem inte alls i denna "street/track" test.

Hursomhelst så har jag inga skäl att tvivla på de som upplevt 2CT-däcken överhettade på bana.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Men om inte michelin PP 2ct håller längre än den varianten med bara PP varför ska man då välja PP 2ct?

Vad är skillnaden mellan dessa är PP en utgående modell där de säljer slut på lagret, varför ska jag välja 2ct framför bara PP eftersom PP är lite billigare.
PP 2CT är mjukare på sidorna. Fördelen med detta är bättre grepp vid lägre temperaturer, i regn osv. Alltså enbart positivt om du kör gata och kör du enbart gata så sliter du ändå ut däcket på mitten innan det är slut på sidorna.

Nackdelen med 2CT är att ett däck med mjukare gummi överhettar lättare vid bankörning en varm dag, framför allt i kombination med en effektstark cykel (1000cc).


Vad jag förstått är PP och PP 2CT lika hårda på mitten men jag kan givetvis ha fel.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top