Livslängd Power 2CT vs qualifier RR

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Rekommendation:

1.) Gör en inställning av dina fjädringskomponenter (fel ställd dämpning ger riktigt högt däckslitage och dessutom riktigt dåligt väggrepp).

2.) Kolla ringtrycket ofta. Med rätt ringtryck håller däcken längre och inte så lite heller.

3.) Köp Pilot Road 2CT eller Power 2CT båda funkar riktigt bra BÅDE på torrt och i vått. Du får självklart ut mer mil på Road 2CT men med rätt inställning av fjädringen får du ut rätt mycket även på Pilot Power. På min gamla VFR kör jag ca. 1800-1900mil på en uppsättning Pilot Power och ca. 2200-2300 mil på Pilot Road.

På banhojen (CBR600) får jag ut minimum 5 hela bandagar på ett bakdäck (ofta mer) och drygt det dubbla fram!

Vet du inte hur du skall justera in stötdämparen & gaffeln börja med samma inställning som tillverkaren rekommenderar i manualen så blir det sällan riktigt riktigt fel. Väger du mer än 70kg förspänn fjädern bak lite mer och följ efter en aning med returdämpningen.


Mvh!
// Niklas
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Sammanfattning
ska man åka bana och anser sig snabb gör man så här
1. man köper däckvärmare. Aldeles för många vurpar på 1-3 varvet pga kalla däck.
2. man köper bandäck, avsedda för bana.

ska man åka gata eller åker långsam medel gatrgupp på bandagar gör man så här
1. man köper ett par pilot power, 2ct för mest gata, vanliga power för mer bana, pilot road 2ct för enbart gata, pilot road för mycket mil.

kan köpa de du skrev ovan att rätt fjädringsinställnig förlänger däcketts livslängd. Men de som styr livslängden mest är ju högernäven. mjuk på handen många mil. Hårda acc, bakhjul etc = kort livslängd.

de räcker å köpa däck efter behov. Man behöver inte ha kvaldäck på hojjen för å köpa korv hos lokala handlarn. Det blir bara dyrt i längden. :)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Sammanfattning
ska man åka bana och anser sig snabb gör man så här
1. man köper däckvärmare. Aldeles för många vurpar på 1-3 varvet pga kalla däck.
2. man köper bandäck, avsedda för bana.

ska man åka gata eller åker långsam medel gatrgupp på bandagar gör man så här
1. man köper ett par pilot power, 2ct för mest gata, vanliga power för mer bana, pilot road 2ct för enbart gata, pilot road för mycket mil.

kan köpa de du skrev ovan att rätt fjädringsinställnig förlänger däcketts livslängd. Men de som styr livslängden mest är ju högernäven. mjuk på handen många mil. Hårda acc, bakhjul etc = kort livslängd.

de räcker å köpa däck efter behov. Man behöver inte ha kvaldäck på hojjen för å köpa korv hos lokala handlarn. Det blir bara dyrt i längden. :)

Många har svårt att vara mjuk på gasen med +180hk tillgängliga.

Ett däck funkar också som fjädring och så fort dämparen/gaffeln i klrarar av att ta hand om ojämheterna får däcket jobba mer vilket värmer upp däcket fortare (ibland är det bra ibland inte). Rätt inställd fjädring (gaffel/dämpare) ger dessutom maximalt tillgängligt väggrepp under förutsättning att föraren hanterar gasen korrekt!

Misstag vissa ibland gör är köp av rena racedäck (med arbetstemperatur >85grader) och kör med dessa antingen på bana utan däckvärmare eller väntar för kort tid (för få varv) innan de börjar krana på! Och att köra med dessa däck på vägen ger ofta sämre grepp än med gatdäck vare sig det är Pilot Road eller Power enär man sällan får upp dem till korrekt arbetstemperatur.

Power 2CT har mjukare gummi på skuldran än Pilot Power (utan 2CT) och ger bättre grepp i kurvor så varför då rekommendera Pilot Power (utan 2CT) för banåkaren hänger jag inte med på? Vänligen förklara!?

Mvh!
// Niklas
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Power 2CT har mjukare gummi på skuldran än Pilot Power (utan 2CT) och ger bättre grepp i kurvor så varför då rekommendera Pilot Power (utan 2CT) för banåkaren hänger jag inte med på? Vänligen förklara!?

Mvh!
// Niklas

Ja, det kan man ju undra faktiskt. Många har ju dock bekräftat detta, att 2ct-däcket snabbare/lättare blir överhettat än vanliga power.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ja, det kan man ju undra faktiskt. Många har ju dock bekräftat detta, att 2ct-däcket snabbare/lättare blir överhettat än vanliga power.

Nytt för mig! Vad säger Michelin om detta?

Man kan ju undra om "många" väljer att gå på hårdare på gasen i vetskap om att man med 2CT HAR just bättre grepp och därmed snabbare överhettar däcken som trots allt är gatdäck gjorda för en arbetstemperatur runt 55 grader eller om "mångas" körning är identisk när de kör med icke 2CT!

Hade varit intressant att höra däcktillverkarens kommentar enär de utför ganska gedigna tester av sina däck och de BORDE (kan man ju tycka) upptäcka om ett nytt däck ger sämre egenskaper vid en viss körning/förhållande!

Personligen har jag kört på både och och har inte upplevt 2CT ge ett sämre grepp men så kör jag ingen +180hk-maskin och heller inte överdjävligt snabbt heller. Dessa däck funkar med andra ord för min körning och jag får mjuka kontrollerade sladdar ibland men det är inget som stör mig!

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Snälla kan någon förklara vad det är för skillnad mellan vanlig PILOT POWER och PILOT POWER 2CT ?? Blir inte riktigt klok på detta. :va

Såg att mcdackonline.com har både däcken men priset skiljer sig lite.

2CT = 2 Compound Tecnology. De som saknar beteckningen har samma blandning i hela däcket, 2ct har en mjukare blandning på sidorna.

Vid normal körning märker nog inte gemene man en skillnad mellan de 2 däcken men vid en mer aktiv körning och nån bandag då märks det säkert tydligare då sidorna greppar bättre tack vare mjukare gummi.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
2CT = 2 Compound Tecnology. De som saknar beteckningen har samma blandning i hela däcket, 2ct har en mjukare blandning på sidorna.

Vid normal körning märker nog inte gemene man en skillnad mellan de 2 däcken men vid en mer aktiv körning och nån bandag då märks det säkert tydligare då sidorna greppar bättre tack vare mjukare gummi.
Med tillägget, greppar bättre vid lägre temperatur tack vare mjukare gummi. Vi högre temperatur (riktigt varm asfalt / luft samt aktiv körning) blir silicagummit för mjukt och då släpper det istället för att greppar.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
2CT = 2 Compound Tecnology. De som saknar beteckningen har samma blandning i hela däcket, 2ct har en mjukare blandning på sidorna.

Vid normal körning märker nog inte gemene man en skillnad mellan de 2 däcken men vid en mer aktiv körning och nån bandag då märks det säkert tydligare då sidorna greppar bättre tack vare mjukare gummi.

Det ger också en annan egenskap som åt minstånde jag uppfattar som positiv, det bidrar till ett jämnare slitage så däcket bibehåller sin profil och därmed inte gör hojen lika spårkänslig i slutet av däckets livslängd!

Mvh!
// Niklas

Med tillägget, greppar bättre vid lägre temperatur tack vare mjukare gummi. Vi högre temperatur (riktigt varm asfalt / luft samt aktiv körning) blir silicagummit för mjukt och då släpper det istället för att greppar.

En förutsättning för detta är ju att däckstemperaturen överstiger däckets arbetstemperatur i alla andra fall där så icke sker har man bättre grepp vid kurvtagning och nog är grepp något vi aldrig kan få för mycket av!?

På skuldran (sidan av anläggningsytan) på bakdäcken med 2CT har framdäckets gummi från de däck UTAN 2CT. Dvs. samma gummi som framdäcken på de gamla Pilot Power eller Pilot Road sitter på skuldran på bakdäcken med 2CT.

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Tommet

SFSMC
Gick med
8 Sep 2006
Ort
Din dröm, min verklighet
Hoj
Gixxer tysen
När det ändå snackas däck, ska precis beställ nytt fram däck men blir lite otrygg.
Hade tänkt att köra på Michelin pilot power 2CT, vill inte ha något skit däck och det blir banåkning snart.
Vad rekommenderas?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
En förutsättning för detta är ju att däckstemperaturen överstiger däckets arbetstemperatur i alla andra fall där så icke sker har man bättre grepp vid kurvtagning och nog är grepp något vi aldrig kan få för mycket av!?

På skuldran (sidan av anläggningsytan) på bakdäcken med 2CT har framdäckets gummi från de däck UTAN 2CT. Dvs. samma gummi som framdäcken på de gamla Pilot Power eller Pilot Road sitter på skuldran på bakdäcken med 2CT.

Mvh!
// Niklas
Niklas, jag håller med dig, jag är ett stort fan av PP 2CT och har kört med detta däck både på min VFR (110 hk) och Ducati 900SL (78 hk) på bana. Det man bör tänka på när man rekommenderar PP 2CT till snabba rödgruppsåkare med 170+ hk hojar är att deras körstil kan skilja sig markant från den du är van vid. Jag har faktiskt överhettat PP 2CT på Duccen på en heldagskörning, det var över 25 grader i luften, strålande solsken och riktigt varm asfalt. Då märkte jag att däcket inte längre var klibbigt vidhäftande utan snarare "rinnigt". Denna situation tillhör dock undantagen och i alla andra situationer har jag varit supernöjd med responsen från PP 2CT däcken.

Har dock pratat med en SMC instruktör, tillika däckhandlare som säljer PP 2 CT, och även han vittnar om att det förekommer plötsliga släpp när däcket blir för hett. Citerar:

"Det är inget fel på Pilot Powerdäcken så länge man håller sig till endast gatkörning. Dessa däck är tyvärr så lömska vid bankörning att du har maximalt med grepp ända fram till att det tvärsläpper helt utan förvarning Det är på tok för många som råkat ut för detta fenomen för att kunna bortse från detta."

När det ändå snackas däck, ska precis beställ nytt fram däck men blir lite otrygg.
Hade tänkt att köra på Michelin pilot power 2CT, vill inte ha något skit däck och det blir banåkning snart.
Vad rekommenderas?
PP 2CT är absolut inget skitdäck!
 
Last edited:

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
"Det är inget fel på Pilot Powerdäcken så länge man håller sig till endast gatkörning. Dessa däck är tyvärr så lömska vid bankörning att du har maximalt med grepp ända fram till att det tvärsläpper helt utan förvarning Det är på tok för många som råkat ut för detta fenomen för att kunna bortse från detta."


PP 2CT är absolut inget skitdäck!

Alla skriver "Jag har hört" att 2CT släpper helt utan varning när det blir varmt. Tror ännu inte jag har läst eller hört att det verkligen hänt någon. Verkar gå lite hybris på SH om att 2CT toksläpper när de blir varma.

Har kört 2CT under två säsonger, både gata och bana och har aldrig fått något toksläpp. Är långt ifrån supersnabb men jag tycker ändå jag har provocerat det ganska bra, även dagar med 25+. Visst har det släppt då o då, men aldrig har det har toksläppt.


Edit: Såg nu i din text Maverick att det hänt dig.
 
Last edited:

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Hört många säga här på forumet om överhettade Pilot Power 2 CT, och det stämmer säkert. Dock så nämns dessa problem inte alls i denna "street/track" test.

Hursomhelst så har jag inga skäl att tvivla på de som upplevt 2CT-däcken överhettade på bana.

Jag har själv överhettat ett par PP 2 CT och orsaken var att jag hade för lågt tryck i däcken. Jag hade sänkt tycket i däcken för bana för mer grepp vilket resulterade i att stommen rörde sig för mycket och däcken kokade upp. Vis av detta har jag rätt tryck enl fabriken och kör nu fortare och inte fått några överraskningar. Detta är särskilt viktigt när det är varmt ute.
( när däcken kokade upptäckte jag att adrenalin färgar brunt :tungan )

Tjong!
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Alla skriver "Jag har hört" att 2CT släpper helt utan varning när det blir varmt. Tror ännu inte jag har läst eller hört att det verkligen hänt någon. Verkar gå lite hybris på SH om att 2CT toksläpper när de blir varma.

Har kört 2CT under två säsonger, både gata och bana och har aldrig fått något toksläpp. Är långt ifrån supersnabb men jag tycker ändå jag har provocerat det ganska bra, även dagar med 25+. Visst har det släppt då o då, men aldrig har det har toksläppt.


Edit: Såg nu i din text Maverick att det hänt dig.
Det toksläppte inte, men jag kände att jag hade sämre kontroll, jag är som sagt ett stort fan av PP 2CT och skulle vilja påstå att däcket är alldeles utmärkt till 90% av alla som kör sporthoj på gata och bana.

Jag har själv överhettat ett par PP 2 CT och orsaken var att jag hade för lågt tryck i däcken. Jag hade sänkt tycket i däcken för bana för mer grepp vilket resulterade i att stommen rörde sig för mycket och däcken kokade upp. Vis av detta har jag rätt tryck enl fabriken och kör nu fortare och inte fått några överraskningar. Detta är särskilt viktigt när det är varmt ute.
( när däcken kokade upptäckte jag att adrenalin färgar brunt :tungan )

Tjong!
Här tror jag en stor del av förklaringen finns. Allt för många sänker sina gatdäck till 1,8 - 2,0 bar så fort dom ska ut på banan. Klart som fan att däcket blir varmt då. Jag vill minnas att jag sett 2,2 fram och 2,4 bak som rekommendation på PP 2CT. Rätta mig gärna om ni har andra uppgifter.
 
Last edited:

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Här tror jag en stor del av förklaringen finns. Allt för många sänker sina gatdäck till 1,8 - 2,0 bar så fort dom ska ut på banan. Klart som fan att däcket blir varmt då. Jag vill minnas att jag sett 2,2 fram och 2,4 bak som rekommendation på PP 2CT. Rätta mig gärna om ni har andra uppgifter.

Jag tror att det är lite olika beroende på hoj
jag kör med 2.3 fram och 2.9 bak så det är nog bra att kolla i hojens manual.
Tjong!
 

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Med tillägget, greppar bättre vid lägre temperatur tack vare mjukare gummi. Vi högre temperatur (riktigt varm asfalt / luft samt aktiv körning) blir silicagummit för mjukt och då släpper det istället för att greppar.

Kan man överhetta ett PP 2CT däck vid 27°c utomhus och varm asfalt på bulten vid riktigt hård körning? Om inte så vet jag iallafall att detta däck räcker och blir över för min del!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag har samma erfarenheter som Dig. Jag körde med 1.9 bak och har inte vurpat med PP 2CT men andra gatdäck jag testat är "mjukare" i uppträdandet när fästet börjar vara utnyttjat. Framdäcket har alltid funkat klanderfritt. Däremot har jag stått utmed (mkt snabba) förare jag känner väl när dom kommit in till depån med hojen på skamkärra och hänvisat till plötsligt släpp som orsaken till low-siders.

Oavsett om orsaken ligger hos föraren (t.ex. taskig gaskontroll) eller att dom verkligen nyttjat däcket till max är det väl troligt att däcket uppträtt annorlunda än de däck dom varit van vid från tidigare?

Men precis som Maverick har jag inga problem att rekommendera däcken á de varmaste till de flesta som åker bana, bara man är medveten om begränsningarna. I vått och kallt har i alla fall jag ännu inte kört något som funkat bättre:tummenupp

Det toksläppte inte, men jag kände att jag hade sämre kontroll, jag är som sagt ett stort fan av PP 2CT och skulle vilja påstå att däcket är alldeles utmärkt till 90% av alla som kör sporthoj på gata och bana...

... Jag vill minnas att jag sett 2,2 fram och 2,4 bak som rekommendation på PP 2CT. Rätta mig gärna om ni har andra uppgifter.
 
Last edited:

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
R1-04 race/banhoj
En tanke bara...
När man eldar på duktigt med ett regndäck (på bana) och det torkar upp så blir det bara geggamoja kvar.
Är det någon som testat att köra med regndäck i trafiken?
Testade med racetec K2 på gata förra året och det hade jag inte mkt för, då de aldrig blev varma nog, men om man bombar in i favvorondellen med ett kallt regndäck på torr asfalt?
Blir de så varma att de geggar ihop även vid gatkörning?

Kan man överhetta ett PP 2CT däck vid 27°c utomhus och varm asfalt på bulten vid riktigt hård körning? Om inte så vet jag iallafall att detta däck räcker och blir över för min del!

Hur hård är hård? Jag lajade runt med vanliga PP för ngt år sedan, de funkade perfa på gata men blev hala på bana. Testade även sporttec M3, bra på gata och tålde lite mer på bana (blev hala de med när tempot gick upp, men de släppte asfalten på ett mjukare, skönare vis). Dessutom vekade dem hålla förevigt.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Kan man överhetta ett PP 2CT däck vid 27°c utomhus och varm asfalt på bulten vid riktigt hård körning? Om inte så vet jag iallafall att detta däck räcker och blir över för min del!
Jag skulle vilja säga nej, nerver, aldrig.
Du kan väl inte på allvar jämföra att köra på "Bulten" med hård bankörning där man ligger och nöter varv efter varv efter varv i upp till 30 minuter? Vad tar en "bombrepa" på Bulten? 5 - 7 minuter?
 

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Jag skulle vilja säga nej, nerver, aldrig.
Du kan väl inte på allvar jämföra att köra på "Bulten" med hård bankörning där man ligger och nöter varv efter varv efter varv i upp till 30 minuter? Vad tar en "bombrepa" på Bulten? 5 - 7 minuter?

Eftersom jag aldrig har kört bana så har jag inget att jämföra med därav frågan :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top