Livslängd Power 2CT vs qualifier RR

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Niklas, jag håller med dig, jag är ett stort fan av PP 2CT och har kört med detta däck både på min VFR (110 hk) och Ducati 900SL (78 hk) på bana. Det man bör tänka på när man rekommenderar PP 2CT till snabba rödgruppsåkare med 170+ hk hojar är att deras körstil kan skilja sig markant från den du är van vid.

Jag brukar ha dem som deltagare på de kurser där jag är instruktör! Men visst jag säger inte att det inte GÅR att få dem att bli överhettade och som jag skriver ökar risken med effekt hojen har men likväl, som jag också skrev, spelar inställning av fjädringskomponenter in likväl som ringtryck.

Jag har faktiskt överhettat PP 2CT på Duccen på en heldagskörning, det var över 25 grader i luften, strålande solsken och riktigt varm asfalt. Då märkte jag att däcket inte längre var klibbigt vidhäftande utan snarare "rinnigt". Denna situation tillhör dock undantagen och i alla andra situationer har jag varit supernöjd med responsen från PP 2CT däcken.

Japp, jag har också fått släpp, som jag skrev, men det har hela tiden varit kontrollerat och på inget sätt överaskande enär jag försöker vara mjuk vid gaspåslag. Kör man hoj med +180hk och ökar markant påslaget i en specifik kurva från ett varv till ett annat så är det klart att man blir överaskad, det blir jag med. Och när jag blir överaskad stelnar jag till med risk för avslag på gasen som då markant ökar risken för highside. Och jag gillar inte higside´s så därför gör jag inte så! :D

Har dock pratat med en SMC instruktör, tillika däckhandlare som säljer PP 2 CT, och även han vittnar om att det förekommer plötsliga släpp när däcket blir för hett. Citerar:

Du menar Daniel och som bla. driver Hojdäck! Jag känner honom men jag måste säga att om han har kläckt ur sig det du citerar blir jag förvånad av flera skäl. Dels för att han själv puttrat runt på PP 2CT och han är dessutom snabbare än mig utan nämnvärda problem så vitt jag hört. Att det sedan finns bättre däck för dem som kör ordentligt riktigt fort (säg snabbare än 1,13 på Gelleråsen) eller ännu snabbare det är självklart. Men hur många gör det? De är rätt få som inte aktivt tävlar!


Vad gäller ringtryck på PP 2CT var jag i kontakt med Michelin i England, där de har sin testverksamhet eller åt minstånde en del av den, förra året och fick klara tydliga besked på 2,1 bar både fram & bak (vid torrt)!

Mvh!
// Niklas
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Vad gäller ringtryck på PP 2CT var jag i kontakt med Michelin i England, där de har sin testverksamhet eller åt minstånde en del av den, förra året och fick klara tydliga besked på 2,1 bar både fram & bak (vid torrt)!

Mvh!
// Niklas

Låter väldigt lite för gatdäck. Vad detta en rekommendation vid bankörning?
Sen spelar det ju stor roll vid vilken temperatur man mäter däcktrycket.
Fylla i 2,1 bar vid +5, kan vara nåt helt annat vid +25.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Låter väldigt lite för gatdäck. Vad detta en rekommendation vid bankörning?
Sen spelar det ju stor roll vid vilken temperatur man mäter däcktrycket.
Fylla i 2,1 bar vid +5, kan vara nåt helt annat vid +25.

Michelin´s rekommendation gäller bankörning och kalltryck. Utan att specifikt ha frågat vid vilken yttertemperatur kan man anta att det gäller vid +20 grader C som är en industristandard.

För gatkörning gäller 2.5 bar fram och 2.7-2.9 bar bak.

Mvh!
// Niklas
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Du menar Daniel och som bla. driver Hojdäck! Jag känner honom men jag måste säga att om han har kläckt ur sig det du citerar blir jag förvånad av flera skäl. Dels för att han själv puttrat runt på PP 2CT och han är dessutom snabbare än mig utan nämnvärda problem så vitt jag hört. Att det sedan finns bättre däck för dem som kör ordentligt riktigt fort (säg snabbare än 1,13 på Gelleråsen) eller ännu snabbare det är självklart. Men hur många gör det? De är rätt få som inte aktivt tävlar!


Vad gäller ringtryck på PP 2CT var jag i kontakt med Michelin i England, där de har sin testverksamhet eller åt minstånde en del av den, förra året och fick klara tydliga besked på 2,1 bar både fram & bak (vid torrt)!

Mvh!
// Niklas
Nope, jag har pratat med Andras aka Fahrer här på SH, han driver www.customcab.se och både han och hans bror kör som BKK instruktörer för SMC Skåne. Jag har som sagt otroligt bra erfarenheter av PP 2CT men ska nu prova Bridgestone BT016 för att ha nåt att jämföra med.
Har kört på Bridgestone´s slicks i ERF i två säsonger och dom var helt fantastiska.

Tack för beskedet om däcktrycket BTW! :tummenupp
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nope, jag har pratat med Andras aka Fahrer här på SH, han driver www.customcab.se och både han och hans bror kör som BKK instruktörer för SMC Skåne.

Very good! Då finns det fler vilket är bra! Vet också vem Andras är även om han och jag inte sammarbetat på kurserna nere i Skåne än så länge. Vi är instr. i olika grupper!

Jag har som sagt otroligt bra erfarenheter av PP 2CT men ska nu prova Bridgestone BT016 för att ha nåt att jämföra med.
Har kört på Bridgestone´s slicks i ERF i två säsonger och dom var helt fantastiska.

Ja inte måste man vara fast i en modell eller märke, utvecklingen står ju inte still direkt! Huvudskälet till att jag oftast kör på PP 2CT är just för att jag ofta kör som instr. och att behöva byta däck mitt under pågående kursdag pga. lite regn är inget alternativ för mig därför behöver jag däck som funkar både i torrt och vått men så av naturliga skäl kanske inte ger det där sista optimala greppet vid varken torrt eller blött (om man nu jämför med top of the line på marknaden). Tiden jag agerar som instr. skall läggas på deltagarna inte på däckbyte!

Mvh!
// Niklas
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Mina mycket objektiva intryck:

PP - Skönt däck med bra "känsla"
PP2CT - Sämre "känsla", fick toksläpp på bana vilket resulterade i en mycket trasig hoj och en lite trasig pilot
QRR - Skön "känsla" släpper progressivt. Jag får ca 400 mil ur bakdäcket och då kör jag inte på slangen och jag burnar inte, däremot är däcket sopslut, slitagevarnaren talar bara om när det är dags att beställa nytt, byter gör jag när corden är framme... Våtgreppet suger men det vet jag och kör därefter!
Roadtech - Hårdare, inte samma "klibbiga" känsla och finns inte i 55 profil, men verkar funka vid pendling och skjuts, har nu +350 mil på dom och dom verkar stå emot min misshandel ganska bra, pendlar och marschar mellan 220 och 240 7 mil till jobbet, lugnare hem då det är mer trafik. Våtgreppet har jag inte nått gränsen för ännu, men jag börjar bli ganska stöddig även i väta och det har inte visat någon antydan till att vara otrevligt, så förmodligen får jag en FET överraskning rätt var det är...
Bara mina 10 cent, jag är toknöjd med Dunlop som levererar en i mitt tycke bättre "känsla" än Michelin, som inte på något sett är ett dåligt däck, tvärt om i väta.
Dock spöade Roadtech och Rosso däcken PR2CT i vårens däcktester.

Fredrik:tummenupp
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Antar att det inte var med motard?

Svårt att hitta däck som håller bra och fortfarande har bra grepp till motard..

Grepp och livslängd är två motpoler. Man kan inte få både och om man vill ha ytterligheter av båda samtidigt, tyvärr. Man måste alltså välja!

Är inte riktigt med på varför mc-typen påverkar däckslitaget mer än andra mc-typer mer än motoreffekt och körstil för att inte tala om däckstryck och inställning av fjädringskomponenter.

Sätt på rena touringdäck (ex. Pilot Road) på en motard och kör den på samma sätt som jag kör min VFR på gata så får du ut bra mycket mer än 5-600mil.

Kör med min VFR (som exempel) på samma sätt som du med din motard (antar jag) så får man garanterat INTE ut de 2200-2500 mil jag får!

Fulla gaspåslag med däck som inte är ordentligt uppvärmda ger bara ETT resultat, onödigt däckslitage eftersom yttergummit på däcket släpper (när det blir varmt) från det kallare gummit under. Dvs. man lägger helt enkelt gummit på asfalten i stället för att få nytta av det på däcket i form av grepp.

Tar men det aningen lugnare i början tills däckstemperaturen hunnit sprida sig ner till stommen håller däcker bra mycket bättre OCH man har bättre grepp.

Mvh!
// Niklas
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Köpte pilot road2 2ct nu. Kan bara rekomendera dom än sål änge. åkt 200 mil och de har inte tuggat nämnvärt på bakdäcket.

Håller med! Körde 1300 mil (i o f s 90% gata/10 % bana) med Pilot Road 2CT på min KTM 950 sm. Klockrent i alla väder.
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Michelin´s rekommendation gäller bankörning och kalltryck. Utan att specifikt ha frågat vid vilken yttertemperatur kan man anta att det gäller vid +20 grader C som är en industristandard.

För gatkörning gäller 2.5 bar fram och 2.7-2.9 bar bak.

Mvh!
// Niklas

Tack alla för mycket intressant/matnyttig input om däck, i synnerhet PP2CT som min nya hoj har en ny uppsättning av.

Flera av er framstår definitivt som mer drivna/snabbare banåkare än jag (blygsamma 1.25-varv på Gelleråsen med min KTM 950 Supermoto) som f ö funkade kanon med PR2CT och rullade 1300 mil på samma bakdäck.

Baserat på er input kommer PP2CT passa mig och nya SuperDuken som handsken, även om tiderna förhoppningsvis kryper lite nedåt i år...:D

Merci!
/Lars
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top