LMS RR-Träningar 2010

Du har alltså inte åkt med årriginal utan helsystem med extra allt? Typiskt dig!

/ Jens
Håkan är en känd fuskare. :fakta

Det va ingen kul kväll alls igår, jäfla ljudkille diskade mig! fattar ingenting, dessutom när jag skulle få kaffe så tog både vatten och bönor slut.

Måste va otur för det är ju helt nytt och knappt inkört och enligt tillverkaren ska det bara låta 88dB, typintyget säger ju så!
det var ju så mkt fukt i luften så ljudvågorna måste ha gått betydligt snabbare, sen måste det mätts på fel ställe och för mycket grejjor som ljudet studsade på och förstärktes minst 10gånger på vägen, nån måste ha monterat en MEGAFON precis framför ljudmätaren (precis när JAG körde förbi, för i princip alla andra klarade sig ju!)
Sen mättes det på fel sida om banan och sen är det ju helt fel mätmetod som används! :gnissla :D:D:D:D:D:D:D:D:tungan:tungan:huvet
Kan man få veta hur mycket/lite man lät igår?
 
Last edited:
Funkisarna på Linköping är de bästa!
Tack för att ni finns.

Nu är mina ljuddämpare skickade till ingengör Stambeck. Tänkte få ordning på ljudet en gång för alla. Sen kan man hålla fullt på rakorna då kommer nog tiderna oxå :)
 
Håkan är en känd fuskare. :fakta


Kan man få veta hur mycket/lite man lät igår?

på den fasta mätaren var det faktiskt såhär i din klass, ingen gick över 96dB vid den fasta mikrofonen, riktigt bra faktiskt.

Tänk på att den INTE sitter 10m från idealspåret
http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_3681/scope_0/ImageVaultHandler.aspx

Jag ska leta reda på dokumentet där Soundcon gjort kalibreringsmätning där det är mätt 10m från idealspåret och se hur mycket man får lägga på "ljudmätarvärdet" för att få ett korrektare ljudvärde/SVEMOVärde.


Min högst egna observation är att totalljudet igår var betydligt lägre än tidigare träningar.
Tidigare har vi haft hojar som haft uppåt 110+dB i förbifart och på samma mätare nu var maxvärdet på 103dB som en hade, men han fixade det till racet och fick ner ljudet.

Intressant notis är faktiskt att vid START var ljudvärdet vid mikrofonen inte var nämnvärt högre än maxvärdet vid förbifart.
 
Last edited:
Gimme mer bilder som jag kan dänga i huvudet på Mattias, då kan han stillsamt inse att om han hade kört igår hade han kunnat dregla över bilder på sig själv istället för mig, mvha!
 
på den fasta mätaren var det faktiskt såhär i din klass, ingen gick över 96dB vid den fasta mikrofonen, riktigt bra faktiskt.

Tänk på att den INTE sitter 10m från idealspåret
http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_3681/scope_0/ImageVaultHandler.aspx

Jag ska leta reda på dokumentet där Soundcon gjort kalibreringsmätning där det är mätt 10m från idealspåret och se hur mycket man får lägga på "ljudmätarvärdet" för att få ett korrektare ljudvärde/SVEMOVärde.


Min högst egna observation är att totalljudet igår var betydligt lägre än tidigare träningar.
Tidigare har vi haft hojar som haft uppåt 110+dB i förbifart och på samma mätare nu var maxvärdet på 103dB som en hade, men han fixade det till racet och fick ner ljudet.

Intressant notis är faktiskt att vid START var ljudvärdet vid mikrofonen inte var nämnvärt högre än maxvärdet vid förbifart.
Det var ju bra att vi låg under gränsen på Sviestad - gasade för dåligt antagligen. :5sure
Får man fråga var mikrofonen sitter i förhållande till idealspår på Sviestad? Närmare eller längre ifrån?
 
Det var ju bra att vi låg under gränsen på Sviestad - gasade för dåligt antagligen. :5sure
Får man fråga var mikrofonen sitter i förhållande till idealspår på Sviestad? Närmare eller längre ifrån?

Mikrofonen sitter på tidtagningshuset, uppskattat från huvet/minnet ca +10-12meter från idealspår (alltså totalt 20-22meter från idealspår)
ska dit imorrn, ska måtta mätband :)
 
Lite bilder som min sambo tog ikväll. Det var första gången hon fotade med systemkamera men resultatet blev helt ok ändå tycker jag.

Kungaklassen

Tack alla funktionärer och tävlingsansvariga för en kanonkväll!
:tummenupp

Hälsa och tacka å min vägnar:Bugar. Tycker att hon gjorde strålande jobb t.o.m jag fastnade på ett flertalet bilder:banana

//MVH Micke #6

Då så vill jag (aningen sent kanske) tacka alla som ställde upp som tävlingsledning och funktionärer på KM1 igår. Utan er skulle detta aldrig fungera. Många stora tack!

Vad det gäller min egen del är jag väldigt nöjd med gårdagen trots att jag kom sist av de som kom i mål i 125-400. (Lider med dig Kunkel)
Hojen gick bra och jag kände mig säkrare på den än någonsin tidigare. 1.10.5 är nytt PB och är en förbättring med ca 6 sekunder från KM2 i höstas då jag dessutom planterade potatis strax efter halkbanan.

Det enda som såhär i efterhand käns surt är att jag i 6 av 10 varv var snabbare än Johan(st1050), men lyckades aldrig komma om. När jag hade chansen valde jag att pröva på yttern, men det funkade såklart inte och därefter var det gulflagg som hindrade mig.

Såg även att jag var med på en av exempelbilderna från LMS-arkivet här ovanför. Fin bild. :D
Ser gärna att fler fotografer lägger upp sina bilder så man kan se om man ser snabb ut på någon mer bild.

Allt som allt är jag helnöjd och tackar återigen alla er som ställde upp och jobbade.

Tackar för det, och ber om ursäkt för gulflaggen:rodnar "- Tänkte inte på d'"
//Micke
 
Last edited:
Mikrofonen sitter på tidtagningshuset, uppskattat från huvet/minnet ca +10-12meter från idealspår (alltså totalt 20-22meter från idealspår)
ska dit imorrn, ska måtta mätband :)
OK. Då skulle jag tippa på att ni får plussa kanske 3 dB för att få ett värde som motsvarar den korrekta platsen.
 
Var det inte så att det där ljudmätningssystemet var kalibrerat efter mikrofonens position?

Jag kan hjälpa till att kalibrera annars. Min hoj ska mäta 93dB i förbifart, jag kan dra några repor så ni kan mäta och justera tills det blir rätt. :banana
 
Gimme mer bilder som jag kan dänga i huvudet på Mattias, då kan han stillsamt inse att om han hade kört igår hade han kunnat dregla över bilder på sig själv istället för mig, mvha!

Fast då riskerar du ju också att det dyker upp bildbevis på när du blir utbromsad av en touringsoffa ;)
 
Det enda som såhär i efterhand käns surt är att jag i 6 av 10 varv var snabbare än Johan(st1050), men lyckades aldrig komma om. När jag hade chansen valde jag att pröva på yttern, men det funkade såklart inte och därefter var det gulflagg som hindrade mig.

Hmmm. :va

Fasen, jag visste inte att det var snabbast flest varv som gällde. Trodde det var samma regler på KM Uno som i överallt annars. :gnissla


( Alla kan köra fort när det går rakt fram! Sen var det bara gulflagg under 2 varv och mellan 2 posteringar. :D )

Hälsa och tacka å min vägnar:Bugar. Tycker att hon gjorde strålande jobb t.o.m jag fastnade på ett flertalet bilder:banana

//Micke

Hälsar! Nu blir hon glad! :tummenupp
 
Last edited:
Då kanske jag t.o.m. måste börja använda alla växlar på långa rakan. :)

Lika bra du vänjer dig vid att se min :arsele !!!111

På tisdag skall jag ner under 1.10. Punkt!
Riktigt kul att se att ni börjar få upp tempot! Inte alla i klassen som kapade 3 sekunder från kval till race :tummenupp

Racerapport på www.good-stuff.se
Fett kul hade vi. :)
Bra skrivet! Kan fylla din minneslucka med att du och Sleven blåste förbi så övertygande på långrakan att jag hade gett upp tanken men att hänga på redan i nya sektionen och fick koncentrera mig på att försöka hålla Sege stången :) Och du kanske skulle sätta upp en informationstavla med hojens historia så får du ännu mer imponerade åskådare i depån ;)

Sssch, det var hemligt!
Med tanke på din utveckling på 125:an så blir väl detta sista gången det inträffar och jag måste ju passa på att njuta lite :)
 
Bra skrivet! Kan fylla din minneslucka med att du och Sleven blåste förbi så övertygande på långrakan att jag hade gett upp tanken men att hänga på redan i nya sektionen och fick koncentrera mig på att försöka hålla Sege stången :) Och du kanske skulle sätta upp en informationstavla med hojens historia så får du ännu mer imponerade åskådare i depån ;)
Det är kul att någon läser vad man skriver - egocentrisk som man är. :tungan
Effekt är praktiskt när man är talanglös. :yoparty
Hojen är ju betydligt intressantare än dess förare så du har en klar poäng där.

Du är så välkommen att kramas med oss nästa gång. :pannkyss
 
Last edited:
Det är kul att någon läser vad man skriver - egocentrisk som man är. :tungan
Effekt är praktiskt när man är talanglös. :yoparty
Hojen är ju betydligt intressantare än dess förare så du har en klar poäng där.

Hade inte Sete kört den där? :fnys

Du är så välkommen att kramas med oss nästa gång. :pannkyss

Ja, jag ligger lite efter. Jag är iofs en träning rikare i år än förra året vid samma tid. Fast jag hade varit mer nöjd om jag fått köra igår. Snyft.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top