Lumpen

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Att läsa hela tråden är lite för mycket. Men är det någon mer än jag som ska rycka in Januari 2008? Kanske till och med som säkerhetsgruppbefäl eller någon annan befattning på Livgardet? Annars vore det ruskigt roligt att få höra lite av de som har erfarenhet från Livgardet. :)

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Hur långt efter 18års dagen brukar man få mönstra? Någon som har koll på det?

Vill verkligen göra lumpen, som pansarskyttegruppbefäl/pansarskyttesoldat på P4 eller P7, får se om dessa drömmar kommer att uppfyllas..

Dock är det rekordlågt antal som tas ut 2007 (89or) vad jag vet, endast ca 5000 av 26 000 möjliga... :(

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
lorkan skrev:
2628848 Hur långt efter 18års dagen brukar man få mönstra? Någon som har koll på det?

Vill verkligen göra lumpen, som pansarskyttegruppbefäl på P4 eller P7, får se om dessa drömmar kommer att uppfyllas..

Dock är det rekordlågt antal som tas ut 2007 (89or) vad jag vet, endast ca 5000 av 26 000 möjliga... :(
Bra, då ökar chansen att jag slipper :hihi

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Itacha75 skrev:
2625930 Att läsa hela tråden är lite för mycket. Men är det någon mer än jag som ska rycka in Januari 2008? Kanske till och med som säkerhetsgruppbefäl eller någon annan befattning på Livgardet? Annars vore det ruskigt roligt att få höra lite av de som har erfarenhet från Livgardet. :)
haha tristaste styrkan väll?

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
prulle skrev:
2628860 mm mne dom lägger inte 200 000 på nån som inte vill. alltså behöver du bara säga det.

Standard är ju att säga att man kissar på sej, inte kan sova borta, går i sömnen, fejkar och fixar inte iq testet.

Finns hur många sett som hälst att slippa. Och enklast av allt är ju at göra som prulle skrev.

För övrigt så undrar jag hur siffrorna över psykstörda/utvecklingsstörda måste se ut när försvaret kollar i sina papper över de som inte plockades in. :tungan

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
lorkan skrev:
2628848 Hur långt efter 18års dagen brukar man få mönstra? Någon som har koll på det?

Vill verkligen göra lumpen, som pansarskyttegruppbefäl/pansarskyttesoldat på P4 eller P7, får se om dessa drömmar kommer att uppfyllas..

26 000 möjliga? Till mig sa de att det är 58 000 mönstrande detta år, borde väl vara ungefär lika många nästa? Och det lär inte vara 5000 som får göra lumpen av 89:eek:rna, för av 88:eek:r skulle det vara ca 8000 och det skulle bli rejäla nedskärningar till nästa år. Jag har hört att endast var 25:e skulle få göra lumpen nästa år. Om det stämmer vet jag dock inte...

Last edited:

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
Klr 600 motard
KalleNorton skrev:
2628887 26 000 möjliga? Till mig sa det att det är 58 000 mönstrande detta år, borde väl vara ungefär lika många nästa? Och det lär inte vara 5000 som får göra lumpen av 89:eek:rna, för av 88:eek:r skulle det vara ca 8000 och det skulle bli rejäla nedskärningar till nästa år. Jag har hört att endast var 25:e skulle få göra lumpen nästa år. Om det stämmer vet jag dock inte...

nu vet jag inte vad pengarna skulle användas till men skulle inte nya regeringen satsa lite extra pengar i försvaret?

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Saabmosare skrev:
2628870 Standard är ju att säga att man kissar på sej, inte kan sova borta, går i sömnen, fejkar och fixar inte iq testet.

Finns hur många sett som hälst att slippa. Och enklast av allt är ju at göra som prulle skrev.

För övrigt så undrar jag hur siffrorna över psykstörda/utvecklingsstörda måste se ut när försvaret kollar i sina papper över de som inte plockades in. :tungan
asså förfan! sluta fajka på proven dom använder dom som statestik över hur ungdomar mår!

Tror antalet sängvättare gått upp med 10000% sen 1980..

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Rift skrev:
2628894 nu vet jag inte vad pengarna skulle användas till men skulle inte nya regeringen satsa lite extra pengar i försvaret?
Det är möjligt, det jag skrev beslutades säkerligen av förra regeringen. Men även fast nya regeringen kommer satsa mer pengar på försvaret så är det ju inte säkert att det kommer hinna bli en förändring redan till nästa år, tyvär.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Rift skrev:
2628894 nu vet jag inte vad pengarna skulle användas till men skulle inte nya regeringen satsa lite extra pengar i försvaret?
nja.. vad jag fattat det som va det mer meniga mindre hitek vilket är bra tyker jag.

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
prulle skrev:
2628857 haha tristaste styrkan väll?

Nja... att få specialliesera sig på att köra hoj, eskortera folk, springa in i hus likt stadsskyttar och plugga juridik och allmän polislära anser jag inte vara så tråkigt. Militärpolis däremot får lära sig rida istället för att eskortera, storma hus o.s.v. DET verkar trist.

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
Aprilia MX 125 -04
: Det är mycket möjligt att det är färre som mönstrar i -89 års kull. Det är nämligen ett nytt mönstringssystem på gång för dom, som gör att dom får fylla i sina uppgifter hemma på datorn (eller i brevform om man nu inte har möjlighet att använda Internet), sedan väljer Pliktverket ut dom som anses dugliga att komma. Man har ju fyllt i sin hälsodeklaration hemma tidigare och ev. skickat in, men jag tror det är lite lättare att systematiskt gå igenom resultat på en e-blankett än i pappersform. Tror det är såhär det kommer funka iaf..:tummenupp

: Alla på MP rider inte, utan endast en svadron fyra är hästburen såvitt jag vet. 2:a skvadron är exempelvis "Militärpolisjägare", och sysslar mer med patrulltjänst (med hund), spaning och liknande. Dock klassas tjänsten i regel inte som jägartjänst, namnet till trots. Och jag hade möjlighet att bli MP/Säk-plutonbefäl, men valde givetvis K3 istället!:)

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
KalleNorton skrev:
2628887 26 000 möjliga? Till mig sa de att det är 58 000 mönstrande detta år, borde väl vara ungefär lika många nästa? Och det lär inte vara 5000 som får göra lumpen av 89:eek:rna, för av 88:eek:r skulle det vara ca 8000 och det skulle bli rejäla nedskärningar till nästa år. Jag har hört att endast var 25:e skulle få göra lumpen nästa år. Om det stämmer vet jag dock inte...

Siffror jag läste i tidningen NST/HD för någon månad sen. 2007 skulle bli ett rekordlågt år med bara 5000 eller typ 5100 som skulle bli uttagna. 2008 skulle det sedan börja öka igen..

Och det stod typ 5000 av 26 (kanske 28) 000. Men jag vet inte vad dom baserade sina siffror på så det kan såklart vara felaktigt..

Hursomhelst tycker ajg att det är vrickat att utveckligen har lett till att det finns folk som verkligen vill göra lumpen som inte får chansen.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati