Lumpen

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia MX 125 -04
lorkan skrev:
2629295Hursomhelst tycker ajg att det är vrickat att utveckligen har lett till att det finns folk som verkligen vill göra lumpen som inte får chansen.

Ja, det är fel, men samtidigt kan man fråga sig vad personerna isåfall har presterat på mönstringen? Jag inser, och tycker att det är fel, att mindre motiverade personer kommer in istället för en motiverad (vid samma resultat), och kanske tvingas hoppa av pga just bristande motivation (som kanske är den enda ljuskällan i många fall), där den mer motiverade säkert hade klarat det. Men samtidigt blir det svårt att vid ex. mönstring ange hur sugen man är. Borde det finnas en skala för det? "Jättejättesugen", "Jättesugen", "Sugen" osv.. Och hur kan man i förväg veta hur hårt pannben alla har?

Presterar man bra på mönstringen har man enligt min mening stor chans att få göra värnplikten. Vilken tjänst du vill ha kan du påverka genom att inte vara dum i huvudet och även vara vältränad. Saker som bristfällig syn, idrottsskador eller andra handikapp är det liksom svårt att göra något åt, och då är det bara så. Det andra kan man påverka, och man "belönas" därefter. Eller?
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
AxlySM skrev:
2629636 Ja, det är fel, men samtidigt kan man fråga sig vad personerna isåfall har presterat på mönstringen? Jag inser, och tycker att det är fel, att mindre motiverade personer kommer in istället för en motiverad (vid samma resultat), och kanske tvingas hoppa av pga just bristande motivation (som kanske är den enda ljuskällan i många fall), där den mer motiverade säkert hade klarat det. Men samtidigt blir det svårt att vid ex. mönstring ange hur sugen man är. Borde det finnas en skala för det? "Jättejättesugen", "Jättesugen", "Sugen" osv.. Och hur kan man i förväg veta hur hårt pannben alla har?

Presterar man bra på mönstringen har man enligt min mening stor chans att få göra värnplikten. Vilken tjänst du vill ha kan du påverka genom att inte vara dum i huvudet och även vara vältränad. Saker som bristfällig syn, idrottsskador eller andra handikapp är det liksom svårt att göra något åt, och då är det bara så. Det andra kan man påverka, och man "belönas" därefter. Eller?

Jo, det har du helt klart rätt i. Men eftersom antalet platser är så få
riskerar vi som väldigt gärna vill men inte är riktigt lika vältränade att hamna utanför, vilket jag tycker är synd.
Man får väl helt enkelt börja träna som ett svin nu så att man inte är en av dom som faller ifrån pga den konditions- och styrkemässiga biten.
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
AxlySM skrev:
2629128Alla på MP rider inte, utan endast en svadron fyra är hästburen såvitt jag vet. 2:a skvadron är exempelvis "Militärpolisjägare", och sysslar mer med patrulltjänst (med hund), spaning och liknande. Dock klassas tjänsten i regel inte som jägartjänst, namnet till trots. Och jag hade möjlighet att bli MP/Säk-plutonbefäl, men valde givetvis K3 istället!:)

Andra skvadron är säk. :tummenupp
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Något som är sjukt är att en polre till mig som tar 60 i bänk å är allmänt klen fick en 5:a i styrka och blev uttagen till bevakningssoldat trorjag, han är inte direkt klipsk heller, så :3freak
 

AntiAntonAnt

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Klavreström
Hoj
Tuono -04
prulle skrev:
2630198 Något som är sjukt är att en polre till mig som tar 60 i bänk å är allmänt klen fick en 5:a i styrka och blev uttagen till bevakningssoldat trorjag, han är inte direkt klipsk heller, så :3freak

Inte sjukt någonstans enligt mig. Styrka går att träna upp och man behövet inte vara klipsk för att stå i en kur och frysa. :rolleyes:
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
prulle skrev:
2630198 Något som är sjukt är att en polre till mig som tar 60 i bänk å är allmänt klen fick en 5:a i styrka och blev uttagen till bevakningssoldat trorjag, han är inte direkt klipsk heller, så :3freak
deras styrkeprov e ju inte ett rent tyngdlyftar prov.. det e ju hur stark man e i förhållande till resten av kroppen... ju hårdare man drar i stången ju tyngre blir den... o vem fan behöver va grym på bänkpress... typisk skryt-övning.
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Jag drog en 7a i styrketestet. jag är 167cm och väger 58kg. Han sa att det var riktigt bra för att vara så pass liten jag är.
Jag bara tog i, mest med bena. Jag tränar typ aldrig men de va ju bara ta i.
Kondition fick jag 7a, bara cykla tills man inte kan mer.
8/9 i Kunskap, det var inte så svårt eftersom man är ganska smart.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
lorkan skrev:
2629949 Jo, det har du helt klart rätt i. Men eftersom antalet platser är så få
riskerar vi som väldigt gärna vill men inte är riktigt lika vältränade att hamna utanför, vilket jag tycker är synd.
Man får väl helt enkelt börja träna som ett svin nu så att man inte är en av dom som faller ifrån pga den konditions- och styrkemässiga biten.

Men det är väl för i h*lvete upp till dig själv om du vill göra bra ifrån dig på mönstringen eller inte, börja träna i tid!
Har du viljan till att göra lumpen så tar du tag i dig själv och börjar träna så du får bra resultat!

Se de såhär, tycker du de är rätt att en slö/svag person hamnar i ett jägarförband och en vältränad hamnar bakom ett skrivbord bara för att du tycker mönstringen är orättvis? Rätt personer på rätt tjänst!

Inget orättvist med mönstringen alls!
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
chukabowa skrev:
2630262 deras styrkeprov e ju inte ett rent tyngdlyftar prov.. det e ju hur stark man e i förhållande till resten av kroppen... ju hårdare man drar i stången ju tyngre blir den... o vem fan behöver va grym på bänkpress... typisk skryt-övning.
Nej det har du rätt i, tog det bara för att jag inte vet vad han tar i något annat vet bara att han va klen som fan när vi gymma och hade kondition som en grå säl så jag tycker det är lite konstigt att hn änns fick en 5:A (han är förövrigt 190+ å väger runt 70...)

Inte för att jag är mkt bättre men de är tragiskt å höra han skryta om det..
 

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
prulle skrev:
2630198 Något som är sjukt är att en polre till mig som tar 60 i bänk å är allmänt klen fick en 5:a i styrka och blev uttagen till bevakningssoldat trorjag, han är inte direkt klipsk heller, så :3freak

Dom där styrketesten är ju asmycket teknik med i, har man gjort de förr elelr evt hur man ska göra kan man tjäna massvis på de. Finns ju dom som tror att man ska suga tag med armarna och dra bara. :näsblod
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Saabmosare skrev:
2630546 Dom där styrketesten är ju asmycket teknik med i, har man gjort de förr elelr evt hur man ska göra kan man tjäna massvis på de. Finns ju dom som tror att man ska suga tag med armarna och dra bara. :näsblod
Okej kan du beskriva ingående hur du ska göra? Bara för att jag ska kunna knäka han.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Rift skrev:
2630550 tränat i 2 år snart och mitt mål har hela tiden vart att prestera bra på mönstringen får la se hur det går sen :) inte fått tid än men den kommer nog tidigt nästa år :yoparty
Inget fel på motivationen där inte ;)
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
prulle skrev:
2630434 Nej det har du rätt i, tog det bara för att jag inte vet vad han tar i något annat vet bara att han va klen som fan när vi gymma och hade kondition som en grå säl så jag tycker det är lite konstigt att hn änns fick en 5:A (han är förövrigt 190+ å väger runt 70...)

Inte för att jag är mkt bättre men de är tragiskt å höra han skryta om det..
En 5:a är väl inte direkt nåt att skryta med iom att det är på en 9-gradig skala. Och, som Saabmosare sa så är det en del teknik i lyftet, jag visste inte hur styrkeprovet gick till innan det var dags och tog då bara i med armarna, och fick resultat därefter... Tjejen som skulle förklara för mig hur man skulle göra sa bara hur jag skulle stå så jag tänkte inte på att ta i så mycket med benen.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
KalleNorton skrev:
2630603 En 5:a är väl inte direkt nåt att skryta med iom att det är på en 9-gradig skala. Och, som Saabmosare sa så är det en del teknik i lyftet, jag visste inte hur styrkeprovet gick till innan det var dags och tog då bara i med armarna, och fick resultat därefter... Tjejen som skulle förklara för mig hur man skulle göra sa bara hur jag skulle stå så jag tänkte inte på att ta i så mycket med benen.
Okej så det du ska göra är i prinsip hålla i med armarna å pressa med benen?

Nej jag har försökt säa det till han..
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
prulle skrev:
2630565 Okej kan du beskriva ingående hur du ska göra? Bara för att jag ska kunna knäka han.

Ta i hårt redan från början även om du tycker att de känns lätt så drar du tills sjuksystern säger ifrån.

Du ska använda ben, rygg framför allt och givetvis armarna!

Ryggen är ganska viktig!
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Slappa skrev:
2630652 Ta i hårt redan från början även om du tycker att de känns lätt så drar du tills sjuksystern säger ifrån.

Du ska använda ben, rygg framför allt och givetvis armarna!

Ryggen är ganska viktig!
Okej bra, är stark i rygg å ben men inte armar..

Har ju ett tag kvar innan mönstrin (cirks 7 månader) vilka övningar ger bäst resultat? Kör utan vikter då jag tycker man blir för stel av det. Vore lite kul å få bra på det där ju :hihi
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
prulle skrev:
2630793 Okej bra, är stark i rygg å ben men inte armar..

Har ju ett tag kvar innan mönstrin (cirks 7 månader) vilka övningar ger bäst resultat? Kör utan vikter då jag tycker man blir för stel av det. Vore lite kul å få bra på det där ju :hihi
Kör benböj med farsan på axlarna, lite rygglyft och så tar du och lyfter matbordet upp till dina nippels 20 gånger varje morgon så ska de gå fint!

Cyren skrev:
2630803 Kör benböj med farsan på axlarna, lite rygglyft och så tar du och lyfter matbordet upp till dina nippels 20 gånger varje morgon så ska de gå fint!


http://www.lumpen.nu/upload/Movies/Muskelprov/film.wmv där är en film på hur de går till
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top