Lundh av med sin styrning?

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Jo men Hansen, kolla in Bergman i STK, det är inget vi svenskar behöver skämmas för. Han har en ljus framtid. I Lundhs fall så är MZ-gubben väldigt speciell och det är mycket mer bakom än som vi dödliga känner till. Dessutom körde han jävligt bra i supersport.. Money talks.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Jo men Hansen, kolla in Bergman i STK, det är inget vi svenskar behöver skämmas för. Han har en ljus framtid. I Lundhs fall så är MZ-gubben väldigt speciell och det är mycket mer bakom än som vi dödliga känner till. Dessutom körde han jävligt bra i supersport.. Money talks.

Kan bara hålla med.
West var ju inte heller för snabb förutom i regn på MZ:an,

Peter 11

Peter
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
RD
Är inte tillräckligt insatt,men det kändes inte helt rätt när det blev känt att Lundh skulle
köra MZ. Snuskiga pengar som krävs på denna nivå och all heder åt Lundh o company som satsar högt.
Bergman är en bit på väg och håller tummarna att han kan få till det framöver.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Rutin och erfarenhet betyder väldigt mycket. Hälften av banorna är helt nya för Alexander Lundh till exempel. Tycker att det är tråkigt att folk skriver att kompetens saknas. Alex är en grym förare men precis som alla andra behöver han rutin för att prestera. Det går inte att komma in i ett så otroligt mästerskap och räkna med att prestera direkt. Det är inget han själv förväntat sig heller.

Alex vet vart han vill och vad han vill uppnå. Så får vi resten tycka och spekulera precis så mycket det går.

Sedan logiken i att Sverige absolut inte kan få en toppförare tycker jag är absurd. Det finns alltid en möjlighet och statistiskt så ökar chansen för varje år som går;)

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Vem hade tippat på att Turkiet skulle få en toppförare innan Kenan Sofouglou dök upp ? Han har visserligen tillbringat mycket tid i Tyskland, men ändå.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det jag tycker att Alex ska ha cred för är att han är där han är i dag. Han har lämnat ankdammen Sverige och satsar stort. Tyvärr tror jag precis som Hansen att inte ens en överlägsen förare i Sverige har speciellt mycket att hämta internationellt. Lundh tillhörde toppen här hemma men var inte bäst. Att han skulle lyckas med mer än enstaka poäng vore en riktig sensation. Konkurrensen i svensk RR är i princip noll om man jämför med de stora RR-länderna som Italien, Spanien och England. Här hemma kan den som vill och har råd köra i vår "finaste" klass vilket säger en hel del.

Bergman har fått till det 1 gång vad jag vet och det var under speciella förhållanden. När han stadigt står på pallen kan vi börja prata om framgång.

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Alex vet vart han vill och vad han vill uppnå. Så får vi resten tycka och spekulera precis så mycket det går.

Jaa, vad vill han egentligen fnv? Ser rätt oproffsigt ut att bryta kontrakt o hålla på o gnälla under sin rookiesäsong, speciellt nu när Mike Di Meglio nästan tog poäng på "rörhögen från öst" på snabba Mugello i torrt dvs. inget större fel på den motorn va? Mer info kommer!! Yes plz.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Tycker det börjar bli mycket negativt jävla svenskaavundsjukangnäll i den här tråden.

Lundh är en jävligt bra förare svenska mått mätt. Sist han körde hemma så var han så nära svensk mästare som det är möjligt att komma.

Att gå från att köra svenska banor till vm banor som är nya i en ny klass (supersport) med en typ av mc som han inte tidigare kört, i en klass där han inte sitter på det bästa materialet, och visst är han med i botten bland förarna. Med det är ju trotts allt dom bästa förarna i världen som troligtvis har tävlat på ett antal olika nivår där konukurensen är betydligt högre än här hemma.
Att sedan efter bara två år gå till en sattsning i Moto2 var ju det roligaste för den svenska publiken! En egen förare i gpsamanhang är ju asballt. Men hur ska man kunna ligga med i absoluta toppen i en ny klass med nya banor när det är morgondagens GP förare som ligger och fajtas i toppen. Lundh må inte direkt vara någon ungdom längre men han tar sig ann nya banor i ett nytt team med en ny hoj, med en extrem konkurens och hård körning. Återigen kör han inte med det bästa materialet.

Sluta sitt och kasta skit. Lundh offrar allt han har för detta och med blandade resultat. Jag hoppas verkligen inte att han byter och kör crt utan att han får ett nytt förtroende för ett år till i moto2.

Vad det gäller Bergman så tror och hoppas jag att vi kommer att se honom i ett moto2 samahang innom ett par år. Det hade ju varit mäktigt om vi kunde få både Bergman och Lundh i samma team ett svenskteam i gp hade ju varit riktigt riktigt coolt!

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Tycker det börjar bli mycket negativt jävla svenskaavundsjukangnäll i den här tråden.
Realism är sällan roligt om man lever i tron att något/någon är bättre än vad det/de egentligen är.

En nykter analys av svenskars möjlighet internationellt är knappast avundsjuka eller att kasta skit. Det är ett konstaterande av att det är skitsvårt för en svenska att lyckas vilket grundar sig i att RR är en pyttesport i Sverige med usel konkurrens. Det är inte som i fotboll där tiotusentals grabbar i samma ålder konkurrerar mot varandra och börjar spela när de är 5-6 år.

Minns inte vilket år det var EM på Åsen sist men då kom det förare som aldrig kört banan förut och satte nya banrekord (iaf i SST1000) på mönstrade däck och inte ens de lyckas i WSS/WSBK och GP-sammanhang. Det går så sjukt fort där uppe!

Jag hoppas att alla svenskar som ger sig ut i världen för tävla lyckas men jag är rätt trött på hur vi förstorar upp minsta lilla framgång som att det vore en sensation.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Att du orkar........ vara så negativ. Realist javist, inte så troligt att vi kommer att få en världsmästare. Men det är ju bara en i varje klass varje år. Inte fan tävlade du för att ta hem mästerkap när du körde? i så fall borde du ju inte fortsatt efter första sesongen för att du insåg väll redan då att du var talanglös för gammal och för långsam? Samma med Lunch och Bergman, inte särskilt troligt att det blir några mästerksapssegrar, men det finns trotts allt en möjlighet.

Lunch har störrre changs att ta en pallplats i Moto2 än att sverige tar en ny vm medalj i fotboll. Trotts detta så sitter miljoner svenskar och följer fotbollslandslaget. Ska vi inte heja på och stötta våra svenska rr förare?
Medans svenska talanglösa fd rr förare sitter och kallar våra killar som är där ute för talanglösa, mm mm det är bara svenskavundsjuka i mina ögon. Det borde ju verkligen vara de som är och har varit aktiva i svensk rr som är de största supportrana. Men det är väll som vanligt lätt att vara tuff och dömmande bakom ett tangentbord. Jag tycker dom sköter sig bra och jag önskar grabbarna all lycka och framgång i deras internationella tävlande!

Jag anser att vi har skickat ut två riktigt duktiga RR förare. Hoppas att Backlund får lite luft under vingarna och kommer iväg nästa år. Att Ockelfelt får ett bra team och kommer utomlands under nästa år för en fullsattsning till 2014. Dom fyra är vår yttersta topp av de drygt 200 aktiva som finns i landet.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Att du orkar........ vara så negativ. Realist javist, inte så troligt att vi kommer att få en världsmästare. Men det är ju bara en i varje klass varje år. Inte fan tävlade du för att ta hem mästerkap när du körde? i så fall borde du ju inte fortsatt efter första sesongen för att du insåg väll redan då att du var talanglös för gammal och för långsam? Samma med Lunch och Bergman, inte särskilt troligt att det blir några mästerksapssegrar, men det finns trotts allt en möjlighet....Medans svenska talanglösa fd rr förare sitter och kallar våra killar som är där ute för talanglösa, mm mm det är bara svenskavundsjuka i mina ögon.
Som vanligt när argumenten tryter så tar man fram personangreppen. Vad har min mediokra "karriär" med saken att göra? Ska bara de som är lika bra som Bergman och Alex få uttala sig? Då blir det nog rätt lite sagt...

(Om du nu verkligen vill veta så tävlade jag självklart för att vinna men också för att det var förbaskat kul. Jag har rätt mycket självinsikt så jag visste redan från början att jag aldrig skulle bli bäst eller ens komma i närheten. Jag vann ett race och stod på pallen en gång men mer än så blev det inte men det räckte för mig.)

Hur du kan få det jag skriver till någon typ av avundsjuka förstår jag inte. Läser du vad jag skriver? Jag skrev tidigare i tråden att Alex skulle ha cred för att han är ute tävlar i stora världen och har lämnat ankdammen Sverige. Hur får du det till något avundsjukt?

Bara för att jag inte slänger mig pladask på marken och hyllar varje 27:e plats betyder det inte att jag inte har respekt och beundrar det som svenskarna gör utomlands. Jag tycker det är jättekul att Lundh kör i Moto2 men tar det för vad det är. Han är med men mer än så lär det aldrig bli även om du och andra sitter och hoppas på en pallplats.

Hur som helst ska det bli spännande att se vad som händer med Alex de närmaste dagarna :)

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Vem hade tippat på att Turkiet skulle få en toppförare innan Kenan Sofouglou dök upp ? Han har visserligen tillbringat mycket tid i Tyskland, men ändå.

Ja precis. Turkiet som knappt har några banor. Det gäller att få ut förarna tidigt och det är inte bara att få ut de. De måste ha tur och knyta rätt kontakter som har tillräckligt med stort intresse och tillräckligt med pengar.

Sandstream: Så en spansk förare föds av naturen som en större talang än en svensk? Det är bullshit. Med rätt förutsättningar får vi en svensk världsmästare. Sen är det väldigt få som har möjligheten att komma ut och tävla i tid. Vilket är det största problemet.

Exempelvis satsade Alexander Kristiansson tidigt och väldigt mycket pengar på att köra utomlands, han var riktigt bra i Red Bull Rookies Cup exempelvis och bra som fan i IDM 125. Nu har pengarna sinat och han har fått lägga hjälmen på hyllan, som 18 åring! Det är killar som Kristiansson & Co som måste få möjligheten. Fler snabba ynglingar = större chans till framgång.

Procentuellt är det otroligt få som når Moto2 och MotoGP, och än mindre lyckas där. Om exempelvis Spanien har 100 förare som har möjligheten att köra internationellt är det ju högre sannolikhet att någon av de når hela vägen. Från Sverige har vi två som är ute och försöker.

Visst är det lätt att säga att Sverige aldrig kommer att ta ett världsmästerskap när chansen är så liten. Du har säkert med största sannolikhet rätt Sandstream. Men man kan bevisa allt med statistik och sannolikheter. Det finns förare som lyckas med det osannolika. Någon gång måste det hända. Det är också statistiskt helt säkert..

En sak som är ännu mer säker är att man aldrig kommer att nå upp om man inte tror på sig själv och vad man kan åstadkomma. Då är det lika bra att sluta.

Angående Bergman och att vem det nu var som skrev att han lyckats en gång. Han har lyckats flera gånger! Att tävla mot 28-30 andra snabba förare och hålla sig inom topp tio är stort. Speciellt under sitt första år med alla nya banor osv..

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ja precis. Turkiet som knappt har några banor. Det gäller att få ut förarna tidigt och det är inte bara att få ut de. De måste ha tur och knyta rätt kontakter som har tillräckligt med stort intresse och tillräckligt med pengar.

Sandstream: Så en spansk förare föds av naturen som en större talang än en svensk? Det är bullshit. Med rätt förutsättningar får vi en svensk världsmästare. Sen är det väldigt få som har möjligheten att komma ut och tävla i tid. Vilket är det största problemet.

Exempelvis satsade Alexander Kristiansson tidigt och väldigt mycket pengar på att köra utomlands, han var riktigt bra i Red Bull Rookies Cup exempelvis och bra som fan i IDM 125. Nu har pengarna sinat och han har fått lägga hjälmen på hyllan, som 18 åring! Det är killar som Kristiansson & Co som måste få möjligheten. Fler snabba ynglingar = större chans till framgång.

Procentuellt är det otroligt få som når Moto2 och MotoGP, och än mindre lyckas där. Om exempelvis Spanien har 100 förare som har möjligheten att köra internationellt är det ju högre sannolikhet att någon av de når hela vägen. Från Sverige har vi två som är ute och försöker.

Visst är det lätt att säga att Sverige aldrig kommer att ta ett världsmästerskap när chansen är så liten. Du har säkert med största sannolikhet rätt Sandstream. Men man kan bevisa allt med statistik och sannolikheter. Det finns förare som lyckas med det osannolika. Någon gång måste det hända. Det är också statistiskt helt säkert..
En sak som är ännu mer säker är att man aldrig kommer att nå upp om man inte tror på sig själv och vad man kan åstadkomma. Då är det lika bra att sluta.

Angående Bergman och att vem det nu var som skrev att han lyckats en gång. Han har lyckats flera gånger! Att tävla mot 28-30 andra snabba förare och hålla sig inom topp tio är stort. Speciellt under sitt första år med alla nya banor osv..

Det var väl nån talangjägare för NHL som sa att med tanke på alla stjärnor Sverige avlar fram så borde vi vara en nation med runt 60milj invånare.
Sen är det rätt osannolikt att vi skall ha någon som drar in och dominerar i Golf då klimatet halverar tiden, men ändå har vi några som är uppe och slåss och har slagits i toppen.
Samma vad gäller motorsport, att vi skall få någon som kan vara med i en stor serie och faktiskt slåss är ganska osannolikt... säg det till Kenny Bräck.

Så jag säger att sannolikhet och statistik kan fara flyga, kommer någon med talang och rätt kontaktnät så är det inte alls omöjligt.

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
vore sjukt kul att se backlund få lite flyt internationellt, tycker han verkar ha rätta attityden, 2a plats är första förloraren!
inget "nja jag är nöjd med top 20" tjafs där inte, han ser ut som en citron med silverbucklan på pallen (utan att för den sakens skull vara en dålig förlorare).

tror att det är vinnar-attityden som saknas mycke i svensk motorsport (sport öht).
jantelagen säger att det viktigaste är att delta och att ha roligt, men för att stå sig internationellt så är det att vinna eller försvinna som gäller.
nu säger jag inte att Lundh inte har nån vinnarskalle men tycker ändå den där sista gnistan har saknats i det intervju material jag sett/läst från honom?
"fan va jag vill vinna, men går det inte är ju top 20 bra det med och går inte det heller så kommer jag iallafall i mål och går inte det så kvalade jag iaf hyffsat och i värsta fall kan jag ju alltid åka hem och klippa gräset"

tror ärligt att Lundh suttit på både talangen och materialet för en potentiell vinst hela sesongen men saknat attityden och den omedvetna viljan att kräma det mesta ur det?
kanske beror det på att teamet verkar vara lite krångligt och att han inte kunnat fokusera 100% på körningen utan haft ekonomi och annat i bakhuvet som distraktion?

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Svensk motorsport/roadracing saknar en "Björn Borg-effekt", ...vilket är tämligen oberoende av nationsstorlek och annat. Hade inte Ronnie omkommit -78 hade svensk motorsport sett helt annorlunda ut idag.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag uttrycker mig kanske lite klantigt för jag menar inte att vi aldrig kommer att få fram någon som kan lyckas. Jag menar bara att det är väldigt svårt. Det är inte bara talang som krävs, du ska få fram sponsorer också vilket många av våra yngre förare som satsat utomlands har misslyckats med. Rash nämner en av dem men det finns flera.

Våra förutsättningar är usla rent ut sagt vilket leder till en lika usel konkurrens nationellt. Man kan ju fundera på hur det hade sett ut om det var 10 min till närmaste motorbana, det kostade 2-3.000.- per år att köra och alla som ville fick vara med. Så är det i många andra sporter och där får vi fram världsstjärnor.

Som jämförelse finns det ungefär 420.000 svenskar med ett registrerad golfhandikapp. De har drygt 500 banor att spela på. Inte så konstigt om vi lyckas få upp någon i topp 10 lite då och då för herrar och till och med en världsetta för damerna.

Det här är inget som bara gäller RR. Det är samma sak inom bilracing. Men även där kan man hitta trevliga undantag som Kenny, Lill-Lövis och Ronnie. Rally är lite för litet för att "skryta" med.

@Rash: Nej, en spanjor föds inte med större talang än en svensk men han föds med helt andra förutsättningar. Precis som att en svensk föds med bättre förutsättningar för att bli ishockeyspelare eller en amerikan för baseball än vad spanjoren gör.

Självklart måste man intala sig själv att man kan nå toppen om det är dit man vill, annars kan man låta bli.

Det var jag som skrev att Bergman lyckats en gång och då avsåg jag pallplaceringen. Att komma 8-10 är stort men med tanke på att det bara är de 2-3 bästa i klassen som har en minimal chans att ta sig vidare ger det inte så mycket. Det låter kanske hårt men så är verkligheten på internationell nivå och det verkar vissa här ha väldigt svårt att förstå.

I min lilla bok är Cralle och Stiggy de två bästa förarna vi haft de senaste 20 åren och inte ens de "lyckades" något vidare på den absoluta toppnivån. Men bara att tävla mot Biaggi, Rossi mfl i 500 GP är något enormt i mina ögon om man bortser från den sportliga biten :tummenupp

Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Så en spansk förare föds av naturen som en större talang än en svensk? Det är bullshit.

Det påståendet har jag inte sett i den här tråden förrän du skrev det. Däremot är det mycket större sannolikhet med en spansk världsmästare än en svensk. Men det är ju inte så konstigt.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Som vanligt när argumenten tryter så tar man fram personangreppen. Vad har min mediokra "karriär" med saken att göra? Ska bara de som är lika bra som Bergman och Alex få uttala sig? Då blir det nog rätt lite sagt...

(Om du nu verkligen vill veta så tävlade jag självklart för att vinna men också för att det var förbaskat kul. Jag har rätt mycket självinsikt så jag visste redan från början att jag aldrig skulle bli bäst eller ens komma i närheten. Jag vann ett race och stod på pallen en gång men mer än så blev det inte men det räckte för mig.)

Hur du kan få det jag skriver till någon typ av avundsjuka förstår jag inte. Läser du vad jag skriver? Jag skrev tidigare i tråden att Alex skulle ha cred för att han är ute tävlar i stora världen och har lämnat ankdammen Sverige. Hur får du det till något avundsjukt?

Bara för att jag inte slänger mig pladask på marken och hyllar varje 27:e plats betyder det inte att jag inte har respekt och beundrar det som svenskarna gör utomlands. Jag tycker det är jättekul att Lundh kör i Moto2 men tar det för vad det är. Han är med men mer än så lär det aldrig bli även om du och andra sitter och hoppas på en pallplats.

Hur som helst ska det bli spännande att se vad som händer med Alex de närmaste dagarna :)

Det var inte min mening att du skulle tolka som ett peronangrepp. Det jag ville få fram var en liknenlse, att även Lundh kanske kör först och främst för att han tycker det är kul det måset ju vara den stora drivkraften annars skulle han väll aldrig lägga all sin tid, energi, och pengar, samt utsätta sig för livsfara.

Tänker inte hålla på och tjafsa med dig. Det var inte bara din attetyd i tråden utan flertalet.

// O

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Att nordbor har svårt för att hävda sig i internationella RR samanhang beror nog enbart på den satans vintern.
Det är inte många unga pojkar 8-10 år som har föräldrar som bor i länder där man kan träna året om och vi 6 års ålder har pojkar i sydligare länder mer än dubbelt så stor erfarenhet.
Här krävs det mycket pengar där bra talang.

Jämnför vilka som är bäst i speedway eller isracing det är inte syderoperer .
Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli.

Sen var det kanske bra att Alex inte körde på Mugello nu är det ju 1 månads uppehåll till Indianapolis den 17/8

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...