Mälaren runt och lite om tillväxt

Jag tror vi var 4 på gymnasiet (med 1000 elever), detta var 91-94. Ja, det är många idag som kör hoj, eller rättare sagt "åker hoj". Många av oss stofiler här la all tid och pengar på att så snabbt som möjligt försöka bli av med kortet (hur jag misslyckats med detta är en gåta). Misslyckades vi ena sommaren trimmade vi eller köpte något snabbare och gjorde nya försök.

Vi har en trevlig kille på jobbet (25 år) som just tagit kortet och är superentusiastisk (kul!), men hans hojval och inställning till rolig körning får mig att kräkas...

Ja, min erfarenhet är liknande. På ett gymnasium av ungefär samma storlek som ditt så fanns det kanske 2-3 st som körde hoj, detta i mitten av nittiotalet.

På mitt nuvarande kneg är vi faktiskt flera st som kör hoj, men fortfarande inte mer än kanske 15-20 st på en arbetsplats med 600 anställda. Och typ ingen kör hoj till jobbet.
 
Ok, fattar. Tror kanske dock att det är en manifestation som mest engagerar de närmast sörjande (dvs, jag fattar att det är många som deltar, bara inte så många icke intresserade som BLIR intresserade av detta). Framförallt, med tanke på topic, är det denna typ av manifestation som skulle göra att återväxten tryggas? Tveksamt, tror jag.
Nej, jag brukar själv undvika dessa tillställningar då de inte ger mig någonting alls utom förhöjd risk för att bli påkörd av någon...
 
Nej, jag brukar själv undvika dessa tillställningar då de inte ger mig någonting alls utom förhöjd risk för att bli påkörd av någon...
Just detta hände precis i starten då en pitbo blev knuffad på av en Scania tillhörande försvarsmakten. Resultatet var att 3 hojar blev omkullagda. Som tur var stod alla 3 hojarna stilla.
 
Just detta hände precis i starten då en pitbo blev knuffad på av en Scania tillhörande försvarsmakten. Resultatet var att 3 hojar blev omkullagda. Som tur var stod alla 3 hojarna stilla.
Jag brukar titta på när Majrundan startar från Södra Hamn och exakt ingen gång har jag känt det minsta sug att ge mig ut bland dem och köra kortege i x antal mil. Kan ställa upp som funktionär om jag är hemma, men då tar jag andra vägar dit/hem så man slipper utsätta sig för risken... :)

Men dessa tillställningar ÄR manifestationer och de väcker positiv uppmärksamhet. Därför är de bra (bara jag slipper köra).
 
Jag brukar titta på när Majrundan startar från Södra Hamn och exakt ingen gång har jag känt det minsta sug att ge mig ut bland dem och köra kortege i x antal mil. Kan ställa upp som funktionär om jag är hemma, men då tar jag andra vägar dit/hem så man slipper utsätta sig för risken... :)

Men dessa tillställningar ÄR manifestationer och de väcker positiv uppmärksamhet. Därför är de bra (bara jag slipper köra).
Jag undviker också första maj. Men att vingla runt bland 15 tusen andra är rätt ballt. Sen för mig personligen så är Mälaren runt en bra utflykt när sommaren nästan är över. 202 mil blev det i helgen 😂
 
Vi har en trevlig kille på jobbet (25 år) som just tagit kortet och är superentusiastisk (kul!), men hans hojval och inställning till rolig körning får mig att kräkas...
Jag, som aldrig förstår vad folk menar, skulle behöva en 'uppackning' av den senare delen av det där påståendet.? #noob #aspergeranyone?
 
Jag, som aldrig förstår vad folk menar, skulle behöva en 'uppackning' av den senare delen av det där påståendet.? #noob #aspergeranyone?
Det är lite generationsskifte här på Sporthoj. "Vi" som var med tidigt hade lite annan inställning till bombrepor (köra fort som fan), stunt, videos på dumheter i trafiken, snutjag etc. Även om jag är äldre, något mognare och lika korkad så har jag svårt för att köra hoj för att "titta på utsikten". Det spelar ingen roll om det är en GSXRRRRRR eller en Motard, det skall gå fort och lekas. Pappa (VIF) hade en VT600 Shadow som jag körde ett par gånger och det sprutade gnistor i varje sväng...

"Dagens" nybakade förare har till stor del en helt annan inställning, eller så är lärarna på riskutbildningarna fantastiska för de flesta respekterar hastighet, regler och omgivning på ett helt annat sätt. Jag säger inte att "vi" har rätt, bara att det är annorlunda. Lite förstånd har i alla fall gått in i mitt huvud, därav att endast en av alla cyklar i garaget är för gata, resten är för cross eller Motard.
 
Det är lite generationsskifte här på Sporthoj. "Vi" som var med tidigt hade lite annan inställning till bombrepor (köra fort som fan), stunt, videos på dumheter i trafiken, snutjag etc. Även om jag är äldre, något mognare och lika korkad så har jag svårt för att köra hoj för att "titta på utsikten". Det spelar ingen roll om det är en GSXRRRRRR eller en Motard, det skall gå fort och lekas. Pappa (VIF) hade en VT600 Shadow som jag körde ett par gånger och det sprutade gnistor i varje sväng...

"Dagens" nybakade förare har till stor del en helt annan inställning, eller så är lärarna på riskutbildningarna fantastiska för de flesta respekterar hastighet, regler och omgivning på ett helt annat sätt. Jag säger inte att "vi" har rätt, bara att det är annorlunda. Lite förstånd har i alla fall gått in i mitt huvud, därav att endast en av alla cyklar i garaget är för gata, resten är för cross eller Motard.
Jag får nog klassa in mig att tillhöra den gamla generationen likt dig började köra mc 1993.

Det jag reagerar på med som du skriver "dagens nybakade" förare är att dom kör runt på nakenhojar med billiga illa skrikande ljuddämpare inköpta från Kina. När dom står i en korsning/trafikljus så måste det tokvarva. Sen bara köra runt i stan och kringleder möter dom aldrig när man åker runt på lite sköna vägar någon mil utanför stan.
 
Jag tror det var annorlunda. När jag började gymnasiet 1987 så stod det många motorcyklar utanför skolan. Det fanns en särskild parkering för mc.

Jag gick i och för sig på en skola med bara tekniska utbildningar så det är kanske inte ett snitt på hur det såg ut i Sverige men i min klass var det i alla fall nio som jag kommer ihåg med mc kort.
När jag gick i gymnasiet (T) på åttitalet så var vi bara i min klass en fem-sex st som hade A-kort. Det var på den tiden det lönade sig att ta A-kort som 16-åring. Inga effektbegränsningar fanns och kortet tillät tung mc utan begränsningar from den dagen man fyllde 18 så man behövde alltså bara ta ett mc-kort på den tiden. Som bekant måste man ta ett nytt körkort idag när nästa åldersgräns passeras.

Jag minns det som att ca hälften av alla hojar man såg på vägarna var 125 cc och det finns data som styrker det minnet.
1724097478488.png
 
Hur många av de 200 000 är aktiva motorcykelförare och hur många har en eller flera ståendes i garaget och tar en runda på 10 mil två gånger om året.
Själv hör jag till de som kör 10 mil (snarare 5) två gånger om året om jag bortser från milen på bana.

Vi är ca 265 000 hojåkare som äger 330 000 hojar och vi kör i snitt knappt 200 mil per år...

Det finns ca 350 000 snöskotrar registrerade... :)
 
När jag gick i gymnasiet (T) på åttitalet så var vi bara i min klass en fem-sex st som hade A-kort. Det var på den tiden det lönade sig att ta A-kort som 16-åring. Inga effektbegränsningar fanns och kortet tillät tung mc utan begränsningar from den dagen man fyllde 18 så man behövde alltså bara ta ett mc-kort på den tiden. Som bekant måste man ta ett nytt körkort idag när nästa åldersgräns passeras.

Jag minns det som att ca hälften av alla hojar man såg på vägarna var 125 cc och det finns data som styrker det minnet.
View attachment 502597
Jag var den den enda som körde hoj på gymnasiet 1982-83...
 
En tanke som just lsog mig är väl att hojfolk alltid skulle kunna ta hojen till det lokala fjårtishaket, ni vet den där parkeringen där mopparna, mopedbilarna och eporna samlas på kvällarna och snackar skit, stöter på brewdarna och är lEsKiGa innan de drar vidare... Och snacka lite skit med dem?
Jag brukar faktiskt, oftast oplanerat, hamna i konversation med det lokala moppegänget när jag är ute på Suzukin.
Roligaste konversationen i somras:
Fjunig finnig kille med voice-crack: -"Hur många kubik har din?"
Jag: -"Tusen."
Fjunisen: Sneglade med tveksamhet och förvåning -"Va! Jag har....femtio..."
:D
 
Idag köper yngre förare wheeliehojar, alltså lätta nakenhojar som de kan rycka upp i promenadfart och brrrrappa runt med inne i stan. Det tyckte jag iof var skapligt skrattretande redan när jag var yngre.
Racehojarna är för dyra att försäkra för många (som sagts tidigare i tråden). annars hade nog småpojkarna valt någon sådan med så offensivt utseende som möjligt.
 
Jag brukar faktiskt, oftast oplanerat, hamna i konversation med det lokala moppegänget när jag är ute på Suzukin.
Roligaste konversationen i somras:
Fjunig finnig kille med voice-crack: -"Hur många kubik har din?"
Jag: -"Tusen."
Fjunisen: Sneglade med tveksamhet och förvåning -"Va! Jag har....femtio..."
:D
Bakgrund: När jag var liten så kollade man på hastighetsmätaren för att se hur fort hojen gick, på den tiden man hade analoga hastighetsmätare.

Våren 1999, jag hade hämtat ut en ny R1:a och var en sväng på stan, tre ungdomar studsade runt R1:an som förmodligen såg ut som ett rymdskepp i deras ögon. De tittade länge på instrumentpanelen innan en av dem utbrast: "-Kolla grabbar, den går 12000!!!!"

1agy2-9705fc34d68b59da265a85631dc5f610.JPG
 
Mälaren Runt har aldrig direkt varit något som lockat yngre mc-förare annat än att barn till glidar/touring-föräldrar hakat på så därför är också evenemangen runt omkring designade efter majoriteten = medelålder-/äldre mc-förare.
 
Alla inlägg om ålderskrisen inom mc-världen är intressanta, de om Mälaren Runt som fenomen är lika trötta varje år.
Det är Sveriges största rullande motorcykelevenemang och man kan göra det till vad som helst, ta del av alla aktiviteter längs vägen eller köra delar eller hela varvet eller baklänges.
Flera år var vi några som åkte Stockholm-Enköping, slog upp tältet på Strul-festen, drack öl och tittade på alla hojar som rullade förbi. Bara ett i mängden av sätt att deltaga.
Just sayin….😊
 
Jag har deltagit av misstag vid två tillfällen, en gång i birkakorset i Södertälje och en gång i rondellen vid Sulas i Strängnäs.
Lyckas aldrig komma ihåg när det är.

Det här året jobbade jag istället.

Nån gång framöver ska jag försöka vara med med flit.🙂
 
Alla inlägg om ålderskrisen inom mc-världen är intressanta, de om Mälaren Runt som fenomen är lika trötta varje år.
Det är Sveriges största rullande motorcykelevenemang och man kan göra det till vad som helst, ta del av alla aktiviteter längs vägen eller köra delar eller hela varvet eller baklänges.
Flera år var vi några som åkte Stockholm-Enköping, slog upp tältet på Strul-festen, drack öl och tittade på alla hojar som rullade förbi. Bara ett i mängden av sätt att deltaga.
Just sayin….😊
Tja, problemet är väl också delvis att det också är nästan samma deltagare varje år… bara ett år äldre. :)
 
Vi körde gratis Knix för de med nytt körkort och i åldern 16-25 i helgen. 15 anmälda, 11 kom, där 4 av dem var barn till SMC instruktörer. Vi har svårt att nå ut till ungdomar. Kanaler som FB, webbsidor och papperstidning når inte ut till dem.

Förslag mottages gärna hur man lockar till sig unga förare, för planen är att köra en gratis kurs även nästa år.
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top