Män som näthatar kvinnor

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Jag anser att svt kan lyfta fram det då de får betalt för det. Jag var den där axelryckande personen som berättade hur de funkar i landet.

Så för att de inte lyfter fram männen också är det helt okej för näthatare att härja fritt?

Vart anser du att de ska dra gränsen då, om det inte är okej att bara ta med kvinnor, är det inte lika illa att bara ta med kändisar? Det finns ju faktiskt "vanliga dödliga" som får hatmail också. Nä, jag anser att det bara är en dålig ursäkt för att kunna få stoppa huvudet i sanden.

Ja journalister som levererar korrekt fakta. Provocerande krönikörer och journalister bäddar lite för det tyvärr.

Fast oftast har även provocerande krönikörer ett syfte med det de skriver. De är ju provocerande av en anledning - för att skapa debatt. Utan det provocerande i texten skulle ämnet i många fall bara gå obemärkt förbi.

tkdrille

Guest
Så för att de inte lyfter fram männen också är det helt okej för näthatare att härja fritt?

Vart anser du att de ska dra gränsen då, om det inte är okej att bara ta med kvinnor, är det inte lika illa att bara ta med kändisar? Det finns ju faktiskt "vanliga dödliga" som får hatmail också. Nä, jag anser att det bara är en dålig ursäkt för att kunna få stoppa huvudet i sanden.

Fast oftast har även provocerande krönikörer ett syfte med det de skriver. De är ju provocerande av en anledning - för att skapa debatt. Utan det provocerande i texten skulle ämnet i många fall bara gå obemärkt förbi.

Om du inte har märkt de så är kändisar mer värda än vi knegare landet. De är ju bra de visar folk att de går till såhär.
Men hade du fått mordhot via mail så hade de inte gått undan på stationen. Så ja hade gärna sett privatpersoner som ställer upp även om de är anonyma i tv.

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Jag tycker det är TOTALT förkastligt och vidrigt att sprida sin skit och utsätta andra mäniskor för sitt hat! Det är hemskt hur en liten ynklig människas åsikter som så fegt skickas i ett mail, kan få en person att må så dåligt. Jag har själv en person som jag känner i en utsatt position som får ta emot helt sjuka saker på mailen. Det är inte ok att försvara detta med att "verkligheten funkar så" eller "lite får man tåla" -attityden. Vänta till den dagen du själv eller någon i din närhet blir drabbad!

Kan hålla med om att det är synd att man fokuserar helt och hållet på genusperspektivet i filmen och i media i övrigt. Detta drabbar både män och kvinnor! Och om det är män eller kvinnor som ligger bakom det spelar ingen roll.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Om du inte har märkt de så är kändisar mer värda än vi knegare landet. De är ju bra de visar folk att de går till såhär.
Men hade du fått mordhot via mail så hade de inte gått undan på stationen. Så ja hade gärna sett privatpersoner som ställer upp även om de är anonyma i tv.

Nu börjar du bli lite svår att läsa.

Ansträng dig lite, ditt svammel är ytters roande och jag vill gärna ta del av det.

tkdrille

Guest
Nu börjar du bli lite svår att läsa.

Ansträng dig lite, ditt svammel är ytters roande och jag vill gärna ta del av det.

Sorry. Nu blir de segt här. Jag hoppar av diskussionen faktiskt. Lycka till att sätta dit alla sjuka personer i vårt härliga land. Godnatt.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Näe, de flesta är väl mainstream, dvs vänster med hatamänsyndromet.

Inte sagt att de förtjänar det, men kämpar man för att vara i tv/aftonbladet för några miljoner läsare/tittare så får man väl räkna med några stolpskott?

Han gör det igen! Lägger ytterligare en mindre begåvad och ganska obehagligt verklighetsfrånvarande kommentar.

Detta handlar ju inte om några stolpskott, detta är ju rena mordhot. Hade varit intressant att se hur du själv hade reagerat på att få sådan mail och brev.
Hur hade du reagerat om det var din partner/syskon/barn/förälder som fick dessa? Hade du avfärdat det med ovanstående kommentar då också?

Är du en av de som tycker att "Palme fick vad han förtjänade" också?:dummer

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning

Nu känns det som att du bara undviker frågorna. Men återigen, det är inte vilka som är drabbade jag sätter fokus på, utan att det inte är okej att skicka såna mail - oavsett mottagare!

Det här är förhoppningsvis bara början, för som sagt, någonstans måste man börja och det skulle inte förvåna mig om det kommer gå vidare och tas upp både män och privatpersoner längre fram. Under förutsättning att folk faktiskt uppmärksammar problemet.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Klart man ska kunna ta skit som offentlig person. Men varför ska skitkastaren få åtnjuta anonym ansvarsfrihet för sina åsikter, till skillnad från skribenten, och dessutom berövas möjligheten att gå i svaromål?

Tycker du inte att man ska få vara anonym på internet? Personligen tycker jag det är mycket viktigt att man får fortsätta vara det.

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Hamamatsu
Måste allt vara svart eller vitt, måste man välja mellan att fixa lagar så man kan sätta dit alla näthatare eller att rycka på axlarna åt det? Det är ju just den inställningen jag har svårt för "Jag kan inte göra nåt så jag bryr mig inte". Även om man anser att man inte kan göra något så är det väl inte fel att tydligt visa att man tar avstånd ifrån, och inte accepterar, ett visst beteende? Det skulle jag vilja påstå gör alldeles tillräckligt.

Nog väl för att jag respekterar din inställning, dock betackar jag mig för att främmande ord läggs i min mun (så som jag betraktar ditt svar, om jag har missförstått det så ber jag om ursäkt). Jag har aldrig sagt att jag håller med - eller icke - utan jag är nyfiken på vad andra anser - därtill att du valde att svara är ett ting i sig.

To the point, det är alltid lätt - för att inte säga simplistiskt - att ropa att vargen kommer, tills en dag då den verkligen gör det och ingen reagerar. Min fundering handlar snarare kring - om vi ponerar att en majoritet inte är likgiltiga alt. ambivalenta - inför det som skrivs/sägs, räcker det? Vad uppnår man med det? Ett kollektivt medvetande? In that case, om vadå? Vad betyder "säga ifrån"? Kan det vara ytterst subjektivt, för att inte säga säreget och marginaliserat? Alla kan uttryckligen orera och agitera, för att inte säga skrika efter uppmärksamhet, men vad jag inte förstår i detta fall är vad som önskas - vad är man ute efter?

För att avsluta, my two cents är att Sveriges boskap (i.e. folket) har tillräckligt att ta in som det är, de bör således (enl. mig) uppmärksammas på SDs framtåg i Riksdagen, den skjutande ungdomsarbetslösheten, den abnorma bostadsbristen i Stockholm samt den apokalyptiska situationen i Malmö. Videon är inte alldeles oviktig, tvärtom, men den bör sättas i bredare spektrum enl. mig och därtill vad som aspireras med den - kom med förslag på lösningar.

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
För att kunna fildela?

Det finns väl en massa skäl. För att kunna uttrycka åsikter som man skulle kunna råka illa ut för, för att kunna informera om eller kritisera nånting utan att få skit för det sen. Eller för att man helt enkelt inte vill att alla ska veta vad man heter och var man bor. Du kan säkert komma på några egna exempel om du försöker.

Jag tycker att det är nånting man ska kunna göra i ett demokratiskt samhälle. Fast om du inte tycker att man ska få vara anonym så kan du ju börja med att berätta vad du heter. Lägg gärna upp en ratsit-länk också.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det finns väl en massa skäl. För att kunna uttrycka åsikter som man skulle kunna råka illa ut för, för att kunna informera om eller kritisera nånting utan att få skit för det sen. Eller för att man helt enkelt inte vill att alla ska veta vad man heter och var man bor. Du kan säkert komma på några egna exempel om du försöker.

Jag tycker att det är nånting man ska kunna göra i ett demokratiskt samhälle. Fast om du inte tycker att man ska få vara anonym så kan du ju börja med att berätta vad du heter. Lägg gärna upp en ratsit-länk också.

Fast en anonym röst är väl värd, typ inget?

Att du skulle fortsätta vara anonym på nätet tills en talan förs mot dig i ett mål borde ju inte vara ett problem. Även om du nu mordhotad någon och blir dömd för det innebär det ju inte per automatik att ditt personnummer står med i alla dina inlägg.

Oroväckande att du tror att ett demokratiskt samhälle bygger på anonymitet.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Oroväckande att du tror att ett demokratiskt samhälle bygger på anonymitet.

Inte att det bygger på det men jag tycker att möjligheten att uttrycka sig anonymt är en del i det. Den möjligheten är väl för övrigt bland det första som mindre vänliga diktaturstater brukar ta bort. Jag tycker det är onödigt att skapa en kontrollapparat som är så enkelt kan missbrukas ifall den hamnar i fel händer. Vulgärt språk i ett mail är knappast en tillräcklig anledning. Vi har mer än tillräckligt med övervakningslagar som det är.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur orkar ni bry er om vad några psykfall har skrivit? Och hur kan man med som offentlig person sticka ut hakan i hetluften och sedan bli upprörd över att någon eller några av landets 9 miljoner klipper till?

Och inte minst så undrar jag hur man vet könet på en anonym brevskrivare?

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Arrangerat.
Vänta ett par veckor så kommer det fram att det mesta är fejk.
Kommer att försvaras med att "Det är autentiska mail som återskapats ur minnet".

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
I UG ikväll så kommer näthatarna att komma till tals!
Vi får se vad de har att säga. Idioterna:mad:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Tycker du inte att man ska få vara anonym på internet? Personligen tycker jag det är mycket viktigt att man får fortsätta vara det.

Jag tycker man ska få vara anonym på internet, absolut. Vad jag försöker belysa är att det är en feg och orättvis kamp, där ena parten är öppen med sina åsikter medan motståndaren gömmer sig bakom anonymiteten.

Egentligen är ju inte anonymiteten i sig ett problem heller, för jag kan tänka mig att journalister och skribenter får en hel del anonyma mail med ifrågasättanden och sakliga motargument som de kan hantera och svara på.

Det är det anonyma, osakliga hatet som ska bekämpas.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Inte att det bygger på det men jag tycker att möjligheten att uttrycka sig anonymt är en del i det. Den möjligheten är väl för övrigt bland det första som mindre vänliga diktaturstater brukar ta bort. Jag tycker det är onödigt att skapa en kontrollapparat som är så enkelt kan missbrukas ifall den hamnar i fel händer. Vulgärt språk i ett mail är knappast en tillräcklig anledning. Vi har mer än tillräckligt med övervakningslagar som det är.

Kontrollapparat?

Lite som att hävda att telebolagen inte skall behöva lämna ut ägaren till telefonnumret som användes vid ett mordhot.

Eller anser du att man skall kunna hota folk ostraffat?

Sen behöver man inte vara anonym i en demokrati.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag tycker man ska få vara anonym på internet, absolut. Vad jag försöker belysa är att det är en feg och orättvis kamp, där ena parten är öppen med sina åsikter medan motståndaren gömmer sig bakom anonymiteten.

Ok. Det kan jag hålla med om. Jag tycker också att det är fegt.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS