Män som näthatar kvinnor

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Låta bli att skriva provocerande debattartiklar kanske? Går man ut när det regnar blir man blöt. Den som tror hen kan ändra på hela världen är nog ganska naiv.

Som man sa när man var liten, den som ger sig in i leken får leken tåla.

Det är ändå en väldigt stor skillnad på att skriva en debattartikel om valfritt ämne, om än provocerande, och argumentera för sin sak på ett resonabelt sätt samt att stå för sin åsikt och att anonymt skriva hot, förnedrande tillmälen, mordhota personen, dess släktingar, barn, lägga upp adresser osv.
Det är fritt fram att vädra en annan åsikt men gör det som folk och stå för din åsikt.
Det finns inget som kan rättfärdiga den typen av kommentarer och hot som förekommer för att någon uttrycker sin åsikt.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
De som tystas är nog främst svaga personer utan självkänsla som inte klarar av att stå för sina åsikter så fort dom får motstånd.
Det är ju de anonyma hatarna och hotarna som inte vågar stå för sin åsikt som är problemet. Inte de som vågar stå för sin åsikt eller bara gör sitt jobb, likt de kvinnor som var med i UG igår.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Väldigt mycket "din mamma" och rinkeby/rosengård-dialekt från hatarna.

Julia ingav förtroende, hoppas inte hon var alltför regisserad.

Var det "Agenda"? De hade åtminstone en sådan...

tkdrille

Guest
Nu kommer jag igen.

Nu har de nästan bara diskuterats rätt och fel. Lägg de lite åt sidan tack.
Lägg upp en lösning, alltså en fungerande med tack.

De som hängt med har faktiskt vetskapen om att hatet ej går att få bort anonym eller ej.
De jag tänker på är.

-mobbing
-rashat

Minns jag inte fel körde de kampanj om alla lika alla olika för sisådär 15-20 år sen. Resultat? Ja hatet är lika stort.
Mobbningen är väl resultatet att de fortfarande inte hänt värst mycket på iallafall 20 år.

Vuxenmobbikg är otroligt vanligt med.

Så visa vad exakt som skulle bli en lösning gott folk.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju de anonyma hatarna och hotarna som inte vågar stå för sin åsikt som är problemet. Inte de som vågar stå för sin åsikt eller bara gör sitt jobb, likt de kvinnor som var med i UG igår.

Eftersom dom inte har mer än personangrepp att komma med så ser jag inte varför man ska göra annat än att ignorera om? Sakliga kommentarer kan man bemöta men de som håller sig på dagisnivå är inte värd ansträngningen.
Så nej, jag ser inte hur dom kan vara ett problem?

Man kan ju också välja att skratta åt dom.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Väldigt mycket "din mamma" och rinkeby/rosengård-dialekt från hatarna.
Det handlade om en Tupac Shakur tröja så det var nog därför. Annars gissar jag att det är rätt vanligt med bittra svennar utan jobb & och utbildning bland näthatarna. Tycker man att ens liv är ganska jävligt, kan man alltid må lite bättre av att skylla den uppkomna situationen på någon annan.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Nu har de nästan bara diskuterats rätt och fel. Lägg de lite åt sidan tack.
Lägg upp en lösning, alltså en fungerande med tack.
Fast att diskutera problemet är ju en av lösningarna. Normer, vilket detta handlar om, ändrar man inte hux flux utan genom ett långsiktigt arbete. Normer uppstår bland annat via debatt men även genom lagstiftning. Lite som med barnaga eller våldtäkt inom äktenskapet. Beteende som de flesta ser som oacceptabla idag men som faktiskt försvarades en gång i tiden.
Jag påstår inte att debatt på SH är hela lösningen men det är en del av en komplicerad, och kanske inte helt effektiv, lösning.

Även "den kokta grodan" talar för att detta bör motarbetas. Vänder vi bort blicken på ett område så kommer det att sprida sig och vi kommer på sikt att få ett hårdare samhälle.

Men om "lösning" innebär "total frånvaro av" så finns det nog ingen lösning.

jag blir dessutom lite mörkrädd när jag ser att det finns folk som ens överväger att försvara eller acceptera den här typen av beteende. Man ska överhuvudtaget inte acceptera något som man själv inte vill bli ustatt för. En klient uttyckte det så fint en gång: "Det är lätt att sitta med någon annans röv på spisen!"

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det är oacceptabelt. Punkt. Svårare borde det inte vara. Hur kan man bli så kränkt och förödmjukad att det är ok att hota med att kötta upp ett baseballträ i röven på någon som hämnd? För att vederbörande skrivit om ett problem man inte håller med om?
Sjukt är vad det är.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Eftersom dom inte har mer än personangrepp att komma med så ser jag inte varför man ska göra annat än att ignorera om? Sakliga kommentarer kan man bemöta men de som håller sig på dagisnivå är inte värd ansträngningen.

Tänk dig att nån publicerar din adress i samband med ett hot. Strax efter kommer ett meddelande där det står "En kväll när du går ut ska jag följa efter dig och skära halsen av dig. Sen ska jag våldta dig med kniven och lämna dig där så att du förblöder." Hur skrattar man åt det?

Jag förstår verkligen inte, varför måste man skriva saker till människor som man inte hade sagt ansikte mot ansikte? Fega as.

De som skriver debattartiklar, provocerande eller ej, har all rätt att göra så. På samma vis har andra all rätt att skriva att de inte håller med. Att förlöjliga och satirisera kan jag också acceptera men att gå till personangrepp och börja hota, det finns inget som är lite acceptabelt i det.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Faktum är att jag har valt ett jobb där hot är en möjlighet och förekommer. Jag måste säga att den här, och för den delen liknande av andra, kommentaren är så dj-a korkad och okunnig så jag vet inte vad jag ska säga.

Jag har stött på verkligt våldsamma personer som har berättat för mig att de vet var men tvååriga son går på dagis. Tycker du att jag ska skratta åt det? Du tycker helt enkelt att bästa sättet att hantera kränkta och irriterade personer är att håna dem??? Förutom att det inte är något att skratta åt så är det dessutom kanske bland det dummast du kan göra...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bonny och Imaster, Nu menade jag inte riktigt att skratta högt och hånfullt åt dom. Jag skrattar åt dom hemma på kammaren. Och officiellt så skulle jag ignorera dom.

Brorsans ex-tjej beter sig så där. Om man inte håller med henne utan ställer frågor som ifrågasätter hennes påståenden så skriker hon direkt ut en fråga om man är dum i huvudet. Hon kan även slänga ur sig div olika hot. Oftast ska hon sprida rykten och bråka i största allmänhet men ibland ska hon skicka folk att slå sönder knäskålar.

Ur min synvinkel så har hon stämplat sig själv och desto lägre hon sänker sig desto mindre tar jag henne på allvar. Borde jag vara rädd att hon ska verkställa sina hot?

Jag tar inte näthatare på direkt allvar heller men vore jag en flitig tidningsdebattör så skulle jag iofs låta bli att röra mig ute i vissa miljöer. Jag skulle inte gå på krogen bland fyllskallar och jag skulle se till att röra mig ute dagtid när det är mycket folk ute.
Inte för att jag tar dom på allvar men vissa försiktighetsåtgärder kan ju ändå vara befogade. Lite som man försäkrar sitt hus även om sannolikheten är närmare noll att det ska brinna.
Jag skulle nog inte låta mina barn gå hem själva från skolan heller. Och i Bonnys fall skulle jag nog meddela dagispersonalen om hotet vare sig jag tror på hotet eller inte.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96

Problemet är ju att det inte stannar där. Majoriteten kastar ur sig ogenomtänkt skit men andra går för långt, som visades i filmen. Att acceptera hot, trakasserier oavsett om de är på nätet eller inte kan väl aldrig vara en konstruktiv lösning?
Vidare kan det aldrig vara den som hotas som ska behöva hantera problemet eftersom problemet och ansvaret ligger hos den som hotar.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag har stött på verkligt våldsamma personer som har berättat för mig att de vet var men tvååriga son går på dagis.

Måste vara hemskt som förälder att någon hotar ens barn genom sådana antydningar. Men det är väl deras maktmedel att försöka få dig ut balans och må dåligt, precis som mer "normala" män eller kvinnor som håller på och kränker andra. Antagligen är det enda sättet de kan hävda sig och känna sig mer betydelsefulla. I själva verket har de bara dålig självkänsla. Det är dock ingen ursäkt för att bete sig på det viset.

Den cyniska sidan av mig tror aldrig att vi kommer att bli av med med folk som hotar, kränker eller trakasserar andra. Men det är givetvis ingen anledning att inte försöka ändra på folks beteende genom att lyfta fram frågan. Ska man göra något åt det får man nog börja tidigt när folk fortfarande är formbara. Det är svårt att lära gamla hundar att sitta. Hårdare tag mot mobbning och trakasserier i skolåldern. Fast det är är ju lite ett spel för gallerierna när man ser all vuxenmobbning på arbetsplatser, i tv, på nätet etc. Det är nog ett större samhällsproblem än vad vi tror.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Rätt som det är...

Det är ganska stor skillnad på att bli mobbad i skolan och att få svordomar från anonyma människor som man aldrig behöver se eller annars ha att göra med i mailkorgen. Det är inte ens jämförbart. Din jämförelse med misshandel i hemmet var ännu värre.

Jag säger inte att det är smarta människor som skickar såna där mail men jag tycker inte att det är så mycket att bry sig om heller.

Rätt som det är så står en dessa intellektuellt/psykiskt utmanade på någons trappa, framför någons dörr med det utlovade tillhygget i hand...försök att inte bry sig så mycket då?!

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Spänn åt BH-banden, sluta gråta, torka tårarna, ta en ordentlig titt i spegeln och inse att dom själva är lika dåliga människor. Frågor på det?

Har du tagit något på egen hand som du egentligen borde ha recept på?
Något som är sinnesutvidgande eller rentutav perceptionsförändrande ren allmänt...
Låt det gå ur kroppen och kom tillbaka efteråt.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Folk bör lära sig att distansera sig från vad som är internet och riktiga livet... Har man bloggar/forums/whatever så kommer det såna här grejer...accepterat eller inte så är det så här internet ser och kommer att se ut.

99.9% är skrivet av troll, som bara vill provocera

Det är som alltid saligare att giva än att taga...och det är uppenbart att du inte någon gång tagit emot särskilt mycket i liknande sammanhang.

Jag skulle nog tro att många, kanske du också? skulle vara beredd att dela ut en fetsmäll till den eller de som skulle ställa sig och handgripligen på verkliga-världen-vis vråla ut sitt missnöje med allt och alla dig, oss, mig m.fl inkluderade...
Bortsett från mediat så...var ligger egentligen skillnaden.
Jag vill INTE se eller höra skiten live...så varför skulle jag då acceptera eländet via nätet....

Internet ser som det man gör det till...och du verkar tycka om den grumligare änden...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Rätt som det är så står en dessa intellektuellt/psykiskt utmanade på någons trappa, framför någons dörr med det utlovade tillhygget i hand...försök att inte bry sig så mycket då?!

Då är det ju verklighetshat, och det verkar ju inte lika farligt som det beryktade näthatet?

Det som är problemet med det här drevet är att det endast kommer leda till ett striktare, mer övervakat internet.

Med ipred, fra och datalagringslagen så behövs bara lag mot kryptering och ett politiskt beslut om att använda övervakningen annorlunda.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Ond kampanj???

Då är det ju verklighetshat, och det verkar ju inte lika farligt som det beryktade näthatet?

Det som är problemet med det här drevet är att det endast kommer leda till ett striktare, mer övervakat internet.

Med ipred, fra och datalagringslagen så behövs bara lag mot kryptering och ett politiskt beslut om att använda övervakningen annorlunda.

Problemet med just...hat i vilken form som helst är att det rätt som det är kan byta media...
Jag håller med (tror jag iaf) att det inte behövs mer lagstiftning egentligen utan att om vår käre Kling & Klang kunde släppa taget om pinnjakten så har de även med dagens lagstiftning...rätt stora möjligheter att leta rätt på iaf en del av dessa intressanta personer...finkan lär ju vara med på straffskalan.
Fast när det gäller polisen så har jag snudd på gett upp hoppet...

Ny lagstiftning skulle bli som efter liknade händelser tidigare...ett slag i luften...eller om man är konspirationsteoretiskt lagd...så är hela detta ett sätt att i det fördolda driva internet i riktning mot TV...Producenter resp. konsumenter av "godkänt" material...signerad e-post...

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98

Hur kan vi med all sannolikhet veta att texterna i dessa mail som läses upp verkligen stämmer, mailen kan väl lika väl vara "kryddade" av de "drabbade" för att få lite extra slagkraft!

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO