Mördaren kommer hem igen

Jussi

Nu med mindre hår
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gixxer 750, Husqvarna TE510
En röd tråd genom hennes liv tycker jag är att hon ställt upp för sina, med ett undantag, ruttna pojkvänner.

Kanske det, men om man "ställer upp" för sin pojkvän då denne skjuter ihjäl folk kan man hamna i fängelse för mord, eller åtminstone medhjälp.
If you cant do the time, dont do the crime.

Sen kan man ha olika åsikter om vad som är lagom lång fängelsetid men det tycker jag är en annan diskussion.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vilken trovärdig "story" är det som domstolen har missat?

Att hon tog på sig pojkvännens straff. Att han var dömd och bylad och allt klart. När Annika påhejad påtog sig skulden. Om två män och en tjej är i en lägenhet och en av männen mördas i ett gräl så är det ofta inte kvinnan som haft ihjäl en av männen medans den andre mannen tittar på.
http://www.annikadeasy.org/who_is_annika_se.html

Jag tror mig inte veta var sanningen ligger. Texten som redogör för händelsen ovan är dock mer i linje med hur jag erfarit att dömda kvinnor blir föremål för rättvisans intresse.
Texten på tex svenska wikipedia om fallet tycker jag är vinklad hårt åt andra hållet. Sanningen om Annika kanske ligger någonstans däremellan

Sen håller jag med Teo om att hennes mor och hennes amerikanske nye man inte gjorde det lätt för henne. Det är inte lätt att som 12-åring bli förskjuten och körd till barnhem i en annan stad av sin styvfar.

Jag säger inte att jag vet hur det verkligen förhåller sig. Men det är en så trist ton när många här (som inte ens har levt lika länge som hon har suttit i fängelse) ska sitta och bräcka varandra i konsten att fälla kategoriska och förfördelande uttalanden i idolen Markus anda. Bara rubriken på tråden är ju osmaklig i sig.

Om hon (som många här gillar att hävda) är en ondskefull, planerande och manipulativ människa så lär vi ju i alla fulla fall bli varse det när hon får chansen att komma ut. Men för medfångar och fångvaktare i USA har hon ju iaf lyckats dölja den ev sidan i 28 år vad jag har sett i mediareportagen

Kanske det, men om man "ställer upp" för sin pojkvän då denne skjuter ihjäl folk kan man hamna i fängelse för mord, eller åtminstone medhjälp.
If you cant do the time, dont do the crime.

Sen kan man ha olika åsikter om vad som är lagom lång fängelsetid men det tycker jag är en annan diskussion.

Det är korrekt

Last edited:

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Att hon tog på sig pojkvännens straff. Att han var dömd och bylad och allt klart. När Annika påhejad påtog sig skulden. Om två män och en ung kvinna är i en lägenhet och en av männen mördas så är det ofta inte kvinnan som haft ihjäl en av männen medans den andre mannen tittar på.
http://www.annikadeasy.org/who_is_annika_se.html

Texten på tex svenska wikipedia om fallet tycker jag är vinklad hårt åt andra hållet. Sanningen om Annika kanske ligger någonstans däremellan
På vilket sätt är Wikipedias version hårt vinklad? Den refererar ju det som skrivs till diverse officiella källor. I och för sig är det föga förvånande att en person som sätter sin tillit till annikadeasy.org (som är skriven av typ bästa kompisen och mamman) tycker det.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
På vilket sätt är Wikipedias version hårt vinklad? Den refererar ju det som skrivs till diverse officiella källor. I och för sig är det föga förvånande att en person som sätter sin tillit till annikadeasy.org (som är skriven av typ bästa kompisen och mamman) tycker det.

Förklaringen till våra olika åsikter har nog sin grund i olika livserfarenheter.
Det är som sagt bara min magkänsla jag redogjort för. Sedan 80-talet har varit tv- och radioreportage i ärendet, bla av Stina Dabrowski. Att jag länkade till annikadeasy var pga av att där fanns den text i kronologisk ordning som bäst redogjorde för den alternativa bild jag ville ha fram.

Jag tycker att Wikipedia (i fallet Östberg) inte redogör för även det problematiska i fallet. Skulle man på Wiki skriva på samma sätt om fallet Thomas Quick skulle där bara stå om Van der Qwast uppfattning resp Thomas erkännanden i polisförhör, samt vad Thomas härav blivit lagförd för. Som exempel.

Jag skrev ju inte att jag sätter min tillit till något text, jag skrev att jag tror att sanningen inte helt osannolikt befinner sig någonstans mellan de olika huvudståndpunkterna. Där annikadeasy-länken kan representera den ena.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

Jag får backa en aning. Jag kollade nu Wikipedia-sidan och nu är den ändrad, nu tar den ju upp bla det problematiska i lägehetsmordet. Nu står där inte som förut bara att hon erkänts och dömts för mordet. Nu står där även den andra åsikten: att hon tog på sig mordet.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Nu har jag faktiskt läst hela tråden, och då dök det upp en liten fråga.
Låt oss ponera att jag anmäler mig som frivillig till Sveriges kommande rymdprogram och blir uppskickad i vår Saab-utvecklade rymdkapsel för att åka 25 varv runt månen och en snabbrepa via Mars. Resan planeras pågå i ca 28 år. När jag landar på jorden, är jag svensk då?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Nu har jag faktiskt läst hela tråden, och då dök det upp en liten fråga.
Låt oss ponera att jag anmäler mig som frivillig till Sveriges kommande rymdprogram och blir uppskickad i vår Saab-utvecklade rymdkapsel för att åka 25 varv runt månen och en snabbrepa via Mars. Resan planeras pågå i ca 28 år. När jag landar på jorden, är jag svensk då?

Att åka saabsatan i 28 år är ju rätt svenskt. Jag tycker att det skulle vara en nationell ingenjörsbragd om du öht klarade dig tillbaks. Du skulle bli en nationalhjälte.

En annan hypotetisk fråga är om Sverige ska bekosta en räddningsaktion om växellådan packar ihop och du står och liftandes på Pluto

Last edited:

-Freddy-

Guest
Det förklarar ingenting tycker jag. Det finns en djävulsk massa ungdomar som tvingas klara sig själva utan att mörda folk.

Och på samma sätt så finns det en stor massa som tvingas klara sig själv och mördar folk. Jag blev nyfiken vad du tror det kan tänkas bero på, om det aldrig finns några som helst omständigheter som ens kan ge en liten del av förklaringen till varför människor förstör sina och andras liv.

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
en liter twin
Det finns en annan story om det där. Som jag finner mer trovärdig.

En röd tråd genom hennes liv tycker jag är att hon ställt upp för sina, med ett undantag, ruttna pojkvänner.

Jag hoppas och tror att hon kommer göra mer nytta utanför fängelset. Jag skulle gissa att hon kommer att engagera sig i ngt projekt för att hjälpa unga tjejer som kommit på glid här i Sverige.

Men jag kan ha fel.

Det jag är mest orolig för är att hon far illa av mediatrycket som kommer att vara på henne de närmsta åren. Det är ju som att gå från 28 års ensamhet i en cell till att nu vara mer eftertraktad intervjobjekt i TV-soffor än den tex ytterst mediaskygga Agneta Fältskog.

/J
Hur mycket empati o tanke har lagts på de mördades anhöriga?
Barn som får växa upp utan en far,en fru som mist sin man.
Det fokuseras sällan på anhöriga här.
Tänk dig själv in i familjens situtation,att mista sin anhörig för han gjort sitt jobb,av ngn drogpåverkad vettvilling som dödar för sitt egna nöjes skull.
Visst har hon fått ett hårt straff,men det är uddelat i en demokratisk stat som tilllämpar 3e gången gillt.
Något hon skulle tagit i beaktande när hon satt i flyktbilen.
Tycker fö att mord på polismän ska straffas högre än på civila.
Hon har också fått strafflindring redan genom att dödsdomen omvandlades till livstids fängelse.

Detta forumet måste verkligen vara Sveriges elit! Som aldrig gjort nåt fel! Som kan stå för allt de gjorde från 14 års ålder o framåt! En ren alfa-hane/hona-genbank med andra ord!

Kanske för att man tänker efter innan man gör ngt.
Ställer gärna upp f avel som den alfa hane j är.:tummenupp

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Nu tänkte jag inte argumentera för eller emot något utan bara försöka
hetsa upp stämningen genom att påpeka att hemresan för Annika gick
lös på 684.800:- SEK

LosTedos

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
2007- KX 250cc
Att åka saabsatan i 28 år är ju rätt svenskt. Jag tycker att det skulle vara en nationell ingenjörsbragd om du öht klarade dig tillbaks. Du skulle bli en nationalhjälte.

En annan hypotetisk fråga är om Sverige ska bekosta en räddningsaktion om växellådan packar ihop och du står och liftandes på Pluto

Ha Ha Ha!!! Även om du nu är som du är så var det ganska roligt:rofl

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Ja jävlar, reguljärflyg dög inte heller...

Det är väl en sak att det sätts in specialflyg när det ska fraktas rymmningsbenägna fångar, eller utvisas såna som gör vad som helst för att få stanna, men enligt tidningarna ville ju Annica hit så gärna att hon skulle ha rott hit bara någon hade gett henne en båt...

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.

Våra kära regeringsmedlemmar brukar vara väldigt snabba på att påpeka hur varsamma de måste vara med våra skattepengar och förtroendet som det fått för att förvalta dem men nu fanns det uppenbarligen ett bra tillfälle att sprätta iväg många sköna slantar...Freddy&Co måste nog skaffa en ny PR-kille för detta måste vara tidernas sämsta PR-kupp att få hem en polismördare som aldrig betalat en skattekrona i Sverige.

SAAB Vs Polismördare 0-1

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hur mycket empati o tanke har lagts på de mördades anhöriga?
Barn som får växa upp utan en far,en fru som mist sin man.
Det fokuseras sällan på anhöriga här.
Tänk dig själv in i familjens situtation,att mista sin anhörig för han gjort sitt jobb,av ngn drogpåverkad vettvilling som dödar för sitt egna nöjes skull.
Visst har hon fått ett hårt straff,men det är uddelat i en demokratisk stat som tilllämpar 3e gången gillt.
Något hon skulle tagit i beaktande när hon satt i flyktbilen.
Tycker fö att mord på polismän ska straffas högre än på civila.
Hon har också fått strafflindring redan genom att dödsdomen omvandlades till livstids fängelse.

Kanske för att man tänker efter innan man gör ngt.
Ställer gärna upp f avel som den alfa hane j är.:tummenupp

Jag har själv mist många anhöriga. många har tagit livet av sig i unga år. Du appelerar till människosyn. Det gör även jag. Vad får de anhöriga att må bättre och kunna gå vidare i detta fallet?
Har du sett programmet "Jag vill inte leva detta livet" på Svt2?

Till dig som är alfahanne vill jag säga att jag inte tror att människosyn sitter i generna, det är något man utvecklar genom livet. Iaf jag har kommit att revidera vad jag tyckte var självklart när jag var yngre. Jag har även blivit mindre negativt inställd till kompromisser. När jag var yngre var det mer svart eller vitt

Jag tycker tvärtom att man ofta reflekter över tredje part/anhöriga här på SH. I synnerhet skulle jag tom vilja säga. många tycker ju tex att man ska döda mc-tjuvar. Samt att det ska vara dödstraff på mord. Fast i olika inlägg då förstås.

Polismord straffas ju i praktiken redan betydligt hårdare än mord på andra människor, både i Sverige och USA. Det är iaf mitt intryck. Dessutom läggs det ner mycket mer energi på att finna polismördare än andra mördare.

/J

Ha Ha Ha!!! Även om du nu är som du är så var det ganska roligt:rofl

Hur är jag då?

Last edited:

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
en liter twin
Jag har själv mist många anhöriga. många har tagit livet av sig i unga år. Du appelerar till människosyn. Det gör även jag. Vad får de anhöriga att må bättre och kunna gå vidare i detta fallet?
Har du sett programmet "Jag vill inte leva detta livet" på Svt2?

Till dig som är alfahanne vill jag säga att jag inte tror att människosyn sitter i generna, det är något man utvecklar genom livet. Iaf jag har kommit att revidera vad jag tyckte var självklart när jag var yngre. Jag har även blivit mindre negativt inställd till kompromisser. När jag var yngre var det mer svart eller vitt

Jag tycker tvärtom att man ofta reflekter över tredje part/anhöriga här på SH. I synnerhet skulle jag tom vilja säga. många tycker ju tex att man ska döda mc-tjuvar. Samt att det ska vara dödstraff på mord. Fast i olika inlägg då förstås.

Polismord straffas ju i praktiken redan betydligt hårdare än mord på andra människor, både i Sverige och USA. Det är iaf mitt intryck. Dessutom läggs det ner mycket mer energi på att finna polismördare än andra mördare.

/J

:lol

Alfa hane var ironi.
Vad j menar är att anhöriga får livstids sorg.
En mördare kan vara ute efter 8-10 år.
Att ta ett människoliv ska kosta.Lär du dig inget efter straff 1 så ska andra gången du döms f mord vara åtskilligt hårdare.
Låter kanske cyniskt f dig men Annika beskrivs som en intilligent kvinna o kan då stå för sina handlingar betydligt mer än vad någon mindre tillräknelig person skulle göras.
Något som okså skall tas i beakttning när straff utdöms.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Alfa hane var ironi.
Vad j menar är att anhöriga får livstids sorg.
En mördare kan vara ute efter 8-10 år.
Att ta ett människoliv ska kosta.Lär du dig inget efter straff 1 så ska andra gången du döms f mord vara åtskilligt hårdare.
Låter kanske cyniskt f dig men Annika beskrivs som en intilligent kvinna o kan då stå för sina handlingar betydligt mer än vad någon mindre tillräknelig person skulle göras.
Något som okså skall tas i beakttning när straff utdöms.

Jag tycker också att man måste utdöma straff för mord. Jag vet inte ens om vi är oense här.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati