Mac/Apple-tråden

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Hoj
GSXR600 -04
vad är detta jag ser, har den billigaste iMac'en fått ett värdelöst inbyggt grafikkort som delar minne med ram-minnet? :3freak

Carl-m

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
XR1200 -09
Då har man blivit Mac ägare. Köpte en PowerBook G4 1,67 1,5g i ram och 160g hårddisk. Blir en ny värld för mej.

Last edited:

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
En till fråga, hoppas ni inte blir less på dom! :)

Hur tar man en printscreen? Säkert busenkelt, men jag har ingen aning.

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Hoj
K7
En till fråga, hoppas ni inte blir less på dom! :)

Hur tar man en printscreen? Säkert busenkelt, men jag har ingen aning.

Vad jag vet finns två varianter..

Apple key ⌘ + Shift + 3

Och

Apple key ⌘ + Shift + 4

Sista får du välja själv vilket område du vill göra print screen på.

Filen lägger sig på skrivbordet. :)

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
cmd + shift + 3 = Skärmdump på hela skärmen

cmd + shift + 4 = Beskärningsverktyg för att ta skärmdump på del av skärm

cmd + shift + space + 4 = Kamera för att ta skärmdump på visst fönster/ikon etc.

Edit: Too late!

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Har planer på att köpa mig en MacBook (Unibody 2.0GHz)

Min nuvarande laptop är en Lifebook tablet (är nog den funktionen jag kommer sakna, men en Modbook känns inte som något alternativ).

Datorn ska främst användas till:
- Bildredigering
- CAD
- MatLab
- Spela upp film på tv'n (HD)

Kommer jag bli nöjd?

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Zyntax, du menar att det finns en chans att om jag blåser disken först, och sen skickar in skivan, så kan det funka?

Datorn är en Powerbook G4 15", och på skivan står det "Powerbook G4 Mac OS X Install Disk 1". Jag fattar verkligen inte vad som är fel!

Ska du tömma datorn på förra ägarens filer är det nog det du vill göra, ja. Bästa är dock om du kan göra lite mer research runt datormodeller/OS-versioner och så, som andra har skrivit om; jag har inte mer bakgrundskunskap om OS X än vad jag skaffat mig i samband med att jag lekt med hackintoshar i olika omgångar.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Va fasen, här är man offline/borta i en vecka och då pumpar Apple ut en hel drös med nytt godis... Kommer nog bli en ny Mac Mini riktigt snart, men måste säga att jag är inte helt nöjd med vad dom plockat ihop :( :)

cmd + shift + space + 4 = Kamera för att ta skärmdump på visst fönster/ikon etc.

cmd + shift + 4

Sedan kan man trycka mellanslag för att hoppa mellan att ta bild på ett helt fönster/program eller att själva markerat ut rutan.
(man behöver alltså inte trycka in alla fyra knappar på en gång hehe)

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Jaha, då var det dags igen. Applestore ligger nere igen! Vad får vi för nyheter denna gång då?

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Det blev en ny version av iPod Shuffle.

Besvikelsen är stor...
Sjukt värdelöst med en knapp för 7(!) olika funktioner...

Last edited:

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Jag tyckte nya shufflen var ball!
Smidigt om man verkligen bara vill ha musik i öronen utan att bry sig om något mer...

Om de fortsätter i den här takten kommer nästa generations shuffle vara stor som fjärren på sladden... :D

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Imoviehjälp! Har klippt lite i imovie förut och förvånats över hur enkelt och samtidigt dynamiskt det programet är. Nu sitter jag dock med FinalCut men Jag hjälper syrran med ett arbete hon har där hon ska lämna in en liten film på en grej som är klippt i imovie och när man renderar filmen så komprimeras skiten sönder så det ser ut som bajs!

Går det inte att få filmprojektet precis som det är renderat till en film? Nya imovie suger btw :längtatillbakatillOStiger

:mad:

edit: kom på ett trique.

Last edited:

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
Imoviehjälp! Har klippt lite i imovie förut och förvånats över hur enkelt och samtidigt dynamiskt det programet är. Nu sitter jag dock med FinalCut men Jag hjälper syrran med ett arbete hon har där hon ska lämna in en liten film på en grej som är klippt i imovie och när man renderar filmen så komprimeras skiten sönder så det ser ut som bajs!

Går det inte att få filmprojektet precis som det är renderat till en film? Nya imovie suger btw :längtatillbakatillOStiger

edit: kom på ett trique.

Renderat till film...du menar väl video. Jag behöver lite mera info för att hjälpa dig. ska video tillbaka till band eller ska du göra en dvd för visning eller vill du ha ut en quicktime fil som du kan bara kan spela upp??

Vilket format är det filmat med? 4:3 eller 16:9, med dv kamera eller???

/M

Carl-m

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
XR1200 -09
Ny på mac. Om jag vill spara en bild tex från nätet. På pc högerklickar man och sparar som osv. Men hur gör jag på macen? Säkert skitenkelt????????

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ny på mac. Om jag vill spara en bild tex från nätet. På pc högerklickar man och sparar som osv. Men hur gör jag på macen? Säkert skitenkelt????????

Tryck ner ctrl+klicka, spara som eller ännu enklare, klicka på bilden och håll nere och dra den till skrivbordet.

:tummenupp

Renderat till film...du menar väl video. Jag behöver lite mera info för att hjälpa dig. ska video tillbaka till band eller ska du göra en dvd för visning eller vill du ha ut en quicktime fil som du kan bara kan spela upp??

Vilket format är det filmat med? 4:3 eller 16:9, med dv kamera eller???

/M

Filmat med dv i 16:9, ska ner på en dvd. Helst i avi eller mpeg-4 men utan att den komprimeras ihop. Som projektet ser ut i imovie, SÅ ska det vara.

ahhh, det löste sig tack vare surfande på idel nördsidor. Nya imovie suger jallafall :finalcut:Bugar

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...