Jag vill bara klargöra mig en sista gång här sen slutar jag snacka om macs hårdvara. Hoppas det inte tar för många bits på Sporthojs server att den crashar när jag skriver följande meningar...
Min ända point i hela diskussionen var att en "mac" är en helt vanlig dator så som en "pc" eller vilken som helst förkortning man vill använda för dator
.
Själv har jag börjat tycka att man får för lite prestanda för pengarna(ang. de senaste mac datorerna), med andra ord komponenterna är för gamla eller överdrivet pris satta.
Dock kan mjukvara"software" också påverka mycket på prestanda, eller med andra ord hur snabbt ett program är. Nu antar jag att ni vet grunder till hur program fungerar
Man kan inte börja jämnföra olika bilar som har olika sorters tekniska lösningar med varann som jämnförelse därför att Apples mac datorer är byggda på komponenter som har samma tekniska funktion som alla andra datorer. Detta blev kanske lite flummigt förklarat men jag hoppas ni förstår hur jag menar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Von_Neumann_architecture
Om fallet inte är så att apples datorer bygger på denna princip så har nog apple kommit på nått riktigt revolutionerande men det tror jag knappast...
Min point med marknadsföringen var inte att om man har pengar så får man fram den bästa produkten eller något liknande, utan helt enkelt att då har man den bästa förmågan att försöka "brainwasha" kunden att köpa sin produkt,det har apple verkligen lyckats med, dom har bland den bästa marknadsföringen i världen.
Här kommer ännu ett sista försök att förklara det här...
Om vi droppar alla jämnförelser med bilar och så vidare, då kanske det här blir lättare.
Vi säger att apple sätter ihop en ny macbook, med följande specs:
* Intel Core 2 Duo P8400 2.26 GHz
* 4GB (2x2GB) DDR2 800MHz
* 320GB 5400rpm SATA
* 13.3" WXGA 1280x800
* Intel GMA 4500MHD
* DVD+/-RW
* Gigabit Ethernet, WLAN a/g/n, Bluetooth
* High Definition 7.1
och acer sätter ihop en exakt likadan dator(nu jäller det att båda använder exakt samma modell,fabrikat osv. av komponenter) så kommer apples dator att kosta 10000kr och acers 5000kr(OBS der verkliga priset spelar ingen roll på dessa komponenter). Nu har vi alltså 2 st olika bärbara datorer, den ena heter Macbook och den andra får ett fint namn som Cockbook.
Varför kostar då den datorn 10000kr som apple har plockat ihop och Acers 5000kr?? Macbooken har max os och Cockbooken Windows/Linux. Då om man är smart lönar det sig att köpa cockbooken och försöka installera mac os på denna datorn om man vill använda det istället, eller så är vill jag iallafall göra. Sätter man sen dessa 2 datorer brevid varann så är dom ju identiska om man ser på mjukvara och hårdvara, skalet kanske skiljer men det spelar ingen roll i mina ögon.
Själv vill jag ha en apple pga. det var enligt mig lättaste sättet att få en liten "hemma studio". Har sagt det tidigare och säger det åt alla i fortsättningen att det fungerar klockrent
Men om det vore så att apples datorer var så överdrivet bra så skulle man ju använda dem istället för "superdatorer". Jag vet ju inte hur insatta ni är i IT, själv studerar jag till Filosofie Magister inom datavetenskap(computer science), detta betyder ju inte att man vet ett piss om datorer men säkret mera än en nisse som har köpt en random bärbar dator för att han vill stå ut från mängden(windows). Till exempel har vi i skolan gått egenom koden till det programmet som kommer att användas i cern till partikel acceleratorn. Förbättringarna var ca. 20% vilket innebär att det gick 20% snabbare att räkna ut det som skulle räknas.
Fattar inte Teos inlägg
Berätta mera om denna 6ghz dator som är långsammare än en 3 år gammal mbp. Ända som skulle kunna förklara detta är ju software och då kan det ju bra stämma. Har du tänkt så snabbt det programmet du har till macen skulle snurra på denna 6ghz dator(förutsatt att den skulle stöda det)?
Men då är det ju riktigt fel att säga att den datorn som är 6 ghz är långsammare, det är ju programmet som är dåligt.
Du skriver att dina sationära pc är föråldrade efter nån månad. Dom/den måste ju vara betydligt nyare än din mac(får den bilden att du köpt den efter macen) och ha bättre prestanda än macen, annars har du nog köpt riktigt dåliga komponenter. Att man hamnar installera om windows flera gånger i året beror nog inte på windows utan (kanske man kan använda uttrycket) det är skit bakom styret? Kanske du har något pirat windows eller annars bara har mycke warez på datorn?
De flesta som har virusar på sina datorer(windows) är sånna som laddar ner en massa och använder warez, självklart får vi heller inte glömma alla porrsajter som bjuder på virusar. Har haft en stationär dator(windows) som är kopplad till internet över 10år utan ett ända virus, ingen brandväg eller anti virus heller. Dock så låter jag dom nämnda viruskällorna vara för sig själv
Nu slutar jag diskutera macs hårdvara, har ni inte förståt det jag försöker säga så känns det som jag skulle prata åt ett träd.