Mac/Apple-tråden

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Angående hårdvaran förstår jag ändå inte varför man ska betala 50% mera än vad saker är värda, men man betalar väll för mjukvaran...?

Sen så är det ju inte så att det går bättre för ett företag om man har intels prossesorer eller amd eller what ever, utan det är ju bara marknadsföring som gäller i den kategorin. :tummenupp

Undra varför det finns Apple människor och Pc människor och den ena tar alltid illa upp om man inte håller med deras åsikt, här är ju ett till bra exempel på det :hihi

Varför är BMW dyrare än Skoda, båda går ju att åka till jobbet med?

Om du följde Apple innan x86-tiden så hade du vetat att PowerPC-cpu:n tappade allt mer mark och inte ens Jobs hade kunnat täcka det med marknadsföring.

Nu använder du själv PC-termen slarvigt som du nyss skulle anmärka på..? Mitt problem med dig är inte att vi är Mac/PC utan att detta är en Apple/Mac-tråd, då tycker jag att man kan förvänta sig en rimlig nivå på inläggen. Jag hoppar inte in i en Gixxer-tråd och säger att Suzuki är skit. Man kan ju hoppas att de fåniga "vad som är bäst"-inläggen saknas i en tråd som bara behandlar det ena. Men då och då smyger sig ett troll in...

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
Varför är BMW dyrare än Skoda, båda går ju att åka till jobbet med?

Om du följde Apple innan x86-tiden så hade du vetat att PowerPC-cpu:n tappade allt mer mark och inte ens Jobs hade kunnat täcka det med marknadsföring.

Nu använder du själv PC-termen slarvigt som du nyss skulle anmärka på..? Mitt problem med dig är inte att vi är Mac/PC utan att detta är en Apple/Mac-tråd, då tycker jag att man kan förvänta sig en rimlig nivå på inläggen. Jag hoppar inte in i en Gixxer-tråd och säger att Suzuki är skit. Man kan ju hoppas att de fåniga "vad som är bäst"-inläggen saknas i en tråd som bara behandlar det ena. Men då och då smyger sig ett troll in...

Tror du att allt som är dyrare är bättre?
Jag kan inte förstå att du jämnför bmw och skoda, det är ju liksom hellt irrelevant, men det är ju bara min åsikt. Det du borde jämnföra är bmw 520d 2009 mot bmw 520d 2006...
Det är ju ingen skillnad på en pc och en mac, båda är datorer... Det är ingen skilld teknik utan båda bygger på samma princip von neumann architekturen :).
Den ena har nyare hårdvara och den andra äldre, konstigt som det är, så betalar man mera för äldre teknik än ny, hänger du med :)?

Har jag hoppat in och sagt att Appel/Mac är skit? Har ju själv berättat tidigare i tråden att jag har både en Macbook och Iphone som jag är riktigt nöjd med så jag förstår inte riktigt vad du menar med din suzuki jämnförels.

Om det kommer en ny produkt från apple och den inte är up to date med hårdvara så tycker jag man kan anmärka på det i vilken appel/mac/pc tråd som helst. Kritik kanske skulle vara på sin plast så skulle dom skruva i bättre komponenter då skulle en större majoritet av kunderna vara nöjda, eller har jag fel?

Jag måste erkänna att jag har inget problem med dig även om du inte känner så för mig :). Det är inte lätt om man märker att man har påstått nått och sen kanske det inte gick som man förväntade sig? Även om du känner att du har rätt och jag har fel så är det ändå bara åsikter som det handlar om. Du får gärna köra runt med din bil du betalar överpris för, så åker jag och köper den bästa till det lägsta priset. :)

• Gilla
Reaktioner: Loy

MikkE

Guest
Satan så länga jag har kollat in iMac 24". Sjukt najsig design och skärmkvalité! Blir ett nöje att redigera film och bilder på.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
...mycket text...

Jag anser att trådar som denna bör vara fredade från pessimister. Det är skillnad om någon Mac-ägare har ett problem, i så fall bör detta vara en utmärkt tråd att söka hjälp i men att som du komma med samma gamla kritik är ju helt poänglöst. Alla Apple-ägare vet att deras produkter kostar lite mer, de är uppenbarligen ok med det.

Eftersom att jag inte vill att tråden ska handla om detta så tänker jag inte svara på fler inlägg från dig.

I stället har jag en fråga: jag vill byta min nuvarande mediadator som är en Linux-PC mot en Mac Mini, hur löser jag tangentbordsfrågan? Apple har ju trådlösa tangentbord men inget med styrpinne/platta/trackball eller hur? Fjärrkontrollen som följer med uppfyller inte mina behov, jag vill kunna använda hela datorn, inte bara vissa enkla applikationer, så jag behöver tangentbord/mus trådlöst. Jag hittar bara ett, Logitech Dinovo för 995 kr men det har numerisk del och känns för klumpigt. Har ni några förslag?

http://www.dustinhome.se/pd_5010198922.aspx

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Någon mer än mig som Safari 4 börjar kännas lite segt och struligt för nu?
Precis som Safari 3 var senaste månaden för min del :(
Badboll dyker upp lite då och då, och Facebook är jag alltid urloggad ifrån, ibland BLIR jag det t.o.m. när jag t.ex. skriver på någons Wall...

Väldigt irriterande.

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
Jag anser att trådar som denna bör vara fredade från pessimister. Det är skillnad om någon Mac-ägare har ett problem, i så fall bör detta vara en utmärkt tråd att söka hjälp i men att som du komma med samma gamla kritik är ju helt poänglöst. Alla Apple-ägare vet att deras produkter kostar lite mer, de är uppenbarligen ok med det.

Eftersom att jag inte vill att tråden ska handla om detta så tänker jag inte svara på fler inlägg från dig.

I stället har jag en fråga: jag vill byta min nuvarande mediadator som är en Linux-PC mot en Mac Mini, hur löser jag tangentbordsfrågan? Apple har ju trådlösa tangentbord men inget med styrpinne/platta/trackball eller hur? Fjärrkontrollen som följer med uppfyller inte mina behov, jag vill kunna använda hela datorn, inte bara vissa enkla applikationer, så jag behöver tangentbord/mus trådlöst. Jag hittar bara ett, Logitech Dinovo för 995 kr men det har numerisk del och känns för klumpigt. Har ni några förslag?

http://www.dustinhome.se/pd_5010198922.aspx

Jag vet inte hur du får mig till pessimist om det är så du försöker uttrycka dig? Det hela började ju med att jag bara hade en åsikt om att en viss vara var för dyr och vill själv inte delta i att köpa den varan utan att köpa nått annat motsvarande eller bättre som jag känner att jag får mera ut av och sen använda osx på den datorn istället för windows. Efter det har du bara kommit med otrevliga uttryck mot mig, sagt att du har nått emot mig och tagit upp något löjligt exempel med bilar och suzuki trådar som var helt irrelevant i det hela.
Jag visste inte att det fanns någon regler i denna tråd att man bara får behandla Apple/mac.. Du kanske märkte att någon tog upp paint tidigare?
Som sagt var det ju inte frågan om "samma gamla kritik" direkt, utan bara om min åsikt att jag inte tänkte köpa en "mac".

Någon hjälp anser jag inte dela med dig även om jag vet var man får tag på riktigt bra I/O prylar som är bra i pris.

Någon mer än mig som Safari 4 börjar kännas lite segt och struligt för nu?
Precis som Safari 3 var senaste månaden för min del :(
Badboll dyker upp lite då och då, och Facebook är jag alltid urloggad ifrån, ibland BLIR jag det t.o.m. när jag t.ex. skriver på någons Wall...

Väldigt irriterande.

Safari fungerade inte alls för mig, msn blev helknäppt så jag fick avinstallera 4:an direkt. Safari 3 irriterar jag mig mest på att man inte får hela skärmen fylld när man trycker på den gröna bollen annars gillar jag nog Safari. Firefox är väll standard, bäst enligt mig :)

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Safari 3 irriterar jag mig mest på att man inte får hela skärmen fylld när man trycker på den gröna bollen annars gillar jag nog Safari.

javascript:self.moveTo(0,0);self.resizeTo(screen.availWidth,%20screen.availHeight)%20;

Ta och spara den adressen som ett bokmärke :)

javascript:self.moveTo(200,0);self.resizeTo(1300,screen.availHeight);

den har jag för att få en 1300 bred webbläsare som är relativt centraliserad på min 17"

Carl-m

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
XR1200 -09
Har en Powerbook G4 1,67Ghz 2g ram 160g HD. Varför hackar många filmklipp från nätet?:va :va Har en bärbar pc som är 5år med 512mb ram 30gb HD som funkar bra med samma klipp. Kör trådlöst på båda.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
En PC är en IBM/Mocrosoft baserad dator och Macen är Appels dator.
PC betyder Personal Computer men är likförbannat bara en benämning på en efterföljande dator till AT och XT. Många benämningar är förkortningar för betydelser men betyder inte oavkortat att allt kompatibelt med förkortningen faller under benämningen.

Onödig diskussion men kan spara Swedies serverplats i form av färre viktigpetterinlägg.

Jag kan inte förstå att du jämnför bmw och skoda, det är ju liksom hellt irrelevant, men det är ju bara min åsikt. Det du borde jämnföra är bmw 520d 2009 mot bmw 520d 2006...
Det är ju ingen skillnad på en pc och en mac, båda är datorer... Det är ingen skilld teknik utan båda bygger på samma princip von neumann architekturen :).
Den ena har nyare hårdvara och den andra äldre, konstigt som det är, så betalar man mera för äldre teknik än ny, hänger du med :)?

Du har så fel.

zynthaxx skrev:

Inte en suck. Stabilitet genom kontroll är Apples melodi, och i deras fall håller jag med dem:
GNU/Linux har problem att få genomslag för att det är _för_ öppet; de stora hårdvarutillverkarna är rädda för att släppa på specarna till sina grejer medan de är cutting edge för att inte riskera sina patent (iofs så verkar det som att det är på väg att bli ändring på det i grafikkortsbranchen, äntligen).
Resultat (i nuläget): Stabil plattform som snart är på väg att få hårdvarustöd för grafik på Dx7-nivå. Förhoppningsvis.

Windows har problem med stabilitet för att det tillåter vilket ärkepucko som helst att skriva drivrutiner som blir tillverkarens officiella paket (operativet i sig har ju hemskt smalt hårdvarustöd "ur box"; resten är tredjepartsdrivisar).
Resultat: Bra stöd för det mesta, men a) du måste tanka hem även de mest basala drivrutiner innan du kan använda en dator som är nyare än senaste officiella släpp av operativet (som utan problem kan ta fem år på sig, vilket börjar bli väldigt många chipsets att stödja), och b) systemet kan i värsta fall uppföra sig precis hur som helst utan att man kan göra något åt det mer än att avinstallera den aktuella drivrutinen.

Apple bestämmer sig för en plattform som de ska stödja, och skriver de drivrutiner som behövs. Vill någon bygga applekompatibel hårdvara ansluter de sig till gällande standarder eller pratar med Apple för att få deras stöd.
Resultat: Begränsat hårdvarustöd, men det som funkar, funkar skitbra.

Om det kommer en ny produkt från apple och den inte är up to date med hårdvara så tycker jag man kan anmärka på det i vilken appel/mac/pc tråd som helst. Kritik kanske skulle vara på sin plast så skulle dom skruva i bättre komponenter då skulle en större majoritet av kunderna vara nöjda, eller har jag fel?

Varför är annorlunda sämre? Ska man spela WoW så kanske man ska köpa PC. Ska man jobba med media så bör man skaffa en mac.

var någonstans sviker macens hårdvara? Min MBP17 är över 3 år gammal och jag har inte hittat en PC-laptop i dag som har motsvarande kapacitet.
Man kan lätt göra ett test genom att rendera en 40 min fil i FC-pro på en "dålig" MBP17 och på en upphottad nörd-PC med 6 ghz prosessor och det kommer likförbaskat gå snabbare på macen. Datorerna är endamålsenliga och för mig som jobbar med musik är inte en sur PC med q-base något alternativ. Dessutom måste jag ha tillgång till ProTools.

Sen har Jag aldrig haft varken virus eller spyware trots total avsaknad av antivirus/spywareprog samt brandväggar.
Dessutom finns en rad småfunktioner som gör livet resor lättare såsom magnetkontakten till strömmen, pekplattan, mm.

Min dator är ingen monsterburk Jag kan skryta om på demoträffarna men den funkar alltid och det finns inte en sak Jag irriterar mig på. Det är allt Jag vill ha.

Sluta tjaffsa nu.

Last edited:

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X

Varning! Lång post följer:

Nej, jämförelsen mellan premiumbilmärke och A-B-burk är faktiskt väldigt passande. Visst, en billig Dell kan ha samma 2,4GHz processor och samma 4GiB RAM som en MacBook. Det är lite som att säga att det "lönar sig" att köpa en Mazda framför en Merca för att de har samma antal hästkrafter (eller för den delen om du jämför två modeller där Mazdan är starkare än Mercan).
Visst, där och då lägger du ut mindre pengar. Men min gamla Merca höll samma komfortnivå under alla de 20000 mil jag hade den. Mazdan jag har idag har precis passerat 20000 mil total körsträcka, och redan är förarsätet nersuttet; plastdetaler i kupén knarrar när bilen kränger, etc. Visst; jag kanske kan köra den 16000 mil till, om jag lägger ner lite kärlek på den, men det kommer troligen inte att bli en rolig (eller i längden billig) upplevelse - och jag är tveksam till om folk kommer att stå i kö för att köpa den när jag lägger ut annonsen vid den tiden i dess liv, som de gjorde med mercan. =)

Du har helt rätt - idag innehåller Apples maskiner vanlig PC-hårdvara. Men har du koll på hur mycket det skiljer i prestanda mellan olika PC-tillverkare?
Senast jag byggde mig en stationär dator, visade vid den tiden aktuella benchmarks att med alla andra faktorer identiska, skiljde det 15% i prestanda från sämsta till bästa moderkortet. Och det bästa moderkortet var dyrare än det sämsta. (surprise!)
Får du möjlighet, sätt upp en billig Dell bredvid en bra Thinkpad T-Series med identisk mängd minne och samma procesorhastighet. Thinkpaden kostar i början av sin produktcykel som en hyfsad MacBook, ungefär; kanske lite mer. Prisskillnaden rent hårdvarumässigt, mellan den billigare och de dyrare datorerna i mitt exempel syns tydligt på chassiet, på skärmen, på prestandan.

Sen (om vi lite förenklat ser PC som Windows), så har du även där en tydlig skillnad mot Apples maskiner, nämligen att OS X är kvickt direkt ur box även på äldre hårdvara. Det tog Microsoft hur många år att komma fram till att ett nytt operativsystem inte nödvändigtvis ska behöva käka upp all extra prestanda datortillverkarna forskat fram sen förra releasen? :rolleyes:
Dessutom blir inte OS X påtagligt långsammare efterhand som man använder det. Jag installerar om Windows åtminstone någon gång i halvåret, helt enkelt för att maskinen blir slöare och slöare. Jag ser liksom inte den effekten på andra operativ - åtminstone inte så jag hinner märka det under datorns livstid.

Sen inriktar sig ju Apple på en lite annan kundkrets också. När jag spelade som mest var det ju hastigheten på processorn, grafikkortet, minnesbussen och diskkontrollern som hela mitt fokus låg på. Numera spelar jag oftast gamla DoD när jag väl spelar, och med dagens hårdvara spelar dessa saker ingen roll för mig längre. Det är viktigare att datorn svarar så snabbt som möjligt på mina behov. Det gör Apples maskiner även om de inte bytt lägsta tillgängliga processorhastighet på några månader. Jag menar: Det är ju löjligt att min dator ska ta flera minuter på sig från det att jag tryckt på strömknappen till dess jag kan använda den, eller? Har jag en dator som alltid känns rask och "ny", däremot, så försvinner till stor del meningen med att uppgradera - vilket i längden betyder att det blir billigare trots högre initialpris, eller hur? Lite som min gamla Merca. :fyllisar

Last edited:

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Har man bra marknadsföring för bajs som frukost skulle säkert dom flesta äta det på morgonen. "Harbajs lika nyttigt som dom där jävla har kulorna som är i choklad smak :D "

Ja det är väll inte alltid hårdvaran som bestämmer hur snabba programmena är, det finns ju en O(n) notation för det :). Sen är det ju upp till dom som skriver programmena att optimera dom så gott som dom kan.
Man skulle ju tycka att microsoft har mera resurser till sånt än apple men man kan ju ha fel :)

Du låter väldigt mycket som min käre far. "Läskedrycksfabrikanterna har så stora resurser så att deras smaker är helt optimala och inte kan förbättras".
:D

Om du har lite datorerfarenhet, så vet du att Windows 7 är första operativet sen DOS-tiden där Microsoft prioriterat prestanda framför, eller åtminstone lika högt som, utseende i en förstaversion. Apple har alltid haft fokus på användarupplevelsen (även om jag personligen inte kunde med MacOS före version 10).

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Däremot kommer jag att köpa den "bästa" laptoppen som man får in mac os på och använda den :)

Helt klart ett alternativ. Har man valt rätt dator är jobbet runt detta inte så illa. Men har du inte exakt rätt delar närmar man sig samma sorts jobb som man hade när man skulle få igång en GNU/Linuxdistro i slutet av 90-talet, med manuell hackning av konfigurationsfiler, letande efter och modifiering av kexts, etc. Men funktionellt, när du väl fått upp en fungerande Hackintosh, har du i princip samma upplevelse som med en schyst Applemaskin (tills de uppdaterar nåt i närheten av kärnan, åtminstone).

Personligen tycker jag det kan vara värt att lägga på ett par tusingar jämfört med aktuellt hårdvarupris - eller vänta till nästa oktober om jag vill ha det senaste - och slippa mecket.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
eller vänta till nästa oktober om jag vill ha det senaste - och slippa mecket.

Alla PC Jag köpt har varit uråldriga månaderna efter att Jag köpt dessa. Program släpps som hårdvaran inte stödjer, mm. Min MBP17 köpte Jag våren -06 och den känns mer än up to date. Segar aldrig och då kör jag relativt tunga program på den.

Polaren har en gammal G5 (innan intel) som vi lyckas köra senaste ProoTools på. Det segar å jämrar sig lite men lik förbaskat så går det. Något jag impas friskt över.

Jag är glad att jag inte är nån gamer för då hade det varit på plats med en herrejösses-PC.

Någon annan som gillar Tiger bättre än Leopard? Jag finnenr ingen fördel med det senare men en handfull klara nackdelar. Imovie i Leopard suger bl.a.

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
---8< *snip*--- ProTools ---8< *snip*---

Bara en stilla fundering: Jag har rätt begränsad erfarenhet av inspelning till dator, men tycker det skulle vara kul att ta upp den hobbyn igen. För några år sen testade jag med PC/Windows och ett Audiophile 2496-kort med Cubase som programvara. Det som störde mig då var att det var ett evigt mek runt att hålla latencies nere och samtidigt ha tillräckligt stora buffrar för att inte få hackigt ljud - i princip var man tvungen att ägna en dator helt åt musiken, för hade man väl ställt in allt, så lämpade den sig inte till något annat. Med en bra PC idag (men samma ljudkort och programvara), var det oerhört mycket lättare att få inspelningsdelen att funka fint, men det var fortfarande totalt idiotisk latency in mot maskinen (dvs den kompenserar för latencyn, så att man kan spela in flera spår efter varandra utan större problem, men alla kontroller, VU-metrar och annat i själva programmet sackade efter nästan en halv sekund, så realtidsjustering av parametrar, eller att hitta "den där" tonen var totalt omöjligt att få till. :3freak

Hur ser den biten ut idag? Firewire är ju på väg ut, så skulle jag skaffa säg en iMac + externt ljudkort skulle det väl behöva bli ett USB-kort om man ska ha lite framförhållning, eller? Klarar man sig med acceptabel latency över hela linjen? Räcker i så fall första bästa USB-kort (säg ett ESI för 1500 spänn), eller ska man köpa ett DigiDesign MBox-kort för 3500 med bundlad ProTools LE? Eller skulle jag behöva upp i ännu högre prisklass för att bli nöjd?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Hur ser den biten ut idag?

Tror det är lika illa idag, har själv ingen erfarenhet av det men min kollega har hållit på med musik hela sitt liv på rätt hög nivå och han gick nyligen tillbaka till Mac av den anledningen du nämner. Han hade en massa externa specialljudkort m m men blev aldrig riktigt nöjd. Nu har han köpt en begagnad Macbook Pro och sitter jämt med ett fånigt flin. :D

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Hur ser den biten ut idag? Firewire är ju på väg ut, så skulle jag skaffa säg en iMac + externt ljudkort skulle det väl behöva bli ett USB-kort om man ska ha lite framförhållning, eller? Klarar man sig med acceptabel latency över hela linjen? Räcker i så fall första bästa USB-kort (säg ett ESI för 1500 spänn), eller ska man köpa ett DigiDesign MBox-kort för 3500 med bundlad ProTools LE? Eller skulle jag behöva upp i ännu högre prisklass för att bli nöjd?

Jag kör med ett Line-6 kort (usb) ochdå men knappt märkbar latency.

I studion har vi en gammal sur G5:a och där är det heller inget problem. Du blir nog nöjd med vad du än köper. Ett enkelt sätt är Logic samt enkelt ljudkort bara.

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
Jag vill bara klargöra mig en sista gång här sen slutar jag snacka om macs hårdvara. Hoppas det inte tar för många bits på Sporthojs server att den crashar när jag skriver följande meningar...

Min ända point i hela diskussionen var att en "mac" är en helt vanlig dator så som en "pc" eller vilken som helst förkortning man vill använda för dator :).
Själv har jag börjat tycka att man får för lite prestanda för pengarna(ang. de senaste mac datorerna), med andra ord komponenterna är för gamla eller överdrivet pris satta.
Dock kan mjukvara"software" också påverka mycket på prestanda, eller med andra ord hur snabbt ett program är. Nu antar jag att ni vet grunder till hur program fungerar :banana

Man kan inte börja jämnföra olika bilar som har olika sorters tekniska lösningar med varann som jämnförelse därför att Apples mac datorer är byggda på komponenter som har samma tekniska funktion som alla andra datorer. Detta blev kanske lite flummigt förklarat men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Von_Neumann_architecture

Om fallet inte är så att apples datorer bygger på denna princip så har nog apple kommit på nått riktigt revolutionerande men det tror jag knappast...

Min point med marknadsföringen var inte att om man har pengar så får man fram den bästa produkten eller något liknande, utan helt enkelt att då har man den bästa förmågan att försöka "brainwasha" kunden att köpa sin produkt,det har apple verkligen lyckats med, dom har bland den bästa marknadsföringen i världen.

Här kommer ännu ett sista försök att förklara det här...
Om vi droppar alla jämnförelser med bilar och så vidare, då kanske det här blir lättare.
Vi säger att apple sätter ihop en ny macbook, med följande specs:

* Intel Core 2 Duo P8400 2.26 GHz
* 4GB (2x2GB) DDR2 800MHz
* 320GB 5400rpm SATA
* 13.3" WXGA 1280x800
* Intel GMA 4500MHD
* DVD+/-RW
* Gigabit Ethernet, WLAN a/g/n, Bluetooth
* High Definition 7.1

och acer sätter ihop en exakt likadan dator(nu jäller det att båda använder exakt samma modell,fabrikat osv. av komponenter) så kommer apples dator att kosta 10000kr och acers 5000kr(OBS der verkliga priset spelar ingen roll på dessa komponenter). Nu har vi alltså 2 st olika bärbara datorer, den ena heter Macbook och den andra får ett fint namn som Cockbook.
Varför kostar då den datorn 10000kr som apple har plockat ihop och Acers 5000kr?? Macbooken har max os och Cockbooken Windows/Linux. Då om man är smart lönar det sig att köpa cockbooken och försöka installera mac os på denna datorn om man vill använda det istället, eller så är vill jag iallafall göra. Sätter man sen dessa 2 datorer brevid varann så är dom ju identiska om man ser på mjukvara och hårdvara, skalet kanske skiljer men det spelar ingen roll i mina ögon.

Själv vill jag ha en apple pga. det var enligt mig lättaste sättet att få en liten "hemma studio". Har sagt det tidigare och säger det åt alla i fortsättningen att det fungerar klockrent :yoparty

Men om det vore så att apples datorer var så överdrivet bra så skulle man ju använda dem istället för "superdatorer". Jag vet ju inte hur insatta ni är i IT, själv studerar jag till Filosofie Magister inom datavetenskap(computer science), detta betyder ju inte att man vet ett piss om datorer men säkret mera än en nisse som har köpt en random bärbar dator för att han vill stå ut från mängden(windows). Till exempel har vi i skolan gått egenom koden till det programmet som kommer att användas i cern till partikel acceleratorn. Förbättringarna var ca. 20% vilket innebär att det gick 20% snabbare att räkna ut det som skulle räknas.

Fattar inte Teos inlägg

Berätta mera om denna 6ghz dator som är långsammare än en 3 år gammal mbp. Ända som skulle kunna förklara detta är ju software och då kan det ju bra stämma. Har du tänkt så snabbt det programmet du har till macen skulle snurra på denna 6ghz dator(förutsatt att den skulle stöda det)?
Men då är det ju riktigt fel att säga att den datorn som är 6 ghz är långsammare, det är ju programmet som är dåligt.

Du skriver att dina sationära pc är föråldrade efter nån månad. Dom/den måste ju vara betydligt nyare än din mac(får den bilden att du köpt den efter macen) och ha bättre prestanda än macen, annars har du nog köpt riktigt dåliga komponenter. Att man hamnar installera om windows flera gånger i året beror nog inte på windows utan (kanske man kan använda uttrycket) det är skit bakom styret? Kanske du har något pirat windows eller annars bara har mycke warez på datorn?

De flesta som har virusar på sina datorer(windows) är sånna som laddar ner en massa och använder warez, självklart får vi heller inte glömma alla porrsajter som bjuder på virusar. Har haft en stationär dator(windows) som är kopplad till internet över 10år utan ett ända virus, ingen brandväg eller anti virus heller. Dock så låter jag dom nämnda viruskällorna vara för sig själv :)

Nu slutar jag diskutera macs hårdvara, har ni inte förståt det jag försöker säga så känns det som jag skulle prata åt ett träd.

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj

Tänk så här. Ska du ha en dator för att tillfredställa datanördssjälen genom att glänsa med vad som står för prestanda på komponenterna eller är du ute efter resultat. Om det var en motsvarande 286 burk under mitt aluskal som ändå presterade som den gör i dag så skulle den inte vara mindre värd för mig.

Ta 2 på pappret likvärdiga datorer, en från respektive representant och ge dessa samma 20 uppgifter. Den dyrare kommer lösa dessa snabbare och med färre problem. (Helt utan 5-6 dekaler som förklarar hur grymt snabb den är...)

Om det finns en HP för 3600 som på medföljande dokumentation deklarerar likvärdig eller högre prestanda än min dator så väljer jag ändå min för Jag orkar helt enkelt inte med all skit som medföjer en HP. Det är det man betalar för.

Hanterbarheten, användarvänligheten och för husefriden SAS.

Köper du t.ex en mac som röjer allt motstånd på prestandamarknaden som finns så får man punga ut resor mer pengar.

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
Tänk så här. Ska du ha en dator för att tillfredställa datanördssjälen genom att glänsa med vad som står för prestanda på komponenterna eller är du ute efter resultat. Om det var en motsvarande 286 burk under mitt aluskal som ändå presterade som den gör i dag så skulle den inte vara mindre värd för mig.

Ta 2 på pappret likvärdiga datorer, en från respektive representant och ge dessa samma 20 uppgifter. Den dyrare kommer lösa dessa snabbare och med färre problem. (Helt utan 5-6 dekaler som förklarar hur grymt snabb den är...)

Om det finns en HP för 3600 som på medföljande dokumentation deklarerar likvärdig eller högre prestanda än min dator så väljer jag ändå min för Jag orkar helt enkelt inte med all skit som medföjer en HP. Det är det man betalar för.

Hanterbarheten, användarvänligheten och för husefriden SAS.

Köper du t.ex en mac som röjer allt motstånd på prestandamarknaden som finns så får man punga ut resor mer pengar.

Det är ju inte fråga om tillfredställa någon datanördssjäl... Komponenterna har en viss förmåga att utföra saker, det som dock påverkar hur snabbt nått är program koden. Tänk om dessa program du använder på din gamla mbp skulle finnas till dom effektivare komponenterna så skulle man kunna utföra arbetet ännu snabbare. Detta är ju inte möjligt eftersom apple vill ha kontroll över det mesta och på så sätt tjänar dom också mera stålar. Det har jag fått lite emot.

Är inte datorerna "identiska" så kan dom inte lösa samma problem lika snabbt, det har inte nått med priset att göra. Gör du så som du säger så är det självklart att den dyrare kommer att vara snabbare då det är högst sannolikt att den kommer att ha lite effektivare komponenter.(förutsatt samma os)

Vad är det för skit du menar att följer med HP:n? eller är det bara windows och alla program som följer med? Det får man ju sen avgöra själv om man orkar köpa den datorn som är billigare och börja installera hackintosh på den eller inte. Själv anser jag att man är dum om man köper en dator för 20000kr som man får för 3600kr. Som sagt alla får avgöra detta själv.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Snälla, kan ni inte gå och tjafsa om sånt här på nåt annat forum typ sweclockers eller nåt annat pubertalt ställe.

De som vill skriva/fråga om Apple/OSX här på SH behöver inte läsa flamewars.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati