Mac/Apple-tråden

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ingen avancerad använding, mail, surf, skriva text och viss bildredigering.
Inget som inte na MacBook klarar med andra ord. Men Pron är ju fet, har en via jobbet just nu..

MikkE

Guest
Ingen avancerad använding, mail, surf, skriva text och viss bildredigering.
Inget som inte na MacBook klarar med andra ord. Men Pron är ju fet, har en via jobbet just nu..
Min laptop är en 12,1" widescreen och det är inte roligt när man ska leka med bilder. Då skulle jag ha 15" om det gäller laptop.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag lutar nog åt det, eller en iMac men den är ju ganska stor och inte så portabel..

Fast där får du rätt mycket dator för pengarna. Det som är smutt med småmacarna iom att de har bra batteritid är att man verkligen kansitta under en korkek och surfa damsugarpåsar.nu eller midgetsex.com. Något som var en vision ända fram till de första intelbaserade macarna.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Hmmm, eftersom jag skadade pekfingret och numera dessutom är förkyld så vart jag ju tvungen att tröstköpa en "ny" MacBook Pro 17" (demoex i en butik, från sent 2007). :D :rolleyes:

Nej då, men jag fick den snuskigt billigt (känner ena nissen på stället, så han hade prutat ner den från 24.000 till betydligt mindre för att själv köpa den, men så lyckades han inte fixa ihop pengarna så då fick jag köpa den istället hehe)

Så nu ska man uppgradera sig (och snart sälja min MacBook Pro 17" från Nov. 2006)

*EDIT - här var en massa funderingar och frågor om någon väldigt simpelt*

Fasen va lätt och smidigt det var :)
skapade ett nytt konto, flyttade över majoriteten av dom filer och program jag ville ha kvar genom en extern hårddisk, resten (lite saker och glömde och missat) tog jag över det trådlösa nätverket, tog nog ungefär två timmar, och då kämpade och installerade jag Boot Camp / WinD'oh XP på den nya också.

Min "gamla" dator:
Mac2Sell.net värderar den till 14.500 kr, någon som är intresserad av att köpa den för typ 12.000?

en ägare, köpt Nov 2006 (kan säljas till företag då den står på min enskilda firma)
Modellnamn: MacBook Pro 17"
Modellidentifierare: MacBookPro2,1
Intel Core 2 Duo 2.33 GHz
2 GB DDR2 SDRAM 667 MHz
ATI RadeonX1600 256 MB (1680x1050)
Nytt batterie i höstas

Enda nackdelen med den är att touchpaden är använd :)rolleyes:) samt att strömadaptern har lite smuts och repor på sig :)rolleyes:), datorn har alltså använts hehe (hade jag inte fått möjligheten att köpa den nya så hade jag lugnt behållt den gamla ett år eller två till, har inget att klaga på med den, men för det så undviker man ju inte gärna att uppgradera sig nästan gratis)

Last edited:

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Hoj
GSXR600 -04
Godkväll i stugan!
Tänkte jag skulle fråga mac-experterna om råd:
Har skaffat en Powerbook G4 1,25Ghz med 15" skärm som jag tänkte ha som bildvisare och eventuellt beskära-bilder-på-busshållplatsen-dator.

Grejen är bara den att skärmen är så inihelvetes värdelös på den?
Inte bara ljusstyrkan jag tänker på nu, utan även färgerna.
Självklart vet jag om att det är en gammal häck och jag förväntar mig inga underverk, men finns det inga tricks för att få rätt på färgerna?

Som det är nu blir grönt gult osv...

Har hittat "färgprofiler" eller nåt liknande, men det jag är ute efter är nåt liknande det som finns på iMac'en - ett tryck på "autokorrigera" och sen är det klockrena färger och jag levde vidare lycklig i alla mina dar....

hjelpp! :)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Airportproblem.

Varför kan Jag inte ha airporten på samtidigt som 3G-modemet? Funkade förut utan problem men så fick Jag ett nytt modem och efter det går det inte. Slår jag på airporten så tappar modemet kontakten. De är ju inte ens konkurrenter!
:huvet

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Fasen va skumt, men problemet ligger ju helt klart på det nya modemet, Apple har aldrig gjort något fel :mattias ;)

Rille.

Wohooo
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Ducati ST4s -03
Funderingar Mac Mini.

Står i startgroparna för att beställa en mac mini, men grejen är den att jag vill kunna använda den för lite foto redigering också.
Kommer mini:ns prestanda att räcka för att köra det?

Någon som testat / vet?

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
Står i startgroparna för att beställa en mac mini, men grejen är den att jag vill kunna använda den för lite foto redigering också.
Kommer mini:ns prestanda att räcka för att köra det?

Någon som testat / vet?

Det beror ju lite på vad du har för prestandakrav, men ser du till spec-bladet borde det ju inte vara några större problem, så länge du ser till att ha i lite minne i burken (om du nu gör det själv eller beställer en modell med mer minne i från början - varav det senare alternativet kostar as, men å andra sidan inte ger dig garantiproblem).
Min nuvarande laptop har en generation äldre processor, 2/3 av minnesbusshastigheten, och ett äldre grafikchip, och har inga problem med exempelvis Photoshop (jag kör den på 3GB minne, så jag får inte ens utnyttjat fulla minneshastigheten)

Rille.

Wohooo
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Ducati ST4s -03
Det beror ju lite på vad du har för prestandakrav, men ser du till spec-bladet borde det ju inte vara några större problem, så länge du ser till att ha i lite minne i burken (om du nu gör det själv eller beställer en modell med mer minne i från början - varav det senare alternativet kostar as, men å andra sidan inte ger dig garantiproblem).
Min nuvarande laptop har en generation äldre processor, 2/3 av minnesbusshastigheten, och ett äldre grafikchip, och har inga problem med exempelvis Photoshop (jag kör den på 3GB minne, så jag får inte ens utnyttjat fulla minneshastigheten)

Tack för svaret, känns som det kostar om man ska få något som är lite framtidssäkert också.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Tack för svaret, känns som det kostar om man ska få något som är lite framtidssäkert också.

Så är det. Min snart 4 år gamla Macbook Pro 17 är fortfarande problemfri och up to date medan senaste PC-laptopen var ålderstigen enligt gällande standardkrav redan när jag fick första "programmet svarar inte"-meddelandet.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Blev ingen "ny" MacBook Pro (från nov 2007) för min del för bara 10.000 kr (plus 2500 i försäkring).

jädra El-Giganten hade ju bytt ut Apple batteriet till någon "Microchip Battery" som inte fungerade, och när idioterna inte lyckas få fram ett nytt batteri på tre veckor så lämnade jag tillbaka skiten (30 dagar öppet köp)... får en ju helt klart att fundera på vad dom 2500 kr i försäkring skulle kunna ge mig vid en framtida krasch eller skada.... troligen inte ett piss på två månader förutom att el-giganten ska ha datorn under tiden.

Men som sagt, har inget att klaga på när det gäller min MacBook Pro 17" från nov 2006, så den får stanna kvar i "min närmaste krets" något år till :)

MikkE

Guest
När man släppt kontrollbehovet och inser systemets överlägsna enkelhet så mår man fint.
Det är någonting jag beundrar med Mac efter att ha sett filmklipp på diverse program, OSX Leopard, funktioner med få musklick verkar ju göra datoranvändningen så enkel och rolig. Har inte fått chansen än att verkligen få sitta några dagar och bara leka runt i en än. Skärmarna tycker jag också är en klass för sig, kanonskarpa. Utseendet är klart en klass för sig.

Blev ingen "ny" MacBook Pro (från nov 2007) för min del för bara 10.000 kr (plus 2500 i försäkring).
Fy fan, den var sur. Blir det nu köp för mig så blir det en ny och i en Apple-store

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Japp, nästa gång blir det direkt från Apple / Machuset eller liknande. (alt. blocket-köp)
Det tråkigaste var att själva datorn fungerade perfekt och var i riktigt fint skick, så återlämnande blev mest p.g.a. den usla support och service el-giganten klämde fram.

Skönt att min gamla mac inte satt sig på tvären för att jag varit lite otrogen iallafall :hihi

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Då är man inne i träsket då... Köpte en beggad MPB 15" 2,4 GHz igår och har tryckt in 4 gb minne och och en 500 GB hårddisk så nu ska den väl fungera ett tag iallafall...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati