Mac/Apple-tråden

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det är ju den iphone3g som finns nu som även ska få säljas av sunk-telenor, det är mig veterligt ingen ny på gång.

Vad är sunk med telenor? Visst 3G-bredband hos nämda företag suger salta biten men enl uppgift så kommer fritt ringande, messande, surfande kosta en hundring mindre än hos telia och Jag har haft samma nummer sen 97 och aldrig haft varken täckningsproblem eller några andra probbs för den delen.

När börjar Telenor sälja ifån?

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
När? Vad Jag fått fram kommer bara en mjukvaruuppdatering 09 och nästa fån inte för ens 10.

läste bara innan idag om att en ny är påväg och apple nyss har gjort stora inköp av en ny sorts flash minnen så vissa antar att en ny iphone eller ipod touch är på ingång snart.

Vad är sunk med telenor? Visst 3G-bredband hos nämda företag suger salta biten men enl uppgift så kommer fritt ringande, messande, surfande kosta en hundring mindre än hos telia och Jag har haft samma nummer sen 97 och aldrig haft varken täckningsproblem eller några andra probbs för den delen.

tror inget datum är bestämt men har läst tippningar inom några månader, jag gillar mitt telenor kontantkort iaf :)

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Safari 4 Beta
http://www.apple.com/safari/download/

"Top Sites" är ju riktigt gött och snyggt, själva surfandet går riktigt snabbt och stabilt (under dom 30 minuter jag testat, med undantag för första minuten då samtliga sidor i top sites laddades in)

Flikar ligger numera överst, vilket sparar in ca 20 pixlar i höjdled.
(bredd har man ju hur gott av som helst, 1680 i mitt fall, men höjdled är ju alltid något som "är för lite utav")

Safari_4.png

:yoparty :tummenupp :banana :fyllisar

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Safari 4 Beta

"Top Sites" är ju riktigt gött och snyggt, själva surfandet går riktigt snabbt och stabilt (under dom 30 minuter jag testat, med undantag för första minuten då samtliga sidor i top sites laddades in)

(bredd har man ju hur gott av som helst, 1680 i mitt fall, men höjdled är ju alltid något som "är för lite utav")

Funkar inte att installera på min hdd.. blir errorrr!!

Hade du bekymmer?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Flickvännens dator fick ett error också (när man ska välja Hårddisk).

Det du måste göra är att köra senaste säkerhetsuppateringen (Äpple --> Programuppdatering)

Sen är det bara att tuta och köra :)

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Ni som har installerat på era macs. Installeras det som ett separat program så man kan gå tillbaka till Safari 3 eller ersätter det det gamla?

Är väldigt beroende av safari på jobbet och vill inte riskera för mycket.

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.

Det funkar säkert söderöver, men jobbar man som mig i hela Sverige så är det skitdålig täckning särskilt i inlandet. Sen så är det faktiskt dyrare för mig som nästan bara ringer till Teliamobiler.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Ni som har installerat på era macs. Installeras det som ett separat program så man kan gå tillbaka till Safari 3 eller ersätter det det gamla?

Är väldigt beroende av safari på jobbet och vill inte riskera för mycket.

Eimer skrev:
Jag gjorde en standalone av betan. En svaghet är att eftersom den är v 4 så gör Apples magi att den hela tiden blir förvald webläsare om jag försöker välja vanliga 3.2.1 som favvo... oh well...

För den som är intresserad ligger den på min hemsida ett tag.
http://dev.eimermusic.com/Safari_4_beta.zip

(kommentar från mac.feber.se)

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Eimer skrev:
Jag gjorde en standalone av betan. En svaghet är att eftersom den är v 4 så gör Apples magi att den hela tiden blir förvald webläsare om jag försöker välja vanliga 3.2.1 som favvo... oh well...

För den som är intresserad ligger den på min hemsida ett tag.
http://dev.eimermusic.com/Safari_4_beta.zip

(kommentar från mac.feber.se)

Najs!

Frågan är ju nu bara hur länge vi ska behöva vänta på 10.6 och riktga Safari 4..
Ett par nya LED skärmar vore ju fin också.

Derdelis

Ride it like you stole it!
Gick med
1 Dec 2007
Hoj
Duke 690 -08
Safari 4 Beta
http://www.apple.com/safari/download/

För mig som är nybliven mac ägare och jävligt nöjd samt fruktansvärt okunnande så har jag en fråga, när jag ska tanka nya safari från din länk så kommer frågan om tiger eller leopard, vad är skillnaden och vad ska man välja?

Edit: Löste det nu men hur lägger man till egna favoriter på Top Sites?

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället

Hmm, inte en aning faktiskt, men du kan ju efter ha klickat på "edit" nere i vänstra hörnet välja "small" till höger, och därmed få upp flera top sites och flytta runt/ta bort tills den sidan du vill ha är med - och är den inte med så får du besöka den oftare antar jag, är ju top sites, alltså mest besökta.
(men det är ju inte en dålig idé att man skulle kunna välja "Add Bookmarks" och så välja Top Sites där, men icke...)

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Hoj
GSXR600 -04
Jag fick en impuls och shoppade en Powerbook G4 1,25ghz 15" från blocket i veckan.

Skickar in medföljande OS X Tiger-skiva i läsaren och får felmeddelandet "Varning - Programvaran kan inte intalleras på den här datorn" :confused:

Känner mig bra dum nu, vad har jag missat?
Macsupport här i byn sa att jag hade fel skiva, att jag var tvungen att ha en skiva som var anpassad för Powerbook. Jag tackade för hjälpen och la på luren.

Ser sen att på skivan står det "Powerbook G4"

Nu ligger jag efter tidsplanen, jag som hade tänkt kötta in Front Row i den jäkeln, inför kalaset imorron kväll :fyllisar

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
För mig som är nybliven mac ägare och jävligt nöjd samt fruktansvärt okunnande så har jag en fråga, när jag ska tanka nya safari från din länk så kommer frågan om tiger eller leopard, vad är skillnaden och vad ska man välja?

Jag uppdaterade till Leopard och Jag måste säga att förutom några funktioner i ett fåtal program så gillade jag Tiger mer. Där funkade ALLT utan någon som helst insats från mig. I Leopard måste man ställa in nätverk, Airport, överföring mellan datorer, mm. Jag har inte fått allt att funka flawless än. :mad:

Jag fick en impuls och shoppade en Powerbook G4 1,25ghz 15" från blocket i veckan.

Skickar in medföljande OS X Tiger-skiva i läsaren och får felmeddelandet "Varning - Programvaran kan inte intalleras på den här datorn" :confused:

Macsupport här i byn sa att jag hade fel skiva, att jag var tvungen att ha en skiva som var anpassad för Powerbook. Jag tackade för hjälpen och la på luren.

Nu ligger jag efter tidsplanen, jag som hade tänkt kötta in Front Row i den jäkeln, inför kalaset imorron kväll :fyllisar

Tror det är nån form av fånigt licensskydd de har. Det måste vara rätt version OS till motsv G4. Min MBP har släppts i flertalet uppdaterade versioner och varje version har en kompatibel skiva. Är det inte skivan som följde med datorn som ny kan man ha osis och ha fått en med fel version.

Last edited:

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R

Ligger det inte redan en version av Mac OS X på datorn då?

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
hmm detta kanske e rätt tråd att fråga, e de någon som jobba för mycket och råkat spilla ut det stressade kaffet som ingår då över tangentbordet eller haft med den på en fest för mycket och fått in ett glas jäger under tangentbordet? Datorn startar tydligen men ingen bild, skulle det gå att reparera på egen hand om grafikkortet tagit den stora smällen eller tror ni att det är helt kört?

Det är nån liite äldre modell av bärbar mac vit , kanske 2007 års modell. Förra ägarn har dock tagit hårddisken som var intakt och satt i sin egna stationära så funderar på att köpa en ssd disk o ploppa i om det skulle gå att laga den någon som har nå åsikter om de?

Hoppas någon har koll! :)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Oan: Skulle gissa på att systemkortet är rökt. Inte så mycket att göra faktiskt.

SnutteP2: Handlar inte om licensskydd, för det är Apple väldigt bra på att vara dåliga på. Däremot är deras skivor anpassade efter rätt datormodell, så installera OSX på den från den skiva som är anpassad och uppgradera sen till Tiger/Leopard.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
jorå, det ligger 10.4.11 nu, men den är ju full av skit, och jag skulle vilja rensa bort allt från förra ägaren. Det kanske jag kan göra på nåt annat sätt?

Du kan inte installera en äldre version än vad som redan finns på datorn. 10.4.11 är ju den senaste versionen av Tiger. Dina skivor är väl 10.4.5 eller liknande. Det du måste göra då är att formatera disken, och sen ska du kunna installera igen.
Bara klicka på inställningar när du ska välja mottagardisk för installationen och välj "Erase and install".

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati