Mac/Apple-tråden

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Hoj
GSXR600 -04
kommer inte så långt i installationsprogrammet att jag får välja någonting tyvärr :(
Jag får upp felmeddelandet i början av programmet

Jag
Du kan inte installera en äldre version än vad som redan finns på datorn. 10.4.11 är ju den senaste versionen av Tiger. Dina skivor är väl 10.4.5 eller liknande. Det du måste göra då är att formatera disken, och sen ska du kunna installera igen.
Bara klicka på inställningar när du ska välja mottagardisk för installationen och välj "Erase and install".

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
kommer inte så långt i installationsprogrammet att jag får välja någonting tyvärr :(

Hur tidigt får du det? Har du hunnit få upp en menyrad än, längst upp? Där ska du kunna välja Diskutil och greja runt.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Förmodligen så är den skivan avsedd för annan dator än din.

Det är inte så att skivan du har är för intelmac?

Last edited:

KjellKriminell

killar kan!
Gick med
13 Nov 2005
Hoj
GSXR600 -04
Zyntax, du menar att det finns en chans att om jag blåser disken först, och sen skickar in skivan, så kan det funka?

Datorn är en Powerbook G4 15", och på skivan står det "Powerbook G4 Mac OS X Install Disk 1". Jag fattar verkligen inte vad som är fel!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
SnutteP2: Handlar inte om licensskydd, för det är Apple väldigt bra på att vara dåliga på. Däremot är deras skivor anpassade efter rätt datormodell, så installera OSX på den från den skiva som är anpassad och uppgradera sen till Tiger/Leopard.

Så kan man också förklara de om man behärskar språket:huvet

Var förståss det jag menade.

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Skulle gissa på att systemkortet är rökt. Inte så mycket att göra faktiskt.
Alltså en tanke jag får, går det ens tillräckligt mycket ström idagens krettskort för att göra skada av nån slags kortslutning?

Det jag blir mest orolig över är att det är jävligt mycket slagg och grejer som blir avlagringar när vätskan dunstar när man spiller dricka så tänkte tvätta med alkohol o bensin o se om de skulle göra någon verkar för att få bort förbindelser som inte borde vara där,

tappar man mobiler osv i vatten brukar de ju vara brukliga några dagar efterråt när de torkat upp t.ex, är väll om de skulle kommit in i strömförsörjningen eller nå men verkar ju inte vara de då han får "liv" i datorn.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R

Jag
*Hemlig länk*
Det finns en verison uppe på en sida som figurerar ganska mycket i pressen dessa dagar.
Sök på:
Mac_OS_X_Leopard_10.5.6_Full_Retail

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Oan: Det är ju värt ett försök, den är ju helrökt annars... du kanske kan få den att funka. Men jo, det går tillräckligt med ström för att kortsluta den känsliga elektroniken... det är det som är grejen med jakten på att göra saker av så liten lödning som möjligt.

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
jupp
Alltså en tanke jag får, går det ens tillräckligt mycket ström idagens krettskort för att göra skada av nån slags kortslutning?

Det jag blir mest orolig över är att det är jävligt mycket slagg och grejer ... atorn.

Det viktigaste vid en sån olycka är att bryta strömmen omedelbart. Kretskort går alldeles utmärkt att tvätta rent, jag brukar använda T-röd, tops, starkare papper som hushållspapper och ibland även tandborste. All sörja skall bort, tag god tid på dig och ta en bit i taget, glöm inte undersidan av kretskortet. När allt är rent och snyggt skall det torka ordentligt.

På detta sätt har jag räddat 2 st Nokiamobiler; En som dykt ner i en pool och en hade tagit sig ett dopp i nyponsoppan vid frukostbordet. Huvudkortet sköljde jag direkt under kranen och tvättade försiktigt med en tandborste.

PLUS, på mitt gamla jobb gjorde jag rent ett tiotal bar/köksskrivare från olika restauranger där öl, sprit, matolja och andra vätskor som spillts ut.

Som sagt, det är värt ett försök :tummenupp

//Fredrik

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
skönt att någon håller hoppet uppe på ett litet projekt! :D det är som du berättar dom flesta har sagt till mig innan också och har sett en del mobiler fått bada o dom flesta fungerar ganska snabbt efter att dom är helt torra.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Jodå den har 2st HDMI ingångar, vad äre för kabel jag behöver för att koppla in där då?

Edit:
Då behöver jag alltså dom här kablarna?
http://store.apple.com/se/product/MB570Z/A?fnode=MTY1NDA3Ng&mco=MjE0ODQ0Mg
http://store.apple.com/se/product/TR843ZM/A?fnode=MTY1NDA3Ng&mco=MzgxMDE3NQ
Frömodar att de finns billigare HDMI-DVI kablar än denna?

Just precis.
DVI->HDMI kan du köpa för under hundringen hos Clas Ohlson eller Kjell & Company. Funkar fin-fint så länge du inte ska ha en längre kabel än 2-3 meter.

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Just precis.
DVI->HDMI kan du köpa för under hundringen hos Clas Ohlson eller Kjell & Company. Funkar fin-fint så länge du inte ska ha en längre kabel än 2-3 meter.

Perfekt! Då ska de inhandlas! Är lite less att kolla filmer på 13" skärm hehe
Tackar för snabbt svar!

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Nuså. Applestore ligger nere för uppdateringar!

Enligt rykten är uppdateringar till Mac mini, iMac, Time Capsule, Airport extreme, och Mac Pro.
Spännande!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Time Capsule och Airport Extreme... god damn, det har jag missat... undrar vad de skall göra med dessa?

Resten är helt klart välkommet.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Och det blev: ny mini, iMac och Mac Pro vad jag sett än :D

edit: kul att man kan konfigurera Pron till att kosta över 19 000$ bara med hårdvaruuppgraderingar :näsblod

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...