Mac/Apple-tråden

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Jag höll faktiskt på att skriva i mitt förra inlägg att jag fullkomligt älskar tangentbordet på MacBook:en, det är sanslöst skönt att skriva på. Samma med de stationära (samma tangentbord :rolleyes: ).

De knappar du saknar kan tänkas vara Home, End och Del? Home: tryck på Kringla+Uppil, End: Kringla+Nedpil och Del: fn+backspace. Sen om du vill scrolla i t.ex. en 80-inläggstråd på SH så trycker du Alt+Ned/Upp för att scrolla en skärmslängd i taget. :)
Tack för dom kommandona!!!
Dock funkar inte Alt+Ned/Upp för mig :( Kringla+Nedpil och Del: fn+backspace funkar fint. Vad är fel?

Har en MacBook med Mac OS X 10.5.8.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Eller så köper man en PC med Win!

Jag är jättenöjd, alla knappar finns på tangentbordet och fungerar rakt "out of the box"

Men ge dig. :huvet

Kan annars visa dig ett gäng LAPTOPS i pcvärlden där det saknas tangenter också... vilket det är frågan om här.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Varför är Mac ägare så rädda för att PC folket ska rekomendera saker baserat på egna erfarenheter?

Fråga Neutral, han tycker att det är jättebra!

Jag är inte "rädd" eller något annat än irriterad på att du i mobiltrådar smädar iPhone (baserat på felaktigheter), i pc-trådar snackar om dåliga iPhone/macar och nu i en mactråd snackar PC... det är det enda jag stör mig på.

/PC-människa som kör Mac också.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag är inte "rädd" eller något annat än irriterad på att du i mobiltrådar smädar iPhone (baserat på felaktigheter), i pc-trådar snackar om dåliga iPhone/macar och nu i en mactråd snackar PC... det är det enda jag stör mig på.

/PC-människa som kör Mac också.

Enligt Neutral är man just rädd om man ber folk hålla sig till ämnet PC när han vill diskutera Mac i en PC tråd.

Men jag är bättre än så, jag raderar mina övriga inlägg....

(att dom är citerade kan jag tyvärr inte göra något åt)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Enligt Neutral är man just rädd om man ber folk hålla sig till ämnet PC när han vill diskutera Mac i en PC tråd.

Men jag är bättre än så, jag raderar mina övriga inlägg....

(att dom är citerade kan jag tyvärr inte göra något åt)

Jag skiter fullständigt i vad Neutral, du eller vem fan som helst anser om sånt... att bara på jävelskap skriva skit om ett företags produkter är för mig bara barnsligt. Men nog om det, orkar inte tjafsa... nu är det julsemester.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x

Som också andra sagt så var det inte en PC-tråd från början, TS ändrade rubriken när han vänligt upplyste mig om att det var PC han var intresserad av. Jag skrev då inget mer innan du började med dina galenskaper. Att jag "ville diskutera Mac i en PC-tråd" är en kraftig överdrift men det är ju sällan någon substans i det du skriver.

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
OK, en fråga om iPhone då'rå. Har precis skaffat en som ersättning för min gamla SE w610i som började gå på övertid. Har bara haft telefonen ett par da'r och den verkar vara OK på alla sätt och vis.

MEN det är en sak jag saknar, eller iaf inte hittar hur man gör. Hur slår man på knapplåset manuellt? Jag har ställt in autolåset på 1 minut, men jag vill kunna slå på det manuellt. Går det? På Ericsson-luren tryckte man ju bara stjärna och en annan knapp så var den låst. På iPhonen som verkar lite känsligare med sin touch-skärm så vore det ju bra att kunna låsa den, innan man halar ner luren i fickan.

Och på förekommen anledning; nej jag tänker inte nyta den mot en Samsung eller nå't annat märke för folk med Boxer-robertbrallor, Dressman-skjorta och svettig överläpp.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Hur slår man på knapplåset manuellt?

Tryck en gång snabbt på power-knappen uppe till höger. :)

Om du trycker på power när det ringer så nekar du samtalet. Trycker du på volym ner när det ringar så tystar du bara signalen.

En annan "dold" feature är att trycka på power och home samtidigt så tar du ett screenshot som hamnar i kamerarullen.

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S

Om du trycker på power när det ringer så nekar du samtalet. Trycker du på volym ner när det ringar så tystar du bara signalen.

En annan "dold" feature är att trycka på power och home samtidigt så tar du ett screenshot som hamnar i kamerarullen.

Danke!

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Vet någon om det finns en hel kabel från Mini-DVI hane till HDMI hane?

Vill gärna undvika att behöva ha Mini-DVI till HDMI-adapter och sen en vanlig HDMI-kabel på det också.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC

ett tryck tystar det väl bara medans två tryck nekar?

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Problem med Chrome

Har problem med att spela flash-filmer (typ youtube) när jag kör Chrome. Funkar att titta på och så men datorn blir varm snabbt och därför kör fläkten på full rulle.

SMC Fan Control säger att CPUn är 85grader och fläkten kör på 6krpm.

Tittar jag på samma film med Safari istället håller sig datorn runt 65 grader och 1,8krpm.

Har samma problem om man kör i en annan användare på datorn.

Någon som sett/hört något eller har något bra förslag?

Macbook 2,4 Unibody 10.6.2.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har problem med att spela flash-filmer (typ youtube) när jag kör Chrome. Funkar att titta på och så men datorn blir varm snabbt och därför kör fläkten på full rulle.

SMC Fan Control säger att CPUn är 85grader och fläkten kör på 6krpm.

Tittar jag på samma film med Safari istället håller sig datorn runt 65 grader och 1,8krpm.

Har samma problem om man kör i en annan användare på datorn.

Har samma problem men tror inte det finns något man kan göra för närvarande. Det jag har hört är att det beror på att Chrome använder sig av det gamla Netscape-formatet för plugins (som använts även av Safari och Firefox tidigare av kompabilitetsskäl) och det är mycket mer ineffektivt än det nya plugin-format som Safari använder. Tills Chrome börjar använda det nyare Safari-formatet så får man dras med fläktljud när man kollar på flashsiter.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Har du uppgraderat till senaste Flash Player?

Just Chrome är väl lite lurigt också eftersom det är en Beta fortfarande och Flash Player funkar generellt inte jättebra i OSX - eller nu gör den men inte tidigare. Prova och se om du har senaste installerad, det hjälpte mig med samma problem i både Safari och Firefox.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati