Mac/Apple-tråden

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Flash är väl känt för att dra mycket CPU i Mac OS X.
10.1 beta2 av Flash ska tydligen vara ett rejält lyft, rejäla förbättringar som i vissa fall innebär att CPU-användning sjunkit från 70-80% till runt 30-35%. Har strulat för mig när jag använt den med Chrome dock.

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Tack för de snabba svaren. Testade att uppgradera flashplayern men det har inte hjälpt.

Tror det är som Coola Ola skrev, någonting med hur Chrome kör flash-material.

Last edited:

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Har gått runt i två dagars tid och hatat Mac...
Helt plötsligt tappade jag kontakten med min AirPort Express som jag hade kopplad till stereon.
Provade köra återställningar både hit och dit utan att lyckas ansluta den till nätverket... Tryckte i tidigare versioner av mjukvaran osv, fan va arg jag var på "Apple in California"...

Kopplade ihop via kabel istället, och se, det funkade ju kanon...
Hmm.. Kan det vara det trådlösa som är kajko?
-NÄ, för när jag återställer till fabriksinställningarna så dyker enheten upp så fint...

Till slut så blåste jag rent hela systemet med router och allt... När jag sen hade ställt in allt på nytt var det inga problem alls. Nu ljuder musiken ur stereon igen!

Summa: Skitrouter!!! Jag vill ha en AirPort Extreme istället!
Jag älskar Apple!

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Har gått runt i två dagars tid och hatat Mac...
Helt plötsligt tappade jag kontakten med min AirPort Express som jag hade kopplad till stereon.
Provade köra återställningar både hit och dit utan att lyckas ansluta den till nätverket... Tryckte i tidigare versioner av mjukvaran osv, fan va arg jag var på "Apple in California"...

Kopplade ihop via kabel istället, och se, det funkade ju kanon...
Hmm.. Kan det vara det trådlösa som är kajko?
-NÄ, för när jag återställer till fabriksinställningarna så dyker enheten upp så fint...

Till slut så blåste jag rent hela systemet med router och allt... När jag sen hade ställt in allt på nytt var det inga problem alls. Nu ljuder musiken ur stereon igen!

Summa: Skitrouter!!! Jag vill ha en AirPort Extreme istället!
Jag älskar Apple!

Men extreme har väl inte funktionen för att strömma ljud till stereon?

Jag är galet sugen på en express, avråder du alltså från köp?

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Men extreme har väl inte funktionen för att strömma ljud till stereon?

Jag är galet sugen på en express, avråder du alltså från köp?
'

Nej nej... Förlåt om jag snurrade till det...

Jag har en Netgear router som jag gärna skulle vilja byta ut mot en extreme...
Expressen funkar jättebra för det jag använder den till, strömma musik trådlöst till stereon.

Jag tror att det som var orsaken till dagens problem var något tjall med krypteringsstandarden... Läste nånstans på 99.se att man kunde prova köra WPA istället för WPA2, och det verkar ha gjort susen :)

Köp en Express! Passa på att komplettera med programmet AirFoil också, så kan du strömma ljud från vilken källa i datorn som helst! :D

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Är faktiskt inte särskilt nöjd med min extreme, skulle gärna byta ut den mot en Dir655 eller WNDR3700 eller vad den heter... för det är riktigt kass passthrough på extreme. Ok, jag har inte den absolut senaste men den jag har fixar i alla fall 802.11n.

Men express, har en sådan som är kopplad till stereon och det kommer bli fler till kök, bastu osv.. :)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Har den några brister? Passthrough och liknande är inte superviktigt då min anslutning inte är så fet att den kommer vara nära belastningsgränsen.

Jag hade gärna sett implementation av dyndns eller dylikt i routern (de flesta, även billigaste, alternativen har det).
Sen är den vansinnigt dyr för vad den gör, du får liknande routrar men med bra mycket bättre prestanda för halva pengen. Och ja, Applegrejer är oftast prisade lite högre men det här är bara larvigt.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag hade gärna sett implementation av dyndns eller dylikt i routern (de flesta, även billigaste, alternativen har det).
Sen är den vansinnigt dyr för vad den gör, du får liknande routrar men med bra mycket bättre prestanda för halva pengen. Och ja, Applegrejer är oftast prisade lite högre men det här är bara larvigt.

Kör en linksys idag som jag är nöjd med. Tanken är mest att komplettera med en express just för ljudströmningen. Vilka alternativ finns för en sån lösning utanför äppelvärlden?

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
På Onsdag ska Apple hålla ett "event" för att visa upp sin senaste produkt.
Det har spekulerats duktigt i att det kommer bli en pekplatta, typ iPod touch modell större... 10 tumsskärm var väl något rykte.

Användningsområdena skulle bland annat vara, att se på film läsa tidningar, böcker, spela spel mm...

Vad tror ni?

Själv skulle jag gärna lägga vantarna på en modell om den såg ut som något sånt här...

apple_tablet_rendition-100121.jpg

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Har lite svårt att förstå poängen med de här "padarna". Allt detta går ju bättre att göra i macbooken och den har dessutom skärmen skyddad när man viker ihop den. Den är dessutom lite för stor för att ha den i fickan. Men det finns kanske en plats på marknaden, vad vet jag.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Tror inte riktigt på det för den stora marknaden. Vi har ju precis blivit av med iPaq, Palm pilot och annat skit och petat in det i mobilen. Vem vill börja kånka på fler prylar när vi precis blivit av med dom?

Däremot kan jag tänka mig att muséer och liknande kan vara en marknad. Hämta ut en sån där när du löser entrén, sen har du filmklipp, guider, kartor osv osv i enheten.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Mycket hänger såklart (inte?) på priset, men den skulle ju vara klockren för att:

Privatperson:
* Se på film
* Spela spel (tänker främst på Apps/iTunes-spel)
* Läsa E-böcker
* Rita/Skissa
* Surfa
* Checka mailen
* Adobe CS4 (tillräckligt med kräm i plattan tro?)

Företag:
* Skapa/Visa presentationer (Powerpoint, Keynote, filmklipp, diagram, rapporter)
* Läsa mail
* Fotoredigering (tillräckligt med kräm i plattan tro?)
* Filmredigering?
* Läkare - digital "journal"
* Brainstorm-möten

Klipp och klista och allmänt kladda :)

För egen del så skulle vara kännas coolt och smidigt att arbeta med Adobe's program genom touchscreen, skulle få fram ens skisser/idéer så mycket snabbare så än att analogt med papper och penna försöka göra sig förstådd haha

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Nu har jag skaffat en Airport express. Jag var lite orolig innan att den inte skulle gå att införliva i ett befintligt WLAN, men det var hur enkelt som helst. Bara starta Airport och fylla i uppgifterna så var det klart. I med stereopluggen och åka. Hur smidigt som helst. Nu blir det att försöka ställa skrivaren på nåt vettigt ställe så kan snart den stationära datorn pensioneras efter flera års försök...

MikkE

Guest
Nu har jag skaffat en Airport express. Jag var lite orolig innan att den inte skulle gå att införliva i ett befintligt WLAN, men det var hur enkelt som helst. Bara starta Airport och fylla i uppgifterna så var det klart. I med stereopluggen och åka. Hur smidigt som helst. Nu blir det att försöka ställa skrivaren på nåt vettigt ställe så kan snart den stationära datorn pensioneras efter flera års försök...
När man spelar musiken trådlöst, går det bara via iTunes?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati