MC-jeans, är det ok?

Kolla på PMJ Legend om du vill ha bra skydd. De har högsta säkerhetsklass (AAA) och är alltså i paritet med de bästa skinnbrallorna. De är dessutom snygga, bekväma och ser ut som helt vanliga jeans. Rekommenderas varmt (trots att de är svala) ?
Bara level 1 på skydden och ganska små områden med kevlarförstärkning.
Men säkert snygga.
 
En till mycket bra beskrivning av olika jeanstyper och jämförelse med skinn t.ex.
Single Layer verkar ju lite av en gamechanger faktiskt. Sett många bra recensioner med Motoledgens men jag hade helt missat denna om Jeans. (ploppade upp efter gundjs länk(y))
 
Bara level 1 på skydden och ganska små områden med kevlarförstärkning.
Men säkert snygga.
Som sagt, CE-AAA. Finns bara ett fåtal jeans (och knappt några allvädersställ) med den klassificeringen.
Skydden är utbytbara.


ClassLevel of Protection
Class AAA(prEN 17092-2:2017)
Is the highest level of protection with which to take on the
highest level of risk. Garments classified as such offer maximum protection, but are also heavier and less comfortable to use.
Class AA(prEN 17092-3:2017)
Is the second highest level of protection with which to take on the wide range of risks that motorcycle riding presents.
Class A(prEN 17092-4:2017)
Is the third highest level of protection. Protectiveness is less than the previous classes, but garments are lighter and more comfortable to wear on a daily basis.
Class B(prEN 17092-5:2017)
Where the level of protection against abrasion is equivalent to Class A, but without the impact protectors. Garments in this class offer abrasion resistance in line with that of level A but are not equipped with protectors. Jeans without protection fall into this class for example.
Class C(prEN 17092-6:2017)
In the least protective class, we find so-called “protection containers” that resist impact but not abrasion (underwear with integrated impact protectors for example)
 
Last edited:
En till mycket bra beskrivning av olika jeanstyper och jämförelse med skinn t.ex.
Single Layer verkar ju lite av en gamechanger faktiskt. Sett många bra recensioner med Motoledgens men jag hade helt missat denna om Jeans. (ploppade upp efter gundjs länk(y))
Bra video, får mig att fundera på att slänga mina Alpinestars Kevlar Jeans. Verkar ju skit det jag har. Använder visserligen dom sällan, kör mest med skinnställ men jag e dåligt påläst gällande Jeansen.

Fatta jag rätt så har Rokker's jeans längre slitstyrka ( 5 sek ) jämfört med skinn.
Och då tolkar jag det som att det gäller hela byxan eftersom den inte har ( som kevlar jeans ) bara vissa partier utan det är hela brallan. Men som vanligt är dilemmat att hitta en fysisk butik som man kan pröva.
 
Alltså det är ju så olika kevlarjeans skyddar, allt handlar om hur du landar/kasar ? Jag kasa runt lite i somras från ca 70 km/h i vanliga jeans på blöt asfalt MEN kom ihåg att dödsrulla istället för att försöka kasa. Gick rätt bra, lite blodvite på knäskålarna och byxbenen hade snurrat sig rätt bra, hålen i jeansen är från mina knäskålar.. Första en polare sa ”vilken jävla tur du hade kevlarjeans” när jag sa att det vanliga jeans blev han förvånad ?

Min 2 månader gamla Alpinestarjacka hjälpte dock föga (hade externt ryggskydd), fick sy lite på ena armbågen och hade slitit sönder tyget på båda armarna så det va rejäla skrapsår på armarna men återigen så handlar det om hur man landar.

Och för att svara på frågan så har jag course kevlarjeans som dom sålde ut för 299kr för 1-2 år sen. Ser schyssta ut men hur dom skyddar låter jag va osagt pga att dom sitter så dåligt på en så dom används inte ?
 

Bifogat

  • C3E15DC0-7B01-4819-8745-DCFEADE3CE98.jpeg
    C3E15DC0-7B01-4819-8745-DCFEADE3CE98.jpeg
    953.6 KB · Visningar: 53
Eftersom jag inte vurpat eller krockat sedan 83-84 så har jag inget att tillföra tråden.
Själv, plingplongdroska 1981 pga rostigt sidostöd som inte gick fullt upp utan fälldes ut igen. Vänsterkurva, dike, vägtrumma, luftfärd. Sprillans ny LTD750 från Lelles där man glömt dra åt hattarna på batteriet så syran tog vägen via sidostödet ned på backen. Det dröjde 30 dagar innan rosten gjort sitt. Har inte vurpat sedan dess. Klädd som jag själv tycker är bekvämt. Andra motorcyklister blänger på en som något som katten släpat in. wgaf.
 
Om man eller kvinna vill vara skyddad har mc-föraren skydds-kläder på sig. Vill den var "cool" så har den jeans eller shorts eller vad fan de månne va. Det är väl upp till var å en att vara klok...
 
Bara level 1 på skydden och ganska små områden med kevlarförstärkning.
Men säkert snygga.
Jag rättar mig själv, det fanns ju modeller med bra täckning av kevlarförstärkning av god kvalitet, jag råkade nog välja några av de sämre modellerna när jag tittade.
Det var ju diverse kombinationer, men Titanium verkade ju helt ok.
 
Finns det några med egna "vurp-erfarenheter" med kevlarjeans som kan förklara deras förträfflighet ?
Att de skulle vara svala i värmen är nog en myt, det finns bättre alternativ ...
 
Vad man åkt i när man inte vurpat eller krockat spelar väl inte så stor roll? Hur mycket tur har du och hur duktig är du på riskbedömning? Gradera 1-10 per år och jämför med kompisar.
Ska man kana på asfalt och kanske landa i en stillastående bil så får man såklart olika skador beroende på om man valt badbyxor, jeans, mc-jeans, skinnställ, allvädersställ eller Top of the line-Klim-stället.
Så, har ni vurpat i mc-jeans eller vanliga? Kan ni jämföra med era vurpor i skinnställ med ordentliga skydd?

Har testat både och, skulle aldrig rekommendera någon att kasa på asfalt iförd vanliga jeans, det blir rätt obekväma sår som kletar en hel del och läker långsamt (mina gjorde iaf).
Efter den krocken så har det alltid varit riktiga MC kläder och skydd, jag svettas hellre på hojen än på sjukhuset.
 
Om man kollar på https://www.pmj.it/en/prodotti/uomo/ och de bilder de har på varje byxa så ser man hur stor skillnad det är mellan täckningsgraden och kvaliteten på liner eller invävda kevlaren.
Hoppas alla till erkare visar lika tydligt vad du får för pengarna.
 
Finns det några med egna "vurp-erfarenheter" med kevlarjeans som kan förklara deras förträfflighet ?
Att de skulle vara svala i värmen är nog en myt, det finns bättre alternativ ...
Jag har kraschat i låg fart med kevlarjeans, meshjacka med skydd och en sporthojstisha över.
Kevlarjeansen klarade det galant, och hade inget märke i huden under dem. Hade en fläck asfaltsexem vid sidan av det hårda skyddet på högerarmen. Sporthojstishan skyddade rätt dåligt tyvärr, men den gick att du ihop så det sig fördjävligt ut iaf.

Kan säga att vad jag sett på xlmotos course allväder som varit med i låghastighetkrasch så skyddade min utrustning bättre än det.

Och jämför jag med de gånger jag ramlade av moppen i jeansklädsel så är det enormt mycket bättre med kevlarjeans.
 
Inga vurperfarenheter, men tjöpte två par jeans av märket Draggin härom året som sitter bra på min lönnfe… välskapta kropp. De känns hyfsat säkra iom att de är fullfodrade med kevlarväv ner till under knäna. Har för mig det finns nån videosnutt där fabriksägarn själv åker på röven i 70 kmh för att visa hur slitstarka hans brallor är.
 
Kan säga att vad jag sett på xlmotos course allväder som varit med i låghastighetkrasch så skyddade min utrustning bättre än det.

Och jämför jag med de gånger jag ramlade av moppen i jeansklädsel så är det enormt mycket bättre med kevlarjeans.
Halvt OT:
Jag köpte ett par Course "regnhandskar" för några år sedan. Tog med dem på en tripp till Norge och satte på mig dem när det började regna. (Första dagen såklart, det är ju Norge.) Jodå, det tog väl nästan 20 minuter innan de var genomblöta och sedan tog det ungefär en vecka innan de var torra igen. Men det var ju billigt. :tummenupp
 
Jag har kört ett par säsonger med AA-klassade single layer jeans från Lindstrands. Kevlar invävt direkt i tyget. Tyvärr noll stretch, lite halvtaskig passform och ganska varma. Klumpiga knäskydd.
Beställde till kommande säsong Rokker Rokkertech single layer jeans, klass AA. Flexiblare skydd från D3O, lite slimmare kring benen och stretch i materialet som är baserat på UHMWPE, någon slags stark konstfiber. Borde få dem nu i veckan, skall bli intressant att se hur de känns.
För övrigt använder jag läderställ om jag åker ut för att gasa på krokvägar, jeans blir det när jag bara skall till glasskiosken eller ha hojen som rent transportmedel in till stan eller så.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top