MC-mässa Älvsjö 2013

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Man får ta det för vad det är, ett par timmars nöje, tycker iaf att det är kul att det anordnas.
Men visst skulle nivån höjas om väst/varg/frans säljarna försvann...
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
För övrigt heter det MC-mässan inte sporthojsmässan. Tycker folk som skriver att allt som inte har med sporthojar att göra inte bör finnas där, är idioter. Om ni inte gillar fransar behöver ni inte gå och spana på dom, svårare än så är det inte.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
För övrigt heter det MC-mässan inte sporthojsmässan. Tycker folk som skriver att allt som inte har med sporthojar att göra inte bör finnas där, är idioter. Om ni inte gillar fransar behöver ni inte gå och spana på dom, svårare än så är det inte.

Nä, man sitter ju inte och kollar på "Michel Jackson review", när man eg vill se "Hårdrocksnytt".

Sen tycker jag att jmf för ca tio-femton(?) år sen, när den "riktiga" mässan var i Göteborg och "slaskmässan" de åren gick i Sollentuna, så kan man verkligen snacka om uppryckning. I S-tuna de åren rådde det full anarki när det gäller anstormningen av glasögonputsare, godisförsäljare, skoputsare, bild på t-shirttryckare, dammsugarnasare och allehanda vinddrivna existenser. Det mesta är bortstädat nu, tack för det!

Det enda jag saknar därifrån är de där gubbarna som sålde gamla Honda-bladet, Kawasaki-kuriren och massor med andra gamla hojbroshyrer. Tror de sålde gamla tidningar också, skitkul!
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Vad har folk för förväntningar egentligen? Det är väl rätt trevligt att skrota runt en stund, prata med lite folk, sitta och torrgasa hojar samtidigt som man gör tuffa brum-brumljud. Å ärligt talat, hur många öl motsvarar 160 pix här i huvudstaden ändå?! Har man bara trevligt sällskap så är det ju aldrig bortkastad tid.

Tänkte ta mig dit imorgon för att inhandla en ny vargtisha, minst 2 vargar som ylar mot en måne vill jag ha den här gången. Jag kanske till och med är redo för 3 vargar i år.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag tvekar väldigt mycket till att åka pga samma anlednig som du, jag blir så jävla besviken varje gång man åker dit.
Jag vill även åka dit pga samma anlednig som du, kolla Toyman's hojjar å snacka lite skit med honom. Frågan är om det är värt att åka dit bara för att surra lite med honom?

Känner du så hade jag låtit bli. Vore det senare med lite vår i luften hade man kunnat tillbringa en weekend i huvudstaden och göra en avstickare på mässan och ta den för vad den är. Mässan i sig är inte tillräckligt bra för att man ska ta sig tiden att åka upp och hem igen bara över dagen.

Vad har folk för förväntningar egentligen? Det är väl rätt trevligt att skrota runt en stund, prata med lite folk, sitta och torrgasa hojar samtidigt som man gör tuffa brum-brumljud. Å ärligt talat, hur många öl motsvarar 160 pix här i huvudstaden ändå?! Har man bara trevligt sällskap så är det ju aldrig bortkastad tid.

Vänd på saken. Hade du varit beredd att köra ner till Malmö över dagen för att se mässan i fråga? Bor man i Stockholm eller dess närhet är det ju bara småpengar för lite förströelse. Man kan gå därifrån besviken med vetskapen att det bara kostade 160 kr i inträde och ytterligare lite småpengar för att ta sig dit och hem.

Ska man dock sitta 55- 60 mil enkel väg i bilen eller krångla med flyg och allmänna transporter till och från mässan med en eventuell övernattning. Då ska det vara hög klass. I annat fall gör man nog bättre i att åka till någon internationell mässa som jag var inne på.

Det är bara att gilla läget att det inte finns ekonomi till att arrangera en riktigt bra motor mässa här i Sverige.
 

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Ånä, här lyser avundsjukan igenom!

Nä, jag håller med dig. De ser lite ut som serifigurer med extremt förstorade... kroppsdelar. Det ser liksom inte ut att va på riktigt (och det är de ju inte heller). Men visst, de tar väl chansen att tjäna bra med pengar de åren de står ut med... dem.

Haha, faktiskt inte eftersom jag fortfarande ser skaplig ut för min ålder :tuttar :hihi

Men som sagt så är det väl dumt att säga nej till ett jobb.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Kan att bara konstatera att för den sporthojsintresserade så blev man lite besviken om man ville torrbryta.
Yamaha hade ingen R6:a, utan bara en knullputsad R1:a (som man inte fick sitta på).

Suzuki hade en gsxr1000, ingen 600:a, ingen 750.

Honda var däremot ett föredöme med både 600, 1000 och extra roligt, en 1000 som stod uppställd med nedlägg/lutning och en skylt som uppmanade till att man skulle provsitta och fota.

BMW hade givetvis HP4:an där (även denna fick man känna/klämma/sitta på).

Ducati hade dock åtminstone 2 st panigaler, som man till skillnad från mässan i Gbg fick kladda på.

OBS: jag KAN ju ha missat t ex någon 600:a. Men känslan var att sporthojar var rätt nedtonat.

I övrigt så var Toymans garage grymt som vanligt, dessutom var det faktiskt bra priser på en del grejer, typ hjälmar och så.

hp4.jpg

edit: ett tips för dig som vill se showen. Det var väldigt lite läktarplatser, så ställ dig i kö i tid! Även idag, Fredag kl 15 så blev det fullsatt innan annan kommit in. Så vitt jag kunde se så fanns bara en läktare, i Gbg fanns betydligt mer plats för åskådare, dock så är det mkt högre till tak i Älvsjö, så showen är säkert bättre här.
 
Last edited:

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Vänd på saken. Hade du varit beredd att köra ner till Malmö över dagen för att se mässan i fråga? Bor man i Stockholm eller dess närhet är det ju bara småpengar för lite förströelse. Man kan gå därifrån besviken med vetskapen att det bara kostade 160 kr i inträde och ytterligare lite småpengar för att ta sig dit och hem.

Ska man dock sitta 55- 60 mil enkel väg i bilen eller krångla med flyg och allmänna transporter till och från mässan med en eventuell övernattning. Då ska det vara hög klass. I annat fall gör man nog bättre i att åka till någon internationell mässa som jag var inne på.

Det är bara att gilla läget att det inte finns ekonomi till att arrangera en riktigt bra motor mässa här i Sverige.

Nej, troligtvis inte. För att få mig att åka till Malmö tur och retur över dagen skulle nog krävas att jag fick en motorcykel gratis. Däremot skulle jag nog tycka att det kunde vara en trevlig utflykt över helgen om det vankades öl och trevligt sällskap förutom MC-relaterade grejer.
Men det är jag det.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
För övrigt heter det MC-mässan inte sporthojsmässan. Tycker folk som skriver att allt som inte har med sporthojar att göra inte bör finnas där, är idioter. Om ni inte gillar fransar behöver ni inte gå och spana på dom, svårare än så är det inte.

Håller absolut med! För mig är det inte typ av hojar som är avgörande. Det är kul att kolla på alla varianter enligt min mening. Det jag har emot mässan i nuvarande form är att det bara blivit en marknadsplats för klädförsäljare där motorcyklarna, båd nya modeller, de få hembyggen som fanns och gamla rariteter, förpassats till nån biroll i stället för att utgöra själva huvudnumret!

Flera märkesklubbar fanns representerade men mycket mycket få hojar, what's the point? Jag är dement så jag har glömt när det var men för några år sen bara hade Ducceklubben flera medlemmars hojar där. Icke nu... Men det är väl en ordentlig kostnad för att ställa ut antar jag... Att det sen finns riktiga entusiaster som Toyman, varför inte samla in fler och ge dem mer plats?

När jag gick in på mässan stannade en buss utanför och lastade av folk. Vad sjukt besviken jag hade varit på dagen om jag suttit på den där bussen!

Jag är uppriktigt glad för er som uppskattade mässan men att betala inträde för att handla på MC-Varuhuset när man kan gå in där när som utan att betala... Njae.

<edit>shit vilket magsurt gammalt helvete man har blivit :D "Det var inte bättre förr, det är bara sämre nu!"</edit>
 
Last edited:

sportbike

Guest
160 spänn i intrång.
20 för jackan.
160 för en pajbit å en bira.

Men jag fick krama Prillan å Betsy, värt varenda öre :tuttar
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Satt på några duccar, kawasakis och aprilior. Spenderade ganska mycket tid på bilsidan, michelins simulator var riktigt rolig. Inte värt 160 spänn i inträde, tur att man hittade en billig jacka. :hihi
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Inga nasare som skyltar med priser i SEK men drar beloppet i NOK på kreditkortet i år då?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
En ganska ljummen mässa tycker jag som har et stort intresse av RR, så mitt tips går till Fiver och enduranshondan, Berik skinnställ för 4500 och lite kö till toaletterna.
Och sen tar ju HD, fransjackor och drömfångare för mycket plats som vanligt.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top