MC-Olycka i Jönköping

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Hoppas det gick bra för killen!!:(

tkr nog du ska ta bort bilden känns inte skysst mot den drabbade eller annhöriga...

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sjösala Rotterdam
Surt när sånt här händer. Det är bra med skydd. Han skulle väl förmodligen bara ta en "liten" sväng. Det är då det händer.

Var o cruisade lite med hojen i området vid 16 tiden men märkte ingen olycka.

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
IronMike skrev:
2088847 Visst är det dumt.. Men ingen är värd att skadas allvarligt eller dö, för ett sketet misstag :huvet - ok, vid lindrigare skador, då kan man väl dra fram pekfingret. Men i detta fallet där killen e allvarligt skadad, så är de jätte-taskigt å lägga ut bild å komma med moralsnack om ställ å sånt. Det är som att hälla salt i såren..när man inte ens vet om läget på sjukan är stabilt.

Var ju någon liknande tråd förra året.

Flertalet skrev att han va puckad å dum i huvet etc, tills hans kompis berätta att han dog på sjukhuset efter sina sakdor. Då tog alla tillbaks sina taskiga påhopp å tyckte synd om han.

:(

Absolut! detta är inget undantag. Håller med dig till 100%
Har en kompis som sitter i rullstol pga av en liknande olycka, och kan inte
utesluta, att med dom rätta skydden så kanske han skulle kunna gå idag.
Och visst! tanken har ju åkt genom huvet ett par gånger, OM INTE!

IronMike

Guest
Peder Rosberg skrev:
2088855 Absolut! detta är inget undantag. Håller med dig till 100%
Har en kompis som sitter i rullstol pga av en liknande olycka, och kan inte
utesluta, att med dom rätta skydden så kanske han skulle kunna gå idag.
Och visst! tanken har ju åkt genom huvet ett par gånger, OM INTE!
Tråkigt.. Själv har man fötter och ev rygg i behåll tack vare skydd. Det gör bara så ont å se bilder, man kommer och tänka på anhöriga också. Om de skulle råka se bilden här på sporthoj, och om han sedan inte överlevde.

Hoppas killen repar sig, samt använder mer skydd i fortsättningen.

Kan dock inte släppa .. man ligger där i obeskrivlig smärta, och kanske får syn på nån som kommer fram med kamera. Jag skulle bli helt galen.. Man kanske inte har förmågan att säga något, då smärtan överstiger allt man har att ge. Bara ligga ner och plågas, samtidigt bli fotad. Jag skulle ta oerhört illa upp. Att fotografen sedan publicerar bilden på ett stort forum på nätet, skulle göra mig oerhört ledsen, förnedrande.

:4skrika

När jag vurpa senast, dock med offroadhoj intill en bilväg, och låg i fruktansvärda smärtor, så gjorde allt så mycket ondare - att se förbipasserande stirra, nästan sucktandes efter blod med glada å nyfikna ansiktsuttryck :(

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
IronMike skrev:
2088860 Tråkigt.. Själv har man fötter och ev rygg i behåll tack vare skydd. Det gör bara så ont å se bilder, man kommer och tänka på anhöriga också. Om de skulle råka se bilden här på sporthoj, och om han sedan inte överlevde.

Hoppas killen repar sig, samt använder mer skydd i fortsättningen.

Kan dock inte släppa .. man ligger där i obeskrivlig smärta, och kanske får syn på nån som kommer fram med kamera. Jag skulle bli helt galen.. Man kanske inte har förmågan att säga något, då smärtan överstiger allt man har att ge. Bara ligga ner och plågas, samtidigt bli fotad. Jag skulle ta oerhört illa upp. Att fotografen sedan publicerar bilden på ett stort forum på nätet, skulle göra mig oerhört ledsen, förnedrande.

:4skrika

När jag vurpa senast, dock med offroadhoj intill en bilväg, och låg i fruktansvärda smärtor, så gjorde allt så mycket ondare - att se förbipasserande stirra, nästan sucktandes efter blod med glada å nyfikna ansiktsuttryck :(

Kan mycket väl, föreställa mig hur förnedrande detta scenario skulle vara för
mig. Den fysiska smärtan är nog bara en bråkdel av vad man känner psykiskt :död

IronMike

Guest
Peder Rosberg skrev:
2088865 Kan mycket väl, föreställa mig hur förnedrande detta scenario skulle vara för
mig. Den fysiska smärtan är nog bara en bråkdel av vad man känner psykiskt :död
Man kan alltid hoppas att det går bra, och att man lär sig en läxa. Somliga har tur och få lära sig läxor, andra har otur och överlever inte första incidenten :( hoppas verkligen han återhämtar sig.

Jag var sen förra året med att ta ut min hoj, likaså i år.. Innan man ens kommit igång, så hör man massor av tråkiga saker - vilket alltid för en att tänka till..

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Jag tycker bilden ska bort just nu iofs. men samtidigit är jag fundersam. "Alla" här och runt om frågar sig, vem var det? Varför hände det? Vad skulle kunna göra så det inte händer igen? etc. etc. Hela denna tråden (med tanke på frågan i första messet) är baserat på nyfikenhet.

Om man har rätt att vara så nyfiken här och folk kan säga vad de TROR och vad de "HAR HÖRT" etc. etc. så är det väl eg. rätt att lägga upp bilder, de berättar ju en del av sanningen iaf.

Det kommer komma MÅNGA sådanahär trådar framöver... Hårt, tragiskt och för jävligt MEN sådant händer. Man MÅSTE acceptera verkligheten fast det är svårt ibland.

Tankar går till nära och anhöriga och till killen! Hoppas det går bra för honom. Själv har jag inte heller alltid kört med full skyddsutrustning ...

- Johan

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
mr_rockster skrev:
2088875 Jag tycker bilden ska bort just nu iofs. men samtidigit är jag fundersam. "Alla" här och runt om frågar sig, vem var det? Varför hände det? Vad skulle kunna göra så det inte händer igen? etc. etc. Hela denna tråden (med tanke på frågan i första messet) är baserat på nyfikenhet.

Om man har rätt att vara så nyfiken här och folk kan säga vad de TROR och vad de "HAR HÖRT" etc. etc. så är det väl eg. rätt att lägga upp bilder, de berättar ju en del av sanningen iaf.

Det kommer komma MÅNGA sådanahär trådar framöver... Hårt, tragiskt och för jävligt MEN sådant händer. Man MÅSTE acceptera verkligheten fast det är svårt ibland.

Tankar går till nära och anhöriga och till killen! Hoppas det går bra för honom. Själv har jag inte heller alltid kört med full skyddsutrustning ...

- Johan

Nej!! Det är inte rätt att lägga upp bilden pga den personliga intrigiteten osv..Om killen klarar sig o själv vill lägga upp bilder från olyckan så är det en helt annan sak..Vi här ska inte ta det beslutet åt honom.. aldrig!! okey..

IronMike

Guest
#space skrev:
2088884 Nej!! Det är inte rätt att lägga upp bilden pga den personliga intrigiteten osv..Om killen klarar sig o själv vill lägga upp bilder från olyckan så är det en helt annan sak..Vi här ska inte ta det beslutet åt honom.. aldrig!! okey..
Håller med till fullo..

Det är så otroligt fel att bilden ligger uppe. Ta bort nu

:huvet

Interceptor

Wheelie addict
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Harley Davidson Night Train -07
Aldrig kul när det händer olyckor men jag fattar mej inte på folk som ska ta bilder o gotta sig i andras olyckor.
Jävla asgamar.
Varför hjälpte du inte till istället?

Ta bort bilden NU.

bylle

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
---
Hm, verkar som om det väckte en del känslor. Helt ok att en moderator tog bort bilden.

Jag la ut bilden då någon tyckte att jag skulle göra det som uppmaning att köra med skydd.

Jag frilansfotar lite nyhetsbilder som en hobby, inget konstigt med det. Tänk vad innehållslösa tidningar och TV skulle vara om det inte fanns bilder i dem?

Hur fel ni än må tycka att det är så är det fortfarande inte lagligt att misshandla någon som fotograferar, däremot är det inte olagligt att fota händelser som denna.

Visst är det trist för killen att skadas allvarligt, något annat har jag inte påstått och det är tråkigt att ni gör den tolkningen.

Någon frågade varför jag inte hjälpte till istället? Tycker inte jag hade något att tillföra med tanke på att det fanns ett flertal ambulanssjukvårdare som arbetade med att stabilisera killen innan flytt, brandmän som spolade gatan, bärgningspersonal som tog hand om cykeln och polis som förhörde vittnen. Kommer man först till en olycka är läget ett helt annat.

t-quick

oldie but goldie, HSK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 625sxc, zx636r -03*såld, gsx750r -05 *RIP*
Alicia skrev:
2088922 Bilden borttagen.
Varför ska bilden tas bort?
Är det bara jag som tycker bilden har ett nyhetsvärlde?
helt ok om man tar bort annsikten o regplåtar men varför hela
bilden?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
t-quick skrev:
2088986 Varför ska bilden tas bort?
Är det bara jag som tycker bilden har ett nyhetsvärlde?
helt ok om man tar bort annsikten o regplåtar men varför hela
bilden?
personen som la upp bilden har inte rättighet till att just lägga upp bilden och sprida den på internet.

flertalet har begärt att bilden ska tas bort då den helt enkelt inte passar in på forumet. väldigt få gillar att titta på sådana här bilder.

bylle skrev:
2088984 Jag la ut bilden då någon tyckte att jag skulle göra det som uppmaning att köra med skydd.

Jag frilansfotar lite nyhetsbilder som en hobby, inget konstigt med det. Tänk vad innehållslösa tidningar och TV skulle vara om det inte fanns bilder i dem?

Hur fel ni än må tycka att det är så är det fortfarande inte lagligt att misshandla någon som fotograferar, däremot är det inte olagligt att fota händelser som denna.

varför registrerade du dig på Sporthoj.com? För att lägga ut bilden?

och det här med fotografers rättigheter hit och dit. Spyfärdig. Kränker du en person och får en snyting för det, så förtjänar du helt enkelt det. Acceptera

bylle

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
---
Swedie skrev:
varför registrerade du dig på Sporthoj.com? För att lägga ut bilden?

och det här med fotografers rättigheter hit och dit. Spyfärdig. Kränker du en person och får en snyting för det, så förtjänar du helt enkelt det. Acceptera

Nej, registrerade mig för att svara på inläggen om hur pass skadad killen var och hur det såg ut på platsen eftersom det inte verkar ha varit någon annan där. Som du ser var jag även skeptiskt inställd till att publicera någon bild i första skedet men då det efterfrågades så la jag ut en maskerad bild men jag har inga problem med att moderatorerna tagit bort den.

Din inställning kan jag dock inte annat än sucka åt, lagom moget. Hade personen bett mig ta bort bilderna medelst tal istället för knytnäva hade jag givetvis kunnat göra det. Hann inte ens säga något innan det small. Känns inte som om det är så man kommunicerar år 2006.

Sniper

Guest
bylle skrev:
2088995 Nej, registrerade mig för att svara på inläggen om hur pass skadad killen var och hur det såg ut på platsen eftersom det inte verkar ha varit någon annan där. Som du ser var jag även skeptiskt inställd till att publicera någon bild i första skedet men då det efterfrågades så la jag ut en maskerad bild men jag har inga problem med att moderatorerna tagit bort den.

Din inställning kan jag dock inte annat än sucka åt, lagom moget. Hade personen bett mig ta bort bilderna medelst tal istället för knytnäva hade jag givetvis kunnat göra det. Hann inte ens säga något innan det small. Känns inte som om det är så man kommunicerar år 2006.

I detta fallet ser jag det som en solklar reaktion :7peta Va du glad att
det bara blev en smäll och att du har din kamera kvar.

Ps,försök inte försvara vad du gjort det blir bara fel.Inse att du gjort ett
misstag och lär dig av det ,ds

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
bylle skrev:
2088995

kunde inte du frågat om lov att fotografera?

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Men om vi lyfter frågan några snäpp o för en stund inte ser det hela som en mc-olycka enbart(läät o bli blind då det är en "hoj-polare") osv så har ju bilder defintivt ett nyhetsvärde, för det är ju dit frågan är på väg. Fotografers vara eller icke vara. Jag tycker självklart att fotografer har rätt att dokumentera olika händelser må vara hur tragiska som helst. Sen handlar det alltid om smidighet vid olyckan, från kameramannens sida. Men det är inte rätt att med handkraft tillrättavisa någon på det sättet.

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
?
bylle skrev:
2088984 Hm, verkar som om det väckte en del känslor. Helt ok att en moderator tog bort bilden.

Jag la ut bilden då någon tyckte att jag skulle göra det som uppmaning att köra med skydd.

Visst är det trist för killen att skadas allvarligt, något annat har jag inte påstått och det är tråkigt att ni gör den tolkningen.

Någon frågade varför jag inte hjälpte till istället? Tycker inte jag hade något att tillföra med tanke på att det fanns ett flertal ambulanssjukvårdare som arbetade med att stabilisera killen innan flytt, brandmän som spolade gatan, bärgningspersonal som tog hand om cykeln och polis som förhörde vittnen. Kommer man först till en olycka är läget ett helt annat.

Jag var med i den andra stora krocken på E4:an vid Märsta i vintras (helt oskadd dock). Den som var absolut först på plats förutom de inblandade var en pressfotograf, han kom innan polis, brandkår och ambulans. Antar att han var i närheten eftersom jag tyckte ambulansen var där riktigt snabbt.

Det fotografen gjorde var att gå omkring och fota folk som satt chockade och fastklämda i sina bilar, absolut ingenting mer. När räddningspersonalen kom så tog han lite fler bilder och gick senare tillbaka till sin bil.

Visst ska det finnas nyhetsbilder men man ska inte få en kamera upptryckt i ansiktet när man har varit med om en olycka. Om du måste ta dina bilder så ställ dig ett tiotal meter bort så ser man olycksplatsen men nödvändigtvis inte de drabbade.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Det är så media fungerar. Kan man inte hjälpa till är det inget fel på att dokumentera det heller. Det kan ha funnits saker som kunde vart till hjälp för polis och försäkringsbolag etc.

Blir så trött på folk som smutskastar snubben som tog en bild. Allemansrätt, man får ta kort på vafan man vill. Att köra utan hjälm är väl inte så smart? När jag ser bilder på olyckor börjar jag inte spy, jag blir rädd och tar det åt mig.
Det är bra att se bilder! Att maskera ansiktet på personen är inga problem. Då kan vi inte koppla vem det va, och då ser man det på ett annorlunda sätt.

Hade någon slagit mig för jag tog en bild på en olycka hade jag blivigt hysterisk. Om man nu inte kan hjälpa till så kan man lika väl ta en bild. Sen tror jag det är lite kryddat att pressfotografen va först av alla, isåfall va det nog någon som låg på vägenoch fotade. Omöjligt för dig att veta att det va en pressfotograf eller en glad hobby-fotograf.

Sluta nu racka ner på allt, ni är inte så duktiga själva. Sök till polishögskolan eller börja vara som ni är i vanliga fall.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln