MC-Olycka i Jönköping

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Den här tråden spårade ju, som så många andra trådar, fort ur och handlar tyvärr nu bara om bilders vara eller icke vara istället för att behandla vad som hände och hur det är med den drabbade.
Jag hade gärna velat höra mer detaljer om olyckan. Av vad jag förstår fanns det en hel del ogentligheter kring denna olycka vilket är väldigt beklagligt efter som alla vi hojåkare drabbas i slutänden.

Ännu tråkigare är att idag höra (jag bor på en tvärgata till olycksplatsen) hur andra sporthojsförare ändå gasar som idioter nedför Klostergatan. När man drar ur en sporthoj på de tre första växlarna går det en bra bit över laglig och framförallt lämplig hastighet.
VÄLJ VAR NI GASAR FÖR HELVETE!
Har ni inte fattat detta tidigare så säger jag det nu: Det är klart olämpligt att köra 100+ km/h på 50-väg bland korsningar och övergångsställen!!! Gasa av er på ensliga landsvägar eller banor istället!

Så länge sånt här beteende existerar bland oss mc-förare kommer denna typ av olyckor fortsätta och mitt motto kommer att stå kvar under varje inlägg. Jag är heller ingen ängel och för för ca 10 år sen fick jag själv lära mig denna läxa så jag vet vad jag talar om och tvingas leva med konsekvenserna varje dag.
Jag önskar bara att genom detta inlägg påverka och kanske förskona någon eller några av alla er hojbröder (och systrar) där ute samma öde som mig och killen på Klostergatan.

Kör med insidan.... / K-Man

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Joe Schmoe skrev:
2089523 Vart tycker du gränsen går?

Bilder på lidande barn i fattiga länder?
Bilder på döda soldater i krig?
Bilder på en ännu inte dömd våldtäktsman?
Bilder på RR förare som går omkull i en kurva?
Bilder på en okänd person i en hojolycka på allmän väg, maskerad så gått det går?
Bilder på en av dina nära och kära i en hojolycka på allmän väg, maskerad så gått det går?
Bilder på en av dina nära och kära i en hojolycka på allmän väg, omaskerad?
Bilder på en av dina nära och kära i en annan sorts olycka?
Bilder på en av dina nära och kära i efter att ha blivit utsatta för ett brott?

Nu kanske du kände den här MC föraren, men för mig är han lika anonym som ett svältande barn i afrika, en död soldat i krig, något mer anonym än en ännu inte dömd våldtäcktsman, eller en RR förare man kanske känner genom forumet.

Min poäng var att för 99.9% av folket på sporthoj är snubben anonym, men för dom som känner honom så är bilderna smaklösa, jag tyckte det var smaklöst att släpa runt bilvraket som hade en motorcykel inborrad i sidan på olika (mc) mässor, men där fick inte jag något medhåll/sympati.

Nu var ju bilderna såvitt jag har förstått (jag hann inte se dom själv) maskerade så att man inte skulle kunna känna igen killen eller hojen, givetvis känner man igen kombinationen om man känner killen jäkligt väl, men då vet man förmodligen redan vad som hänt.

Hursomhelst har folk rätt att fota på olycksplatser, det finns T.O.M dom som tjänar pengar på det, smaklöst, visst, men det finns många smaklösa saker som inte är förbjudet.
Ibland kan foton från olycksplatsen vara bra att ha, för en eventuell utredning, det kan ju vara så att ibland frias MC föraren från ansvar tack vare att det finns foton, eller så frias bilföraren från ansvar, vilket är lika bra om det nu är så att det var motorcykelns fel.

Om jag blev inblandad i en olycka skulle det vara en (klen) tröst om dom kunde säga åt mig efteråt "anklaga inte dig själv, bilderna visar att det inte var ditt fel, du kunde inte ha gjort något annorlunda för att förhindra att det hände"

Fast det är klart, nu vet ju inte jag vad bilderna visade, eftersom dom är borttagna.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Speed_Love skrev:
2089337 Är du dum eller??

Man får väl än mindre misshandla samt slå sönder någons privata egendom...
Han gjorde bara precis som alla andra pressfotografer gör... men du kanske går omkring o misshandlar alla fotografer du ser?

Sen kan ja hålla med om att det kanske inte var så lämpligt att lägga ut bilden här, men det finns inget försvar för någon att slå honom eller ha sönder hans kamera!

Hoppas du fota han som slog dig med...

Ja smart är jag knappast. Nu såg jag inte bilden men det är sällan man ser en bild i tidningen där nån människa är med efter en olycka och vore det så borde den fotografen ha en smäll han med. Så jävla kränkande att ligga skadad å få en kamera uppkörd i nyllet.

Svältande barn och döda soldater är inte heller något jag vill se, knappast vill dom eller deras familjer vara med på bild heller.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
GuW skrev:
2089675 Nu kanske du kände den här MC föraren, men för mig är han lika anonym som ett svältande barn i afrika, en död soldat i krig, något mer anonym än en ännu inte dömd våldtäcktsman, eller en RR förare man kanske känner genom forumet.

Min poäng var att för 99.9% av folket på sporthoj är snubben anonym, men för dom som känner honom så är bilderna smaklösa, jag tyckte det var smaklöst att släpa runt bilvraket som hade en motorcykel inborrad i sidan på olika (mc) mässor, men där fick inte jag något medhåll/sympati.

Nu var ju bilderna såvitt jag har förstått (jag hann inte se dom själv) maskerade så att man inte skulle kunna känna igen killen eller hojen, givetvis känner man igen kombinationen om man känner killen jäkligt väl, men då vet man förmodligen redan vad som hänt.

Hursomhelst har folk rätt att fota på olycksplatser, det finns T.O.M dom som tjänar pengar på det, smaklöst, visst, men det finns många smaklösa saker som inte är förbjudet.
Ibland kan foton från olycksplatsen vara bra att ha, för en eventuell utredning, det kan ju vara så att ibland frias MC föraren från ansvar tack vare att det finns foton, eller så frias bilföraren från ansvar, vilket är lika bra om det nu är så att det var motorcykelns fel.

Om jag blev inblandad i en olycka skulle det vara en (klen) tröst om dom kunde säga åt mig efteråt "anklaga inte dig själv, bilderna visar att det inte var ditt fel, du kunde inte ha gjort något annorlunda för att förhindra att det hände"

Fast det är klart, nu vet ju inte jag vad bilderna visade, eftersom dom är borttagna.
Nä, hade du sett bilden kanske du hade begripit ;)

Bilden visade föraren liggande på bår, lätt identifierbar mha kläder samt med blod rinnande från en pöl under föraren längs marken. Vi pratar inte om den typen av bilder du ser i tidningen eller på nyhets-sajter. De bilderna brukar vara tagna på avstånd så att man får en uppfattning om vad som hänt. Detta var en närbild av blod och lidande.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
GuW skrev:
2089486 Det är jävligt konstigt det här med bilder....
Bilder på lidande barn i fattiga länder = OK
Bilder på döda soldater i krig = OK
Bilder på en kromsläde som tippar i en kurva = OK, och TOM roligt
Bilder på RR förare som går omkull i en kurva = OK och intressant.
Bilder på en ännu inte dömd våldtäcktsman = OK och högintressant
Bilder på en hojolycka på allmän väg, maskerad så gått det går = Absolut inte?

Jag blev erbjuden en massa pengar för en bild på den misstänkte hagamannen, tidningarna hörde av sig till mig långt innan polisen gjorde det, (faktum är att det var jag som hörde av mig till polisen)
Människan är högst troligt skyldig, jag skulle vilja påstå bortom all rimlig tvivel skyldig, men HAN ÄR ÄNNU EJ DÖMD!
Men det skulle vara ok att publicera...
:klappar

Har inte sett den aktuella bilden.
Men med tanke på hur det brukar gå till på detta forum så kan jag nästan lova att diskussionen varit en annan, om det hade varit en "kromsläde" som det handlat om.

Då hade folk garvat, och fördömt den skadade istället. :kocko
Sporthojar är heliga, andra förtjänar att garvas åt tydligen.

Det fanns två trådar i vintras, som startade samma dag.
Ene var en "kromsläde" som smällde. = Alla garvade åt honom.
Andre var en sporthoj som stuntade å smällde. = Alla blev vansinniga för att EN garvade.

www.hycklerihoj.com

Det e så kan man spy ibland... :zpy

Edit: När det gäller denna bild, kan jag inte yttra mig, då jag ej sett den. Men jag kan nästan lova att tonerna låtit annorlunda om det gällt en "kromsläde" iallafall.

Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
War-psycho skrev:
2089731 :klappar

Har inte sett den aktuella bilden.
Men med tanke på hur det brukar gå till på detta forum så kan jag nästan lova att diskussionen varit en annan, om det hade varit en "kromsläde" som det handlat om.

Då hade folk garvat, och fördömt den skadade istället. :kocko
Sporthojar är heliga, andra förtjänar att garvas åt tydligen.

Det fanns två trådar i vintras, som startade samma dag.
Ene var en "kromsläde" som smällde. = Alla garvade åt honom.
Andre var en sporthoj som stuntade å smällde. = Alla blev vansinniga för att EN garvade.

www.hycklerihoj.com

Det e så kan man spy ibland... :zpy

Edit: När det gäller denna bild, kan jag inte yttra mig, då jag ej sett den. Men jag kan nästan lova att tonerna låtit annorlunda om det gällt en "kromsläde" iallafall.

Tror du på allvar att nån garvat åt nån som ligger blodig på gatan, bara för att han kör en annan hoj?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
War-psycho skrev:
2089748 Jag vet, jag var sarkastisk. :rolleyes:

Ok att man kan tracka glidaråkarna, men när det blir allvarliga personskador har jag inte sett nån som tyckt att det vart roligt.

Hoppas det gick bra för Jönköpingskillen förresten.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
Rigge skrev:
2089755 Ok att man kan tracka glidaråkarna, men när det blir allvarliga personskador har jag inte sett nån som tyckt att det vart roligt.

Hoppas det gick bra för Jönköpingskillen förresten.
Du såg inte tråden i vintras när man såg kromsläden som var på väg ner i diket ?

Inga skydd utom hjälmen (dumt) hade han.
Du tror inte han klarade sig utan skador & smärta, bara för man inte såg "efter"bilderna ?
Men då var det minsann okej att garva, för det gjorde dom flesta här.

Men i tråden brevid när en sporthojs lekte (stuntade) och smällde, var det EN som garvade för att han misslyckade med stuntet.
Då tog det hus i h-e här, och nästan alla blev skogstokiga på snubben som garvat lite.

Dubbelmoral så det står härliga till.

Så, jo... Hade detta gällt en kromsläde, så hade det säkert varit NÅN som garvat. Sånt är bara tabu när det gäller sporthojar här.

Självklart hoppas jag också att det gick bra för killen.

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Rigge skrev:
2089737 Tror du på allvar att nån garvat åt nån som ligger blodig på gatan, bara för att han kör en annan hoj?
Tjaa, för några månader sen var det en hel bildserie här på sh, på nån kille som körde HD som vurpade, föraren körde i linne. Man fick iofs inte se bilder efter olyckan, men man kan ju gissa hur det gick... Det var gott om folk som skrattade, och hånade föraren.

Edit: War-psycho hann före...

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
KalleNorton skrev:
2089782 Tjaa, för några månader sen var det en hel bildserie här på sh, på nån kille som körde HD som vurpade, föraren körde i linne. Man fick iofs inte se bilder efter olyckan, men man kan ju gissa hur det gick... Det var gott om folk som skrattade, och hånade föraren.
Där ser man... fler som minns. :)

Kul att se att inte alla här har ett "selektivt minne". :D

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope
War-psycho skrev:
2089788 Där ser man... fler som minns. :)

Kul att se att inte alla här har ett "selektivt minne". :D
Och nyligen från ryska serie krocken,visserligen såg man väll inget blod där precis
men olycka som olycka eller??
I övrigt så hoppas jag självklart att kille i jkpg klarar sig utan nå större men!

ethno

Live fast, DrIvE fast
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
KTM 660
Hoppas det gick bra för han som krachade. Det kunde ha varit en ide att fråga föraren vid ett senare tillfälle om man får lägga ut bilder. Då kan det vara en bra exempel på vad som kan hända, nog för att det finns tillräckligt med sånna. Säsongen har knappt börjat och det kraschas hojar lite överallt. Ta det lugnt i början. Var själv ute en sväng. Kännde mej väldigt ringrostig, krävs en stund till på hojen för att komma igång riktigt med körningen. Det plus kallt i backen gör det inte bättre.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
ethno skrev:
2089820 Hoppas det gick bra för han som krachade. Det kunde ha varit en ide att fråga föraren vid ett senare tillfälle om man får lägga ut bilder. Då kan det vara en bra exempel på vad som kan hända, nog för att det finns tillräckligt med sånna. Säsongen har knappt börjat och det kraschas hojar lite överallt. Ta det lugnt i början. Var själv ute en sväng. Kännde mej väldigt ringrostig, krävs en stund till på hojen för att komma igång riktigt med körningen. Det plus kallt i backen gör det inte bättre.
Jo, i början av säsongen är många rostiga, väglaget dåligt och tempen låg.
Lyckligtvis kör dom flesta därefter, och tar det lugnt i början.

Mot slutet av sommaren har dom flesta däremot fått upp ångan/farten, och tänjer mer på gränserna.
Tror nästan att dom flesta svårare olyckorna kommer då, eftersom farten är högre.

Kan vi inte komma överens att sluta krasha helt istället. :)

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Min uppfattning är att det är som de senare inläggen har beskrivit. Ett väldigt frossande i bilder och filmer som MC-förare, sporthoj och custom, som har krashat på olika vis. Det är allt från inga skador, via skador med smärtor och benbrott till olyckor där det har varit dödsfall. Läste en tråd om en film på en kille som krashade svårt och dog på olycksplatsen, alltså väldigt likt denna situation.

Det som är skillnaden är att de flesta av dessa filmer är på olyckor som har skett utomlands, långt från Sverige och därför med mer anonymitet. Här har vi helt plötsligt bilder på en olycka som skedde igår, i Sverige med någon som vi kanske känner. Helt plötsligt mycket påtagligare och mycket mycket obehagligare.

Jag mår dåligt för den här killen då jag själv numera har barn och vet hur hans föräldrar känner sig. Jag har även själv råkat ut för liknande men hade tur. Dock känner jag lika mycket för de som vi ser bilder på här på forumet som är från USA, Frankrike, Italien eller var det nu är fotat/filmat.

Jag har dessutom slutat titta på dessa filmer och bilder för de gör mig så illa till mods. Mår dåligt helt enkelt och tycker inte att det tillför något ens i varnande syfte.

En sak jag reagerar på är varför vi då inte kräver att alla andra äckliga och obehagliga filmer och bilder ska tas bort? Visst denna tråd var om olyckan och inte om vissa bilder men ändå?

Kör försiktigt är inte ens lönt att skriva för det är knappt nån här inne som gör ändå....

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln