MC-Olycka i Jönköping

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Man ska vid såna här tillfällen ha respekt för den som ligger skadad och kanske kämpar för sitt liv. Om man nu är så nyfiken så ska man hålla sig på behörigt avstånd och låta ambulansjukvårdare osv jobba ifred.

Jag vet hur det känns att ligga där, man är ganska hjälplös, det sista man vill är att nån ska fota. Folk tränger sig verkligen fram och är i vägen för att bara stå att stirra på dig som om du vore nåt jävla roadkill, det känns jävligt kränkande.

I mitt fall var den en av tanterna som var först fram för att hjälpa mig som ledsnade ur skapligt på en gubbe som ställde sig ovanför huvudet på mig och tände en cigg.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
1: Jag kan förstå om en del tycker att en bild av den här karaktären inte ska publiceras och visas här.

2: Ni som tycker det är kränkande och fel att någon fotograferar ett trafikoffer som i det här fallet - tycker ni det är lika fel att fotografera/avbilda

* svältande barn i sudan ?
* sårade rebeller i liberia ?
* biljakter i usa som slutar med nedbrottning på motorhuv ?
* vilken "ickeoffentlig" person som helst i pinsam situation ?

I dessa fall är det nog inte heller någon som blir fotograferade frivilligt, men dom blir fotade likt förbaskat, därför att det finns ett "nyhetsvärde" och det är tillåtet att fotografera...

Jag får känslan av att en del tycker att pressfrihet bara ska gälla när "jag själv eller nån av de våra" inte drabbas - men pressfrihet fungerar åt alla håll.


...men håller med om att bilden kanske inte skulle visats här.
 
Last edited:

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Jag jobbar i Ambulanstjansten och tyvarr har det blivit så at fotografer ar snabbt på plats nar det skett en olycka, men hur många kan seja at dom inte tittar i tidningen nar liknande bilder publiseras? manniskan ar nyfiken av natur så ar det bara...
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Pejo skrev:
2089058 1: Jag kan förstå om en del tycker att en bild av den här karaktären inte ska publiceras och visas här.

2: Ni som tycker det är kränkande och fel att någon fotograferar ett trafikoffer som i det här fallet - tycker ni det är lika fel att fotografera/avbilda

* svältande barn i sudan ?
* sårade rebeller i liberia ?
* biljakter i usa som slutar med nedbrottning på motorhuv ?
* vilken "ickeoffentlig" person som helst i pinsam situation ?

I dessa fall är det nog inte heller någon som blir fotograferade frivilligt, men dom blir fotade likt förbaskat, därför att det finns ett "nyhetsvärde" och det är tillåtet att fotografera... (pressfrihet)


...men håller med om att bilden kanske inte skulle visats här.


:klappar
 

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Umeå
Hoj
Thunderace 97.a
IronMike skrev:
2088817 Förstår inte ens hur man kan gå fram å fota en sån sak :fatta!

...kommer på alla billister som stannar till vid olycksplats å nästan hoppas få se en bår å lite blod. Man ska låta sånt vara.

Inte göra lidandet värre för de skadade/anhöriga.

:(

Dedär påminde mig om då jag skulle hämta min första hoj. Strax före oss hade en lastbilschaffis somnat, lagt sig på sidan o glidit över hela vägen, slitit med sig mitträcket som om det vore garn. Ena sidan fick vi upp trafiken på då vi hade hjälpt dom som körde och då bilarna började rulla så var det säkert 10 som stannade för att fotografera :va
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Det kanske är svårt att vara finkänslig när man är fotograf men man måste ändå tänka på att det är någons anhörig som ligger där skadad.
Vad skulle du själv göra om det hade varit din bror som legat där allvarligt skadad och någon kommer fram och fotar?
Killen som nu slog fotografen var nog väldigt chockad själv och kanske inte tänkte så rationellt.
Jag tog bort bilden pågrund av andra medlemmars reaktioner.
Håller tummarna för att killen klarar sig bra.
 

norrland59

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2005
Ort
jönköping
Hoj
suzuki gsx 750r
?

Sitter här o läser på denna tråd o ja måste säga vilket jävla trams de är om några foton ( har ej sett dem) ta heller reda på hur personen mår, för de måste väll vara de viktigaste både för honom o hans/hennes familj att ni stöttar i den situation de är i.
Är han/hon skadad så är det ointressant om några foton ligger på ett inlägg på sporthoj o ni kastar en massa skit på varandra, för de har viktigare saker att ta i tu med.
Stötta honom/henne i stället för att ägna tid till trams, för fotona finns ju vare se ni vill eller inte.
O till den som var med om olyckan o hans familj skänker ja en tanke.
 

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholms län
Hoj
ZX10R
Pejo skrev:
2089058 1: Jag kan förstå om en del tycker att en bild av den här karaktären inte ska publiceras och visas här.

2: Ni som tycker det är kränkande och fel att någon fotograferar ett trafikoffer som i det här fallet - tycker ni det är lika fel att fotografera/avbilda

* svältande barn i sudan ?
* sårade rebeller i liberia ?
* biljakter i usa som slutar med nedbrottning på motorhuv ?
* vilken "ickeoffentlig" person som helst i pinsam situation ?

I dessa fall är det nog inte heller någon som blir fotograferade frivilligt, men dom blir fotade likt förbaskat, därför att det finns ett "nyhetsvärde" och det är tillåtet att fotografera...

Jag får känslan av att en del tycker att pressfrihet bara ska gälla när "jag själv eller nån av de våra" inte drabbas - men pressfrihet fungerar åt alla håll.


...men håller med om att bilden kanske inte skulle visats här.




Håller med!
 

yamahabert

mc turer på yamahan
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Norsborg
Hoj
Honda cb 900 1982
Jag tänker på de Anhöriga i nuläget

Varför , ha så bråttom o lägga in bilder på SportHoj ? i nuläget
direkt efter en svår olycka , men det är så typiskt likt oss att
foto i all ända ,vi får visa hänsyn till varandra o respekt.
fotot är ju ett vittne i sig inför utredningen "tyvärr så står det -
på skadeblanketten att fota gärna olyckspatsen" om man inte kan rita skissen
i den pyttelilla ruta som finns för ändamålet? så med anledning av detta
med bilden så borde vi skramla ihop till en blomma ?? eller vad tycker ni andra
mvh cbx bert :pannkyss :confused:
 

KnoXX

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Grillby
Hoj
ZX10 R 06a
t-quick skrev:
2088986 Varför ska bilden tas bort?
Är det bara jag som tycker bilden har ett nyhetsvärlde?
helt ok om man tar bort annsikten o regplåtar men varför hela
bilden?[/QUOTEJag e på din sida upp med bilden igen.
Det e sånt som gör att man kanske tänker till en ex gång inan man ger sig utt utan full utrustning. Och kanske skitter i dumma onödiga coola omkörningar etc etc. så upp med bilden igen!!!
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Pejo skrev:
2089058 1: Jag kan förstå om en del tycker att en bild av den här karaktären inte ska publiceras och visas här.

2: Ni som tycker det är kränkande och fel att någon fotograferar ett trafikoffer som i det här fallet - tycker ni det är lika fel att fotografera/avbilda

* svältande barn i sudan ?
* sårade rebeller i liberia ?
* biljakter i usa som slutar med nedbrottning på motorhuv ?
* vilken "ickeoffentlig" person som helst i pinsam situation ?

I dessa fall är det nog inte heller någon som blir fotograferade frivilligt, men dom blir fotade likt förbaskat, därför att det finns ett "nyhetsvärde" och det är tillåtet att fotografera...

Jag får känslan av att en del tycker att pressfrihet bara ska gälla när "jag själv eller nån av de våra" inte drabbas - men pressfrihet fungerar åt alla håll.


...men håller med om att bilden kanske inte skulle visats här.
När såg du en bild från en trafikolycka med denna närhet och detaljrikedom publiceras i en tidning senast ? Länka gärna om du mot förmodan skulle hitta en artikel.

Det finns noll och inget nyhetsvärde i bilder som denna eftersom de aldrig publiceras. Att ta en bild från andra sidan gatan där man inte kan urskilja detaljer på den skadade är en annan sak.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
#space skrev:
2088884 Nej!! Det är inte rätt att lägga upp bilden pga den personliga intrigiteten o att det inte är lagligt osv..Om killen klarar sig o själv vill lägga upp bilder från olyckan så är det en helt annan sak..Vi här ska inte ta det beslutet åt honom.. aldrig!! okey..


Rätten att publicera bilder på nätet är helt beroende av på vilken hemsida och i vilket sammanhang bilden offentliggörs. I Sverige råder nämligen tre olika grader av yttrandefrihet på Internet:

* Störst frihet har grundlagsskyddade massmedier som exempelvis Dagens Nyheter. DN och andra tidningsföretag omfattas av databasregeln i yttrandefrihetsgrundlagen och får fritt publicera bilder på nätet. Tidningarnas pressfotografer behöver inte inhämta samtycke från fotograferade personer. Tillsynsmyndighet är inte Datainspektionen, utan Justitiekanslern.

* Mindre frihet har hemsidor som tillkom efter den 24 oktober 1998 och omfattas av personuppgiftslagens undantag för " uteslutande för journalistiska eller konstnärliga ändamål". Visserligen är det fritt fram att exempelvis starta ett journalistiskt eller konstnärligt bildmagasin på nätet, men ytterst är det Datainspektionen och domstolarna som avgör vad som är journalistik och konst.

* Nästan ingen frihet alls har hemsidor som tillkom före den 24 oktober. Hit hör merparten av alla svenska sidor på nätet. De sidorna omfattas fortfarande av gamla datalagen, som existerar parallellt med PUL fram till oktober år 2001. Till skillnad från PUL medger dock datalagen inga undantag för journalistiska eller konstnärliga ändamål. På Datainspektionens inrådan dömdes nyligen en företagare till dryga böter. Brottet: På sin hemsida hade han bland annat publicerat bilder på andra företagare, utan att inhämta deras samtycke.
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Swedie skrev:
2088988 personen som la upp bilden har inte rättighet till att just lägga upp bilden och sprida den på internet.

flertalet har begärt att bilden ska tas bort då den helt enkelt inte passar in på forumet. väldigt få gillar att titta på sådana här bilder.



varför registrerade du dig på Sporthoj.com? För att lägga ut bilden?

och det här med fotografers rättigheter hit och dit. Spyfärdig. Kränker du en person och får en snyting för det, så förtjänar du helt enkelt det. Acceptera

Just nu verkar det som om lag och moral går skilda vägar....

Jag har full förståelse för att man tycker det är fel att visa bilderna här. När jag åkte Stockholmssnurren i somras så gick en kille av vägen. Medan vi väntade på att ambulansen skulle bli klar och killen hade bästa vård så tog jag några bilder på området, ambulansen mm men inte killen. Sen ett par veckor senare när killen piggnat till så frågade jag om jag fick lägga upp bilderna här på SH, och det fick jag gärna göra. Så skulle jag göra idag också.

Men, varje fotograf äger sin lagliga rätt till sin bild. Den gör han vad man vill med UTOM att använda i annonser utan de fotograferades samtycke. Sen väljer ju du förstås vad man ska få lägga upp på SH.

Att klippa till någon är och kommer förbli olagligt. Det kommer jag aldrig att acceptera.

/Peter
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
bylle skrev:
Din inställning kan jag dock inte annat än sucka åt, lagom moget. Hade personen bett mig ta bort bilderna medelst tal istället för knytnäva hade jag givetvis kunnat göra det. Hann inte ens säga något innan det small. Känns inte som om det är så man kommunicerar år 2006.

Sluta grina och var glad att dom inte slog sönder kameran för dig också.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag hoppas att det blir så få olyckstrådar som möjligt i sommar, men det skulle vara skönt om de som kommer får vara utan allt det fria spekulerande som brukar förekomma.
 

Pake

Proffs
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Täby
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 -01
Rigge skrev:
2089295 Sluta grina och var glad att dom inte slog sönder kameran för dig också.

Är du dum eller??

Man får väl än mindre misshandla samt slå sönder någons privata egendom...
Han gjorde bara precis som alla andra pressfotografer gör... men du kanske går omkring o misshandlar alla fotografer du ser?

Sen kan ja hålla med om att det kanske inte var så lämpligt att lägga ut bilden här, men det finns inget försvar för någon att slå honom eller ha sönder hans kamera!

Hoppas du fota han som slog dig med...
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Retep skrev:
2089275 Just nu verkar det som om lag och moral går skilda vägar....

Jag har full förståelse för att man tycker det är fel att visa bilderna här. När jag åkte Stockholmssnurren i somras så gick en kille av vägen. Medan vi väntade på att ambulansen skulle bli klar och killen hade bästa vård så tog jag några bilder på området, ambulansen mm men inte killen. Sen ett par veckor senare när killen piggnat till så frågade jag om jag fick lägga upp bilderna här på SH, och det fick jag gärna göra. Så skulle jag göra idag också.

Men, varje fotograf äger sin lagliga rätt till sin bild. Den gör han vad man vill med UTOM att använda i annonser utan de fotograferades samtycke. Sen väljer ju du förstås vad man ska få lägga upp på SH.

Att klippa till någon är och kommer förbli olagligt. Det kommer jag aldrig att acceptera.

/Peter

Håller med.
 

kinnekulle foto

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2003
Ort
Kinnekulle
Hoj
-
SH är ett forum inte en nyhetssajt med ansvarig utgivare, därför är den publicerade bilden ett brott mot personuppgiftslagen, svårare är det inte.

Samtidigt är det väl få bilder här på SH som inte bryter mot PUL eller lagen om upphovsrätt.

/Jonas
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är jävligt konstigt det här med bilder....
Bilder på lidande barn i fattiga länder = OK
Bilder på döda soldater i krig = OK
Bilder på en kromsläde som tippar i en kurva = OK, och TOM roligt
Bilder på RR förare som går omkull i en kurva = OK och intressant.
Bilder på en ännu inte dömd våldtäcktsman = OK och högintressant
Bilder på en hojolycka på allmän väg, maskerad så gått det går = Absolut inte?

Jag blev erbjuden en massa pengar för en bild på den misstänkte hagamannen, tidningarna hörde av sig till mig långt innan polisen gjorde det, (faktum är att det var jag som hörde av mig till polisen)
Människan är högst troligt skyldig, jag skulle vilja påstå bortom all rimlig tvivel skyldig, men HAN ÄR ÄNNU EJ DÖMD!
Men det skulle vara ok att publicera...
 

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
stadens namn
Hoj
?
GuW skrev:
2089486 Det är jävligt konstigt det här med bilder....

Vart tycker du gränsen går?

Bilder på lidande barn i fattiga länder?
Bilder på döda soldater i krig?
Bilder på en ännu inte dömd våldtäktsman?
Bilder på RR förare som går omkull i en kurva?
Bilder på en okänd person i en hojolycka på allmän väg, maskerad så gått det går?
Bilder på en av dina nära och kära i en hojolycka på allmän väg, maskerad så gått det går?
Bilder på en av dina nära och kära i en hojolycka på allmän väg, omaskerad?
Bilder på en av dina nära och kära i en annan sorts olycka?
Bilder på en av dina nära och kära i efter att ha blivit utsatta för ett brott?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top