MC-Olycka i Jönköping

Hejlesen

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -97
Ok, om ni är så säkra på att han inte hade hjälm kan jag inte annat göra än att säga att han får skylla sig själv. Tog mitt kort förra året och då var man till och med tvungen att ha ALL skyddsutrustning på för att få köra upp. Han knackade till och med alla på ryggen för att kolla att det verkligen satt ett ryggskydd!!! Detta trots att det inte är lag på att använda skyddsutrustning, men de kräver det. Lär ut rätt från början!
Om någon inte vill köra med övrig skyddsutrustning är upp till var och en, men att köra utan hjälm finns det INGET försvar för. Är ju lag på det, som bilbälte t ex!!
Tycker ändå att det är trist att någon skadar sig.
Vad gäller bilden var det kanske lite onödigt att lägga upp den här innan man ens vet om killen klarar sig. Slapp tack och lov att se den.
Den kanske hade hört bättre hemma på en nyhetssida eller en tidning men som många har beskrivit den så tror jag inte den hade hamnat i tryck där heller.
 

andreas b

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2006
Ort
jönköping
Hoj
vässad GSX1400
Stenis skrev:
2091813 Hej synd att det händer något sådant som det här.
ja bor i närheten & det var ju ganska väntat att det skulle hända något som det som nu hänt. Hoppas det går bra för killen & att det gör att alla andra som kör i stan tänker lite på vad som kan hända . det är väldigt mycke barn som kan råka illa ut mm. Ja håller tummarna för han & ja hoppas alla andra här gör det oxå..... :(
Stenis på Torpa i jönköping

jag håller tummarna för grabben att han klarar sig så bra det bara går. man får en riktig tanke ställare. man har ju kört som en idiot lite överallt ibland om man ska va ärlig.. bergman torpa jönköping.
 

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
1. Hoppas det går bra för grabben.

2. Stäng tråden, den har ballat ur för länge sedan.

/T
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
69:an skrev:
2091663 Det är rätt mycket mer fel att slå någon på käften än att fotografera något känsligt. Sen kan folk bjäbba hur mycket de vill om kränkta känslor, förlorad värdighet etc.


Det är aldrig rätt att slå någon det är sant. Jag tycker det är bara onödigt att skappa mer lidande.
 

Herman

Plockar ut en ny CBR1000RA vecka 14
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000RA - 2010
Twin skrev:
2096985 1. Hoppas det går bra för grabben.

2. Stäng tråden, den har ballat ur för länge sedan.

/T

Stäng tråden, den har ballat ur för länge sedan.
 

GiXXeN

jag elvade sist jag körde =)
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Jönköping
Hoj
XT660X
Vurpa

astor skrev:
2096740 tja, om det nu är så att din Ural från 1967 bara går i 20km/h eller är i praktiken omöjlig att vurpa med hur man än försöker så ser jag ingen anledning att köra med skyddskläder. Men jag tycker det inte finns någon anledning att jag skall behöva stå för notan av multippla ansiktsoperationer eller andra komplicerade skador bara för att någon skall se cool ut, "vara tidsenlig" eller bara skulle ta en tur runt byn...

En vurpa i 50knyck och uppåt gör jävligt ont.... även med skydd.

Du kan ju testa att hoppa ur en bil i samma fart med dom kläderna som du brukar "glassa omkring i".... jag tror inte man ser så cool (eller tidsenlig) ut när man fått vara en ost på rivjärnet ....

ALL fart över 7km/h är dödlig thats a fact sedan höjer man ribban med skydd...
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Chii skrev:
2096719 Så jag ska ha CE godkända skyddskläder med hårda skydd i armbågar och knän samt Ryggplatta då jag ska ta en tur runt byn med min Ural från 1967 :confused:

Skulle inte tro det :mad: Informations kampanj om skyddskläder är bra men tänk på vilken spridning det finns av motorcyklar,

Kanske en lag på Klass7 cyklar skulle inte vara fel, F-bolagen kör ju redan med lgre premie för skyddskläder
Precis så tycker jag.. har en polare som vurpade för några år sedan i 50km.. är idag förlamad från midjan och neråt..
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
GiXXeN skrev:
2097022 ALL fart över 7km/h är dödlig thats a fact sedan höjer man ribban med skydd...

Är det fakta? :va

Edit: Hur mycket höjer man ribban till, när man har skydd då? :7peta
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
hmm... 7 km/h är väl ungefär den hastighet ens huvud får om man står upp och bara lutar sig framåt och sedan inte tar emot med händerna och låter skallen ta emot smällen mot golvet/marken...

sju fjuttiga kilometer i timmen... låter som att bara skulle svida ordentligt i ansiktet :(
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
7 km/h är ungefär 2 meter per sekund. Tänk sen tanken att du kanske landar på ansiktet, avslappnad i kroppen så att nacken får ta hela din kroppsvikt.
Jag satt en sommar och fixerade nacken på en kompis som hade gjort en liknande sak, två knäckta kotor och en krossad.

Varför ska tråden stängas nu? Lite sent för det.
 

GiXXeN

jag elvade sist jag körde =)
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Jönköping
Hoj
XT660X
Ribban

Zee skrev:
2097106 Är det fakta? :va

Edit: Hur mycket höjer man ribban till, när man har skydd då? :7peta

Det är fakta ja. Det är det som kroppen klarar av i "impact". Det är hastigheten som du får upp då du står rakt upp och ner och faller framåt och tar emot med armarna för att dämpa fallet. Ställer du dig på en stol t ex och gör samma sak är det inte säkert att din muskulatur klarar att hålla emot fallet. Allt är ju från fall till fall En välbyggd människa har ju självklart större möjligheter att stå emot stryk. Men 7km/h är vad kroppen klarar att stå emot allt över KAN va skadligt och ju mer du ökar hastigheten ju mer ökar du skadefrekvensken. JAg vet faktiskt inte Hur mkt skydd klarar men jag förmodar at en hjälm ska stå emot en marksyning med värsta tänkbara smäll i ca 30-50km/h kanske. (vild gissning). skinnstället tex tror jag mest hindrar att man ska behöva borsta ur såren vid en marksyning med tandborste. Vi som har gjort det vet ju hur det känns =).
 

guldlock

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2006
Ort
stockholm
Hoj
Aprilia rs
bylle skrev:
2088995 Nej, registrerade mig för att svara på inläggen om hur pass skadad killen var och hur det såg ut på platsen eftersom det inte verkar ha varit någon annan där. Som du ser var jag även skeptiskt inställd till att publicera någon bild i första skedet men då det efterfrågades så la jag ut en maskerad bild men jag har inga problem med att moderatorerna tagit bort den.

Din inställning kan jag dock inte annat än sucka åt, lagom moget. Hade personen bett mig ta bort bilderna medelst tal istället för knytnäva hade jag givetvis kunnat göra det. Hann inte ens säga något innan det small. Känns inte som om det är så man kommunicerar år 2006.

HAHAHA Du fick en smäll o den förtjänar du som faaaeeen!!!!
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Jag tycker inte fotandet var nåt att grina över, det händer varje dag. Jag undrar om ni med så mycket moral inte heller köper kvällstidningar eller postar bilder från diverse krascher, som är väldigt vanligt förekommande just på SH.
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
PGH skrev:
2089035 Men om vi lyfter frågan några snäpp o för en stund inte ser det hela som en mc-olycka enbart(läät o bli blind då det är en "hoj-polare") osv så har ju bilder defintivt ett nyhetsvärde, för det är ju dit frågan är på väg. Fotografers vara eller icke vara. Jag tycker självklart att fotografer har rätt att dokumentera olika händelser må vara hur tragiska som helst. Sen handlar det alltid om smidighet vid olyckan, från kameramannens sida. Men det är inte rätt att med handkraft tillrättavisa någon på det sättet.

Juridiskt må det vara fel, men inte moraliskt sett. Jag hade gjort precis samma sak som polaren till den skadade gjorde, ge fan i sån skit, jag hade då inte viljat att någon publicerade en bild på mitt skrotade ansikte utan MIN tillåtelse.

Häng dom högt. :mattias
 

FJS

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Italia-twin
lorkan skrev:
2098178 Juridiskt må det vara fel, men inte moraliskt sett. Jag hade gjort precis samma sak som polaren till den skadade gjorde, ge fan i sån skit, jag hade då inte viljat att någon publicerade en bild på mitt skrotade ansikte utan MIN tillåtelse.

Häng dom högt. :mattias

OK! Har hållit mitt intrigsnyltande nylle utanför denna urspårade diskussion men 2 saker:
1. Fotografera brotts-/olycksplatsen ->HELT RÄTT! (lägga ut bilderna på SH maybe wrong men skicka dom till AB el. EX då´ra så låt dom ta smällen)
2. Ni ynglingar med era hangém high-inlägg ->Flytta hem till mamma så hon kan torka er...om hon nu går med på det efter era idiotiska/omogna inlägg här med slagsmål o grejer.
Det verkar som om vägverkets skräckpropaganda inte är helt fel ändå...
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
FJS skrev:
2098211 OK! Har hållit mitt intrigsnyltande nylle utanför denna urspårade diskussion men 2 saker:
1. Fotografera brotts-/olycksplatsen ->HELT RÄTT! (lägga ut bilderna på SH maybe wrong men skicka dom till AB el. EX då´ra så låt dom ta smällen)
2. Ni ynglingar med era hangém high-inlägg ->Flytta hem till mamma så hon kan torka er...om hon nu går med på det efter era idiotiska/omogna inlägg här med slagsmål o grejer.
Det verkar som om vägverkets skräckpropaganda inte är helt fel ändå...

Tycker du bara att det är KANSKE fel och publicera en bild på någon svårt skadad människa utan dennes samtyckte och tillåtelse ? :va

Det ligger en svårt skadad kille på en olycksplats och en kamerakille börjar tränga sig fram för att fotografera honom. Ganska osmakligt om jag får säga mitt.

Mitt "Häng dom högt" var bara flame, och det lyckades tydligen, för du blev ju riktigt sur. :hoppa
 

noran67

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2006
Ort
huskvarna
Hoj
Thunderace
Jag pratade med en som kände han som satt i bilen som blev påkörd av mc killen. och enligt han så hade mc killen kört mellan 110-140km på klostergatan.

om detta är sant vet jag ej (endast hörsägen)............
 

Stenis

YAMAHA BROTHERS
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Jönköping
Hoj
En blå MT-01 05 med Akrapovic
Horn1 900 skrev:
2101081 Ursäkta mig men... nån som vet hur det går för killen??

Hoppas det går bra!

/Horn1


Hej min tjej pratade med en släkting till han & han ligger fotfarande i koma.
Men med respect för hans familj o anhöriga så vill ja inte skriva för mycke om hur han mår här.
Så visa lite hänsyn till dom drabbade :(

TÄNK PÅ EMIL NU, HAN BEHÖVER DET....................

Roger o Sussi
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top