Mc-Poliser på Sporthoj.com?

IronMike

Guest
CHROLO skrev:
På polishojarna finns dispens för att gasreglagets återgång. D.v.s. semestergas. Det är inte för att vi ska kunna skjuta medans vi kör utan för att vi ska kunna dirigera trafik medan vi kör.
:)
Okej :) ..men bra där med semestergas, de underlättar ju utifall att man kanske skulle behöva dra upp sitt tjänstevapen.

En annan kort fråga, kan man välja / söka inriktning under sin grundutbildning, till mc-polis, eller är det först efter ett par års vanlig tjänstegöring som man kan söka mc inriktning? ..och t ex under vinterhalvåret, vad har du för tjänst då?

Mvh

Micke
 

Rode_No1

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 2007
Hahahaha skjuta!? :D I sverige så avlossar polisen max 12skott om året. Dom skjuter aldrig. Skillnad mot usa avlossas typ 12skott i sekunden :D :D





CHROLO skrev:
På polishojarna finns dispens för att gasreglagets återgång. D.v.s. semestergas. Det är inte för att vi ska kunna skjuta medans vi kör utan för att vi ska kunna dirigera trafik medan vi kör.
:)
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Gissa vilket djur som har rövhålet på ryggen???
Polishästen! :)

Hur går det till när ni gör uppdelningen över vilka som ska jobba ihop?
En är yngre trevlig och normal.
En är äldre, grinig och vill bara gnälla och lipa.
Varför är det så?

Varför blir ni arga om någon gör ett brott?
Om jag kör riktigt för fort och blir stoppad, är det då den ändre (grinkuken) kan jag ju räkna med en fet utskällning så det skvätter saliv på hjälmen, varför?

Om jag är teve-reparatör och olsson kommer in och har hällt grogg i sin teve (dum sak) inte fan börjar jag skälla på honom.

Varför har inte alla mc-snutar sånna där spegel-glasögon i pilot modell?

Varför kan man inte bara ha tutan på och inte blink-blink på era hojar...?

/Fredde - tänker aldrig bli polis. Men tycker att de finns för få...
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
freddexwing skrev:
Gissa vilket djur som har rövhålet på ryggen???
Polishästen! :)

Hur går det till när ni gör uppdelningen över vilka som ska jobba ihop?
En är yngre trevlig och normal.
En är äldre, grinig och vill bara gnälla och lipa.
Varför är det så?

Varför blir ni arga om någon gör ett brott?
Om jag kör riktigt för fort och blir stoppad, är det då den ändre (grinkuken) kan jag ju räkna med en fet utskällning så det skvätter saliv på hjälmen, varför?

Om jag är teve-reparatör och olsson kommer in och har hällt grogg i sin teve (dum sak) inte fan börjar jag skälla på honom.

Varför har inte alla mc-snutar sånna där spegel-glasögon i pilot modell?

Varför kan man inte bara ha tutan på och inte blink-blink på era hojar...?

/Fredde - tänker aldrig bli polis. Men tycker att de finns för få...

Seriös:lol

Antagligen blir de arga för att de anser att du utsätter andra för livsfara.
Det kan jag förstå, vad jag inte kan förstå är när en del av dem spelar tuffa och ska hålla på och vara dryga fast man inget gjort mer än möjligen kör mc.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
CHROLO skrev:
Jag är inne på mitt femtonde år...........

Hur ligger det till med motivationen....? ;)


Om jag skulle våga mig på en gissning sådär rent allmänt, så skulle jag gissa att det finns fler rövhål bland hojåkare än bland poliser....det är lite beroende på från vilket håll man ser på det hela.... :rolleyes:
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Poacher skrev:
Seriös:lol

Antagligen blir de arga för att de anser att du utsätter andra för livsfara.
Det kan jag förstå, vad jag inte kan förstå är när en del av dem spelar tuffa och ska hålla på och vara dryga fast man inget gjort mer än möjligen kör mc.

Det är väl där som den bristande motivationen märks.... Kinki, gnällig och vantrivsel på jobbet..... :huvet
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
UrbanTiger skrev:
M a o har du slappat till dig, skärpning :7peta

Jag är så lyckligt lottad att jag får faktiskt jobba med saker jag gillar och brinner för. Då är det lättare att vara motiverad.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
freddexwing skrev:
Gissa vilket djur som har rövhålet på ryggen???
Polishästen! :)

Hur går det till när ni gör uppdelningen över vilka som ska jobba ihop?
En är yngre trevlig och normal.
En är äldre, grinig och vill bara gnälla och lipa.
Varför är det så?

Varför blir ni arga om någon gör ett brott?
Om jag kör riktigt för fort och blir stoppad, är det då den ändre (grinkuken) kan jag ju räkna med en fet utskällning så det skvätter saliv på hjälmen, varför?

Om jag är teve-reparatör och olsson kommer in och har hällt grogg i sin teve (dum sak) inte fan börjar jag skälla på honom.

Varför har inte alla mc-snutar sånna där spegel-glasögon i pilot modell?

Varför kan man inte bara ha tutan på och inte blink-blink på era hojar...?

/Fredde - tänker aldrig bli polis. Men tycker att de finns för få...

Det finns säkert lika många anledningar till att folk blir griniga som det det finns människor, poliser är inget undantag. Jag försvarar inte att poliser skäller ut folk. I synnerhet inte i trafiksammanhang. Jag skäller inte på folk, men jag förklarar vilken syn jag har på det felande trafikbeteendet om det nu var frågan om det. Det gör jag för att den jag rapporterar ska förstå anledningen till att han/hon blir rapporterad. Ibland är trafikanten halt oemottaglig för alla argument och då får åklagare och tingsrätt ta över.
Det är inte mitt jobb att övertyga folk om att jag har rätt och få dem att erkänna och skriva på, men jag inbillar mig att folk ofta inte är medvetna om hur farliga är i trafiken och att det behöver påpekas emellanåt.

Om du ska laga Olssons TV så tar du ju skamligt betalt för detta, inte för nöjet att skälla ut honom.

Vem vill köpa ett par töntiga spegelglasögon för dyra pengar?

Vore helt meningslöst med bara sirener. Vem skulle kunna flytta sig ur vägen för något som inte syns?
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
CHROLO skrev:
Jag är så lyckligt lottad att jag får faktiskt jobba med saker jag gillar och brinner för. Då är det lättare att vara motiverad.


:tummenupp

För övrigt så tycker jag du verkar vara väldigt ordentlig & trevlig, men samtidigt har humor. ser gärna fler som dig här på sporthoj.

// Henke
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
wonderwizard skrev:
:tummenupp

För övrigt så tycker jag du verkar vara väldigt ordentlig & trevlig, men samtidigt har humor. ser gärna fler som dig här på sporthoj.

// Henke


Håller med.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
twinner skrev:

Jag har en lösning här...
Vi fångar in Crolo och klonar honom, då får helt nya poliser som är MC intresserade och bara klagar på rätt saker!

I går träffade jag på en MC polis som skällde ut en kille för hans hemmagjorda miniskylt, ÅAS så tycker även jag att skylten var i minsta laget, ungefär 25% av orginalet, eller som kommentaren jag råkade höra "visitkort på bakskärmen"

Det blev dock inga böter för den, utan bara ett muntligt påpekande.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
wonderwizard skrev:
:tummenupp

För övrigt så tycker jag du verkar vara väldigt ordentlig & trevlig, men samtidigt har humor. ser gärna fler som dig här på sporthoj.

// Henke

Tack tack! :)

Kör försiktigt i sommar, jag vill inte att det saknas någon från SH i höst.
Ingen annan heller förstås!
:tummenupp
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
CHROLO skrev:
Tack tack! :)

Kör försiktigt i sommar, jag vill inte att det saknas någon från SH i höst.
Ingen annan heller förstås!
:tummenupp
jag förstår båda sidor här. att man blir sur när någon fular ut sig i trafiken om man jobbar med att upprätthålla ordningen på vägarna. men när en pålis står och läser för en som om man vore idiot för att man kört 79 istället för 70 eller stannat lite för kort tid vid ett stopptecken. då blir jag helt galen. råkade ut för det en gång, den konstapeln som stoppade mig skrek något om "min väg" och att jag trodde ditten och datten och han skulle minsan visa mig vad som var rätt och fel. efter att han gastat i 5 minuter så tittde jag bara på honom och sa, "VA?" till saken var att han tillslut släpte iväg mig, utan böter eller något. då undrar man ju hur det står till inanför skärmmössan. :3freak fram för poliser som inte tar sig själv på alldeles för stort allvar.
 

BiB

En gång, ingen gång, två...
Gick med
15 Apr 2005
Ort
Hästevik
Hoj
Yamaha MT-09
freddexwing skrev:
Gissa vilket djur som har rövhålet på ryggen???
Polishästen! :)

Hur går det till när ni gör uppdelningen över vilka som ska jobba ihop?
En är yngre trevlig och normal.
En är äldre, grinig och vill bara gnälla och lipa.
Varför är det så?

Varför blir ni arga om någon gör ett brott?
Om jag kör riktigt för fort och blir stoppad, är det då den ändre (grinkuken) kan jag ju räkna med en fet utskällning så det skvätter saliv på hjälmen, varför?

Om jag är teve-reparatör och olsson kommer in och har hällt grogg i sin teve (dum sak) inte fan börjar jag skälla på honom.

Varför har inte alla mc-snutar sånna där spegel-glasögon i pilot modell?

Varför kan man inte bara ha tutan på och inte blink-blink på era hojar...?

/Fredde - tänker aldrig bli polis. Men tycker att de finns för få...

Hur går det till när ni gör uppdelningen över vilka som ska jobba ihop?
En är yngre trevlig och normal.
En är äldre, grinig och vill bara gnälla och lipa.
Varför är det så?

Vill nog inte hålla med riktigt...

Vis av erfarenhet, av att blivit hejdad några gånger av nämnda gentlemän. Phu,tack å lov inte så ofta :Bugar Den yngre vill gärna visa sig på styva linan, och gapar å skriker, medans den äldre har "vart mä förr" och orkar inte hålla på med skitsaker, en liten predikan om rätt, å fel, så är hela saken ur världen :tummenupp

Sen finns det självklart rötägg, men det gäller nog alla yrkeskategorier :)
 
Last edited:

steka

Dansar helst i sin egen takt
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Näset
Hoj
Bianchi 928 Carbon
IronMike skrev:
Okej :) ..men bra där med semestergas, de underlättar ju utifall att man kanske skulle behöva dra upp sitt tjänstevapen.

En annan kort fråga, kan man välja / söka inriktning under sin grundutbildning, till mc-polis, eller är det först efter ett par års vanlig tjänstegöring som man kan söka mc inriktning? ..och t ex under vinterhalvåret, vad har du för tjänst då?

Mvh

Micke

I stort sett sätt blir du placerad som ordningspolis, alternativt närpolis under dina första år. Att komma till en "specialavdelning" (trafik, hundförare, piket mm) är eftertraktat och man vill gärna ha poliser som har efarenhet och passar in i en viss profil. Å andra sidan kan du som ordningspolis/närpolis styra ditt arbete till viss del, beroende på arbetsbelastningen.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
IronMike skrev:
Okej :) ..men bra där med semestergas, de underlättar ju utifall att man kanske skulle behöva dra upp sitt tjänstevapen.

En annan kort fråga, kan man välja / söka inriktning under sin grundutbildning, till mc-polis, eller är det först efter ett par års vanlig tjänstegöring som man kan söka mc inriktning? ..och t ex under vinterhalvåret, vad har du för tjänst då?

Mvh

Micke

Det mesta har du redan fått svar på.
På vintern jobbar jag från bil istället för mc. Jag håller också med att vidareutbilda kollegerna i bilkörning, utryckningsförarkurs m.m.

-Hur kul får man ha på jobbet?

-Hur kul som helst! :banana

C
 

junnu

Liten men naggande gooooooo
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Pörtom
Hoj
sextresex ninnnnja
CHROLO skrev:
Det mesta har du redan fått svar på.
På vintern jobbar jag från bil istället för mc. Jag håller också med att vidareutbilda kollegerna i bilkörning, utryckningsförarkurs m.m.

-Hur kul får man ha på jobbet?

-Hur kul som helst! :banana

C


Härlig inställning :banana :banana
Jobba måste man och med nåt, så varför inte göra det bästa av det :banana
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top