MC-tema på Lidl, billigt!

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
MestHemlig skrev:
NÅN SOM VET VART MAN KAN KÖPA INTERCOM? ej på lidl då asså. biltema?

Visst kan du köpa på hos biltema eller dylik affär för 399.- men det är nog samma skit som på lidl annars ligger dom på 1500.- i hojjaffärerna..

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Idéer om hur man fäster tankväskan på R1 nu tack! Skivbromslåset gick ju inte att få på bakhjulet såklart.. Nån som vill köpa?

Nicke_K

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
CR500, DR350, Minimoto
Var på Lidl i dag och kollade in hjälmarna och blev glatt överaskad att dom har köpt upp sig till en riktigt godkänd hjälm mot vad dom hadde förra året. Att det forfarande är en dålig hjälm råder ingen tvekan om men den är TUV märkt och e1 märkt så nu uppfyller dom iaf minimi kraven man ska ställa på en hjälm. Visar också att mitt resonemang på dåliga godkännade inte är skitsnack eftersom dom har bytt ut dom undermåliga e9 märkta hjälmarna från förra året. Det ser man vad man får för fjuttiga 150 kr mer på bruttot. förra året kostade intergral hjälmen 249 Kr och i år 399 Kr.

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ingen
Nicke_K skrev:
Var på Lidl i dag och kollade in hjälmarna och blev glatt överaskad att dom har köpt upp sig till en riktigt godkänd hjälm mot vad dom hadde förra året. Att det forfarande är en dålig hjälm råder ingen tvekan om men den är TUV märkt och e1 märkt så nu uppfyller dom iaf minimi kraven man ska ställa på en hjälm. Visar också att mitt resonemang på dåliga godkännade inte är skitsnack eftersom dom har bytt ut dom undermåliga e9 märkta hjälmarna från förra året. Det ser man vad man får för fjuttiga 150 kr mer på bruttot. förra året kostade intergral hjälmen 249 Kr och i år 399 Kr.

hjälmarna var märkta e9 här hos mej iaf... köpte ingen men avrådde far min att inhandla en sådan

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
sir_pelle skrev:
vad innebär e3 då?

e1 Deutschland
e2 Frankreich
e3 Italien
e4 Niederlande
e5 Schweden
e6 Belgien
e9 Spanien
e11 Grossbritannien
e12 Oesterreich
e13 Luxemburg
e17 Finnland
e18 Daenemark
e21 Portugal
e23 Griechenland
e24 Irland

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Nicke_K skrev:

Kan du inte då berätta vad det är som är så dåligt med den. Och inga känsloargument tack utan lägg fram fakta på vad exakt det är som gör den så dålig.

David Lundin

Hade Jehu levat idag hade han kört hoj!
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
VFR 750 -95
Handlade ikväll. Blev tankväskan, regnskyddet, balaklavan, knävärmarna och njurbältet samt ett ryggskydd att ha om någon ska med bak. Tror inte det är lika bra som mitt vanliga men det måste vara bra mkt bättre än inget eller? :va

Är det någon som vet vad CE EN-1621 innebär eg?

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Angående hjälmarna så verkar det vara många här som bara genom att titta på grejorna kan bedöma dom bättre än genom tester?
Som en liten parentes kan jag berätta att en av dom större hjälmtillverkarna misslyckades i penetreringstestet för några år sedan, hjälmen drogs tillbaka och när den åter testades och blev godkänd var den kevlarförstärkt, MEN bara en liten fyrkant precis där dom sätter spjutet vid testet!
Rent visuellt och passformsmässigt så var Lidl-hjälmen i alla fall bättre än min Nolan N-81 som kosta 1500 pix.

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
KGK skrev:
många prylar man fick för lite flis :tummenupp

regnstället verka kanon, batteriladdare, tankväska - verkar riktigt bra med finesser, lås och knävärmare :)

har inte haft tanväska förr och är lat så en dum fråga, ska man spänna fast väskan eller pallar magneterna att hålla väska kvar :va
Min satt kvar i 280 förrförra sommaren på zx9:an, men det förutsätter ju att man har en skyddande kåpa med.

TukTuk skrev:
Har precis varit och handlat backup-hjälm, interkom, 2 skivlås och en strumpa.

Hjälmen verkar ok men endast som backup. Fick min förra "riktiga" stulen förra året så jag vet hur trist det kan vara när man står där utan och hojen ska hem.

Skivlåsen ger jag bort till några mopedister... skulle aldrig lita på dem på min egen cykel. Men de avskräcker kanske någon parasit.

Interkomen ser ju inte ut som på bilden? :va Saknar "muffarna" eller så ligger de i paketet någonstans. Ska bli att testa dem i olika farter och se.

Tankväskan såg lite liten ut. Rymmer den något överhuvudtaget? Får fundera på den ett tag...
Ska du alltid ha med dig en extra hjälm när du är ute å åker? Kan du inte låsa fast din hjälm istället?
Tankväskan går att förstora. 13/25 liter rymmer den i infällt/utfällt läge

kurre3 skrev:
Idéer om hur man fäster tankväskan på R1 nu tack! Skivbromslåset gick ju inte att få på bakhjulet såklart.. Nån som vill köpa?
Lim? Nä, seriöst har du plasttank eller? om inte, fäll ut "öronen" under väskan, sitter magneter i dom...
Annars får du försöka sänna fast den med remmarna som följde med.

Last edited:

Nicane

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
Köpte kättinglås (bra som komplement, gör det genast svårare för snattaren), ballaklava (nu sitter hjälmen ännu tajtare), regnställ (man vet ju aldrig vid långturer) och slutligen tankväskan (för att det var så många finesser på den och att den kändes riktigt bra).

Kolla lite på hjälmarna med (pga diskutionen), Fanns med lite olika märkningar både e1 och e9. Det jävliga blir ju å fixa nytt visir om man vill ha tonat eller byta ut sitt repiga/spruckna, eller andra delar som pajjar. Hittade en hjälm i låda med redan sprucket visir, dåligt handhavande eller ömtåligt skräp?

Ionizer

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
zx-6r 95, cr250r 91, DBS-Zafir 67
Angående kättinglåset.

På Clas Olson har dom en kätting med löst hänglås för 159kr, lite svårt att bedömma kvalitet utifrån bilder och båda lär ju vara rätt dåliga (ingen försäkringsklass), men jag skulle nog välja clas variant.

lidl

clas

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
en blåvit
Viffer skrev:
Det jävliga blir ju å fixa nytt visir om man vill ha tonat eller byta ut sitt repiga/spruckna, eller andra delar som pajjar.

Står på hjälmen att det är garanti på att visir finns tillgängliga 5 år och framåt att köpa iaf..

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Viffer skrev:
Ska du alltid ha med dig en extra hjälm när du är ute å åker? Kan du inte låsa fast din hjälm istället?

Min hjälm var fastlåst när den blev stulen - inte ens det kan de lämna ifred. Får väl skylla mig själv som parkerade alldeles för nära rosengård... :rolleyes:

Extra hjälm pallar jag inte asa med mig men kan man inte få tag på någon som kan komma och köra hem hojen i rimlig tid så får man hämta sin backup hjälm istället.

Väskan blir det nog köp på då den verkar prisvärd om inte annat... även om mitt första intryck var "junk". :hihi

Nicane

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 -01 banhoj
Mahti skrev:
Står på hjälmen att det är garanti på att visir finns tillgängliga 5 år och framåt att köpa iaf..
:tummenupp

TukTuk skrev:
Min hjälm var fastlåst när den blev stulen - inte ens det kan de lämna ifred. Får väl skylla mig själv som parkerade alldeles för nära rosengård... :rolleyes:
Vilka svin, säkert med hjälp av kniv och på rent djävulskap! :mad:

Chippen

wwhhaa pttsssiii wwhhaa pttssiii whhaaaa
Gick med
4 Jan 2005
Hoj
Turbo Gixxer
Tankväska? rengställ? ee va är det nån som åker Touring här...? :hihi trodde det här var Sporthoj.com.. ;)

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
scud skrev:
Köpte en tankväska jag. Verkar va hygglig kvalitet.
Men vad är den breda remmen med snabbfäste till för?
Fast på väskan sitter ju en rem att dra runt styret. Sen finns det en ganska smal rem ska ska under tanken, och uöver det axelremmen om man ska bära den som väska. Men det finns en bred rem, med snabbfäste, vad ska man ha den till?

Utan att läsaikapp.. Till midjeväskan...

MestHemlig skrev:
Köpte ett överdragstäcke och en tankväska! ser bra ut!:tummenupp

NÅN SOM VET VART MAN KAN KÖPA INTERCOM? ej på lidl då asså. biltema?
Classe isjön..

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Viffer skrev:
Min satt kvar i 280 förrförra sommaren på zx9:an, men det förutsätter ju att man har en skyddande kåpa med.

Lim? Nä, seriöst har du plasttank eller? om inte, fäll ut "öronen" under väskan, sitter magneter i dom...
Annars får du försöka sänna fast den med remmarna som följde med.

Jo så långt är jag med! :tummenupp Frågan är hur man skall fästa remmarna på en R1? PS. blir lite upphetsad av att se hojen med tankväska. Ds

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Cervantes skrev:
Visst kan du köpa på hos biltema eller dylik affär för 399.- men det är nog samma skit som på lidl annars ligger dom på 1500.- i hojjaffärerna..
Jupp, finns även på Clas Ohlson och Teknikmagasinet. Ungefär samma kvalitét.

Själv förordar jag för det mesta Peltors intercomgrejjer. Gärna med strupmick. Men tyvär så kostar de en hyfsad slant också. :3freak

kurre3 skrev:
Jo så långt är jag med! :tummenupp Frågan är hur man skall fästa remmarna på en R1? PS. blir lite upphetsad av att se hojen med tankväska. Ds
Det är ganska starka magneter. Sedan kan du dra remen som sitter fast upptill på väskan runt syrhuvudet. Sedan följde det med en smal rem man kan försöka dra på något annat kreativt sätt. :va

Nyheter
Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad