Mc'n På Föräldrarna ????

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
eus skrev:
Mmm, och ica tar ut 400% vinst på all mat för att vi kan inte leva utan mat..
Ha ha, va?! Hoppas du skojar nu. Fatta hur lite en ica butik tar i vinst på sin mat. Special produkter är ju klart högre marginal på. Men på maten är det inte högt. För att inte snacka om produkter sin blöjor med mer där så gott som varenda ICA butik som finns går rejält back på.....

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Firefly skrev:
Ha ha, va?! Hoppas du skojar nu. Fatta hur lite en ica butik tar i vinst på sin mat. Special produkter är ju klart högre marginal på. Men på maten är det inte högt. För att inte snacka om produkter sin blöjor med mer där så gott som varenda ICA butik som finns går rejält back på.....
Du är inte så dum du
Det var självklart ett skämt, jag ville bara påpeka att försäkringsbolagen inte tjänar några feta stålar på sporthojsförare

MCdåre

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
gixxer 1000
Nr:18 skrev:
Man du bemöter inte mitt inlägg! Du bara maler på om att försäkringsbolagen är svin! Starta ett eget bolag om du tror att det skulle gå ihop sej! Tack vare att vi tar risker kostar det de facto pengar. Varför skulle ett fb betala ut men inte ta in pengar? Välgörenhet? Ring Röda Korset! :rolleyes:

söker inte välgörenhet. men en viss rättvisa och så länge den inte finns inom denna branschen tycker jag det e ok att skenförsäkra sin MC om man kan/vill...

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
eus skrev:
Tjaa, 8 försäkringsbolag finns det väl iaf du kan välja på
affärer är väl
coop, ica, konsum, willys, hemköp? fler kanske?

Jag syftade inte på livsmedelskedjor utan fristående butiker som alla har en egen butiksschef som bestämmer priser, kampanjerbjudanden etc. Vi pratar alltså <10 bolag mot tusentals butiker. Poängen var just att det råder oligopol på försäkringsmarknaden. Bensinbolagen fungerar ju på samma sätt.

Är det bara jag som ser det sambanden?

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
eus skrev:
Du är inte så dum du
Det var självklart ett skämt, jag ville bara påpeka att försäkringsbolagen inte tjänar några feta stålar på sporthojsförare
Nej, de gör de förmodligen inte. men tänk på hur många olika sorters försäkringar de erbjuder. Det är nog långt många mer som har hus, båt, bil, livförsäkringar m.m.m. än de som har hojförsäkring, och särskilt då sporthojsförsäkring. Så visst, hojarna kostar dem nog en del. Men det tar de förmodligen igen med råge på allt annat som svenska folken försäkrar hos dem...

MCdåre

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
gixxer 1000
Baltazar skrev:
Jag syftade inte på livsmedelskedjor utan fristående butiker som alla har en egen butiksschef som bestämmer priser, kampanjerbjudanden etc. Vi pratar alltså <10 bolag mot tusentals butiker. Poängen var just att det råder oligopol på försäkringsmarknaden. Bensinbolagen fungerar ju på samma sätt.

kanske inte när det gäller allt men du och jag verkar vara på samma våglängd när det gäller f-bolagens stil.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Baltazar skrev:

Jag håller (lite) med dig med det undantaget att soppabolagen inte kan göra så mycket åt priserna. Staten tar ju en hel del (3/4?) i skatt. Men dom är ju onekligen snabba att följa varandras prisförändringar.
Och mackarna kan ju inte göra så mycket åt soppapriserna, de har så nsäv marginal att det knappast kan vara lönsamt att sälja bensinen som sådan om vi bortser från de obemannade automaterna som uppenbarligen går ihop sig (annars skulle de ju inte finnas).

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Firefly skrev:
Nej, de gör de förmodligen inte. men tänk på hur många olika sorters försäkringar de erbjuder. Det är nog långt många mer som har hus, båt, bil, livförsäkringar m.m.m. än de som har hojförsäkring, och särskilt då sporthojsförsäkring. Så visst, hojarna kostar dem nog en del. Men det tar de förmodligen igen med råge på allt annat som svenska folken försäkrar hos dem...
Jojoo, men om du hade ett försäkringsbolag och en grupp gick massor av back, då är du väl inte direkt intresserad av den gruppen?
Även om de andra grupperna går plus

MCdåre

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
gixxer 1000
Rigge skrev:
Ja fattar inte varför ni gnäller, är det som ni säger så tjänar ju ni på skenförsäkrare. Dom kraschar och får inte ut en spänn fast dom har pumpat in pengar i försäkringsbolaget.

HELT RÄTT!
det är inte skenförsäkringarna som kostar pengar..................

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
Robban_C skrev:
Jag håller (lite) med dig med det undantaget att soppabolagen inte kan göra så mycket åt priserna. Staten tar ju en hel del (3/4?) i skatt. Men dom är ju onekligen snabba att följa varandras prisförändringar.
Och mackarna kan ju inte göra så mycket åt soppapriserna, de har så nsäv marginal att det knappast kan vara lönsamt att sälja bensinen som sådan om vi bortser från de obemannade automaterna som uppenbarligen går ihop sig (annars skulle de ju inte finnas).

Ok, du har rätt i att det inte är exakt samma situation som bensinbolagen men jag ville få fram vad oligopol innebar eftersom det verkade som ingen hajade vad jag skrev :) Tänkte att det var ett för svårt ord eller nåt :tungan

Mvh

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
eus skrev:
Jojoo, men om du hade ett försäkringsbolag och en grupp gick massor av back, då är du väl inte direkt intresserad av den gruppen?
Jo, för om du inte tillåter en försäkringstagare att försäkra sin hoj där. Då kanske han tar sin bil, båt, villa, liv och allt vad han nu har försäkrat hos dem och drar till ett annat bolag. Varför tror du alla ICAbutiker säljer blöjor med jätteförlust? Jo, för om dde slutar sälja dem så går kunderna nånstans där de säljs...
Plus att de som försäkrar hojarna och inte kraschar ger också duktigt med klirr i försäkringsbolagens kassa... Sant?

MCdåre

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
gixxer 1000
eus skrev:

du e smart du....
döm ut allt som kostar..... undrar hur samhället hade sett ut om vi inte hade haft nån sjukvård eller någon äldreomsorg, det e såna som inte genererar pengar till staten utan bara kostar en jävla massa. min poäng e att det måste finnas gränser på hur f-bolagen får regera när det gäller våra sakförsäkringar. vi sliter hårt hela dagarna för att kunna unna oss något för dom pengarna, men bara för att man e ex 22 så har man inte råd att köpa tex den fina R1 -04 som står på yamahacenter för att den skulle kosta mig 100000kr om året att försäkra.

hängde ni med?

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
MCdåre skrev:
du e smart du....
döm ut allt som kostar..... undrar hur samhället hade sett ut om vi inte hade haft nån sjukvård eller någon äldreomsorg, det e såna som inte genererar pengar till staten utan bara kostar en jävla massa. min poäng e att det måste finnas gränser på hur f-bolagen får regera när det gäller våra sakförsäkringar. vi sliter hårt hela dagarna för att kunna unna oss något för dom pengarna, men bara för att man e ex 22 så har man inte råd att köpa tex den fina R1 -04 som står på yamahacenter för att den skulle kosta mig 100000kr om året att försäkra.

hängde ni med?
Jag köper inte en villa för 5 miljoner om jag inte har pengarna
Men jag vill ha den, då måste nån annan betala åt mig?

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Såld :(
eus skrev:

Men shit kolla va han skriver innan du svarar.
Oftast har man råd o köpa själva hojen. Men man har inte råd att äga den för den kostar precis lika mycke i försäkring som den gör i ny pris att köpa

MCdåre

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
gixxer 1000
Clifton skrev:
Men shit kolla va han skriver innan du svarar.
Oftast har man råd o köpa själva hojen. Men man har inte råd att äga den för den kostar precis lika mycke i försäkring som den gör i ny pris att köpa

Tack!

Baltazar

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
KTM Super Duke
eus skrev:

Hur många villaförsäkringar kostar årligen lika mycket som villans inköpspris?

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
MCdåre skrev:
och problemet med skenförsäkring är då?
Är du trög?

edit: Har du inte förstått vad som menas?
Du betalar bara in 300:- i månaden (exempelvis) på pappas uträknade premie
Men förare i din ålder kostar kanske 10 gånger mer i utgifter än folk i pappas grupp gör

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...