Mekartabbar top 5

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Länge sedan... Läääänge... Min första bil, en ljust diarébrun saab från -79, bara tvärdör. Felsöker grundligt och upptäcker att den inte får någon soppa. Intälägent som jag är så inser jag naturligtvis att det är bränlsepumpen som behöver bytas. Sagt och gjort, jag lyckas skaffa och byta en alldeles själv, men inte hjälper det.

Efter en veckas stillestånd konstaterar kompisen att det är givaren till tankmätaren som hängt sig på "halv tank" :huvet
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
1. dra skallen rund på en bult som håller bromsOket på plats på min BMW, (fick svetsa på metall på skallen för att dra loss med ett as stor skiftnyckel
2. dra skallen halvrund till oljepluggen på husan.
3. drog sönder ett tändstift i motorn på BMWn de ända som satt kvar var gängorna från stiftet i blocket, stog där med som ett fån med hela tändstiftet helt (keramikdelen enbart) som tur var kom d1ce på en bra idé så vi fick ur gäng delen med ledarna på.
 

black__rider

tuner
Gick med
17 Sep 2006
Ort
sundsvall
Hoj
250f
1. mekade med en vaxelada pa en hoj satt i hop gick igenom alla vaxlar allt gick fint och bra gick in och la mig nasta morron. nu javlar ska det koras :D
stack i vag pa en svang. korde lungt kollade sa alla vaxlar gick bra, ara det lat bra gasa ur henne 1an 2an 3an bromsade in till 2an gasa fult "KNACK sprack"

dar rasade 2a vaxeln glomde he i vaxelads olja :(

2a. glomde gjorda blocket i ramen tog mej 4-5 veckor att komma pa felet.
 

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Mullsjö.
Hoj
HD Bobber -06
Detta kankse inte passar in som en "mektabbe" men en liten påminnare att man ska var smartare än mig. Igår hämtade jag hem hojjen från Jönköping på släpkärran, hade kört in hojjen förra veckan på service.

Redan då varnade farsan mig för att det kan vara svårt att få hojjen o stå fast hela vägen hem. Men med stöttor runt hjulen och 3 spännband så satt den som berget. Och med en snäll lillebror som hjäplte mig så gick det fint att lasta på hojjen. Den väger ju ändå 168 kg, mycket gentemot mina 62......

Problemet började när jag sedan ensam skulle rulla av hojjen, lillebror hade innbandy träning på eftermiddagen, så han fick jag släppa av innan. Tog loss spännbanden bak, samt dom 2 träklossarna runt bakhjulet, sedan skulle jag ge mig på träklossarna runt framhjulet, det var då som problemet började......:näsblod

Klossarna satt fastskruvade i kärrans flak, skruvade bort den ena klossen, sen kom hjärnsläppet.....Jag tänkte, "när jag ändå sitter här så kan jag ju lossa lite på spännbandet!" Gjorde det..Pang! Hojjen välter på mig som sitter på huk i linje med tanken ungefär. När hojjen väl vält så sitter jag fast med huvudet mot kärrans vägg. :gnissla Får lite smått panik då det både gör ont, och vetskapen om att jag är själv inne på jobbet. Fokuserar o tar i för att putta upp hojjen, men orkar inte då jag bara kan trycka med min klena armar. Men efter en liten stunds tänkade så lyckas jag slingra mig ut mellan motorn och framgafflen.

Detta gjorde ont, mycket ont. Men det andra alternativet hade varit att ta upp mobilen o ringa om hjälp, men det hade ju vart fruktansvärt pinsamt att någon skulle få komma o se spektaklet. Så istället berättar jag det här på Sporthoj.com, så att ni får en kul söndagsläsning och en liten påminnelse om att vara smartare än mig. Var försiktiga, våren är snart här, det är då det roliga börjar! :tummenupp
 

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki zx10r 04
1. Räknade nitarna osv som de står i min bok.. men icke såg man att kamkedjan hadde veckat sig så allt försköts 1steg... river up allting igen monterar rätt startar... nu är man hyffsat nervig :gnissla. Motorn går perfekt igen lättnadens suck ska ni veta!

2. Jordfläta icke monterad. Den rackarn krävde en bogsering tills farsan ringde av någon anledning och tipsa om amatörmisstagen. :rolleyes:

bortsett från detta är man perfekt :arsele
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
För några år sedan hälsade jag på i en polares garage.
Han hade införskaffat en blästerpistol (en sådan med blästermedlet i en kopp under pickan).

Han var så glad att han äntligen kunde få bort den där färgen på någon pryl han hade pratat om länge.
Jag går och sätter mig i andra hörnet medans han sätter igång.
Han håller upp biten och blästrar på.
Garaget är riktigt stort och jag känner ändå att det regnar blästermedel ända bort till mig så jag går ut. Han hade ändå riktat blästern bort ifrån mig.

Det går några minuter och han kommer ut med prylen. Ren från färg, smuts och dylikt. Bra resultat.
Sen när vi går in i garaget igen noterar jag att hans motor ligger på bänken och kopplingskåpan är borttagen. Han höll visst på att byta lameller.
Det var bara det att han inte hade täckt över den innan han satte igång med blästrandet!!

Så nu var hela motorns innandömme täckt av fint lager blästermedel och oljan gjorde att det var i princip omöjligt att torka bort det.
Det tog honom 2 veckor att plocka isär allt och rengöra det för hand.

Så kom ihåg: Skall ni blästra så täck över allt i närheten.

Ps. motorn har fungerat bra sen dess.
 

Solid snake

Guest
Har äntligen gjort en bra tabbe nu. :banana


Skulle skruva dit ena kylarvingen på motarden efter att jag och Ljunghusen hade ställt ventilerna på min hoj och bytt olja, och fick in skruven snett i fästet vilket resulterade i att muttern som skruven gick in i började snurra runt och den hade ganska vassa kanter.

Den gick in i kylaren och drog upp ett fint hål och vips så hade man kylarvatten på golvet, ringde till verkstaden för att försöka få tag i en ny kylare till hojen då jag var 2 mil hemifrån nästan men ingen som svarade, kanske inte så konstigt med tanke på att klockan var runt 19 på kvällen.

In i bilen och upp till verkstaden där chifen fortfarande var kvar (jävla tur) och frågade om han hade nån kylare som passade min hoj.

"Nja, jo, kanske! Vi går bak och kollar!"

Fick en ny bättre begagnad kylare för en rimlig peng, skruvade dit den och fyllde på med vatten, startade hojen, men vafan det kommer OLJA från nått ställe! :huvet

Hade tydligen glömt att skruva fast skruven till oljeavluftningen i all förvirring, men efter att vi spänt fast den ordentligt så gick hojen med många om och men bra utan några läckage.

Motard är kul. :gnissla
 

BORG

B-BRAIN
Gick med
16 Sep 2004
Ort
Newmill
Hoj
CRF450
Detta var på den tiden då man 80cc cross.
Skulle göra rent förgasaren men när jag skulle skruva ihop allt så hittade jag inte den ena skruven till förgasartoppen. :va Vi letade som bara den. Vände tom upp o ner på hojen... Aja den har väl ramlat ner i golvbrunnen eller nått... Tar en annan skruv och drar ihop den. Drar ut till banan och kör ett bra tag. Så helt plötsligt dör bara hojen och vill inte starta igen. :va Hmmmm konstigt hem och meka, lyfter på cylindern och vad sitter inte i kolven om inte skruven... :huvet :D
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
1. Skulle byta bensinpump på en gammal Sierra -84:a. Skruvade bort den gamla, gick in och fikade, kom ut igen ocg började skruva dit den nya. Efter en stunds skruvande började jag undra varför den stack ut så in i helvete. Kom på att jag glömt att ta bort packningen som satt kvar efter den gamla :näsblod

2. Skulle byta olja på samma Sierra. Hissade upp bilfan i en OK "Gör det själv" hall. Tar fram skiftnyckel för att ta bort oljepluggen. Tar i så jag fanimej skiter i småbrallorna. Mutterjäveln sitter som fastsvetsad. Misstänker att den kan ha rostat fast. Efter säkert 10 minuters svärande, fräsande och förbannande kommer jag på det!
Tar skiftnyckeln och drar muttern åt andra hållet med kraften hos en liten gråtande skolflicka: Mutterns släpper. :huvet

3. Ska byta oljefilter, återigen på samma skitbil som ovan. Drar och sliter som en idiot med armen ner mellan brännheta motordelar. Klämmer mig, bränner mig, skaver upp sår i armen. Spräcker säkert 3 vener i pannan i ren ilska och kraftansträngning.
Efter en stund kommer en gubbe över från ett annat bås och undrar hur det går. Jag förklarar vad jag gör. Han drar en skruvmejsel rakt genom oljefiltret och släpper på trycket. PLOPP! Filtret släpper direkt. :huvet

Den där helvetiska Sierran kan få brinna i helvete. Den gick i en månad och stod på pallar i 2 månader. Aldrig mer en Ford.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
1. Aldrig mer en Ford.
Du ser, ur allt ont kommer det alltid något gott. Aldrig ägt en Ford, bara hjälpt andra med deras Ford-lik. Räcker helt och fullt..
Gjort mekartabbar??
Jag? Aldrig!
Såna förtränger man omedelbart, man har ju en viss prestige att upprätthålla :rolleyes:
Fast, det medges, jag är rätt duktig på att ta i varma saker och ting.
En 10mm plåtbit man just skurit ut ur en större plåt är - VARM... :huvet
 
Last edited:

Solid snake

Guest
När jag skruvade ihop min gamla CBR motor så hade jag satt ett vevstaksöverfall på fel plats, så när jag skulle dra runt motorn så satt veven fast.

Bara att riva ner igen. :tummenupp
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Jag skulle måla något i garaget med lite Hammarlack. Tar fram burken, skakar den lite grann. Sätter ner den på meckbänken och ska bända upp locket med en skruvmejsel. PANG!

Färg i hela ansiktet som inte går att få bort med vatten, får stå läääänge och GNUGGA bort färgen med lacknafta. Det är ju inte som Palmolive skincare direkt :näsblod

Som en liten bonus hade segelbåts kapellet legat på bänken och blivit förstört också! :yoparty
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
gamla 125 tabbar..

bytte motor på NSRen, gick som en smäck, på med nya motorn bara, i med kylvätska o bensin och drog iväg.. kom väl en kilometer kanske innan motorn påpekade att jag glömt motorolja :tummenupp man va ju lite ivrig i den åldern..

bytte kolv på NSRen, hade ingen ordentlig topp-packning så jag gjorde en egen av metallnät och packningsmassa, funka skitbra i ca 5 min sen stog både jag och motorn under vatten :tummenupp

VTRen har jag haft i 5 år nu utan några mekar-missöden, man lär sig peppar peppar :yoparty
 

Nipponbagarn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Ort
I enda röda huset på gatan.
Hoj
KTM 990 Superduke -12
Skulle byta olja på damens Astra. Lyfte upp bilen med garagedomkraften bredvid tråget. Trodde jag, men ena kammen på lyftskålen låg an mot tråget och tryckte hål i det. Visst, oljan skulle ju ut men det är ju bättre att skruva ur pluggen :huvet. Hittade ett beggat tråg på lagabasen, så lärdomen kostade bara en tusing :mad:.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
offtopic men varför betar man ur cylindern? Vanlig betpasta som till rostfritt?

Gissning här, men en Nikacil-cylinder som har nypit kan gå att rädda om man betar ur den med syra på dom fläckar där alu från kolven har fasnat.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Jag skulle måla något i garaget med lite Hammarlack. Tar fram burken, skakar den lite grann. Sätter ner den på meckbänken och ska bända upp locket med en skruvmejsel. PANG!

Färg i hela ansiktet som inte går att få bort med vatten, får stå läääänge och GNUGGA bort färgen med lacknafta. Det är ju inte som Palmolive skincare direkt :näsblod

Som en liten bonus hade segelbåts kapellet legat på bänken och blivit förstört också! :yoparty
Så du använde inte tvål för att få bort färgen? Kanske byta nick till lacknafta? :hihi
 

Alfetta

Nybörjare
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Vasa
Hoj
Yamaha Thundercat
Detta hände då jag var ung och grön:

Hade renoverat en Golf och lyft i motorn och skulle provstarta, mitt i vintern utomhus och kallt som f*n. Efter många om och men så fick jag äntligen fram bensin till motorn och efter att den tvekat en stund så hostade den igång om än väldigt ojämnt, varvade upp den så att den skulle börja gå rent. Då den gått en stund på tomgång så började det höras av ett litet missljud inne i motorn någon stans (i detta skede borde jag ha stängt av motorn och börjat felsöka), varvade till en par gånger och ljudet ökade i styrka, skrammel bank bank, äh det är säkert vatten pumpen som låter för den läckte litet. Höll handen på vattenpumpen och varvade upp litet liksom för att känna om det kunde vara den, kände ingenting. Höll motorn på ca. 4000 varv en stund och bankandet bara tilltog (nu borde jag definitivt ha stannat motorn). Varvade upp den riktigt ordentligt dvs. allt vad det gick, höll fortfarande handen på vattenpumpen (det måste ju vara den)
PANG! Vattenpumnpen i två delar. Tänkte för mig själv: vad var det jag sa, gick in efter en annan vattenpump som jag hade liggandes och skulle byta. Kom tillbaks till bilen och började fundera varför det var en stor oljepöl under motorn. Skruvade loss vattenpumpen och hittade då orsaken till att den var i två delar: En vavstake hade kommit ut för att se vem det var som gasade. Resulatet var ett 10*10 cm hål i blocket. Då jag rev loss oljetråget så låg det ett överfall på bottnen med två muttrar bredvid, hade visst glömt att spänna dem, de hade troligen bara varit dragna för hand. Som tur är så svämmar ju skrotarna över av Golf motorer (det sved ändå ordentligt i en studerandes plånbok). Hädanefter så dubbelkollar jag alltid alla muttrar som jag har haft upp.

/Kaj
 

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
Skulle dra åt primärdrevet på min cross och behövde då ta bort kopplingen för att komma åt.
Eftersom jag inte hade något specialverktyg för att hålla kopplingen kilade jag fast kopplingen i tryckplattan med två skruvmejslar.
Fungerade utmärkt.

Tänkte att nu gör jag det här ordentligt, så jag köpte mig en momentdragare som skulle klara 150N åt båda håll.
Låste kopplingen och drog åt. Inget klick. Tog i mer. Inget klick. Lite till.
Sen small hela jävla kopplingskorgen i tusen dyra magnesium-bitar!
Drog momentnyckeln moment åt båda håll? Nej.

Aja, ny korg från österrike, nu skulle jag dra med fingertoppskänsla.
Kilade kopplingen som tidigare och drog åt.
Nu small hela jävla tryckplattan i luften!

Vad har vi lärt oss?
Fixera kopplingen genom att låsa bakhjulet och lita inte på säljarna hos Swedool.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top