Mer RD bekymmer; Startar inte.

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Ok, nu börjar jag ledsna på den här hojen och ångrar rätt rejält att jag sålde minigixxern för att byta till den här skrothögen.


Som ni vet så hade jag cylinderhaveri, detta är nu åtgärdat. Cylinder, kolv samt packningar är bytta men den vägrar att starta.
Såhär är det; Jag satte ihop hojen med den gamla topppackningen och startade den igårkväll. Den packningen var inte riktigt tät så jag återvände idag med en ny packning, pillade loss toppen, kollade noga att den är plan, skruvade ihop allt igen. Fyllde i kylvatten, satte på tanken och nu startar inte hojen längre.

Det enda som händer är att den baktänder, ger ifrån sig en rökpuff och inget mer. Jag får kicka/springa ett par minuter och så kommer nästa baktändning.

Vad Faan är det för fel? Det lilla jag vet om motorer säger att den borde gå nu. Om komp,tändning,YPVS, soppatillförsel är ok så borde den ju starta?
 
Last edited:

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
HanneZ skrev:
Gnista? Blöta stift?


Gnista, ja. Blöta stift, troligen men jag har två uppsättningar som jag har bytt lite fram och tillbaka mellan
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
cRoC skrev:
Har du gjort komptest?


Nix. Inte än. Orkade inte knalla fram och tillbaka mellan garaget för att hämta kompmätaren som låg kvar här hemma. Det är en lite promenad mellan garage och hem.

Ska så göra lite senare men nu måste jag jobba och har inte riktigt tid.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ajaj, den mår visst inte bra din stackars hoj!
Ja, den borde definitivt starta, om du har gnista och soppa. Har du kollat i förgasarna? Min ena pissade bensin när jag hade satt ihop hojen, utan att jag hade pillat på fuggarna alls. Visade sig att den lilla ventilen till flottören hade börjat läcka. Det kanske har kommit skit i dom när du har meckat med cylindrarna...?

Annars tror jag nog på ett komptest oxo!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
DumDum skrev:
... Det enda som händer är att den baktänder, ger ifrån sig en rökpuff och inget mer. ...
1. Tappa nu inte lusten! Spotta i nävarna och ta nya tag så ska vi försöka bistå.

2. Jag är inget bra på de där hojarna (har provkört men insett att det inte är min påse) men här komme rnågra idéer:
A) Baktänder. Står tändläge rätt? Kan man blanda ihop tändkablarna eller givarkablarna så att de går på fel cylinder så att säga?
B) Stiften. Det var ju det där med läckande vatten. Kanske fuktigt runt mittelektroden? Kanske läge att testa med att torka stiften rejält, typ tryckluft, gasollåga elle liknande. Eller nya.

Tips om kompprov:
Glöm inte att du måste se till att du har öppet genom fuggarna, annars får du för lågt mätvärde.
Alltså ska både spjäll och trottlar vara öppna (vet inte om båda delarna finns) när du gör kompprov. Detta är iofs ännu viktigare p en 4-t men ändå.
Dessutom finns det ett problem till och det är att ett kompprov är i viss mån beroende av hur fort startmotorn går. Dvs om startmotorn alltid går med konstant och rätt hastighet så blir givetvis mätvärdena jämförbara men jag har en känsla av att den "startmotor" som din hoj har lider av vissa variationer från ena försöket till nästa. Dvs man får rimligen acceptera lite större variationer i mätvärdena med kick än på en knarr med riktig startmotor. Bara så du vet.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag vet inte hur din motor ser ut, men du har inte glömt att sätta dit kilen som håller svänghjulet i läge, alt. satt dit en så dålig att svänghjulet vridit sig? Sett detta på polares hoj som då funkade ett tag innan det vridit sig för mycket. Även hänt på mina egna fordon nån gång då motorn skurit och trögheten i svänghjulet skjuvat av kilen.

Bara en fundering
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
zilog skrev:
Jag vet inte hur din motor ser ut, men du har inte glömt att sätta dit kilen som håller svänghjulet i läge, alt. satt dit en så dålig att svänghjulet vridit sig? Sett detta på polares hoj som då funkade ett tag innan det vridit sig för mycket. Även hänt på mina egna fordon nån gång då motorn skurit och trögheten i svänghjulet skjuvat av kilen.

Bara en fundering


Det är ingen dum fundering men eftersom jag inte har haft av svänghjulet så utgår jag från att det inte har vridit sig under natten. Ska upp och kompprova nu................
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Såpan fortsätter.............

:mad: :huvet :4skrika :finger :machinegu

Nu ger jag faan upp, hojen ska på skroten!

Har nu varit upp och pillat lite mer. Kollade kompet, 5,8bar på 1:an och 6,0 på 2:an. Nya stift med fin och kraftig gnista. Den får soppa. Kickade ett tag och det enda resultatet blev ett par avgaspuffar, i med startgas (Arg nu) och kickade ett par minuter till med någon enstaka avgaspuff som resultat.
I ett moment av raseri så släpade jag upp hojen uppför en brant backe utanför garaget, i med startgas och rullade ner på 1:ans växel och det enda resultatet blev en ynka avgaspuff. Upprepade processen med samma resultat.

Nu är jag faan förbannad! Varför startar den inte? Det enda jag inte har kollat är att tändningen står rätt men eftersom den gick igårkväll så utgår jag att ingen har varit och ändrat på den under natten.

Bra komp, bra gnista, bra bränsletillförsel. Den borde gå nu. :huvet

Gjorde även idiottestet att vända tändkablarna bakochfram (180graders radtwin med wasted spark :rolleyes: )
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
DumDum skrev:
Såpan fortsätter.............

:mad: :huvet :4skrika :finger :machinegu

Nu ger jag faan upp, hojen ska på skroten!

Har nu varit upp och pillat lite mer. Kollade kompet, 5,8bar på 1:an och 6,0 på 2:an. Nya stift med fin och kraftig gnista. Den får soppa. Kickade ett tag och det enda resultatet blev ett par avgaspuffar, i med startgas (Arg nu) och kickade ett par minuter till med någon enstaka avgaspuff som resultat.
I ett moment av raseri så släpade jag upp hojen uppför en brant backe utanför garaget, i med startgas och rullade ner på 1:ans växel och det enda resultatet blev en ynka avgaspuff. Upprepade processen med samma resultat.

Nu är jag faan förbannad! Varför startar den inte? Det enda jag inte har kollat är att tändningen står rätt men eftersom den gick igårkväll så utgår jag att ingen har varit och ändrat på den under natten.

Bra komp, bra gnista, bra bränsletillförsel. Den borde gå nu. :huvet

Gjorde även idiottestet att vända tändkablarna bakochfram (180graders radtwin med wasted spark :rolleyes: )

Tändningen går inte att justera vad jag vet, så den lär inte ändra på sig heller. Förgasarna är nästan det enda jag kan tänka mig då, typ att det har kommit in nåt STORT bös nånstans och stoppar luftflödet eller nåt men det låter osannorlikt. När jag har meckat ibland har nån av trottlarna hängt sig i öppet läge efter ihopsättning, och på fullgas vill hojen inte gärna starta. Kan det va nåt med det...?

Om du inte vill ha hojen längre så kan jag ta den.... :rolleyes: .
Nä, jag skojja bara, klart du ska få igång den. Finns ju inte mycke som kan paja tycker man.... :va
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
PacMan skrev:
T
Finns ju inte mycke som kan paja tycker man.... :va

Mmmm, det är just det som är grejen. Jag har skruvat med alla möjliga motorer, allt från superbikehojar och alfa Romeo till gamla söndertrimmade B20 och det här är den simplaste konstruktion jag någonsin sett. Den finns inte så mycket grejer i den motorn som kan hanma på sniskan. Det är tur att jag ska jobba 12timmarspasset imorgon så jag får lite tid att lugna ner mig.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag ska fundera lite här, vänta lite...

Får hojen luft? Kör du med originalluftburken? Kanske kommit nåt ivägen för hålet under sadeln, eller var det nu sitter?

Kan det ha blivit nåt galet med CDIn, så att det tänder men inte på rätt ställen? Svårt för dej att kolla iofs, om du inte har en till.

Den baktänder säger du, är det som puffar eller mer som små "tjut"?
 
Last edited:

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
RG500-Johannes skrev:
Hmm, det verkar väl lågt tycker jag... Vad använder du för kompmätare? Biltema?

/J


Svar ja.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
PacMan skrev:
Jag ska fundera lite här, vänta lite...

Får hojen luft? Kör du med originalluftburken? Kanske kommit nåt ivägen för hålet under sadeln, eller var det nu sitter?


Det sitter koniska luftfilter av okänd modell på den.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top