Robban_C
Gubbfan åker knarr!
Måste ha varit trött igår kväll.
Du har ju testat att snapsa utan resultat. Och du har ju konstaterat att du har fet blå gnista. Men trots detta så hoppar den inte igång.
Varför diskuterade vi reeds? Måste ha varit trött igår kväll.
Eftersom den inte hoppar igång (kortvarigt) på snapsning så måste det vara för lågt cylinderkomp eller fel tändläge (möjligen klen gnista). Det måste vara så! Glöm med andra ord reedarna tills vidare, de har ingenting med saken att göra så länge du snapsar.
Cylinderkompet kan man som sagts ovan oftast förbättra kortvarigt (tillräckligt för att få igång den) med några cl olja i cylindrarna.
Tändläget borde du kolla (helst med strobolampa). Det behöver ju inte stå perfekt för att få liv i puffran men åtminstone i rätt region. Står det +-10 mm fel på svänghjulet så ska ju åtminstone motorn starta trots det.
Genererar den gnista om du drar svänghjulet sakta förbi tändläget? Om den gör så så kan du ju göra det för att få någorlunda koll på när den tänder.
Det borde inte vara något annat fel än dessa två. Den klena gnistan kan vi med stor säkerhet utesluta eftersom du har fet gnista med rätt färg. Och rensat stiften (värme) har du ju tydligen gjort, alltså borde det inte vara kortis/överslag i dom heller.
Kompet och tändläget! Så de´ så!
Du har ju testat att snapsa utan resultat. Och du har ju konstaterat att du har fet blå gnista. Men trots detta så hoppar den inte igång.
Varför diskuterade vi reeds? Måste ha varit trött igår kväll.
Eftersom den inte hoppar igång (kortvarigt) på snapsning så måste det vara för lågt cylinderkomp eller fel tändläge (möjligen klen gnista). Det måste vara så! Glöm med andra ord reedarna tills vidare, de har ingenting med saken att göra så länge du snapsar.
Cylinderkompet kan man som sagts ovan oftast förbättra kortvarigt (tillräckligt för att få igång den) med några cl olja i cylindrarna.
Tändläget borde du kolla (helst med strobolampa). Det behöver ju inte stå perfekt för att få liv i puffran men åtminstone i rätt region. Står det +-10 mm fel på svänghjulet så ska ju åtminstone motorn starta trots det.
Genererar den gnista om du drar svänghjulet sakta förbi tändläget? Om den gör så så kan du ju göra det för att få någorlunda koll på när den tänder.
Det borde inte vara något annat fel än dessa två. Den klena gnistan kan vi med stor säkerhet utesluta eftersom du har fet gnista med rätt färg. Och rensat stiften (värme) har du ju tydligen gjort, alltså borde det inte vara kortis/överslag i dom heller.
Kompet och tändläget! Så de´ så!