Mer RD bekymmer; Startar inte.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Måste ha varit trött igår kväll.
Du har ju testat att snapsa utan resultat. Och du har ju konstaterat att du har fet blå gnista. Men trots detta så hoppar den inte igång.
Varför diskuterade vi reeds? Måste ha varit trött igår kväll.

Eftersom den inte hoppar igång (kortvarigt) på snapsning så måste det vara för lågt cylinderkomp eller fel tändläge (möjligen klen gnista). Det måste vara så! Glöm med andra ord reedarna tills vidare, de har ingenting med saken att göra så länge du snapsar.

Cylinderkompet kan man som sagts ovan oftast förbättra kortvarigt (tillräckligt för att få igång den) med några cl olja i cylindrarna.
Tändläget borde du kolla (helst med strobolampa). Det behöver ju inte stå perfekt för att få liv i puffran men åtminstone i rätt region. Står det +-10 mm fel på svänghjulet så ska ju åtminstone motorn starta trots det.
Genererar den gnista om du drar svänghjulet sakta förbi tändläget? Om den gör så så kan du ju göra det för att få någorlunda koll på när den tänder.

Det borde inte vara något annat fel än dessa två. Den klena gnistan kan vi med stor säkerhet utesluta eftersom du har fet gnista med rätt färg. Och rensat stiften (värme) har du ju tydligen gjort, alltså borde det inte vara kortis/överslag i dom heller.

Kompet och tändläget! Så de´ så!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
revis skrev:
... Om det inte är tändningen så borde den väl åtminstone gå på en cylinder?
Jag antar att alla cyl är nyborrade. Därmed skulle man alltså kunna tänka sig att båda ger för lågt komp i nuläget. Men annars är det ju oftast orimligt att båda ger upp samtidigt (pga slitage) om det inte är ett fel av gemensam karaktär (typ tändning).
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Robban_C skrev:
Jag antar att alla cyl är nyborrade. Därmed skulle man alltså kunna tänka sig att båda ger för lågt komp i nuläget. Men annars är det ju oftast orimligt att båda ger upp samtidigt (pga slitage) om det inte är ett fel av gemensam karaktär (typ tändning).

Kompet borde väl inte påverkas om man borrar upp burkarna, eller tänker jag fel nu?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
PacMan skrev:
Kompet borde väl inte påverkas om man borrar upp burkarna, eller tänker jag fel nu?
Nja. Kompressionsförhållandet påverkas av att man borrat. Men endast marginellt här eftersom det bara handlar om nån halv millimeters överdimension.
Men här handlar det om kompressionstrycket. Och det påverkas givetvis av kompressionsförhållandet och av hur väl ringarna tätar. Och helt nyborrade lopp med helt nya ringar brukar oftast täta halvtaskigt i början. Men efter en god inkörning så tätar de desto bättre.

Ett litet klarläggande: Kompförhållande är ju så att säga den teoretiska delen medan komptrycket är den mer praktiska delen av samma sak.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Tålamodet slut..................Jag ger upp.................


Idag har jag testat olja i burktricket. Hällde i 2-t olja i cylindrarna, snapsade, i med varmare tändstift (9 istället för 8), preparerade med startgas och trampade på kicken. Resultatet blev det samma som alltid, avgaspuff. Drog gasen i botten och sparkade lite och då puffade det lite baklänges ut genom förgasarna.

Det måste helt enkelt vara tändningsfel, det kan inte vara något annat. Är det tändningsfel så borde det väl vara cdi-boxen eftersom det inte går att ställa tändingen på en sådan där.
Den ger ju gnista så spolen är väl ok?
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
DumDum skrev:
Tålamodet slut..................Jag ger upp.................

Nejnejnej. Ge inte upp... Då vinner ju motorcykeln.

Det måste helt enkelt vara tändningsfel, det kan inte vara något annat. Är det tändningsfel så borde det väl vara cdi-boxen eftersom det inte går att ställa tändingen på en sådan där.

Skulle ju kunna vara att tidpunkten för gnistan är helt fel (så som tidigare spekulerats). Kan du justera pickup-spolen överhuvudtaget (förmodligen inte om du inte modifierat den)?

Har du mätt upp CDI-boxen (i min original verkstadshandbok finns värden för motstånd mellan var och en av de ingående sladdarna)? Finns motsvarande för din hoj?

/J
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tror inte det står nåt om mätning av CDI-boxen i Haynes i alla fall, men jag kan ha fel. Har den inte här just nu. Jag skulle nog satsa på en CDI-box från skroten, om den inte är hutlöst dyr förstås. Kanske billigare att köpa en hoj till då iofs.... :rolleyes: . Jag menar, kommer du över en RD för, säg 4000 som går så har du en fungerande box sen plus en massa nyttiga reservdelar.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
PacMan skrev:
Tror inte det står nåt om mätning av CDI-boxen i Haynes i alla fall, men jag kan ha fel. Har den inte här just nu. Jag skulle nog satsa på en CDI-box från skroten, om den inte är hutlöst dyr förstås. Kanske billigare att köpa en hoj till då iofs.... :rolleyes: . Jag menar, kommer du över en RD för, säg 4000 som går så har du en fungerande box sen plus en massa nyttiga reservdelar.


CDI box på skroten finns inte, dom har tagit slut! Hittar jag en RD för fikapengar så kanske.................. Annars så står det en trevlig grej på yamahacenter................
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
RG500-Johannes skrev:
Nejnejnej. Ge inte upp... Då vinner ju motorcykeln.



Skulle ju kunna vara att tidpunkten för gnistan är helt fel (så som tidigare spekulerats). Kan du justera pickup-spolen överhuvudtaget (förmodligen inte om du inte modifierat den)?

Har du mätt upp CDI-boxen (i min original verkstadshandbok finns värden för motstånd mellan var och en av de ingående sladdarna)? Finns motsvarande för din hoj?

/J

Jag ska kolla i haynesboken imorgon, nu är det sovdags.

Tack för att ni tar er tid!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
DumDum skrev:
CDI box på skroten finns inte, dom har tagit slut! Hittar jag en RD för fikapengar så kanske.................. Annars så står det en trevlig grej på yamahacenter................

Kolla ebay. Jag har tyvärr skänkt bort alla min rd-prylar. Men om du hör med torkel här på forumet så kanske han har en del liggande eller vet någon som har.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
oFFkeFF skrev:
Kolla ebay. Jag har tyvärr skänkt bort alla min rd-prylar. Men om du hör med torkel här på forumet så kanske han har en del liggande eller vet någon som har.

På tyska eBay har jag sett massvis med RD-grejer till salu. Kan vara värt att kolla! :)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
DumDum skrev:
Tålamodet slut..................Jag ger upp.................
Nähä, det går inte för sig! (varför finns det ingen "tillrättavisande" smiley?)

DumDum skrev:
Idag har jag testat olja i burktricket. Hällde i 2-t olja i cylindrarna, snapsade, i med varmare tändstift (9 istället för 8), preparerade med startgas och trampade på kicken. Resultatet blev det samma som alltid, avgaspuff. Drog gasen i botten och sparkade lite och då puffade det lite baklänges ut genom förgasarna.
Ja, såvitt jag kan förstå så blir det ju då att ge sig på tändning/tändläge.
Varmare tändstift påverkar ju knappast startegenskaperna (men vad ska man göra?). Däremot påverkas ju benägenheten att slagga igen och därmed startegenskaperna nästa gång du ska starta men det känns inte som om nästa gång är nåt bekymmer idag. :)

DumDum skrev:
Det måste helt enkelt vara tändningsfel, det kan inte vara något annat. Är det tändningsfel så borde det väl vara cdi-boxen eftersom det inte går att ställa tändingen på en sådan där.
Den ger ju gnista så spolen är väl ok?
Eftersom du har gnista så är spolen med stor säkerhet ok. Kom dock ihåg att det är "enklare" att få gnista under atmosfärstryck än under kompression. Den mer "vetenskapliga" förklaringen är att det krävs högre tändspänning för att initiera ljusbågen under ökat tryck.
Men du säger ju att gnistan är både fet och blå vilket brukar vara ett bra tecken.
Men tändläget? Jag har inte koll på hur man kollar eller justerar tändläget på din knarr men det känns som ett bra steg härnäst. Förutom då att testa med en annan CDI.
Finns det inte nån i närheten av dig som kan låna ut en CDI en stund? Du bjuder ju på öl så det borde inte vara nåt problem. :)
Ytterligare en idé är ju att kolla med stroblampa om du har högspänning i tändkabeln när allt väl sitter på plats. Har du inte det så beror det antingen på fel i tändsystemet eller på kortslutning i stiftet (då "dödas" ju högspänningen till jord).

Läget är ju alltså att med en skvätt olja (för komptrycket) och några cl soppa i cylindrarna så startar ju (kortvarigt) vilket gammalt tröskverk som helst om bara gnista finns ungefär vid rätt tillfälle.
Och man har ju då sorterat bort EDIT: "gått förbi" felen /EDIT alla fel i vevhuskomp, fuggar med mer.

Det här var lurigt!
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
UltraMarine skrev:
Med risk att bli kallad idiot - du har inte råkat växla tändkablarna?

Med risk för att kalla dig idiot, du har inte läst tråden va?
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Robban_C skrev:
Nähä, det går inte för sig! (varför finns det ingen "tillrättavisande" smiley?)//

//Och man har ju då sorterat bort EDIT: "gått förbi" felen /EDIT alla fel i vevhuskomp, fuggar med mer.

Det här var lurigt!

Jag får se om jag ids fixa fram en stroblampa och kolla högspänningen. Tändningen på RD:n är fast och går ej att justera så någonjusteringsfråga är det inte.


Var och skulle titta på en ZXR750 i dag, pratade med handlaren igårkväll och det var bara att dyka in idag och provköra. Åkte dit direkt efter jobbet och då var hojen såld......................

Det är inte meningen att jag ska få köra mc.
:huvet
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ni två kan väl låna bitar av varandra tills ni får era hojar att fungera:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=43833

Tror det är en bit mellan er men det finns ju post.
Nu vet vi ju alla att posten är ett undermåligt företag men ändå!

(Jo, jag har läst var du jobbar! :D )

Edit: Jag köper RD:n av dig om du skaffar nyare hoj. Men jag tycker du ska fortsätta felsöka med strobolampa etc.
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Som någon nämde tidigare..trottlarna åt fel håll? (gjort den tabben själv) och jag fattade verkligen inte vad som var fel..Gick inte att snappsa då heller! Slog mig sedan att ta isär och kolla en gång till, och det visade sig vara felet!

Sorry, om du redan svarat på det här förslaget..kan ha missat det!
Vill bara hjälpa till :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top