Mer RD bekymmer; Startar inte.

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
CayLe skrev:
Prova att lossa kontakterna ett par gånger och kolla efter ärj eller annat kladd?


Redan gjort.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
-> 1 <- skrev:
Har tagit en liten funderare till här.

Jag antar att hojen startade och gick bra innan du bytte toppackningen?
Vad hade du isär när du bytte packningen? Bara toppen lös? I så fall kan vi i princip utesluta något mekaniskt fel. Skulle väl vara om du hade loss YPVS-vajrarna och lyckats vrida ventilerna 180 grader innan du satte tillbaka vajrarna igen (då går hojen INTE bra kan jag meddela :) ). Angånde kompet har jag för mig att det ska vara runt 6 bar på RD:n när du kickar med full gas, men kolla i en verkstadshandbok för säkerhets skull.

Du hade provat med startgas och du har bensin i förgasarna (du hade ju dränerat dem) = inget fel i bränslesystem. Motorn SKA starta med startgas och gå en lite stund på bensinen i förgasarna om det inte finns något mekaniskt/tändningsfel.

Kvar har vi alltså tändningsproblem. Enklaste först - plocka loss stiften och elda på dem med en varmluftspistol / tändare eller liknande så att de är riktigt varma, skruva tillbaka (bränn dig inte) och testa igen.

Fortfarande inget liv? Får du någon gnista alls (båda stiften samtidigt)?

Kolla kabeln som går från avkännaren vid svänghjulet, på min gick den av precis i genomföringen i motorblocket.

Kabeln hel? - Mät upp tändspolen, mät resistansen på båda sidorna av spolen. Jag kommer inte ihåg vilka värden det skall vara, men det kanske någon annan vet?

Tändspolen OK ? - Kvar har vi CDI-box och övriga saker i elsystemet som sitter mellan batteriet och boxen såsom dödarknappen/tändlåset osv. När min CDI-box dog (hade en 83:a) så var den precis som din och
vägrade starta. För mig hjälpte det som sagt att knacka på boxen, men du kanske kan testa med en annan box för säkerhets skull. Jag vet inte vilken årsmodell din hoj har, men jag vet att det går att använda en CDI-box av nya modellen (85 och framåt) på exempelvis en 83:a, men det blir lite pill med kablarna.

Lycka till ! :)


Jo, jag har gnista. Blå och fin. Ska testa att elda på dom vid tillfälle så får vi se om det hjälper.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hade det inte varit för att du har gnista så hade jag föreslagit att kolla dödarknappen :p

Kan inte vara så att den får för mycket soppa då? :va



Fast å andra sidan, motorer är ju inte min starka sida. Särskilt inte om de krånglar...
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag tycker att du verkligen borde verifiera att gnista kommer varje varv och på rätt ställa med stroboskoplampa, bara för att utesluta något fel på CDI-box/spolar.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag tycker fortfarande att du (med rena stift som -> 1 <- föreslog) ska testa att snapsa (dvs ett par cl bensin i varje cylinder) igång den. Jätteenkelt test som på några minuter avgör om du ska felsöka tändningen eller nåt annat. Hoppar den igång nån sekund på snapssoppan så kan du glömma tändsystemet (förutom att hålla dig med rena stift) och cylinderkompressionen och istället kolla fuggar, reeds, fungerar vevhuskompression (dvs otätt vevhus?) etc.
Hoppar den inte igång på snapssoppan finns det "bara" två saker kvar att felsöka:
*Tändningen (inkl elsystemet, typ matning, jordpunkter etc)
*Kompressionen (i detta fallet cylinderkompressionen)

Det går ju så att säga fort att sortera bort en hel binge möjliga fel på detta sätt.

Notera att jag skiljer på cylinderkompressionen och vevhuskompressionen.
Båda måste fungera för att kunna köra hojen men endast cylinderkompressionen måste fungera om du ska snapsa igång puffran.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Robban_C skrev:
Jag tycker fortfarande att du (med rena stift som -> 1 <- föreslog) ska testa att snapsa (dvs ett par cl bensin i varje cylinder) igång den. Jätteenkelt test som på några minuter avgör om du ska felsöka tändningen eller nåt annat. Hoppar den igång nån sekund på snapssoppan så kan du glömma tändsystemet (förutom att hålla dig med rena stift) och cylinderkompressionen och istället kolla fuggar, reeds, fungerar vevhuskompression (dvs otätt vevhus?) etc.
Hoppar den inte igång på snapssoppan finns det "bara" två saker kvar att felsöka:
*Tändningen (inkl elsystemet, typ matning, jordpunkter etc)
*Kompressionen (i detta fallet cylinderkompressionen)

Det går ju så att säga fort att sortera bort en hel binge möjliga fel på detta sätt.

Notera att jag skiljer på cylinderkompressionen och vevhuskompressionen.
Båda måste fungera för att kunna köra hojen men endast cylinderkompressionen måste fungera om du ska snapsa igång puffran.


Det där var en av de första grejerna jag gjorde för att starta den efter att toppen harde kommit på igen.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ooops, det har jag missat. Antar att det står tidigare i tråden. Får skylla på Alzheimer Light. Eller kanske till och med den skarpa varianten. :confused:

Vad blev resultatet? Den startade inte då heller? I så fall blir det nog zilogs förslag. Stroboskoplampan är bra för att kolla om det blir högspänning när allt väl sitter på plats. Dvs blinkar den så har du gnista (eller ett "mindre" överslag men det är sällsynt). Blinkar den inte så har du ingen gnista men det kan alltså bero på två saker:
*Det blir ingen högspänning eftersom stiftet kortsluter (igenslaggat) till jord
*Kass i tändsystemet (massor av orsaker)

Sen har man ju hört om att strobolampan ska vara bra att ställa tändningen med också men det förutsätter ju att puffran går igång. :)

Jaja, jag vet att du har blå och fin gnista men det är inte detsamma som att du har gnista på plats i puffran, där har du ju kompression, soppa och en massa andra dumheter.

På´n igen!
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Tusen tack för att du tar dig tid robban, jag uppskattar det verkligen! Jag ska ta och fixa fram en stroblampa så får vi se hur det ser ut.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Kan inte påstå att jag har mer info att bidra med än Robban, håller med om att det borde vara antingen tändningen eller kompet. Jag skulle själv vara mer intresserad av att kontrollera kompet mer om jag vore dig, eftersom det var packning som byttes sist osv.

Kan du sätta dit en tunnare packning? På RG500 är toppackningarna i tre lager tunn plåt. Man kan därför dra isär så att man får endast 1 tunn plåt.
Kompet verkar lite lågt med din mätning, så jag är bara nyfiken på vad som händer om man ökar kompet något.

Trägen vinner, Peter. Du kommer att finna anledningen till att den inte startar.

/J
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Inte för att detta refererar till din....
'Men jag hade problem med min cbr 600 f(87)
och felet yttrade sig som så att den gick rent en stund för att sen bluddra o dö...
detta efter jag kört 20 mil i regn.. och när det blev sol igen så gav den upp..

jag kollade precis allt..
hittade inget...
sen bytte jag tändkablar cdibox tändspolar o någon reglator..
Den starta efter 1 sekund..............

sen nu för ett tag sen hade jag problem igen...
den starta fin fint gick jätte bra..
sen ställde jag in den i en vecka..
och när jag tog ut den stendöd...
så jag prova startgas.. puffa lite..
efter att man provat"allt" (stiften lukta bensin)
så kollade jag soppapumpen... (DÖD)
bytade den.. o sen stack jag ut på en härlig tur o lekte med mcn....
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Johannes, jag håller med om att 6kg komp låter lite, men det blir inte så mycket mer av att skala av lite på toppackningen. Hur mycket kan man skala av? Några tiondelar? Ger inte så mycket ökning av komptrycket.
"Felet" med den låga kompen ligger ju s.a.s. i att ringarna inte har börjat tätna till ordentligt ännu. Tror jag.

Men jag är inget bra på 2-t i motorcyklar. Ska villigt erkännas.
Men jag slår de flesta av er på fingrarna när det gäller mindre 2-t. :tummenupp Modellflyg etc. :tummenupp
 

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
Robban_C skrev:
Johannes, jag håller med om att 6kg komp låter lite, men det blir inte så mycket mer av att skala av lite på toppackningen. Hur mycket kan man skala av? Några tiondelar? Ger inte så mycket ökning av komptrycket.
"Felet" med den låga kompen ligger ju s.a.s. i att ringarna inte har börjat tätna till ordentligt ännu. Tror jag.

Men jag är inget bra på 2-t i motorcyklar. Ska villigt erkännas.
Men jag slår de flesta av er på fingrarna när det gäller mindre 2-t. :tummenupp Modellflyg etc. :tummenupp

Hade en RD 350 förr som var omöjlig nästan att kallstarta men gick lätt igång varm. Fick då beskrivet för mig att detta skulle kunna vara ett symtom på dåliga kolvringar. Man skulle kunna testa detta med att tippa i lite tvåtaktsolja i tändstiftshålen och fick man då igång den kall skulle det bevisa att kolvringarna tätade dåligt. I ditt fall är ringarna nya och kompet är också lite åt det låga hållet så möjligen skulle detta kunna fungera på din motor.

Detta provade jag aldrig då jag är lat men värt ett försök kanske???

/Hising
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Min sista rd350 kompmättes till dryga 13 bar.. Den var dock djävelsvårstartad när den var kall, det var startgas som gällde.
Jag misstänker tändning eller reedventiler.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
oFFkeFF skrev:
Jag misstänker tändning eller reedventiler.

Även jag är inne på tändningstanken.
Hur skulle reedventilerna kunna ställa till det? Jag vet bara på ett ungefär hur de funkar. Dom öppnar väl på vakumet som blir vid uppåtgående kolvrörelse för att släppa in bränslelandning till vevhuset och stänger väl sedan vid nedåtgående kolvrörelse för att hindra färskgasen att gå tillbaka ut i fuggarna?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Nurse Ratched skrev:
Hade en RD 350 förr som var omöjlig nästan att kallstarta men gick lätt igång varm. Fick då beskrivet för mig att detta skulle kunna vara ett symtom på dåliga kolvringar. Man skulle kunna testa detta med att tippa i lite tvåtaktsolja i tändstiftshålen och fick man då igång den kall skulle det bevisa att kolvringarna tätade dåligt. I ditt fall är ringarna nya och kompet är också lite åt det låga hållet så möjligen skulle detta kunna fungera på din motor.

Detta provade jag aldrig då jag är lat men värt ett försök kanske???

/Hising
Absolut värt ett försök. Samma metod används på 4-t med låga kompvärden för att kolla om det är ringarna eller ventilerna som läcker så metoden fungerar definitivt. :tummenupp

Peter, det skulle ju alltså kunna ligga till så att dina nya ringar tätar för dåligt och därför ger startproblem. Om det är så så räcker det kanske med en skvätt olja i cylindrarna, har du väl fått igång den och den har gått en stund (kvart/halvtimma) så är lejonparten av inslitning av ringar avklarade och den fortsätter fungera. Får vi hoppas.

När ringarna blir inslitna mot fodren så tätar de alltså bättre. Detta är för övrigt (enligt min uppfattning) en av de viktigaste delarna av en inkörning. Lager klarar sig alltid, kolvarna klarar sig också (vissa 2-t är känsliga på inkörning av kolvar), kammar på 4-t vill ha lite fart i början men ringarna är bland det viktigaste vid inkörning.

Förutsättning för att ringarna ska bli inslitna är att man har gynnsam yta i fodren, dvs rätt honat och dessutom att man inte har alltför bra olja (min subjektiva uppfattning). Ger man dessutom fan i att vara urfeg vid första uppstarten (dvs gärna "rappar" motorn ett och annat (kortvariga rapp!) så att ringarna får arbeta) så har man goda förutsättningar för att ringarna ska täta bra. Men detta är min högst personliga uppfattning och som vanligt: Skyll för fan inte på mig!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
DumDum skrev:
Även jag är inne på tändningstanken.
Hur skulle reedventilerna kunna ställa till det? Jag vet bara på ett ungefär hur de funkar. Dom öppnar väl på vakumet som blir vid uppåtgående kolvrörelse för att släppa in bränslelandning till vevhuset och stänger väl sedan vid nedåtgående kolvrörelse för att hindra färskgasen att gå tillbaka ut i fuggarna?

De ska bara "flexa" upp under insuget. Om de är knäckta/utmattade så stänger de inte.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
oFFkeFF skrev:
De ska bara "flexa" upp under insuget. Om de är knäckta/utmattade så stänger de inte.


Knäckta är dom inte. Hur ser man om dom är utmattade?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
DumDum skrev:
Även jag är inne på tändningstanken.
Hur skulle reedventilerna kunna ställa till det? Jag vet bara på ett ungefär hur de funkar. Dom öppnar väl på vakumet som blir vid uppåtgående kolvrörelse för att släppa in bränslelandning till vevhuset och stänger väl sedan vid nedåtgående kolvrörelse för att hindra färskgasen att gå tillbaka ut i fuggarna?
Japp. Exakt så fungerar dom Och om dom inte tätar vid nedåtgående kolv så kommer stora delar av färskgaserna att vända ut i fuggen igen. Detta får två resultat:
1. Vevhuskompressionen blir alldeles för dålig med följd att motorn går osäkert eller inte alls.
2. Detta är det inte så många som har tänkt på:
Eftersom färskgaserna går ut genom fuggen så drar de med sig lite extra soppa även när de går baklänges genom venturit. När de sen på nästa insugstakt går rätt håll genom fuggen så drar de med sig ny soppa in ytterligare en gång. Med andra ord skulle läckande reedar kunna resultera i att puffran går fett och surar ned sig, eller hur? Delar av luften passerar ju genom fuggen 3 ggr. Dvs om reedarna endast läcker något. Tokläcker dom så får man ju ändå inte igång puffran pga utebliven vevhuskomp.

Jag är osäker på koll av reedar men visuellt så handlar det ju om att leta fysiska skador samt titta om de verkar stänga ordentligt. Man kanske skulle ta loss dom och sen lysa med ficklampa "genom" för att se hur stor spalten blir. Borde ju finnas nåt riktmärke, typ max 0,1 mm spalt på max 30 mm längd är acceptabelt eller nåt sånt.
Men jag har inte praktisk erfarenhet av taskiga reedar så jag överlåter åt nån som fattar detta att tala om vad som är acceptabelt.

//Robban. Som är trött och ska åka hem o sussa sött nu.
Jaja, åtminstone sussa.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
DumDum skrev:
Även jag är inne på tändningstanken.
Hur skulle reedventilerna kunna ställa till det? Jag vet bara på ett ungefär hur de funkar. Dom öppnar väl på vakumet som blir vid uppåtgående kolvrörelse för att släppa in bränslelandning till vevhuset och stänger väl sedan vid nedåtgående kolvrörelse för att hindra färskgasen att gå tillbaka ut i fuggarna?

Ja, det är väl så dom är tänkta att funka, men dom ska nog vara jääävligt dåliga för att hojen inte ens ska starta. Du hade ju tändning sa du, så det är verkligen ett mysterium. Jag har ju vart ute för bl.a. ett kolvringsras på min hoj, och den gick ändå, om än bara på en cylinder. Det är rätt robusta grejer, i den mening att motorn oftast går även om det är nåt knas. I mitt fall hade jag ju tappat i stort sett all komp på ena burken, och det gick fortfarande att köra med hojen.
 

revis

Inte fullt så grön längre
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Ingen för tillfället
Det låter som om du har samma problem som jag, fast min hoj startar alltid efter ett tag. Det var likadant förra säsongen. Hojfan kunde gå hur bra som helst i många mil för att sedan bara dö mitt ute på motorvägen. Som tur var startade den alltid igen när den fick lust och jag fått mjölksyra i högerbenet. Nu har den börjat jävlas igen och är ofta svårstartad. Om det inte är tändningen så borde den väl åtminstone gå på en cylinder?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top