-> 1 <- skrev:Har tagit en liten funderare till här.
Jag antar att hojen startade och gick bra innan du bytte toppackningen?
Vad hade du isär när du bytte packningen? Bara toppen lös? I så fall kan vi i princip utesluta något mekaniskt fel. Skulle väl vara om du hade loss YPVS-vajrarna och lyckats vrida ventilerna 180 grader innan du satte tillbaka vajrarna igen (då går hojen INTE bra kan jag meddela ). Angånde kompet har jag för mig att det ska vara runt 6 bar på RD:n när du kickar med full gas, men kolla i en verkstadshandbok för säkerhets skull.
Du hade provat med startgas och du har bensin i förgasarna (du hade ju dränerat dem) = inget fel i bränslesystem. Motorn SKA starta med startgas och gå en lite stund på bensinen i förgasarna om det inte finns något mekaniskt/tändningsfel.
Kvar har vi alltså tändningsproblem. Enklaste först - plocka loss stiften och elda på dem med en varmluftspistol / tändare eller liknande så att de är riktigt varma, skruva tillbaka (bränn dig inte) och testa igen.
Fortfarande inget liv? Får du någon gnista alls (båda stiften samtidigt)?
Kolla kabeln som går från avkännaren vid svänghjulet, på min gick den av precis i genomföringen i motorblocket.
Kabeln hel? - Mät upp tändspolen, mät resistansen på båda sidorna av spolen. Jag kommer inte ihåg vilka värden det skall vara, men det kanske någon annan vet?
Tändspolen OK ? - Kvar har vi CDI-box och övriga saker i elsystemet som sitter mellan batteriet och boxen såsom dödarknappen/tändlåset osv. När min CDI-box dog (hade en 83:a) så var den precis som din och
vägrade starta. För mig hjälpte det som sagt att knacka på boxen, men du kanske kan testa med en annan box för säkerhets skull. Jag vet inte vilken årsmodell din hoj har, men jag vet att det går att använda en CDI-box av nya modellen (85 och framåt) på exempelvis en 83:a, men det blir lite pill med kablarna.
Lycka till !
Robban_C skrev:Jag tycker fortfarande att du (med rena stift som -> 1 <- föreslog) ska testa att snapsa (dvs ett par cl bensin i varje cylinder) igång den. Jätteenkelt test som på några minuter avgör om du ska felsöka tändningen eller nåt annat. Hoppar den igång nån sekund på snapssoppan så kan du glömma tändsystemet (förutom att hålla dig med rena stift) och cylinderkompressionen och istället kolla fuggar, reeds, fungerar vevhuskompression (dvs otätt vevhus?) etc.
Hoppar den inte igång på snapssoppan finns det "bara" två saker kvar att felsöka:
*Tändningen (inkl elsystemet, typ matning, jordpunkter etc)
*Kompressionen (i detta fallet cylinderkompressionen)
Det går ju så att säga fort att sortera bort en hel binge möjliga fel på detta sätt.
Notera att jag skiljer på cylinderkompressionen och vevhuskompressionen.
Båda måste fungera för att kunna köra hojen men endast cylinderkompressionen måste fungera om du ska snapsa igång puffran.
Robban_C skrev:Johannes, jag håller med om att 6kg komp låter lite, men det blir inte så mycket mer av att skala av lite på toppackningen. Hur mycket kan man skala av? Några tiondelar? Ger inte så mycket ökning av komptrycket.
"Felet" med den låga kompen ligger ju s.a.s. i att ringarna inte har börjat tätna till ordentligt ännu. Tror jag.
Men jag är inget bra på 2-t i motorcyklar. Ska villigt erkännas.
Men jag slår de flesta av er på fingrarna när det gäller mindre 2-t. Modellflyg etc.
oFFkeFF skrev:Jag misstänker tändning eller reedventiler.
Absolut värt ett försök. Samma metod används på 4-t med låga kompvärden för att kolla om det är ringarna eller ventilerna som läcker så metoden fungerar definitivt.Nurse Ratched skrev:Hade en RD 350 förr som var omöjlig nästan att kallstarta men gick lätt igång varm. Fick då beskrivet för mig att detta skulle kunna vara ett symtom på dåliga kolvringar. Man skulle kunna testa detta med att tippa i lite tvåtaktsolja i tändstiftshålen och fick man då igång den kall skulle det bevisa att kolvringarna tätade dåligt. I ditt fall är ringarna nya och kompet är också lite åt det låga hållet så möjligen skulle detta kunna fungera på din motor.
Detta provade jag aldrig då jag är lat men värt ett försök kanske???
/Hising
DumDum skrev:Även jag är inne på tändningstanken.
Hur skulle reedventilerna kunna ställa till det? Jag vet bara på ett ungefär hur de funkar. Dom öppnar väl på vakumet som blir vid uppåtgående kolvrörelse för att släppa in bränslelandning till vevhuset och stänger väl sedan vid nedåtgående kolvrörelse för att hindra färskgasen att gå tillbaka ut i fuggarna?
oFFkeFF skrev:De ska bara "flexa" upp under insuget. Om de är knäckta/utmattade så stänger de inte.
Japp. Exakt så fungerar dom Och om dom inte tätar vid nedåtgående kolv så kommer stora delar av färskgaserna att vända ut i fuggen igen. Detta får två resultat:DumDum skrev:Även jag är inne på tändningstanken.
Hur skulle reedventilerna kunna ställa till det? Jag vet bara på ett ungefär hur de funkar. Dom öppnar väl på vakumet som blir vid uppåtgående kolvrörelse för att släppa in bränslelandning till vevhuset och stänger väl sedan vid nedåtgående kolvrörelse för att hindra färskgasen att gå tillbaka ut i fuggarna?
DumDum skrev:Även jag är inne på tändningstanken.
Hur skulle reedventilerna kunna ställa till det? Jag vet bara på ett ungefär hur de funkar. Dom öppnar väl på vakumet som blir vid uppåtgående kolvrörelse för att släppa in bränslelandning till vevhuset och stänger väl sedan vid nedåtgående kolvrörelse för att hindra färskgasen att gå tillbaka ut i fuggarna?
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |