Oki, min hade nämligen skumma tjutande ljud för sig, sådär 10-15 mil innan ena kolvringen på vänster burk gick i bitar.DumDum skrev:Puffar. Typ som en avgassmäll.
Testa att plocka bort filtrena, för om det nu är KN-filter kan det vara så attDumDum skrev:Det sitter koniska luftfilter av okänd modell på den.
Det borde inte vara några problem på en RD, den har mekaniska förgasare.Klippan skrev:Testa att plocka bort filtrena, för om det nu är KN-filter kan det vara så att
dom spökar lite.Dom harmoniserar nämligen inte med alla förgasare.
Micke_Lindstrom skrev:Det borde inte vara några problem på en RD, den har mekaniska förgasare.
Om man monterar dom på vacuumförgasare kan man få problem.
Ja ok, men om den funkat med dom filtren tidigare så är det ju konstigt om det helt plötsligt inte ens går att starta hojen pga. dom.oFFkeFF skrev:Nja, tvåtaktare är lite känsligare för sådant, då ett visst tryck alltid slår lite tillbaka i förgasarna nerifrån vevhuset innan reedventilerna hunnit stänga.
Det är också en grej att kolla hur de mår förresten.
oFFkeFF skrev:Nja, tvåtaktare är lite känsligare för sådant, då ett visst tryck alltid slår lite tillbaka i förgasarna nerifrån vevhuset innan reedventilerna hunnit stänga.
Det är också en grej att kolla hur de mår förresten.
Robban_C skrev:Kompmätning ger alltid lägre värden på 2-t (pga alla öppna portar) än på 4-t men jag kan inte med säkerhet säga vad din hoj ska ha för komp.
Har själv varit med om en gammal CB500 som blev tokigMicke_Lindstrom skrev:Ja ok, men om den funkat med dom filtren tidigare så är det ju konstigt om det helt plötsligt inte ens går att starta hojen pga. dom.
Funatic skrev:Dum fråga kanske, men monterade du dit reeds'en igen efter du plockat isär grejerna?
Din hoj som bara går på choke, har du kollat att den inte går för snålt? Då går den ju bättre på choke (mindre luft i soppan)
Robban_C skrev:Kan skillnaden mellan Johannes förslag om 8 kg och Dumdums 6 kg vara att ringarna inte är inslitna?
Alex.J skrev:Borde inte vara att den går för snålt för den är helt orginal.
Robban_C skrev:Nå, hur blev det nu med svänghjulet? Jag vill veta!
PacMan:
Jag är inte säker på om avgasventilen påverkar kompressionen, såvitt jag kan förstå så är det inte så tätt mellan kolv och ventil att den borde påverka komp men jag tror att Johannes eller Dumdum kan det där bättre än jag kan.
Mina praktiska erfarenheter av 2-t (rätt många) kan inte ens stava till avgasventil.
Edit: Dumdum, har du testat att snapsa igång motorn? Dvs slå i ett par cl soppa i tändstiftshålen och sen hålla lite gas när du försöker starta?
Gör du så och den ändå vägrar så kan du åtminstone bortse från bränsleförsörjningen.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |